Evenimentul Zilei, iunie 1995 (Anul 4, nr. 892-917)

1995-06-01 / nr. 892

. ... •WB? • dWdCOOffldCJÏÏ • iUBKiY își Împinge adepții .T.!?.. fT.gy. T!*.?î?!.. >a crimi odioase .r"^.~ rysiftaflanwftfi‘arBi& ifiIflimviTiFswBH Asupra unei case părăsite de lângă Grădina Botanică a planat multă vreme suspiciunea că ar găzdui ritualuri satanice In urmă cu aproximativ opt luni au existat denunțuri care sesizau faptul că într-o vilă părăsită aflată la extremitatea dinspre Splaiul Independenței a Grădinii Botanice s-ar practica ritualuri sataniste. Acum zece ani ICRAL-ul și-a evacuat chiriașii din această casă aflată în calea lucrărilor pentru noul tronson de metrou spre Militari. Dar ea nu a fost demolată, pe durata construcțiilor găzduind diverse birouri ale funcționarilor șantierului. După terminarea metroului, aceștia au lăsat casa în paragină, oficial ea nemaiadăpostind pe nimeni pînă în ziua de astăzi. In schimb, cu fiecare an care a trecut, ruina s-a instalat tot mai mult. După verificările poliției, temerile locatarilor din zonă, nu au fost confirmate, dar nici spulberate. Pe peretii interiori ai casei, alături de texte heavy-metal, stau inscripționate următoarele: „Satana a învins, pocăiti-vă și rugați-vă mult", „Voi veți arde în focul veșnic", „Un satan !", „Fiindcă atît de mult a iubit Dumnezeu lumea că a dat pe singurul său fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viață veșnică. Amin ! Ioan 3.10", „Domnul lisus vă iubește" etc. Cîteva urme de habitat — resturi de ziare arse, o vatră de foc făcută din cărămizi — au apropiat concluzia că vila de lîngă Grădina Botanică adăpostește din cînd în cînd vagabonzi sau aventurieri. În lipsa altor dovezi, s-a exclus ipoteza că aici ar avea loc ritualuri sataniste. Totuși, vecinii se feresc în continuare de această casă, evitînd în special noaptea să circule prin apropiere. BOGDAN RADULESCU MOISE GURAN Cele zece porunci satanice profanează tot ce e sfint „Biblia Satanică" mai cuprinde și 10 porunci din care redăm cîteva : Porunca a 3-a : „Eu cer motive raționale pentru regulile voastre de aur și întreb -de ce- și-pentru ,e,v, referitor la cele 10 porunci (iudeo-creștine)". Porunca a 7-a : „Toate codurile morale sunt niște idoli pe care omul i-a făcut și tot omul îi poate dispuge". Porunca a 8-a : „Dă lovitură pentru lovitură, sentință pentru sentință, batjocoră pentru batjocoră ochi pentru ochi, dinte pentru dinte, de patru ori și de o mie de ori ! Fă-te o teroare pentru adversarul tău, ca să te faci respectat pe toate căile vieții și spiritul tău nemuritor va trăi, nu într-un paradis de neatins, ci în creierul și tendoanele acelora al căror respect l-ai cîștigat". Porunca a 9-a : „Nu există cer cu străluciri de slavă, nici iad în care se prăjesc păcătoșii. Aici și acum este ziuă noastră de chin ! Aici și acum este vremea noastră potrivită. Alege ziua aceasta, orii aceasta, fiindcă nu exista un Mîntuitor viu". Porunca a 10-a : „Spune inimii tale : Eu sînt propriul meu mîntuitor !" Poruncile 5 și 6 conțin cele mai cutremurătoare blasfemii și invective la adresa lui Dumnezeu După aceste modele, în timpul ritualurilor se proferează sute de invective adresate Mîntuitorului, Fecioarei Maria și Apostolilor. Ultimatumul Groazei Americane“ Știrea că trei tineri constănțeni au ucis doi bărbați, inspirîndu-se din ritualuri sataniste, a căzut ca o bombă în lumea, altfel relativ uniformă, a criminalității românești. Un șoc asemănător a produs în America arestarea, la 23 iulie 1991, a lui Jeffrey Dahneer, acuzat de uciderea și profanarea cadavrelor a 17 tineri. Homosexual necrofil cu puternice tendințe neînfrînate canibalice, Dahneer a fost și este socotit de mulți „Ultimatumul Groazei Americane". Interesantă este însă evoluția minții lui Dahneer pe parcursul celor 13 ani în care și-a făcut crimele. Pornind de la „impuls", monstrul american a ajuns să-și conceapă o întreagă teorie pornind de la fime (vezi „Exorcistul"), cărți și reviste de inspirație mai mult sau mai puțin sataniste. Cînd a fost arestat, psihicul lui Dahneer îl făcuse să se creadă însuși Satan și să-și dorească un altar construit din craniile victimelor. Srahneer a fost asasinat în închisoare. Înainte de a fi condamnat, el a declarat în fața instanței : „Viața mea a fost ca un tren care prindea viteză de la o gară la alta (vorbea despre succesiunea asasinatelor - n.n.). Atunci credeam că sunt Diavolul, acum știu că eram doar bolnav" LIDIA POPEANGA AL. RACOVICEANU Parchetul Militar Teritorial București a soluționat cu operativitate un caz deosebit A fost arestat un maistru militar care fura detonatoare pentru bombe, proiectile, muniție si 3,15 kg mercur Parchetul Militar Teritorial București a finalizat cercetările în cazul maistrului militar clasa a 111-a (r), Nicolae Viorel Mariean, la numai două luni de la începerea urmăririi penale. El este acuzat de săvîrșirea infracțiunii de furt, nerespectarea regimului armelor și munițiilor, nerespectarea regimului materialelor explozive sau radioactive și trafic de stupefiante. Această listă impresionantă de acuzații a fost alcătuită în urma unei vizite la domiciliul militarului, unde acesta avea în dotare un adevărat arsenal. In anul 1989 Nicolae Viorel Mariean, elev militar la Școala Militară, a furat 5 petarde de infanterie, pe care le-a ascuns acasă. Furtul s-a petrecut la o tragere, cînd elevul a declarat că au explodat mai multe petarde decît în realitate. Patru ani mai tîrziu, în 1993, deja acum maistru militar, Nicolae Viorel Mariean a subtilizat pe rînd o impresionantă cantitate de muniții și materiale explozive. El a luat două detonatoare pentru bombe, patru proiectile OFZ, cinci tuburi de proiectile OFZ, șapte cartușe de manevră, cincisprezece proiectile și un focos Pînă în ziua prinderii, arestării și trecerii sale în rezervă, Nicolae Viorel Mariean și-a mai procurat și 3,175 kg mercur. Acesta urma să fie comercializat în momentul în care Nicolae ar fi găsit un doritor. In ziua de 1 martie 1995, în urma unei percheziții, la domiciliul lui Nicolae a fost găsit tot acest arsenal, parte din el demontat, plus cele 3,175 kg de mercur. Nicolae Viorel Mariean a recunoscut faptele comise. El a explicat că a furat muniția și materialul exploziv pentru a-și putea dota racheta-modelele al căror constructor pasionat este. S-a dovedit că, într-adevăr, felul în care erau demontate munițiile dovedea că Nicolae le folosise în scopul declarat. Maistrul militar clasa a III - a (r) Nicolae Viorel Mariean, în vîrstă de 27 de ani, riscă o pedeapsă de pînă la 7 ani. El nu are antecedente penale OANA MAIUGA Sfintul Sinod al Bisericii Ortodoxe a cerut îngrădirea prin lege a mișcărilor religioase oculte încă din 14 ianuarie 1994. Sfîntul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, printr-un comunicat referitor la proliferarea grupurilor și mișcărilor religioase oculte și agresive, a cerut îngrădirea acestor mișcări, inclusiv a satanismului. Astfel la punctul 3 al comunicatului se precizează : „Intrucîit religia este chemată să promoveze morala și integritatea demnității umane, solicităm îngrădirea prin lege a tuturor grupurilor și mișcărilor oculte, care nu-și clarifică oficial identitatea și care, prin practicile lor, constituie un pericol social, ceea ce evident, contravine chiar Constituției României" OVIDIU I. DRUGA GEORGETA ISTRATE Cinci sute de mii de exemplare din „Bibli Satanică“ s-au epuizat in două săptămîni Principala grupare satanistă, „Biserica lui Satan", a fost întemeiată în SUA de Anton Szandor LaVey, care a publicat acum douăzeci de ani „Biblia Satanică", lucrare de 227 de pagini care conțin ideologia și principiile satanice. Reeditările ei au fost numeroase. Prima ediție s-a epuizat în două săptămîni, deși a avut un tiraj de 500 000 de exemplare. „Biblia Satanică" începe cu motivația dată de LaVey pentru alegerea filosofiei hedoniste ca mod al existenței umane. Pe cînd avea 16 ani și era organist, a observat pornirile rubrice ale unor bărbați în timpul carnavalelor, îndreptate spre dansatoarele aproape goale care evoluau în spectacole. Duminica, la catedrală, vedea aceiași bărbați respectabili alături de familiile lor rugîndu-se pentru spălarea păcatelor cărnii, pentru ca, în sîmbăta următoare, să-i întîlnească iarăși la carnaval sau la bordel. „Atunci am înțeles că la baza prosperității Bisericii Creștine stă ipocrizia. Natura carnală a omului va ieși, mai devreme sau mai tîrziu, la suprafață" (A.S. LaVey - „The Satanic Bible" - Avon Books, New York, N.Y. 1969! Procurorul criminalist Mihai Popov explică motivația crimelor de la Constanța Recenta crimă (dublă) de la Constanța, cu impact deosebit în rîndul opiniei publice, a marcat, poate pentru prima dată, o cotitură în abordarea fenomenului hominid din peisajul actual al criminalității de la noi. Maniera absentă a unei motivații, sadismul, stupiditatea și ferocitatea execuției ne proiectează în domeniul absurdului halucinant, conferind parca, dramaticei întîmplări, o tentă de ireal. Ciudățenia mobilului obligă la o analiză riguroasă și lucidă, astfel nncit o încercare de clarificare a circumstanțelor ar trebui să pornească de la conturarea unor răspunsuri posibile la următoarele întrebări : este vorba de un ritual satanic autentic, umărit de consfințirea legămintului prin crimă rituală , sau mai degrabă o clasică tulburare de comportament cu un intelect de graniță (liminar și deci supus sugestiei) — ori de o sociopatie hipertimică cu pulsiuni morbide. Teoretic vorbind, evenimentul poate fi abordat și receptat, pe cale de consecință, din ambele ipostaze. Deocamdată, în absența datelor complete ale anchetei și ale expertizei psihiatrice, este prematur să formulăm concluzii. Ceea ce putem totuși constata, este că modul arhetipal propus prin producțiuni cinematografice și citare de calitate îndoielnică, se poate interfera cu anumite structuri mentale, apte să îl reopteze pe fundul unui handicap neurologic, al deficitului de instruire, ori al unei înclinații morbide înnăscute. Aria celor racolați are neîndoielnic în vedere o anumită categorie, întotdeauna aceeași, pe care o regăsim implicată în odioasa crimă de la Beli Air — ori în modele literare propuse de Truman Capote, pornind de la întîmplări reale. In toate aceste situații, caracteristice lumii occidentale (și mai nou și de la noi) vom întîlni obligatoriu liderul de grup cu 161 aparent mesianic, al cărui mesaj moral poate fi rezumat in următorii termeni : „Suntem cu toții imaginea lui Dumnezeu Așa este scris și pentru că Dumnezeu este fără de păcat, așa suntem și noi. Totul ne este permis. Bărbați și femei, toți suntem divini. Singurul iad este să reziști propriei tale voințe". Acesta este o varietate de mesaj mai subtilă, în virtutea căreia deci am ucis pe Dumnezeu ori am devenit aidoma lui, înseamnă că totul devine permis, inclusiv crima purificatoare ori de natură să pună la încercare. Cea de-a doua categorie în care răul, ca entitate, se întruchipează, trece prin domeniul sectelor satanice declarate (care practică cultul lui Satan și rolul „executorării“). Circumstanțial, exemplarele din această ultimă categorie, pe fondul deficitului neuropsihic, pot evolua ca și în cazul nostru către consecințele ultime ale crimei, pe care nu o conștientizează la nivelul adevăratelor sale dimensiuni, în întreaga sa grozăvie. Fapta, deosebit de gravă , prin consecințele ei, dar și prin circumstanțele în care a fost comisă, ar trebui să aibă caracterul unui semnal de alarmă, ferm recepționat. Aceasta, datorită riscului de recidivă și proliferare prin imitație, de vreme ce modul a fost deja propus. In același timp, mai devreme sau mai tîrziu, va trebui să căutăm răspuns unei întrebări extrem de neliniștitoare : „Oare, încotro, în ce direcție ne îndreptăm ?!“. wm jgȘjyn— Ulderic Coceangă a ucis un tînăr, pentru 5000 de lei în noaptea de 30 spre 31 mai. Gheorghe Borea, de 27 de ani, din Bicaz-Neamț, a murit in chinuri groaznice, în curtea unui cetățean din comuna Luizi-Călugăra, județul Bacău. Venit la socri în comuna băcăuană, el s-a dus la Ulderic Coceangă, de 54 de ani, pentru a-i cere o mai veche datorie de 5000 de lei. Beat fiind, Borca a spart geamurile de la casă, lucru care la făcut pe Coceagă să ia un cuțit de bucătărie și să-l înfigă în burta agresorului Consilierul Ministerului Justiției a vorbit despre gingășia femeii la dezbaterea „Homosexualitatea: un drept al omului?“ Ieri, la București, s-a desfășurat, la Palatul Crețulescu, la inițiativa Organizației „Bucharest Acceptance Group", sub egida UNESCOCEPES, dezbaterea „Homosexualitatea: Un drept al omului?“, ca parte a Anului Internațional al Toleranței. După ce a prezentat principalele articole ale Declarației Universale a Drepturilor Omului, la care a aderat și România, Octavian Cojocaru, consilier în Ministerul Justiției, a făcut o declarație care a declanșat un hohot de vis din partea asistentei: „Firea românului, înclinată spre poezie, romantică, nu admite această forță cu meandrele ei reci, ale amorului nefiresc. Gingășia femeii, dar mai ales temperamentul și frumusețea româncei, ne face să fim biblici și să-l invocăm pe Dumnezeu, care lui Adam și Eva le-a spus: «mergeți și împînziți lumea cu semințele voastre». Deci, rețineți, că lui Adam și Eva supuși moralității creștine și regulii biologice ale firii le-a fost lăsat acest drept. Legea nu pedepsește relații dintre persoane de același sex decit dacă s-au săvîrșit în public și au perturbat liniștea publică“ După o explozie controlată la mina Băița, doi angajați au murit intoxicați cu monoxid de carbon In ziua de 30 mai, ora 10:00 în urma împușcăturilor efectuate în subteran, la mina Băița, aparținînd Exploatării Miniere Bihor, mai muste persoane s-au intoxicat grav cu monoxid de carbon și bioxid de azot. Viorel Aron, de 42 ani, subinginer și Nicolae Poliu, de 33 ani, miner, au decedat în cîteva minute. Gheorghe Buzgău, de 29 ani, a fost internat în stare gravă la Spitalul Orășenesc Bihor. Pentru elucidarea cauzelor în care s-a produs evenimentul, parchetul de pe lîngă Judecătoria Beiuș și Inspectoratul Teritorial, pentru Protecția Muncii Bihor continuă cercetările. ROXANA VASILESCU * • .rac .............................................. Pagina 2 In urma protestelor arădenilor, SNCFR s-a răzgândit Peste zece zile, trenurile internaționale vor opri, din nou, în Arad . VESTEA CEA BUNA A FOST PRIMITA CU RETICENTA DE CÎTEVA SUTE DE ARĂDENI ADUNAȚI LA ORA 13:00 ÎN FATA GĂRII ARAD în cursul dimineții de miercuri 31 mai a.c., la Prefectura Arad a fost convocate o conferință de presă, în cadrul căreia s-a anunțat că reprezentanții SNCFR și ai Direcției Generale a Vămilor au căzut la înțelegere, astfel încît, peste 10 zile, trenurile vor opri, din nou, în Arad timp de 2-3 minute. Cele 10 zile sînt necesare pentru pregătirea spațiului necesar vămuirii în incinta gării, precum și pentru a anunța partenerii externi de modificarea de mers a trenurilor. Din partea SNCFR, a fost abilitat să ia decizia vicepreșdintele Vasile Olievschi, iar din partea Direcției Generale a Vămilor, Gheorghe Aida, directorul DRV Arad. Atmosfera din orașul Arad, ieri dimineață, nu lăsa să se întrevadă posibilitatea unui deznodămînt favorabil. Toată lumea a așteptat ora 13:00, pentru a se aduna în fața gării. Cu toate că postul de radio local Pro FM a anunțat anularea mitingului, cîteva sute de persoane, de cele mai diferite orientări politice și profesiuni, s-au adunat, la ora 13,00, pe platoul din fața gării. Comandantul Poliției arădene, col. Ilie Cernat, s-a aflat tot timpul în mijlocul protestatarilor, încercînd să le explice că problema s-a rezolvat. După ora 13,20, s-a anunțat că vor vorbi în fața oamenilor, Gheorghe Aida, de la Direcția Regională a Vămilor Arad și Vasile Olievschi, de la SNCFR. In final, a vprbit doar directorul general al Regionalei CF Timișoara, Constantin Stroe, care a încercat să convingă populația că totul s-a rezolvat SORIN TROCAN Nedîndu-și seama că a lovit atît de bine, făptașul l-a lăsat pe tînăr să zacă in curte, pun inel gemetele sale pe seama beției. După trei ore de chinuri, Gheorghe Borca a murit din cauza pierderilor de sînge. Rana provocată de cuțit nu fusese mortală. LIVIII AVRAM Fanfara militară va cînta astăzi în Parcul Herăstrău și Parcul Carol Astăzi, 1 iunie, cu ocazia zilei înălțării Domnului și Zilei Eroului Necunoscut, fanfara va cînta în București. Programul este următorul : In Parcul Carol, în apropierea Monumentului Eroului Necunoscut, între orele 11.00 și 12.00, Muzica Reprezentativă a Armatei va interpreta un program de promenadă. In Parcul Herăstrău, lîngă Pavilionul Expo Flora, între orele 18.00 și 19,60, Muzica Brigăzii de Gardă va interpreta, și ea, muzică de promenadă OANA MA1UG.4 După Constanța și Clujul a fost cuprins de istoria bancnotelor false Tipărirea noilor bancnote de 300 lei, care se deosebesc de cele vechi prin faptul că imaginea lui Constantin Brâncuși apare din profil, a produs, și la Cluj, o adevărată istorie a bancnotelor false. In ultimele două zile, subredacția.Cluj a „Evenimentului zilei" a fost asaltată de telefoanele cetățenilor care reclamau faptul că au intrat in posesia unor bancnote false de 500 lei. Din cauza depistării in urmă cu trei săptămîni, a unei rețele care a împînzit Clujul cu bancnote false de 10 000 lei, noile bancnote de 500 lei, au creat panică, în rîndul cetățenilor. Un raid efectuat de reporterii „Evenimentului zilei" prin piețele și magazinele orașului a scos la iveală un fenomen care ia amploare pe zi ce trece , majoritatea cumpărătorilor refuză restul in bancnote de 500 lei, solicitînd in schimb fise de 100 lei. Datorită acestui fapt, monedele de 100 lei au ajuns piese rare in piețele Clujului. De asemenea, in aceste zile cînd se face plata pentru benzină, muncitorii refuză să primească enigmaticele hirtii de 500. Principalii responsabili de această situație inedită sunt conducătorii Băncii Naționale care au omis să informeze populația in legătură cu aspectul noii bancnote emise • NR. 892 / 1 IUNIE 1995