Evenimentul Zilei, iunie 2011 (Anul 20, nr. 6197-6222)

2011-06-11 / nr. 6206

DOSAR EVZ. MAFIA BANILOR EUROPENI O bcție de 17 milioane de euro pe Acoliții președintelui CJ Victor Mocanu (PSD) au folosit materiale mai ieftine, decontate mai scump. E unul dintre exemplele flagrante menționate de Comisia Europeană împotriva României Petrișor Cană petrisor.canal evz.ro Dacă România va avea blocate fondurile europene, măcar să știm cui să mulțumim. După serialul Liviu Dragnea - baronul Teleormanului, omul care în ultimii ani și-a deschis robinet direct la conducta cu bani europeni -, astăzi vi-l prezentăm pe președintele Consiliului Județean Buzău, luat de asemenea în colimator de Comisia Europeană. Victor Mocanu (PSD) este acuzat de cheltuirea frauduloasă a 17 milioane de euro, fonduri UE utilizate pentru realizarea „Drumului Vinului“ o șosea care străbate județul de la un capăt la celălalt. Suspiciuni asupra acestui proiect au existat încă de anul trecut, dar comisarii europeni au venit în control la Buzău în urmă cu aproape două luni, „înainte de Paște“ după cum a precizat și președintele CJ Victor Mocanu. Primele reacții ale verificărilor „au răsuflat“ pe culoarele Ministerului Dezvoltării și, înainte de a primi scrisoarea oficială de la forul European, s-a aflat că Buzăul se află pe „lista neagră“ alături de județele Teleorman, Ilfov și Tulcea. Scandalul izbucnit în urmă cu câteva zile ar putea să se transforme într- o furtună chiar înainte de 15 iunie, data la care este programată tăierea panglicii pentru drumul cu care se mândrește Victor Mocanu Firma de casă a primit 50 milioane de lei în doi ani Demarat ca un proiect amețitor, menit sa transforme lucrarea plătită din bani europeni în cel mai cunoscut drum din țară, „Drumul Vinului“ a demarat anul trecut. Oficialii județeni au obținut finanțarea prin Programul Operațional Regional al Uniunii Europene (UE), pe Axa 2 în care sunt prevăzute investiții petru reabilitarea și modernizarea rețelelor de drumuri județene. In cazul Buzăului, „Drumul Vinului“ face legătura între cele mai importante obiective turistice pe ruta Pietroasele-Merei-Vernești-Tisău-Măgura la care s-a adăugat și tronsonul Alei- Sărata Monteoru. Cert este că valoarea totală a investiției se ridică la 24,2 milioane de euro, cea mai mare parte a banilor provenind de la UE. Odată demarată lucrarea, însă, și-au făcut apariția „căpușele“ și jocurile de interese. Deși licitația pentru această lucrare a fost câștigată de consorțiul SOROCAM -COLAS, subcontractorul lucrărilor a devenit firma Nikosi, care aparține lui Neculai Cojocaru, un apropiat al liderului județean Mocanu. Această societate a avut o dezvoltare asemănătoare cu Tel Drum-ul lui Liviu Dragnea din Teleorman. De opt ani, de când la șefia județului se află Mocanu, a fost abonată la banii publici fie prin lucrări de deszăpezire sau întreținere de drumuri, fie prin furnizarea de balastru societăților care încheiau contracte cu autoritățile județene sau locale. Piatra de râu pentru lucrarea de referință a lui Mocanu a fost furnizată de balastiera lui Neculai Cojocaru, patron al firmei Nik Impex 2002 SRL, membră a grupului Nikost. Familiile Cojocaru și Mocanu sînt strâns unite în afaceri, atât în acte, prin BAUM CONSTRUCT SRL, unde asociați sînt ginerele familiei Mocanu și cumnata soților I ,,... _. 2.000.000 de euro suma câștigată de firma de casă a lui Mocanu printr-un simplu artificiu: înlocuirea pietrei concasate cu prundiș ieftin Cojocaru, cât și prin înțelegeri tacite. Prin firmele lui Cojocaru au rulat, pînă acum, circa 50 milioane de lei în ultimii doi ani, deși are doar 10 angajați. Banii au fost primiți de la Consiliul Județean prin diferite filiere. Balastrul penal Interesant este că în povestea banilor europeni, firma lui Cojocaru a primit OK- ul să furnizeze piatră de râu pentru mixtura asfaltică care acoperă Drumul Vinului atât din partea Consiliului Județean cât și a consorțiului care a făscut șoseaua. Numai că în caietul de sarcini întocmit pe baza normelor europene se preciza că drumul trebuia făcut cu piatră spartă concasată, dură, provenită din cariere, cunoscută sub denumirea de agregate concasate. Acesta a fost tunul, pentru că piatra cerută de Comisia Europeană, care asigură și o durată de viață mult mai mare a drumurilor, a fost înlocuită cu cea de râu, care este mult mai ieftină. „Nu am încălcat legea“ susține Victor Mocanu. „A fost aprobată această schimbare de către o comisie tehnică. Noi facem din anii '70 drumuri cu piatră de râu“ explică șeful CJ Buzău, însă, schimbarea pietrelor nu a condus și la schimbarea sumei primite de la UE iar diferența de preț dintre balastrul dat de firma lui Cojocaru și cea care ar fi trebui să bătătorească traseul pe Drumul Vinului este de aproape două milioane de euro. 2 1 Sâmbătă, 11 iunie 20111 Evenimentul zile AFACEREA „BULDOZERUL“ Rețeta primitivă de îmbogățire prin umflarea de 10 ori a prețului Unul dintre primele „tunuri“ date de Mocanu&Ce a fost cel din 2005. Atunci, prin firma Luana Company S.R.L a lui Neculai Cojocaru și a soției sale, Luminița, au ajuns în județ 17 buldozere vechi. Utilajele au fost aduse cu mare fast pentru a sprijini, oficial, primăriile din 17 localități în timpul inundațiilor care au afectat Moldova. Numai că buldozerele au fost cumpărate cu circa 12.000 de lei iar primăriile au plătit pe ele 130.000 de lei. Din toate utilajele, doar trei-patru au funcționat. Din afacere a ieșit un profit de 1 milion de lei. A fost sesizată Direcția Națională Anticorupție și în cazul președintelui CJ, însă dosarul a fost trimis la Parchetul Județean. Acolo, lucrurile s-au limpezit ca prin minune iar soții Cojocaru și Mocanu au scăpat cu neînceperea urmăririi penale. rețetă. Afacerile cu „firmele prietene“, metoda clasică de îmbogățire a lui Mocanu