Evenimentul Zilei, aprilie 2003 (Anul 12, nr. 3330-3357)

2003-04-16 / nr. 3345

Nr. 3345 • miercuri, 16 aprilie 2003 PO Conflict la vîrful PD .Senatorul Viorel Pană a demisionat din funcția de vicepreședinte PD o Băsescu promite tratament doar filialelor acuzate de colaborare cu PSD Traian Băsescu taie în carne vie la Constanța. Ieri, la ședința Colegiului Director al partidului, președintele PD a propus acordarea unor sancțiuni dure liderilor democrați constănțeni: excluderea din partid a Elenei Mocanu, președintele filialei, și retragerea sprijinului politic pentru Viorel Pană, vicepreședinte al Senatului. Cei doi sînt principalii adversari ai reîntoarcerii în organizația PD Constanța a lui Stelian Duțu, președintele Consiliului Județean, care a schimbat trei partide în trei ani. Traian Băsescu a afirmat în cadrul Colegiului Director că filiala din Constanța a fost, în ultimii ani, „controlată de alți centrii de putere“, el acuzîndu-i pe Mocanu și Pană că „acționau la comanda altor forțe“. Declarînd că își asumă „întreaga responsabilitate“ pentru propunerile făcute, Băsescu a spus că „a venit vremea să nu ne mai lăsăm manipulați“. Liderul PD a declarat, de asemenea, că mai multe organizații PD au o „comunicare puternică cu PSD“ și că aceste situații urmează să fie discutate în partid. El nu a dorit să dea nici un exemplu concret. Propunerile de sancționare făcute ieri de Băsescu vor fi validate de organizația Constanța, în cazul Elenei Mocanu, respectiv de Consiliul Național, în cazul lui Viorel Pană Pană amenință cu retragerea din funcția de vicepreședinte al Senatului Cu toate acestea, Viorel Pană a făcut, ieri, un „gest de decență“, potrivit spuselor sale. El a anunțat că și-a dat deja demisia din funcția de vicepreședinte al PD și că se retrage din poziția de vicepreședinte al Senatului. „N-am nevoie de sprijinul politic al unui partid care, în majoritate lui, nu crede în mine“, șia justificat Pană demisia. „îl asigur pe Traian Băsescu că n-am să părăsesc PD și că de abia acum începe cariera mea politică. Se încearcă mascarea unor greșeli prin aducerea în prim-plan a unor lucruri neadevărate la adresa organizației Constanța“, a adăugat Viroel Pană. CRISTIAN SUȚU Senatorul Viorel Pană, următorul „dezertor“ din PD? O OXroro ■oO *=: Traian Biescu: „A venit vremea, să nu mi mai lăsăm manipulați* O N> UI Alianța PNL-PD, repusă pe tapet PNL și PD vorbesc din nou despre necesitatea unei alianțe electorale între cele două partide. Vicepreședintele PD Emil Boc a declarat, la seminarul „Democrația și unitatea opoziției democratice“, că singura soluție credibilă pentru a concura cu PSD este formarea unei alianțe PNL - PD cu cel puțin un an înaintea alegerilor. „Tandemul Stolojan-Băsescu poate fi o soluție credibilă, iar conducerile celor două partide ar trebui să-și facă un program politic comun", a mai spus Boc. Ideea tandemului, susținută și de liderul PD Traian Băsescu, n-a avut pînă acum mare trecere la PNL. Pe de altă parte, liberalii s-au lăudat că au început deja să strîngă în jurul lor forțele politice de dreapta. Vicepreședintele PNL Călin Popescu Tăriceanu a declarat că „va fi necesară o alianță politică foarte coerentă și foarte bine coordonată între PNL și PD, ca alternativă la actuala putere“. Nu este prima oară cînd cele două partide vorbesc despre o colaborare mai strînsă. Totuși PNL a decis deja să participe singur pe listele electorale, astfel încît o eventuală alianță cu PD ar presupune, cel mult, susținerea unor programe comune. „Sub nici o formă nu poate fi vorba de liste comune. Vom candida separat“, ne-a declarat liderul grupului PNL de la Senat, Norica Nicolai. (D-T.) foișorul m Maria Cine plătește, cine huzurește . r OVIDIU NAHOI .Cumperi benzină de la rafinărie, o treci prin șapte firme ca să i se piardă urma, o amesteci cu solvenți care nu sînt supuși accizării și o vinzi la pompă pe post de benzină Premium. Distrugi motoarele oamenilor, dar scapi de taxe și scoți profit mare“. Aceasta este numai una dintre metodele de sustragere de la plata taxelor, spune un manager din industria petrolieră. După aprecierea lui, o treime din benzina care ajunge în rezervoarele mașinilor noastre a trecut prin această suveică . Adăugați aici scutirile de la plata datoriilor, acordate cu dărnicie de către guvern rafinăriei RAFO, de exemplu întîmplător, aparținînd unui om apropiat de actuala putere. Ce înseamnă toate acestea? înseamnă că tolerarea corupției și „capitalismul de cumetrie“ rup bărci întregi din banii publici. Adică din banii care ar putea asigura salarii mai bune pentru profesori și medici, școli mai bune, drumuri mai netede, pensii mai puțin umilitoare, spitale în care oamenii să nu mai moară cu zile. Dar românii de rînd n-au plătit încă prețul pe de-a-ntregul. Guvernul n-a fost capabil să strîngă taxele pe combustibili convenite la începutul anului - și nici nu avea cum, cîtă vreme o treime din benzină e falsificată - , așa că populația va plăti. Cresc accizele, cresc prețurile la benzină - se pare, cu 1.300 de lei/litru. Populația plătește mai mult, cei care nu și-au achitat taxele rămîn bine mersi. Ce rezultă: mai mulți morți în spitale, mai mulți pensionari aduși în pragul disperării, mai multe gropi în șosele, mai multă sărăcie, mai multă frustrare. Ce mai rezultă: mai multe vile care se rotesc după soare, mai multe limuzine de lux, „investitori strategici“ mai „potenți“. O Românie cu palate ridicate lingă mormane de gunoi, cu Maserati gonind printre cerșetori. Spre asta ne îndreptăm? Este cel de-al patrulea an în care statisticile anunță creșterea produsului intern brut și a producției industriale, scăderea inflației. Dar, de la an la an, tot mai multe familii nu-și mai pot plăti factura la energie, sistemul de ocrotire a sănătății se prăbușește, la fel și sistemul de pensii. Statistici recente arată că în ultimele luni s-au vîndut mai puțină mîncare, mai puțin șampon, mai puțină bere („șampania clasei muncitoare“). Pentru majoritatea oamenilor, creșterea economică nu există în realitate. Motivul e simplu: corupția și clientelismul politic anulează efectele redresării și constituie principalele cauze ale sărăciei și polarizării sociale. Cazul taxelor pentru benzină este doar un exemplu. Luați lista datornicilor iertați de guvern. Citiți zilnic relatările ziarelor despre malversațiuni inimaginabile făcute pe banii noștri și acoperite de cine trebuie. Veți înțelege de ce. Și pentru binele cui. Dosarul Radioteleviziunii Președintele Sindicatului Liber din Radio și Televiziune, Dumitru Iuga, ne-a declarat, ieri, că la începutul verii va dezvălui „adevărul despre istoria Radioteleviziunii Române“, așa cum rezultă el din „dosarul de obiectiv" al acestei instituții, întocmit de fosta Securitate. Din cele 40 de dosare aflate acum în custodia CNSAS, Dumitru Iuga spune că a văzut pînă în prezent 30. Restul și-a propus să le termine pînă în luna iunie: „în toamnă, după ce voi fi strîns materialele, sper să pot publica un volum care să dezvăluie ce s-a întîmplat în toți acești ani în Radioteleviziunea română", ne-a spus liderul SLRTV. Iuga califică drept „șocant“ ceea ce a văzut pînă acum în aceste dosare și spune că documentele mai dezvăluie un lucru: „Nu doar Securitatea a făcut polițe politică, ci statul român, prin toate instituțiile sale, a făcut poliție politică, lucru pentru care trebuie să-și ceară scuze“. Dumitru Iuga își rezervă dreptul să nu facă încă publice detaliile studiului său de pînă acum. „Cîte o zi pe săptămînă merg la sediul CNSAS, unde studiez aceste dosare. Dacă CNSAS nu a făcut-o, o voi face eu, voi deconspira Securitatea ca poliție politică!“. CRISTIAN OPREA Ambasadorul expirat Deputații au decis, ieri, că ambasadorii numiți din rîndul „personalităților“ din domeniul politic sau cultural nu pot depăși vîrsta de 70 de ani, iar cei aleși dintre diplomații de carieră nu pot avea mai mult de 60 de ani la încheierea misiunii. în prezent, ambasadorul României la Paris, Oliviu Gherman, are 72 de ani. Ministrul de externe Mircea Geoană a explicat că, deși va exista această limită de vîrstă impusă de statutul Corpului Diplomatic, președintele României - „oricine ar fi el“ - își va menține dreptul de a numi pe oricine, indiferent de vîrstă. Potrivit lui Geoană, 18,6% din ambasadorii și consulii generali ai României nu sînt diplomați de carieră, fiind numiți pe baza unor „decizii politice“, așa cum a fost cazul fostului purtător de cuvînt Claudiu Lucaci. Deputații au adoptat, ieri, practic fără dezbateri, noul statut al Corpului Diplomatic care-l va înlocui pe cel adoptat în 1990 de guvernul român. Documentul stabilește criteriile pentru persoanele care vor face parte din Corpul Diplomatic. ALINA MIHAI UE, lărgire istorică sub stare de asediu La Atena se deschide astăzi reuniunea la nivel înalt a Uniunii Europene în cadrul căreia va avea loc ceremonia semnării tratatelor de aderare a celor zece state invitate să devină membre începînd cu 1 ianuarie 2004. Reuniunea de azi debutează pe fondul unei crize profunde în interiorul UE, provocată de divergențele majore pe tema conflictului din Irak. După această criză se așteaptă ca UE să își definească limpede o poziție unitară în chestiunile de politică externă și de apărare comună. Principala preocupare a participanților la reuniunea de la Atena este însă semnarea tratatului de aderare, care numără 4.900 de pagini. Participanții vor discuta și despre viitoarea Constituție europeană, despre structura președinției UE, mărimea și componența Comisiei Europene, modul de desemnare și autoritatea președintelui, dar și despre un eventual post de „ministru european de externe“. Conferința europeană de mîine, la care vor participa reprezentanții a 40 de țări, este consacrată relațiilor dintre statele membre UE și vecinii acestora. Summit-ul UE de la Copenhaga, din decembrie 2002, a decis extinderea istorică a Uniunii cu zece state (Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Slovenia, Lituania, Letonia, Estonia, Malta și Cipru) de la 1 ianuarie 2004. Pentru Turcia, scrie AFP, urmează să se stabilească, în decembrie 2004, dacă vor fi demarate negocierile de aderare a acestei țări. La ce s-ar putea aștepta Bucureștii, întrebarea e dacă României și Bulgariei le va fi confirmată, la Atena, data de 2007 ca termen al aderării la UE, în documentul final al reuniunii de la Bruxelles, de acum cîteva săptămîni, nu era pomenit nimic despre cele două țări, în schimb li se garanta celorlalte 10 că vor semna tratatul de integrare la Atena. La Copenhaga, anul trecut, Comisia Europeană a luat notă de dorința României și Bulgariei de adera în 2007. Așadar, o confirmare explicită a acestei date în documentul final al reuniunii de la Peste 10.000 de polițiști le vor asigura protecția celor 220 de oficiali care sînt așteptați să participe la ceremonia semnării tratatelor de aderare, la care va fi prezent și secretarul general al ONU, Kofi Annan. O asemenea concentrare de forțe de or dine nu s-a mai întîlnit de la vizita în Grecia a Sanctității Sale Papa Ioan Paul al ll-lea. (C.O.) Atena este de dorit. Bucureștii văd reuniunea de mîine cu un optimism temperat în ceea ce privește o nouă posibilă nominalizare a României pentru aderare. Viorel Tomescu, directorul Direcției UE din cadrul MAE român, ne-a declarat ieri că „orice referire la o nouă nominalizare a noastră este binevenită, dar nu știu dacă se va adopta un asemenea document; s-ar putea“. Oficialul MAE a reamintit că România a fost deja nominalizată la reuniunea de anul trecut de la Copenhaga și că nu ar fi neapărată nevoie de o nouă nominalizare, subliniind că orice asemenea document e lucra pozitiv. CRISTIAN OPREA a Q Ûri Liniștea candidaților UE, păzită cu arma UW1