Evenimentul Zilei, iunie 2003 (Anul 12, nr. 3389-3418)

2003-06-10 / nr. 3398

România, somată să nu mai mimeze reforme Congresmanul republican Christopher Smith și-a exprimat îngrijorarea în ce privește modul în care guvernul de la București aplică legile privind proprietatea. El a adăugat că articolele privind insulta și calomnia trebuie eliminate din Codul Penal, nu doar modificate, întrucît ele afectează libertatea de expresie. Congresmanul american, un mai vechi critic al guvernului Năstase, a spus chiar că presiunile asupra României se vor intensifica, deși recunoaște că țara noastră a făcut și progrese. Christopher Smith a explicat, într-un interviu difuzat de Radio Europa Liberă, că „există pentru unii dintre noi temerea că acum, cînd admiterea NATO e de domeniul trecutului, România ar putea să o ia din nou într-o direcție greșită“. "Vechile năravuri n-au fost complet eliminate" întrebat dacă nu crede că eșafodajul legal din România creează doar „iluzia legalității, fațada în spatele căreia o clasă cu rădăcini în era comunistă încearcă să-și păstreze privilegiile“. Christopher Smith a spus că „există motive de îngrijorare că vechile năravuri n-au fost complet eliminate“. „A promulga legi menite a eșua, atît de pline de hibe, de excepții încît devin ineficiente sau inaplicabile, e mai rău decît a nu face nimic pentru că la mijloc poate fi o tentativă de inducere în eroare, de înșelăciune“, a adăugat Smith. El a dat ca exemplu articolele privind insulta și calomnia din Codul Penal: „Eu am cerut abrogarea, nu doar modificarea lor, pentru a îngădui jurnaliștilor să se exprime liber, să scrie chiar la modul dur despre guvern“. El și-a continuat pledoaria în favoarea libertății de expresie, spunînd că „mass-media trebuie să aibă libertatea de a scotoci în căutarea adevărului, de a scoate la iveală realități dezagreabile fără teama unei bătăi în ușă, în faptul nopții, din partea vreunei întruchipări de ultimă oră a vechii Securități, care să te avertizeze că ai încălcat legea“. Congresmanul american s-a arătat dezamăgit că, în România, „Codul Penal se află mereu în revizuire“ și a subliniat că „se tot promite eliminarea articolelor privind defăimarea, dar nu se face nimic...“. Tot la acest capitol, congresmanul american a recomandat ca accesul partidelor mici la „massmedia controlate de guvern trebuie înlesnit“ și că „monopolul în această sferă este un fenomen negativ“ Sub lupa americanilor Congresmanul republican Christopher Smith nu crede că NATO s-a pripit cînd a decis admiterea României. El a amintit însă „restanțele“ la care guvernul mai are de lucrat: „Corupția, libertatea presei, libertatea religioasă, restituirea proprietăților, echitate și respect pentru drepturile minorității rrome, toate aceste chestiuni trebuie abordate încă mai hotărît de guvernul român, dacă vrea să-și păstreze credibilitatea în viitor“. Congresmanul republican a mai spus că are în vedere organizarea unor „audieri“ la Comisia pentru Securitate și Cooperare în Europa (pe care o co-prezidează) și la Comitetul pentru Relații Internaționale din Camera Reprezentanților (al cărui vicepreședinte este tocmai din cauza „persistenței problemelor nerezolvate“. Christopher Smith a dat ca exemplu procesul de restituire a proprietăților, despre care a spus că „pare a fi culmea duplicității - nu aplici o lege decît atunci cînd termenele prevăzute în ea au expirat“. Congresmanul republican a mai spus, în interviul pentru Europa Liberă, că „acum, cînd admiterea României în NATO e tranșată, vrem mai mult, nu mai puțin progres... și vom continua presiunile în acest sens“. DAN TAPALAGA Christopher Smith o 0 ■5 1 Decalatele, blocate în „curenții circulari11 din PSD Liderii PSD nu au luat, ieri, în ședința Delegației permanente o decizie privind decalarea alegerilor deoarece mai trebuie clarificate unele lucruri legate de doleanțele partidului, a declarat vicepreședintele partidului, senatorul Sorin Oprescu. „Cred că atunci cînd a auzit motoarele pornite de PNL și PD, PSD a început să-și pornească motoarele mai tare, noi considerînd că vom ajunge la faza de motoare cu reacție“, a opinat Oprescu, precizînd că o hotărîre în privința decalării va fi luată în următoarele zile, la reuniunea conducerii partidului. PSD urmează să se prezinte cu această decizie în fața președintelui Iliescu cu care va discuta despre legile electorale. Vicepreședintele PSD a mai spus că în partid există păreri pro și contra și că nu s-a putut trage o concluzie pentru că atît cei care susțin decalarea alegerilor, cît și cei care se pronunță împotrivă au argumente pertinente. El a evitat însă să precizeze care este opinia majoritară în partid, mulțumindu-se doar să spună că este vorba despre „un curent cirentar“. Pe de altă parte, PSD a lăsat ieri să se înțeleagă, în timpul discuțiilor din parlament referitoare la modificarea Constituției, că dorește decalarea alegerilor. PSD a convins toate celelalte partide parlamentare să accepte cel puțin discutarea unui amendament de modificare a Constituției, astfel încît mandatul președintelui României să fie de 5 ani, iar alegerile parlamentare să fie decalate de cele prezidențiale. în această seară, Comisia Constituțională va da votul final la întregul pachet de propuneri de modificare a Legii fundamentale ALINA VORIDES ALINA MIHAI Ascultați-l pe Traian Ungureanul CAROL SEBASTIAN Singurul ziarist care a pus, cu adevărat, problema moștenirii comuniste la nivelul mentalităților este Traian Ungureanu de la BBC. Emisiunea lui despre anticomunismul românesc oferă pasaje antologice cu oamenii piețelor Matache, Berceni și Crîngași. Oamenii vorbesc despre comunismul pe care l-au trăit și despre anticomunism, perceput ca un soi de vietate extraterestră. Frica de Securitate? O doamnă nu-și amintește decît că putea să asculte „Europa liberă“, cu sonorul mai încet. Și dacă avea ceva de spus, era liberă s-o facă în ședințele de partid. Penuria de alimente, cozile nesfîrșite și umilitoare? Țineți-vă bine, acestea, pur și simplu, n-au existat. „Stăteai la coadă dar apucai, se găseau de toate“. Momentul de vîrf e discuția dintre reporter și o femeie între două vîrste. Reporterul o întreabă dacă a auzit de anticomuniști. „Noi în țara noastră avem de toate, e o țară bogată”, răspunde femeia. „Vă întrebam despre anticomuniști, cei care au luptat împotriva comunismului, despre ei ce părere aveți ?“, insistă reporterul. „Noi ,în țara noastră...“. „Doamnă, au fost și oameni care s-au opus comunismului, ce ziceți de acești oameni, au făcut bine, au făcut rău ?“, încearcă, tot mai puțin convins, reporterul. „Noi, în țara noastră, dintotdeauna...“ răspunde femeia, de neclintit. Reporterul face ultima tentativă: „Au fost și oameni cărora nu le-a convenit comunismul, au luptat împotriva lui“. „Noi, în țara noastră,din cele mai vechi timpuri...“ sfîrșește femeia, cu fermitatea pe care au avut-o puțini comuniști cercetați de Siguranță sau anticomuniști anchetați de Securitate. Discuția de mai sus trebuie ascultată și comentată în școli. Femeia din Crîngași și oamenii Pieței Matache nu trebuie ironizați, ci înțeleși. Traian Ungureanu dă o explicație care răstoarnă toate teoriile anticomuniștilor de carton. Femeia din Crîngași este etichetată prea ușor drept o nostalgică a Epocii de Aur. De ce dă același răspuns, rupt total de întrebarea reporterului? Cu această femeie și vecinii ei s-a întîmplat ceva înspăimîntător: au ales, instinctiv, să trăiască în afara istoriei ultimilor 13 ani, istorie pe care nu o mai înțeleg și de care se tem. Excluși de la masa așa-zisei tranziții, s-au refugiat în timp în anii 70-’80. Nu sînt nostalgici ai comunismului, ci, mult mai dramatic, de-a dreptul enoriași ai unei religii făcută din reprezentări ale propagandei comuniste. Religia lui „eu n-am , vecinul n-are, cumnatul n-are, prin urmare toți avem, nimicul“. Asta n-au înțeles cei cîțiva anticomuniști veritabili, cu atît mai puțin cei de circumstanță. Așa e cel puțin 30% din România și cadriștii pesede ai lui Octav Cozman că lucrează la sporirea procentului. Ascultați emisiunea lui Traian Ungureanu pe www.bbc.co.uk/romanian/arena(emisiune din 30.12.2000) și pentru insomniile dumneavoastră, mai puneți o dată pasajul cu „ noi în țara noastră, dintotdeauna “ Surse din PSD susțin că este posibil ca premierul Adrian Năstase să aibă o întîlnire tête-à-tête cu președintele Iliescu pentru a discuta despre problema decalării alegerilor. Această eventuală întîlnire ar fi unul dintre motivele pentru care în Delegația Permanentă-cie iea.a.PSD nu s-a decis în privința decalării, existînd voci care susțineau că ar fi bine să se afle întîi care este poziția palatului Cotroceni în această chestiune. (A.V.) „Aripa Pană" se laudă cu 2.500 de membri Viorel Marian Pană a declarat ieri, într-o conferință de presă, că aproximativ 2.500 de membri ai filialei județene a Partidului Democrat și-au dat demisia. „în acest moment, PD este blocat, este izolat. Am reușit să ne izolăm de celelalte forțe politice și am ratat alianța cu PNL. Cred că, în acest moment, PNL nu va încheia alianța cu PD“, am declarat senatorul constănțean, în cadrul întîlnirii cu presa, ex-vicepreședintele Partidului Democrat a criticat dur actuala politică a conducerii centrale a PD, spunînd că s-au făcut două mari greșeli: „Una se referă la atacurile la adresa persoanelor din PSD și a doua privește Consiliul General al Capitalei. Astfel, s-a ajuns ca PD să fie doar un partid local care se preocupă doar de București“, a mai spus Pană, în timpul conferinței de presă, „aripa Pană“ a acoperit drapelul Partidului Democrat cu drapelul national. "MITF pețe Jt’mocrația v-sunt noi NI PD, hărțuit de Pană STEUAN DUȚU: 2.500 de persoane în imaginația lui Pană „Afirmațiile fostului membru PD, senatorul Pană, potrivit cărora alături de domnia sa vor mai pleca 2.500 de membri din partid, spre destinații necunoscute și neinteresante pentru noi, ne duc cu gîndul la faptul că, probabil, în urma perioadei petrecute în arestul poliției, în anul 1993, de Viorel Pană, există posibilitatea ca aceasta să-i fi afectat atît memoria, cît și capacitățile de a număra logic și normal, nu din sută în sută. Aceste 2.500 de persoane există doar în imaginația bogată a senatorului Pană, întrucît domnia sa, cît și fosta președintă a organizației județene, Elena Mocanu, nu au prezentat nici o listă cu susținători ai PD din județul Constanța care să însoțească tabelele cu membrii de partid la reînregistrarea Partidului Democrat la Tribunalul Municipiului București, situație care se poate verifica în orice moment“, se arată într-un comunicat semnat de Stelian Duțu, președintele PD Constanța. LAURA BARBU JOO) Q.(O C herec)Ere * Oo Iu. scurte Interese secrete! Conducerea Camerei Deputaților a decis să păstreze la secret declarațiile de interese ale deputaților, cel puțin pînă pe 19 iunie, deși legea prevede în mod explicit că ele sînt publice. Biroul Permanent a luat această decizie „administrativă“ apreciind că deputații ar putea să mai facă schimbări, în aceste documente figurează societățile la care demnitarii sînt acționari, funcțiile deținute în fundații, asociații sau partide, precum și alte activități profesionale remunerate. Declarațiile de interese nu vor fi publicate pe Internet, putînd fi consultate doar la cerere. (A.M.) Iți place cum te respectă aleșii tăi ? Avem nevoie de parlamentari care să ne reprezinte Avem nevoie ca fiecare vot să conteze Avem nevoie de echilibru politic Avem nevoie de un Parlament eficient și mai puțin costisitor Avem nevoie de alegeri corecte și bine organizate Noi susținem votul uninominal pentru ambele Camere ale Parlamentului Noi susținem o reprezentare în Parlament proporțională cu voturile obținute Noi susținem un sistem care să asigure o prezența parlamentară democratică Noi susținem reducerea numărului de parlamentari Noi susținem înființarea Autorității Electorale Permanente Numărătoare de „cadidați“ Vicepreședintele PSD Sorin Oprescu a anunțat, ieri, că liderii organizației București se vor întîlni săptămîna viitoare cu consilierii PSD din Consiliul Municipal și cu președinții organizațiilor de sectoare pentru a trece în revistă „rezerva de cadre“ din care ar putea fi aleși candidații la primăriile Capitalei. „Cred că felul în care au început să se miște PNL și PD a reprezentat un impuls pentru a aminti PSD că trebuie să-și concretizeze eforturile de organizare“, a opinat Oprescu. (A.V.) Teculescu a ales Deputatul PSD Constantin Teculescu s-a retras din parlament, preferind să rămînă președinte al CEC. Teculescu conduce această instituție bancară din 2001, iar ca urmare a Legii anticorupție, statutul său de parlamentar a devenit incompatibil cu funcția deținută la CEC. (A.M.) asociația pro democrația Alfa cum poti susține această campanie la: Tei: 021/327 77 36, 327 77 S3 Telfax: 021/321 67 44 Mobil; 0764 680 163, 0723 152 493 E-mali: info(3codulelectoral<rc Web: www.maulie €t)ml.tr) Codul Electoral Campania pentru reformă politica Nu te lăsa strivit ! E timpul pentru curățenie în viața politică. Sunt alături de noi: Assisiul Hations! Sindical CMS - CARTEL MPM oèer» ÄnträÄiii