Evenimentul Zilei, iunie 1998 (Anul 7, nr. 1801-1826)

1998-06-11 / nr. 1810

Marko Bela a obținut pentru minoritatea maghiară cam toți repropus • . ." ?V „. v i WB m ■HhIHI SHHI Ha invinsJ Președintele UDMR amenință, în continuare, cu părăsirea coaliției Guvernul va forma o comisie care are drept sarcină găsirea modalităților de înființare a unei universități maghiare de stat in Cluj se înființează o facultate de limbă și literatură maghiară . Legea învățămîntului va fi modificată în conformitate cu protocoalele existente . Statul retrocedează un număr de imobile bisericilor și comunităților maghiare* Fondat 1992 Mill * OB Director CORNEL NISTORESCU Ediția I Anul VII , Nr. 1810 joi, 11 iunie 199S 901 M. 1300 lei După 1 ianuarie 1999, DACIA se scumpește cu 800 de dolari „După estimările conducerii Uzinei de autoturisme din Pitești, prețul unui autoturism Dacia va crește cu aproximativ 800 de dolari, prin echiparea cu instalație antipoluantă, corespunzătoare normelor Euro 2“, a declarat ieri în conferință de presă, Ioan Țigănaș, director general al Registrului Auto Român. Acesta, a precizat că Uzina Dacia a procurat pentru dotarea mașinilor, care va fi obligatorie începînd cu 1 ianuarie 1999, echipamente „Bosch“ De asemenea, directorul RAR a spus că, în prezent, 80 la sută din parcul auto este alcătuit din mașini Dacia, dar posesorii lor nu sînt obligați să-și monteze echipamente antipoluante fonic și chimic. „Pentru reducerea poluării, analizăm aplicarea, începînd de anul viitor, a unei soluții financiare. Astfel, pentru autoturismele care nu se încadrează în normele Euro 2, taxa de drum și impozitul vor fi mai mari“. Reamintim că, potrivit Ordinului 537 al ministrului transporturilor, începînd cu 1 iulie, ora zero, nu va mai fi înmatriculat nici un autoturism cu masa pînă la 3,5 tone, adus din import, dacă nu corespunde normelor Euro 2. LAURENTIU SOLOMON ff IB * îl* ! H n I rf4 K •11 1 ni ! .Æ- Ain iflim *.i , (A. __ pag De la 35 de metri, STELEA. I migrăm fRANCEZ £OUPE DU MOND m lat de uranat. ♦ Reprezentativa României a învins ieri cu 5-2 echipa US Albi (Divizia a 4-a franceză) în primul amical disputat de „tricolori“ pe noul tărîm al făgăduinței ♦ Primul gol al francezilor a fost marcat de un diletant care l-a executat pe Stelea de la 35 de metri ♦ Antrenamentele „tricolorilor“ sînt asistate și de viitorul lor antrenor, Victor Pițurcă ♦ „Căruntul“ Ravanelli a fost trimis acasă din pricina unei bronho-pneumonii ♦ După impozanta paradă de la Paris, un scoțian beat a fost înjunghiat, Atrași de iluzia „purificării spirituale” promise de așa-zișii guru. Doi tineri au plecat cu secta și au fost căutați prin toate mijloacele, fără a li se da de urmă pag. 5 In atenția lui Mircea Ionescu-Quintus Potrivit unui sondaj publicat de revista „Playboy“ Liberalii fac sex mai des Un studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea din Chicago vine să ne arate că, dacă este vorba de sex, nu toți avem aceleași șanse de a obține ceea ce dorim, și de acest lucru ne asigură „un specialist“ în domeniu, revista „Playboy“. Astfel, persoanele care ascultă jazz au o viață sexuală cu 30 la sută „mai activă“ decît persoanele care nu ascultă acest gen de muzică. Una din concluziile neașteptate ale acestui studiu ne arată însă că „vegetativii", persoanele care petrec mult timp în fața televizoarelor, se bucură, la rîndul lor, de o viață sexuală activă în rîndul celor care au parte de o viață sexuală bogată se numără și liberalii radicali, care sînt „mai activi“ cu aproximativ 30 de procente față de conservatori. Studiul, efectuat pe un eșantion de 10.000 de persoane adulte, mai arată că femeile care poartă asupra lor o armă de foc sînt cu aproximativ 15 procente mai active din punct de vedere sexual decît cele care nu o fac. DORU DĂNCIULESCU Subevaluarea în vamă și normele dubioase de calitate a produselor alimentare importate au declanșat Razboiul mezelurilor pag. 3 Of A/ —-V .... ... . venir 0 £ la 4oo nol JA 'A/J , £ £ CJ £ 1 Cur'7-ofc t /got 72r 7*41. . T STALINSKAYA ...pentru oameni puternici Suspect de apartenență la unul din serviciile secrete ale României, pag. Patronul firmei „Vila Lux“ construiește case folosind nume false și bani negri . Emil Căpătoiu a ridicat din temelii sau a renovat o vilă la Predeal, cinci la Otopeni și trei la București EVENIMENT Raportul anual al SIPRI relevă că, deși în 1997 numărul conflictelor a scăzut, Comerțul mondial cu arme se relansează EVENIMENT Pentru că zace de cîteva luni în Freeport Houston, Cargoul „Dragomirești“ va fi scos la vînzare un wwww azilui TVR1 in THERE Investiții britanice în infrastructură; Specializarea industrială • o șansă pentru România; Brusa de Valori din București • în scădere TVR2 Bank-Note Cinematograful de artă • „Autoportret A..... SmUUN/BaIa.1. 400CI vu mii luwn țrvivmnj ivvvj Cu: Katarzyna Figura, Waldemar Blaszczyk. Regia: Radosiaw Piwowarski BANCOR EX BANCA PENTRU MILENIUL TREI Treceti-i nnoaul cu noi / COMENTARIUL ZILEI Gîndind cu picioarele de Cornel Nistorescu Nu cred să existe popor mai vorbăreț decît românii ! Avem o mîncărime de limbă cum nu se poate! Și frații noștri italieni seamănă cu niște tocătoare, însă noi îi surclasăm pentru că ne bălăcărim singuri. Vorbim mult ca să ne facem bine de rîsul lumii. Că vorbesc Vadim sau Funar, Adrian Păunescu sau alți maeștri ai datului cu părerea nu e o nenorocire. E plăcerea și handicapul lor. Dacă le-ai cere să-și țină gura, e ca și cum i-ai condamna la moarte. Dar vorbesc fără ei și miniștri, vorbesc pe apucatețea și politicienii de la putere, și cei din opoziție. De aceea talkshow-urile de la televiziuni sînt palpitante. Nu trece o zi sau două fără ca politicienii români să nu scape o păsărică. Uneori ai sentimentul că o concurență nebună s-a instalat între ei pentru a spune cea mai gogonată prostie. Ultima a scăpat-o chiar Mircea Ciumara cînd a zis că în „maximum două-trei luni, țara va fi neguvernabilă". Uscatul de Ciumara înnebunește să stea pe margine! Dacă nu iese în față, face icter mecanic. Din căpățîna lui triunghiulară au mai ieșit și alte podoabe ale rațiunii. Ultima se întrece pe toate, în trei luni, sîntem neguvernabilii Mi-e imposibil să contest o asemenea afirmație. Tot mai multă lume folosește această propoziție. Dar să o auzi la unul care face parte din principalul partid de guvernămînt, „sună ca dracu“. în primul rînd nu înțelegem de ce mai stă Mircea Ciumara în PNȚCD. De ce nu-și dă foc în fața sediului? Sau de ce nu demisionează, dacă este o conștiință? Poate să supraviețuiască și fără. Poate să se înscrie la PSM sau la PDSR. N-o face pentru că se gîndește că pică Radu Vasile și poate i-o veni și lui rîndul la scaunul de premier. Dar făcînd o asemenea afirmație în presă, doar de dragul de a-și vedea rivalul la înghesuială, Ciumara trage un șut în fund și PNȚCD-ului și poporului român. Dacă fostul ministru al finanțelor și al industriilor iese la rampă și zice că România e o țară neguvernabilă, e ca și cum ți-ai tăia singur apa și gazul pe vreme de iarnă. Noroc că multă lume, în loc să-l ia în serios pe Ciumara, zice neguvernabil ești tu și cu ai tăi, gîndindu-se la ce reformă leșinată a păstorit mustața de la finanțe. Dacă ar suferi de limbariță doar Ciumara tot n-ar fi rău. Dar de limbariță suferă și Victor Ciorbea, și Ion Diaconescu, și Ion Iliescu. E destul să le așezi microfonul în dreptul bărbiei și dau drumul la bandă, chiar dacă uneori mai încurcă Paștele cu Crăciunul și Ziua Națională cu cea a oamenilor muncii de pretutindeni. Dar în aceste cazuri avem de-a face cu limbariță pură. Pe oameni îi mai ia vorba pe dinainte, cum se întîmplă uneori și cu președintele Emil Constantinescu. Dar în cazul lui Ciumara e vorba mai întîi de răutate. Apoi chiar de prostie. Cînd toată țara stă cu ochii pe partidul său și cînd toată străinătatea scrutează evenimentele de la București să vadă ce se întîmplă cu guvernul Radu Vasile: dacă o ia sau nu pe urmele lui Victor Ciorbea, el vine și ne-o trîntește ca s-o ținem minte. Mai rămînea doar să spună că sîntem niște golani și niște derbedei și degeaba se mai așteaptă cineva să ieșim din rahatul în care sîntem. Chiar s-ar putea să fim neguvernabili. Dar asta înseamnă că neguvernabili am fost și după revoluție, pe toată perioada lui Ion Iliescu și tot neguvernabili vom rămîne și dacă s-ar adeveri varianta zăitaților și naivilor care îl văd pe Vadim sărind direct la Cotroceni. Dar să ne-o facem singuri, conștienți, doar pentru a plăti o poliță și pentru a avea o mică șansă la un nou ciolan, asta mi se pare prea de tot. Dacă o spunea Tökes sau nu știu care au radical sau moralist, un adversar mai vechi al românilor, poate că aș fi înțeles. Dar un vicepreședinte al unui partid de guvernămînt cu pretenții de cultură, morală și tradiție politică, asta depășește orice capacitate de pricepere. Or fi bătălii pentru putere în PNȚCD, l-o fi urînd Ciumara pe Radu Vasile, dar ca să arunci o asemenea grenadă în buzunarul României trebuie să ai o doză impresionantă de infantilism politic. Mircea Ciumara a dovedit că o are cu vîrf și îndesat! Mai rămîne doar întrebarea firească: ce caută un asemenea om în fruntea unui partid care ne vorbește despre proiecte și planuri de redresare și reformă? Mircea Ciumara a dat cea mai strălucită lovitură mediatică. L-a luat gura pe dinainte în timp ce gîndea cu picioarele. și