Evenimentul Zilei, iunie 2011 (Anul 20, nr. 6197-6222)

2011-06-25 / nr. 6218

EVENIMENT WEEKEND Gata evaluarea! Start în cursa pentru liceu GH3EB Absolvenții claselor a VIII - a au scăpat de stresul examenelor. Ieri s - au afișat rezultatele, iar săptămâna viitoare ei vor decide la ce licee se înscriu Cosmin Pană cosmin.pana@evz.ro Pentru majoritatea absolvenților de gimnaziu, emoțiile mari s-au încheiat ieri, odată cu afișarea rezultatelor. Cei ce au depus contestații mai pot spera până luni că media lor va urca suficient de mult cât să le asigure admiterea în liceul dorit. De săptămâna viitoare, cei peste 220.000 de absolvenți de clasa a VIII-a încep completarea fișelor de înscriere, sub supravegherea diriguțiilor și a părinților. Conform metodologiei, transmiterea fișelor de înscriere de la școli la centrele zonale de înscriere se face, pe măsura completării lor, în perioada 30 iunie - 6 iulie 2011, iar în 13 iulie liceele afișează rezultatele. Candidată la Colegiul „Sf. Sava“, nota 10 la română și 9.75 la matematică în Capitală, rezultatele s-au afișat la ora 11.00, când curțile școlilor erau deja pline de copii și părinți. Discuțiile aprinse, după felicitări sau îmbărbătări, s-au purtat pe tema liceelor unde vor să ajungă viitorii boboci. Sau, în unele cazuri, unde și-ar dori părinții să-i vadă. Unora le-ar plăcea să rămână alături de colegii din generală, alții se orientează după reputația liceelor din orașul în care locuiesc. Elevii cu medii mari pot răsufla ușurați, pentru că locurile lor sunt aproape asigurate. Este cazul Ralucăi, absolventă a Școlii nr. 24 din Capitală. Ea a reușit, cu 10 la română și 9.75 la matematică, să-și facă invidioși cei mai mulți colegi. Părinții i-au făcut planul pentru următorul pas: „Va merge la Sava, bilingv. Este o alegere care, cu siguranță i se va potrivi, a spus tatăl ei. Raluca nu părea să aibă ceva împotriva deciziei. Dar, până la Sava, parcă ar fi vrut să uite puțin de școală. Trei cazuri de fraudă Elevii vor fi admiși la unul din liceele pentru care au optat pe baza mediei între nota finală de la evaluare și cea din clasele v-vin. Anul acesta, examenul de evaluare națională a înregistrat trei cazuri de tentativă de fraudă. Doi elevi din București și unul din județul Alba au fost prinși încercând să copieze la limba română. Ei au primit nota 1 la acest examen, dar li s-a permis să continue evaluarea. emoții. Media de la evaluare influențează admiterea la liceu FOTO: RĂZVAN VĂLCĂNEANUL BACALAUREAT 2011 încep probele scrise Examenul de bacalaureat continuă săptămâna viitoare cu cele mai dificile probe, cele scrise. Prima va fi la limba și literatura română, și va avea loc luni, începând cu ora 09.00. Marți, 28 iunie, candidații care aparțin minorităților naționale vor susține proba la limba maternă, iar în 29 iunie are loc proba obligatorie a profilului. Bacalaureatul se încheie în 1 iulie, cu proba la alegere Rezultatele vor fi afișate în data de 3 iulie, iar contestațiile se pot depune în 4 iulie. Rezultatele finale se afișează în 8 iulie. PE TĂCUTE Locurile cu taxă, excluse din facultățile de stat 7 . Marian Păvălașc marian.paralascu evz.ro Camera Deputaților a aprobat tacit un proiect de modificare a Legii Educației prin care centrele universitare de stat nu vor mai înmatricula studenți pe locuri cu taxă. Pentru ca legea să se aplice, mai trebuie să primească votul Senatului și apoi să fie promulgată de Președinție. Inițiatorii acestui proiect, care, în opinia rectorilor de la instituțiile de stat ar aduce în faliment învățământul superior public, sunt deputatul Cătălin Croitoru și senatorul Petru Filip. Proiectul a fost depus în Camera Deputaților în 9 mai, iar până pe 15 iunie a primit avizele comisiilor de specialitate. „Nu au introdus acest proiect pe ordinea de zi, pentru că, probabil, au considerat că nu este important. Dar așa s-a ajuns să fie aprobat în mod tacit de Camera Deputaților“, ne-a declarat Gheorghe Roșea, rectorul Academiei de Studii Economice (ASE) din București. „Prostituție universitară“ Rectorul de la ASE critica dur acest proiect. „Dacă va trece și de Senat, intrăm în prostituție universitară, pentru că în acest moment universitățile particulare nu simt la fel de valoroase ca cele de la stat. Probabil sunt alte interese“, a fost declarația lui Gheorghe Roșca. In schimb, unul dintre inițiatori consideră că doar așa se poate face reformă în mediul universitar. „Universitățile de stat primesc finanțare publică de 1.200 de euro, în medie, pentru fiecare student de la buget, în schimb, pentru un student de la taxă sau 500 de euro. Asta înseamnă că iau din banii de la stat pentru a susține studenții cu taxă. Ei sunt privați pe banii statului, a explicat Cătălin Croitoru. Faptul că inițiatorii legi sunt salariați ai unor universități particulare, naște și o serie de suspiciuni privind interesele din spatele proiectului. Cătălin Croitoru este lector universitar la Universitatea Creștină „Dimitrie Cantemir“ București. La rândul său, Petru Filip încasează bani de la Universitatea Agora din Oradea și de la Universitatea “Dimitrie Cantemir" „Putem sa prefacem că totul este în ordine“ „Ar trebui sa-mi fie rușine ca lucrez la privat? Asta este o mentalitate comunistă. Pentru că vin din privat, știu care sunt problemele. Dacă vrem un învățământ universitar particular de calitate trebuie schimbat actualul sistem. Daca vrem să păstrăm salariile imense din facultățile de stat ale rectorilor, putem să ne prefacem că totul este în ordine“, a mai declarat Croitoru 2 I Sâmbătă, 25 iunie 2011 I Evenimentul zile Cinema Agresorul primarului din Oltenești, reținut ANCHETĂ Bărbatul care l-a atacat pe primarul comunei vasluiene Oltenești cu securea a fost prins de polițiști noaptea trecută și acuzat de tentativă de omor. Principalul suspect în cazul tentativei de omor comise asupra primarului din Oltenești - Vaslui este Florin Mocanu. Agresorul, cunoscut cu probleme psihice, a fost reținut pentru 24 de ore. Starea primarului Iorgu Lonea este,în continuare, gravă, el suferind fracturi craniene, iar medicii sunt rezervați. Medic din județul Botoșani, bătut de un pacient ALTERCAȚII. Un pacient internat cu amigdalită la Spitalul Orășenesc din Săveni, județul Botoșani, s-a năpustit asupra unui medic internist și l-a lovit cu pumnii și picioarele, potrivit Agerpres. Medicul se afla în cabinetul său în momentul în care pacientul de 38 de ani a intrat în încăpere și a început să-l lovească. Cadrele medicale au anunțat Poliția, iar pacientul a fost încătușat și trimis la Spitalul de Psihiatrie din Botoșani. Potrivit purtătorului de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean, agresorul a distrus și câteva obiecte de mobilier din cabinetul. Pacientul a fost sancționat cu o amendă de 1.000 de lei pentru scandal, însă ar putea fi cercetat penal, dacă medici va depune plângere împotriva sa. Tinerii preferă canabisul și ecstasy STUDII. Prevalența consumului de drogur a crescut de la 6,8%, în 2007, la 14,4%, în 2010. Tinerii cu vârste între 15 și 34 de ani preferă „drogurile recreaționale“, precum canabisul și ecstasy, potrivit unui studiu al Agenției Naționale Antidrog (ANA). S-a semnalat, pentru prima oară la nivel național, consumul de ketamină. Canabisul și ectsasy sunt prezente mai ales în regiunea București-Ilfov, amfetaminele, ciupercile halucinogene și LSD sunt prezente exclusiv în București-Ilfov, iar ketamina este cel mai frecvent semnalată în regiunile de vest și în București. Heroina este consumată cel mai frecvent în București/Ilfov, în vest și centru Noi membri aleși în CSM vom». Consiliul Superior al Magistraturi (CSM) se completează cu trei noi membri. Mona Pivniceru a fost aleasă, ieri, de judecătorii Instanței Supreme. Potrivit datelor preliminare, candidații cu cele mai mari șanse pentru a intra în CSM sunt Alina Ghica de la Curtea de Apel București și Florentina Gavadia, prim procuror al Parchetului Judecătoriei Sector 6. Rezultatele oficiale vor fi comunicate în următoarele zile. CSM a organizat alegeri pentru ocuparea a trei posturi, după ce o decizie din februarie 2011 a Curții Constituționale a stabilit că Lidia Bărbulescu, Dan Lupașcu și Dan Chiujdea nu aveau dreptul să candideze pentru un al doilea mandat. (Virgil Burtă)