Evenimentul Zilei, iunie 1998 (Anul 7, nr. 1801-1826)

1998-06-25 / nr. 1822

O nouă răsturnare de situație în afacerea „Țigareta II“ Celebra caseta de la Otopeni. 0 FARSA? Avocații susțin că pelicula a fost prelucrată, iar imaginile sînt irelevante pentru anchetă Ea conține imagini de la restaurantul „Gogoșaru“, hoteli „Erbașu“, discoteca „Black White“ și depozitul din Mogoșoaia pag. fl 16 Fondat 1992 Director CORNEL NISTORESCU Ediția I noi, 25 iunie 1998 Anul VIII Nr. 1822 16 pag. • 1300 le ini wimilarn ■ONUIIUNI SUCCES EChIPIT NaTIONALe de FOTBAL LA CAMPIONATUL MONDIAL SI OFERĂ CERTIFICATUL DE DEPOZIT in DOBANDA DE: 60% Miculescu 48, Splaiul Unirii 8, tel 223 04 44 azi la 10FI TVR2 Ora 21,00 in fața dv. Realizator: Vartan Arachelian Ora 22,00 Cinematograful de artă: „Demonii“ (Franța, 1988] Cu: Isabelle Huppert, Bernard Blier, Lambert Wilson. Regia: Andrej Wajda —CAM / •?£<CCiÆ./7?ZTEA.!— * Y /JL £ / STALINSKAYA ...pentru oameni puternici „Evenimentul zilei“ va prezintă în premieră radiografia unei rețele Informative a Securității dintr-o întreprindere românească MICULUI TURMATOR . Lista cu turnătorii și turnații din IMAIA - Sfîntu Gheorghe Semafoare: indicii ale prezenței și disponibilității ofițerului de obiectiv („verdele” pentru turnătorii) Căsuțe poștale: persoane care primeau, legendar, corespondența informativă Sursă cu aprobare: turnătorul de partid pag ° Recrutarea: transformarea unui om normal în turnător Lipsa banilor principalul motiv de divorț la români pag. 2 FRANCE 98 Camerun și Maroc ratează calificarea fiindcă Arbitrii blatteriști pun pe butuci Mondialul ♦ „Pasatorul“ Dorinei Munteanu împlinește astăzi 30 de ani ♦ La meciul de mîine cu Tunisia, Iordănescu și-ar putea menaja avertizații cu cartonașe galbene ♦ „Liberation“ constată că jucătorii români se vînd la cursul parcului pag 15 Africa neagră de supărare Africanii sînt negri de supărare. Arbitrii au contribuit din plin la năruirea unor vise vechi de patmani. Suporterul marocan din imagine plînge deznădăjduit, agățat de gardul stadionului „Geoffroy-Guichard“ din Saint-Etienne, echipa lui a bătut Scoția, dar dincolo, la Marsilia, un arbitru american a vrut ca în optimi să meargă Nonegia. Alături, un mag camerunez privește neputincios în gol. Vrăjite i-au încurcat pe adversari, însă în arenă s-au mai ivit niște inamici neprevăzuți - cavalerii în negru. Ei sînt cei care i-au învins pe „Leii neîmblînziți“ Veniți din întreaga țară Peste 50000 de pelerini au închinat, mi, la noaștele Sfertului loan cel Nou de la Suceava pag. 16 O dată cu demararea, de la 1 iulie, a restructurării SNCFR 8400 de ceferiști vor fi puși pe liber COTIDIAN.INFRACȚIUNI După prima probă orală 6500 de candidați au ratat bacul din acest an în noaptea de Sînziene. Cincizeci de yoghine au implorat Energia Supremă să lî-i dea de sat pe Adrian Ziie Noaptea de Sînziene a prilejuit și în acest an un adevărat pelerinaj în Pădurea Baciului, din imediata apropiere a Clujului, loc unde se crede că aterizează OZN-urile care străbat România. Aproximativ 5000 de oameni din Iași, Pitești, Constanța, București, înarmați cu lanterne și cu instrumente de depistat energii misterioase, au început să „perie“ pădurea încă de la ora 17.00. La miezul nopții, în Pădurea Baciului erau atîtea focuri aprinse și atîtea lanterne, încît nici nu se mai putea vorbi despre o eventuală apariție a Sînzienelor. La aproape un kilometru și jumătate de intrarea în pădure, într-o poiană aleasă cu grijă, 50 de tinere, îmbrăcate în alb, rosteau incantații. Toate aveau părul despletit și, intrate în transă, priveau aiurea, cu ochii ficși, atingîndu-și cu fruntea genunchii. După ce i-au primit ca pe extratereștri pe reporterii „Evenimentului zilei“, cîteva fete au acceptat să se confeseze. Ele ne-au declarat că se roagă pentru sănătatea naționalei României, pentru ca „Energia Albă să îi însoțească pînă în finală și că un gînd ascuns al lor este ca aceeași Energie Supremă să le facă să se mărite, toate odată, cu Adrian Ilie. BOGDAN EDUARD După ce a accidentat pe „zebră“ o studentă, o Salvare a fugit de la locul accidentului Marți dimineață, la ora 7.00, pe trecerea de pietoni de lîngă căminul T17, bulevardul Tudor Vladimirescu, din Iași, o Salvare a accidentat-o grav pe Liliana Istruc, 24 de ani, din Botoșani, studentă în anul al treilea la Facultatea de Psihologie a Universității „Al.I. Cuza“. După accident, mașina Salvării a dispărut. Fata și-a pierdut cunoștința și a ajuns la Spitalul de Urgențe. Directorul Serviciului de Ambulanță din Iași susține că nu i-a fost semnalat nici un fel de accident de acest fel. Poliția ieșeană a intrat în alertă și a declanșat cercetări amănunțite pentru a-l descoperi pe șoferul vinovat de părăsirea locului accidentului. IULIAN CHIFU PHIH BANCOR EX BANCA PENTRU MILENIUL TREI Tpral?«/ cm mo* / COMENTARIUL ZILEI Arta delațiunii de Cornel Nistorescu Un ziar englez a publicat știrea senzațională conform căreia George Orwell a fost un informator al guvernului britanic, denunțîndu-i printre alții pe Chaplin și Bernard Shaw. Orwell este autorul a două capodopere („1984“ și „Ferma animalelor“), care circulau pe sub mînă în anii Comunismului. Ambele cărți conturează esența absurdă a sistemului totalitar și au meritul de a fi luminat destui cetățeni ai planetei în legătură cu o monstruozitate politică. în primul moment, am fost tentat să cred că Orwell a cunoscut comunismul din interior. Prea l-a înțeles în profunzimea sa ca să fi fost doar un simplu spectator sau un cercetător atent. Nu m-ar fi mirat ca scriitorul englez să fi fost chiar turnător pentru serviciile estice, asta doar pentru a pricepe mai bine esența dictaturii de stînga. Și după ce s-a domirit, printr-o muncă disperată (a murit bolnav de plămîni), prin corectitudine și creație să încerce să se salveze. Ar fi fost chiar o superbă scuză și un decent strălucit cu istoria. Din fericire, Orwell n-a fost turnătorul serviciilor secrete din est. El a fost doar informator al guvernului britanic. Printr-o minune, George Orwell a înțeles absurdul comunismului și în cele două cărți l-a ștampilat pentru totdeauna. Faptul că i-a turnat pe marii artiști la guvernul englez și, pe lîngă ei, a mai turnat și amărîți sau anonimi rămîne însă în discuție. Delațiunea, indiferent de vremuri, rămîne una dintre cele mai scîrboase slăbiciuni ale omului. Și totuși, făcută împotriva comunismului, a nazismului sau a altor extremisme, poate fi tratată cu scuzele de rigoare. Ceea ce uneori pare o datorie morală, într-o altă epocă poate fi perceput ca o jegoasă delațiune. Depinde de unde privești și cu ce criterii. Cazul lui Orwell ar putea fi folosit drept scuză de unii care și-au denunțat compatrioții în diferite momente dificile ale istoriei și ale vieții lor. Dacă Orwell i-a turnat pe Chaplin și pe Bernard Shaw, de ce am fi noi mai vinovați decît el din moment ce am turnat anonimi? Și noi am crezut că ne facem datoria, și noi am fost convinși că apărăm statul comunist de principalii săi dușmani. Oricît am forța însă asemănările, diferențele rămîn zdrobitoare. Primul o făcea în numele unei convingeri ferme și era apărat de toate valorile morale și culturale ale umanității (din care, culmea, făceau parte și cîțiva dintre cei vizați). Turnătorii și informatorii României comuniste, în ignoranța lor, credeau și ei că apără statul comunist, dar o făceau pentru bani sau poziții sociale, și fără să înțeleagă ce viciu profund conținea sistemul pe care îl serveau cu atîta sîrg. Pe slăbiciunile lor s-a întemeiat un mecanism al teroarei și acesta a produs victime. Știrea despre turnătoriile lui Orwell ar putea fi privită ca o justificare pentru cei care își văd acum amenințate dosarele. Nici ei nu sînt Orwell și nici consecințele n-au fost aceleași. Dimpotrivă, Scriitorul englez a contribuit la o clarificare de care lumea avea nevoie, în timp ce denunțurile la Securitate n-au ajutat decît la pașii în plus pe care România i-a făcut pe drumul infernului. Și totuși, sînt convins că foarte mulți, dintre turnătorii sau informatorii români au făcut-o din plăcere, dintr-o plăcere maladivă, din micime sufletească și de frică. Mulți dintre ei încearcă acum să găsească o justificare. Să-și raționalizeze căderea, să-și explice mizeria pentru a putea conviețui rezonabil cu ei înșiși. Pentru aceștia nu există soluție. Singura sancțiune e disprețul celorlalți. Oricîte procese ale comunismului vor avea loc, oricîte liste de informatori se vor publica și oricîți oameni le vor arăta obrazul pentru ce au făcut, ei vor continua să creadă că nu au făcut nimic grav, că au turnat pentru binele semenilor și pentru a apăra prea curatul stat comunist de agresiunile dușmanilor corupți. Sînt prea mulți cei gata să îmbrace o asemenea haină, ca dezbaterea legată de dosare sau chiar publicarea acestora să le clintească vreun gînd despre tot ceea ce au făcut. După cum admit că există și oameni care trăiesc sentimentul datoriei împlinite prin practicarea delațiunii. Ba chiar au convingerea că poartă coarne pentru că și cerbul le poartă spre marea sa frumusețe. Pe aceștia nu-i poate izbăvi decît Dumnezeu sau trecerea timpului.