Evenimentul Zilei, iunie 2009 (Anul 18, nr. 5546-5574)

2009-06-11 / nr. 5555

ACTUALITATE , _ .................................................. prima știri Procurorii au undă verde să-l ancheteze pe Miki Șpagă Șerban Mihăilescu, mai cunoscut drept „Miki Șpagă“, va fi urmărit penal de procurorii anticorupție. Asta după ce ieri, senatorii au aprobat cu 77 voturi „pentru“ și 29 „împotrivă“ solicitarea Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de avizare a începerii urmăririi penale împotriva senatorului PSD. Președintele Senatului, Mircea Geoană, a anunțat, ieri, în plen că la vot au participat 108 senatori și că la verificare și validare au fost anulate două voturi. Procurorul general al României, Codruța Kovesi, a cerut cu aproape un an în urmă, în iulie 2008, avizul pentru începerea urmăririi penale în dosarul instrumentat de Direcția Națională Anticorupție în care Miki Șpagă este acuzat de primire de foloase necuvenite și de nerespectarea regimului armelor și munițiilor. Senatorul PSD- ist a ajuns în vizorul procurorilor după ce, în primăvara anului 2002, ar fi primit drept „cadou“ 11 arme de vânătoare de la fostul consilier guvernamental Fănel Pavalache „Este regretabil că nu m-a anunțat nimeni de votul din Senat, că nu m-a chemat nimeni“, a declarat, pentru Mediafax, Șerban Mihăilescu la aflarea veștii. „Asta e viața. Nu e niciun capăt de țară, merg înainte. Așa se fac lucrurile în România. Regret că nu am fost anunțat că se votează, să-mi pot prezenta punctul de vedere. Puteam să am și eu măcar dreptul de a-mi susține nevinovăția“, a mai spus senatorul, care acum se află în concediu medical. ȘERBAN MIHĂILESCU FOTO: EW Grădinițe pline-ochi, copii rămași in grija bunicilor Deficitul de locuri din unitățile preșcolare îi pune pe părinți în situația de a-și ține în continuare prichindeii acasă Andreea Archipssrv3»v/7 ! Rezultatele înscrierilor la grădiniță s-au afișat, și cum era de așteptat au apărut și primele valuri de nemulțumiri! In acest an, pentru prima dată după mult timp, părinții nu au mai stat la cozi interminabile pentru a-și înscrie prichindeii la grupa mică, autoritățile încercând, cu ajutorul unui nou soft, să-i scutescă de nopțile pierdute. Se pare că aceasta a fost și singura problemă de la care au fost salvați, pentru că cei mai mulți dintre copiii bucureștenilor tot „pe lângă grădinițe“ au rămas. Nu fără surprize însă, „Noul soft“ care îi înscrie pe prichindei „fără șpagă“, se pare că nu a reușit să-i trimită la unitățile de învățământ pentru preșcolari nici pe cei care stau în imediata apropiere a acestora. Această situație se regăsește în multe localități din țară, dar mai acut în Capitală și mai ales în sectorul 6, unde numărul de cereri a depășit cu mont capacitatea unităților. Grădinițe „recidiviste” In curtea Grădiniței 250 din Sectorul 6, una dintre cele mai „aglomerate“ din Capitală, mai mulți părinți se uită pe listele cu „admiși“. Uimirea lor este mare pentru că norocoși sunt doar 18 dintre cei 198 care au depus cereri. Directoarea Puși Năzdrăvan le întâmpină nemulțumirea de a nu-și găsi copilul pe listă cu explicații halucinante. „Avem părinți care își înscriu copiii la grupa pregătitoare și pentru al treilea an consecutiv. Nu avem ce să le facem, i-am rugat să-i dea în clasa întâi, ca să nu mai ocupe locurile celor din grupele mici“, spune directorul: „Doamnă, mergeți la ministerul educației și cereți-le să nu le mai dea voie!“, 11 dă replica Nicoleta Pop, o mamă care a avut ghinion la toate cele trei grădinițe unde și-a înscris copilul. Mai are o speranță: Grădinița APACA, cea de-a patra unitate, și ultima, unde a depus cerere. „Anul trecut am depus o singură cerere și nu a fost primită fetița, așa că anul ăsta am depus patru, dar văd că nici așa nu se poate. Sigur așteaptă să le dai ceva! Anul trecut voiau 500 de euro pentru un loc. Nu am banii ăștia! Credeți-mă, îmi vine să plâng pe stradă. Nu am cu cine să-mi las copilul, fac cu rândul cu soțul meu“, se străduiește să o înduplece Nicoleta Pop pe directoarea grădiniței. Grădinița 250 nu este singura unitate de învățământ cu probleme din sectorul 6. De altfel, în această zonă a Capitalei există cel mai mare deficit de locuri. Chiar dacă sunt primiți copii peste planul de școlarizare, tot rămân micuți care, fie iau calea grădinițelor particulare, fie rămân acasă cu bunicii. „Nu e pe listă nepoțelul meu și nu știu ce să fac pentru că eu mai lucrez încă“, explică un bunic. în ciuda nemulțumirilor părinților, reprezentanții Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) consideră că înscrierile s-au desfășurat normal. „Față de anii trecuți, am constatat că nu au fost probleme“, a încercat o explicație și Marian Banu, purtătorul de cuvânt al instituției CONSECINȚE. Sute de părinți din Capitală vor fi nevoiți să-și lase copiii, și în acest an, în grija bonelor sau a educatoarelor de la grădinițele particulare Soluția: noua lege a educației Potrivit legii, prioritate la grădiniță au copiii care sunt înscriși pentru grupa pregătitoare sau care au mai urmat un an în acea unitate preșcolară. Pentru aceștia se fac preînscrieri (practic sunt înscriși înaintea perioadei în care se înscriu și prichindeii pentru grupele mici și mijlocii). Așa se face că, după preînscrieri, multe grădinițe nu mai au loc pentru a-i primi și pe puști care n-au mai călcat până atunci într-o unitate preșcolară. Inspectorul Marian Banu crede că problema se va rezolva atunci când noua lege a educației va fi adoptată „Grupa pregătitoare va intra la învățământul primar, astfel că o învățătoare va lucra cinci ani cu copiii, iar grădinița va rămâne pentru ceilalți“, a explicat Banu. Nicoleta Popmămică Am depus cerere la patru grădinițe. Sigur educatoarele așteaptă să le dai ceva. Anul trecut, voiau 500 de euro pentru un loc. De unde să le dau? VREME CAPRICIOASĂ Vijelii și ploi în jumătatea vestică a țării, caniculă în rest Temperaturile ridicate din ultimele zile au făcut deja patru victime la Iași Potrivit medicilor de la Serviciul Județean de Ambulanță, o femeie și doi bărbați de peste 60 de ani au decedat în noaptea de marți spre miercuri din cauza unor complicații apărute pe fondul caniculei. Cea de-a patra victimă este un bărbat care a fost găsit mort ieri-dimineață, pe o stradă din cartierul ieșean Mircea cel Bătrân. , în estul țării, căldura va continua să le creeze probleme cardiacilor în zilele care urmează, dar pentru cealaltă jumătatea a țării, adică cea vestică, specialiștii de la Meteorologie anunță cod galben de ploi și vijelii. Astfel, prefecturile județelor Alba, Arad, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Caraș-Severin, Cluj, Gorj, Harghita, Hunedoara, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Timișoara, Satu-Mare, Sălaj, Sibiu și Suceava au primit avertizare cod galben. Ploile așteptate astăzi și mâine ar putea cădea în cantități care vor depăși 25-30 de litri pe metrul pătrat, iar în zonele de deal și munte chiar peste 40-45 de litri pe metrul pătrat. Izolat, ar putea cădea și grindină; în restul teritoriului, vremea se va menține călduroasă astăzi, cu cer variabil și maxime termice cuprinse între 23 și 32 de grade Celsius. Mâine, instabilitatea atmosferică se va face simțită și în est și sud-est, unde vor cădea ploi în averse, iar de sâmbătă temperaturile vor scădea ușor, până la 29 de grade Celsius. (Andreea Ciupercă, Maria Craus) 2 ! Joi, 11 iunie 2009 ! Evenimentul zilei OFERTE PENTRU TINERI Joburi în tipografii, cu salarii între 700 și 1.100 de lei Tinerii s-au înghesuit ieri la „Bursa locurilor de muncă“, organizată k Colegiul Tehnic Media, din București. Agent de vânzări, DTP-ist, legător operator stanțe și laborant sunt doar câteva dintre posturile scoase ,a concurs de 36 de producători de materiale, echipamente și utilaje din industria tipografică. „îmi doresc să obțin un loc de muncă pe perioada vacanței de vară, în domeniul în care studiez acum. Chiar dacă sunt abia în clasa a X-a, o experiență într-o tipografie mă va ajuta să-mi aprofundez cunoștințele practice și să acumulez experiență. Pentru început, nu mă interesează cât o să câștig. Sunt la început și nu pot emite pretenții“, spune Nicoleta Trifan, elevă în clasa a X-a la Colegiul Tehnic Media. Directorul companiei Contur Print, Vasile Stanciu spune că în cadrul organizației pe care o reprezintă sunt disponible joburile de operator ștanțe și de legător. „Aceste posturi se adresează persoanelor care au înclinație spre operațiuni manuale. Nu pot angaja un tânăr indiferent cât de bun este CV-ul lui și cât este el de prezentabil până nu trece o probă practică. Salariu de început este de 700 de lei, asta înseamnă în prima lună, care este considerată de probă, apoi se ajunge la 1.100 de lei/lună“, spune Vasile Stanciu. Bursa locurilor de muncă se încheie astăzi. (Mirabela Anghel) IMPORT DIN CANADA Avem un nou caz de gripă porcină Un nou caz de infectare cu virusul gripa A/H1N1 a fost confirmat, marți seară, de institutul Cantacuzino din București, după ce în aceeași zi, autoritățile anunțaseră că toți bolnavii fuseseră externați din spital. Este vorba despre o persoană care a venit, luni, de la Toronto. Din primele cercetări reiese , persoana infectată s-a deplasat doar între aeroport și casă, iar numărul contacților ar fi limitat. în România au fost diagnosticate în total 10 cazuri de infecție cu A/H1N1. Pe de altă parte, reprezentanții Consiliului Uniunii Europene, care s-au întâlnit la Luxemburg, au stabilit grupele ce vor fi imunizate cu vaccinul împotriva A/H1N1 „Vor fi vaccinate aproximativ 5% dintre persoanele care lucrează în serviciile publice, în administrație, armată și sănătate Vrem să-i imunizăm pe cei care intră în contact cu multe persoane, inclusiv pe vânzătorul de la brutăria din colț“, a explicat epidemiologul Molnar Geza, consilier k Ministerul Sănătății. Din populația generală vor fi vaccinate alte 30% dintre persoane Institutul Cantacuzino ar putea produce 2,‘ milioane de doze de vaccin și înfiola 5 milioane.Mihaela Năftănăilă! Stănescu, scos de sub acuzare post-mortem DOSAR ÎNCHIS. Dosarul penal deschis de procurori pe numele lui Mircea Stănescu (fiul jurnalistului Sorin Roșca Stănescu) a fost clasat ieri, la mai bine de cinci luni de la moartea acestuia Anchetatorii Parchetului Judecătoriei Sectorului 1 au decis să o scoată de sub urmărire penală și pe Marilena Molnar, cea care își asumase inițial vina pentru accidentul produs în decembrie anu trecut. Mircea Stănescu s-a împușcat în cap, pe E ianuarie 2009, la mai puțin de două săptămâni după ce ar fi provocat un accident rutier în Capitală, în care un bărbat și-a pierdut viața Profesorii vor părinți mai implicați în educarea copiilor STUDIU. Peste 40% dintre cadrele didactice au declarat că părinții nu vin la școală decât la ședințe, iar 36% dintre dascăli cred că adulții sunt interesați doar de notele, absențele și problemele de disciplină ale copiilor. Studiul realizat de Intuitex, la sfârșitul lunii trecute, arată și că 95% dintre profesori vor să se realizeze un parteneria între părinți și școală. Tema parteneriatului școală-familie reprezintă o discuție aprinsă în țările UE, unde se dorește realizarea unui angajament între părinți și profesori, pe baza unui „contract parental“. Astfel, părinții ar trebui să participe și la alte activități educative, nu doar la ședințele semestriale. La realizarea studiului au participat 2.300 de profesori. (Andreea Archip) Prima de stabilitate, inclusă în salariu VARIANTĂ PENTRU MEDIU. Salariul de merit, sporul de vechime și prima de stabilitate ar putea fi incluse în salariul de bază al bugetarilor din sistemul de sănătate, iar sporurile de condiții vătămătoare și încordare psihică vor fi acordate separat. Toate astea,în baza legii unice de salarizare pentru bugetari, care ar putea intra în vigoare anul viitor. „Vom face o evaluare să vedem cât la sută din salariul de bază reprezintă aceste sporuri“, a spus, ieri, Adrian Bârea, prim-vicepreședintele Federației Sindicatelor „Sanitas“. Potrivit grilelor de ierarhizare propuse de Ministerul Sănătății, personalul angajat în sistemul sanitar ar trebui să aibă un salariu de bază cu valori cuprinse între 2,5 și 9,6 salarii minime brute pe economie (adică între 1.500 și 5.760 de lei, în prezent). Dat jos de Oprescu, repus în funcție de magistrați BUCUREȘTI - ADMINISTRAȚIA PARCURILOR. Magistrații Curții de Apel București au anulat, ieri, ordinul prin care primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, l-a concediat pe Virgil Cârstea, fostul director al Administrației Lacuri, Parcuri și Agrement București (ALPAB); în plus, aceștia au dispus ca fostul director să fie repus în funcția din care a fost concediat de Oprescu, în septembrie 2008. De asemenea, Primăria Capitalei a fost obligată să-i plătească lui Cârstea despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate și reactualizate, precum și cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat acesta de la data concedierii. (Antoaneta Etves)