Evenimentul Zilei, aprilie 2002 (Anul 11, nr. 2977-3002)

2002-04-16 / nr. 2990

ALBA IULIA Trecerile de pietoni, vopsite gratuit în Alba Iulia este se desfășoară o operațiune de vopsire gratuită a trecerilor de pietoni, efectuată de mai multe firme din Transilvania care vor participa la licitația pentru executarea marcajelor rutiere Primăria dorește refacerea trecerilor pietonale din oraș, așa că a apelat la aceste firme pentru a le supune unui test de profesionalism. Viceprimarul Călin Potor a declarat că firmele care vor participa la licitația organizată în vară au fost invitate să vopsească fiecare cîte o trecere de pietoni de pe raza orașului. “Lucrările vor fi analizate în luna august, iar societatea a cărei marcaj va fi menținut cel mai bine va cîștiga licitația, bineînțeles, cu condiția să aibă și prețuri convenabile". (L.D.) HUNEDOARA Petofi Sandor are bust în oraș . Un bust din bronz, reprezentîndu-l pe poetul maghiar Petöfi Sandor a fost dezvelit duminică, în municipiul Hunedoara, în cadrul unei festivități desfășurate în prezența ambasadorului Ungariei la București, Sgyarto Istvan Balint, a președintelui Uniunii Maghiare Democrate din România, Marko Bela, a președintelui executiv al UDMR, Takacs Csaba, a deputatului Iuliu Winkler și altor personalități județene și locale. Bustul a fost amplasat în fața Bisericii Reformate din Hunedoara. Poetul maghiar a vizitat, în urma cu 153 de ani, pe data de 14 aprilie 1849, municipiul Hunedoara, prilej cu care a scris și o poezie dedicată localității. Artistul local Balasz Tibor este autorul acestei lucrări în bronz. (R.P.) SĂLAJ Telefoane pe factura asociate. Cetățeanul italian Luciano Tinti este cercetat pentru că s-a folosit de actele de identitate ale unei persoane cu care deține o firmă, prin asociere. în august 2000, el a făcut copii xerox după actele de identitate ale asociatei sale, Amanda Părtoc, după care, s-a folosit de ele pentru a întocmi un contract cu o companie de servicii de telefonie mobilă. El a vorbit de 749 de dolari SUA și, ulterior, a refuzat să achite factura. Luciano Tinti este cercetat in stare de arest, pentru fals material în înscrisuri oficiale și uz de fals, precum și pentru implicarea în alte cazuri de Înșelăciune comise în Cluj- Napoca. (D.l.) CLUJ Viraj mortal Ioan Burcutean, are 73 de ani și este din localitatea clujeană Cîțcău. La sfîrșitul săptâmînii trecute se deplasa cu bicicleta, fiind lovit de o Dacia 1300, în timp ce vira stînga, fără să se asigure. Lovitura i-a fost fatală. La volanul autoturismului se afla Vasile Victor Moldovan, din localitatea Livada, județul Cluj. (D.l.) TRANSILVANIA Pagina 6 • Nr. 2990 • marți, 16 aprilie 2002 Cu Constituția prin Ardeal Alba Iulia, Antonie Iorgovan vrea ca Ministerul Justiției să facă măsuri Aula Magna a Universității 1 Decembrie 1918 a găzduit, la sfîrșitul săptămînii trecute, o dezbatere publică pe tema modificări constituției,cu participarea lui Alexandru Athanasiu, Antonie Iorgovan și Mihai Constantinescu. Legea fundamentală adoptată în 1991 s-a făcut sub presiunea unei epoci care trebuie definitiv uitată. Constituția a permis abuzul în multe situații, iar proiectul nostru vizează și lărgirea spectrului drepturilor fundamentale ale cetățeanului. Ea trebuie modificată și în scopul ameliorări regimului proprietății, prin garantarea proprietății și mai exact a dreptului de proprietate”, a susținut senatorul. Alexandru Athanasiu. Antonie Iorgovan a declarat că trebuie delimitate competențele Consiliului Superior al Magistraturii, deoarece în prezent procurorii sînt judecați, dar judecătorii nu: “Vom propune un articol prin care este interzis să se interpreteze și să se aplice legea potrivit recomandărilor partidelor politice. Ministrul Justiției trebuie să funcționeze ca un serviciu public care să asigure toată infrastructura, inclusiv măsuri, că nici de alta nu mai sînt. Reforma sistemului judiciar nu se oprește doar la Constituție, trebuie să lărgim sfera activității Curții Constituționale" Senatorul Mihai Constantinescu a vorbit despre separarea atribuțiilor celor două camere ale parlamentului. “Senatul va fi specializat în adoptarea legilor organice, în tratate internaționale, iar Camera Deputaților se va ocupa de probleme de drept comun, curte de conturi, buget, ș.a. Păstrăm bicameralismul, însă vor dispărea disputele dintre cele două camere și se vor lărgi competențele ședințelor comune.” LUCIAN DOBBATER Cluj-Napoca: Limba minorităților ar putea deveni oficială în unele zone Caravana senatorială care străbate Ardealul în acest sfîrșit de săptămînă a ajuns și la Cluj, unde, s-au purtat discuții cu membrii ai societății civile pe tema modificărilor Constituției propuse de PSD. După cum a declarat Antonie Iorgovan, aceste modificări sînt cuprinse în trei tipuri de probleme. Prima categorie include chestiunile care vizează drumul european al României, avînd în vedere faptul că în 1990, la elaborarea constituției actuale, „nu acesta era drumul nostru”. în a doua clasă de probleme intră imperfecțiunile constituției actuale, și aici Iorgovan a dat exemplu dizolvarea parlamentului, extrem de greoaie în prezent, în cea de-a treia categorie intră corecțiile la texte dintr-o anumită formulă. Printre articolele care vor trebui schimbate, senatorul Alexandru Athanasiu, vicepreședintele Senatului a amintit atribuții ale președintelui țării, a cărui poziție va trebui întărită în raport cu justiția, propunîndu-se ca președintele să prezideze Consiliul Suprem al Magistraturii. Au mai fost amintite chestiunea competențelor camerelor parlamentului, ale ordonanțelor de urgență, delegarea puterilor, moțiunile de cenzură. Părintele Constituției a mai precizat că PSD va propune ca limba minorităților cu pondere de peste 20 la sută într-o localitate să devină oficială. Iorgovan a exclus însă discutarea articolului 1 al Constituției, privind statul național unitar. * MIHAI BACALU Alexandru Athanasiu și Antonie Iorgovan părinții noii Constituții Săptămâna trecută puteai să vizitezi Turnul Eiffel. Săptămâna asta poți să-ți faci turnul. Joacă săptămâna aceasta la LOTO 6/49. Reportul a ajuns la pentru fiecare câștigător la Categoria I 18,7 miliarde lei, plus un apartament W. . VM| \