Evenimentul Zilei, ianuarie 2008 (Anul 17, nr. 5038-5066)

2008-01-18 / nr. 5053

Evenimentul „Procesul“, să mori pentru dreptate în ecranizarea celebrului roman al scriitorului Franz Kafka joacă actori consacrați: Anthony Hopkins și Kyle MacLachlan, agentul Cooper din serialul „Twin Peaks“ Doinei Tronaru Procesul“ / „The Trial“, filmul pe care „Evenimentul zilei“ îl va distribui pe DVD miercurea viitoare, este realizat în 1993 și ecranizează celebrul roman al scriitorului Franz Kafka, operă de căpătâi a literaturii universale a secolului XX. Pelicula nu este prima transpunere cinematografică a romanului și, prin urmare, suportă comparația cu capodopera lui Orson Welles din 1962. Filmul lui David Hugh Jones beneficiază, însă, de un scenariu scris de dramaturgul Harold Pinter, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 2005, și de prezența a doi actori cu mare succes la public: Kyle MacLachlan (fost interpret al agentului Cooper din serialul „Twin Peaks“) și Anthony Hopkins. Alți actori cunoscuți aflați în distribuție sunt: Jason Robards, Alfred Molina și David Thewlis. Judecat fără acuzații într-o bună dimineață, umilul și conștiinciosul funcționar Josef K., interpretat de Kyle MacLachlan, este trezit din somn de doi bărbați misterioși. Aceștia îl anunță pe nepusă masă că este arestat. Ciudat este că acuzațiile care ar motiva această „arestare“ nu i se aduc la cunoștință, iar Josef K. știe foarte bine că niciodată nu a făcut nimic care să încalce ordinea bine stabilită a societății în care trăiește. Funcționarul s-a dus în fiecare zi conștiincios la slujbă, a respectat întotdeauna programul de lucru, nu are vicii, nu pierde nopțile și nu este implicat în nicio legătură sentimentală. La fel de ciudat pare și faptul că, deși este „arestat“, lui Josef i se permite să rămână în libertate și să meargă zilnic la muncă, exact așa cum făcuse până atunci. Nu este însă un motiv real de bucurie sau un semn că lucrurile ar evolua spre bine, în pofida naturii ciudate și misterioase a așa-zisului său arest, Josef K. va afla curând că lucrurile sunt departe de a fi clare și stabile și că nu trebuie să se considere în afara oricărui pericol. Disperare în fața înaltei Curți Tânărul funcționar încearcă disperat, cu conștiinciozitatea și corectitudinea de care a dat dovadă toată viața, să afle care sunt acuzațiile ce i se aduc și, mai apoi, să obțină achitarea pentru o infracțiune nespecificată pe care el Franz Kafka scriitor, primele cuvinte din romanul „Procesul“ Cineva trebuie să fi spus minciuni despre Josef K„ el știa că nu făcuse nimic greșit, dar, într-o dimineață, a fost arestat. (se pare, însă, că doar el este convins că nu a comis-o. Joseph K. își dă seama curând că procesul său, aflat în plină desfășurare, cu toate că pare ciudat și ininteligibil, este cât se poate de real. El încearcă cu disperare să se sustragă judecății înaltei Curți. Astfel, modestul funcționar de până mai ieri se trezește prins în labirintul absurd al unui coșmar birocratic. ANTHONY HOPKINS KYLE MACLACHLAN Prefigurare a totalitarismelor Josef K. nu va putea scăpa până la urmă de așa-zisa judecata absurdă a unui sistem represiv și birocratic. Pentru statul totalitar, toți cetățenii săi sunt din principiu vinovați, de aceea Josef K. nu are acuzații precise, care să-i fie menționate. Sentința finală nu poate fi decât cea de condamnare la moarte, întrebarea este doar când și cum va fi aceasta dusă la îndeplinire. Spre final, autorul romanului spune celebra Parabolă a Legii, un apolog inventat de el, care aruncă o oarecare lumină asupra intențiilor sale și semnificației poveștii. Autorii filmului „Procesul“ introduc parabola în acțiunea propriuzisă, iar aici, aproape de final, apare personajul Preotului, interpretat magistral de actorul britanic Anthony Hopkins. După experiența totalitarismelor politice, mai ales a celui comunist, situația descrisă în roman pare o transpunere în clar a unor lucruri care, într-o formă mai puțin literară, s-au întâmplat la scară foarte mare în societățile concentraționare. ■ü % | | jimCl Evenimentul îți aduce filme-eveniment Cumpără, în fiecare miercuri, Evenimentul zilei cu un film pe DVD, la numai 1* Miercuri, 23 ianurie, îți aducem PROCESUL The trial După un roman de Franz Kafka Cu, Anthony Hopkins și Kyle MacLachlan . Poți cumpăra ziarul și fără DVD, la preț de 1 ROM Poți comanda filmele prin email la oscar@evz.ro sau la numărul de telefon 021/?r 33.13 1>13^Tîzif Pro"14*1 ii fi» 20% discount*’ unevz.ro [] ........... Franz Kafka, un geniu profetic Autorul romanulu ecranizat, Franz Kafka, s-a născut pe 3 iulie 1883, într-o familie evreiască de limbă germană și a murit în 1924, bolnav de tuberculoză. Kafka a trăit cea mai mare parte a vieții în Praga, oraș care pe atunci era inclus în Imperiul Austro- Ungar, câștigându-și existența ca un umil funcționar. Marele scriitor nu a fost fericit în timpul vieții, eșuând în toate legăturile sentimentale, iar pe patul de moarte i-a cerut prietenului său, Max Brod, să-i ardă toate manuscrisele (în timpul vieții nu i se publicase aproape nimic). Din fericire, acesta nu a dus la îndeplinire cerința autorului și literatura universală a secolului XX s-a îmbogățit cu câteva capodopere majore: „Procesul“, „Castelul“, excepționalele sale nuvele („Metamorfoza“, „Colonia penitenciară“, „Un artist al foamei“). După publicarea lor, influența exercitată de aceste scrieri a fost uriașă, modelând mulți alți mari scriitori. FRANZ KAFKA Evenimentul zilei I Vineri, 18 ianuarie 2008 i 17