Evenimentul Zilei, martie 2014 (Anul 23, nr. 7042-7067)

2014-03-10 / nr. 7049

Polițiștii simt cu ochii pe pușcăria de acasă ca sa nu dispară arestat. Numărul arestaților la domiciliu crește vertiginos, iar brățările electronice încă lipsesc. Cursul proceselor ar putea fi schimbat pentru că nimeni nu poate garanta cu cine și ce vorbesc inculpații Violeta Fotache violeta.fotache@evz.ro Numărul persoanelor care trebuie supravegheate de polițiști în urma intrării în vigoare a noului Cod de Procedură Penală (CPP) este în continuă creștere. Cercetarea în libertate sub control judiciar și mai ales arestul la domiciliu dau bătăi de cap polițiștilor, în condițiile în care nici până astăzi nu au fost achiziționate brățările electronice și sistemul adecvat de monitorizare. Numai în ultima săptămână (17 martie), au fost dispuse măsuri preventive care stabilesc supravegherea judiciară față de 115 persoane (3 arestați la domiciliu și 112 sub control judiciar). Poliția Română a luat măsuri pentru supravegherea acestora, așa cum a făcut-o și față de celelalte 465 de persoane - din care 40 arestate la domiciliu - pe care le avea în supraveghere până în data de 23 februarie. Astfel că, în prezent, cei aproximativ 500 de polițiști din cadrul Birourilor de Supraveghere Judiciară trebuie să vegheze peste 580 de inculpați (nu există o raportare a numărului acestor măsuri pentru perioada 23-28 februarie -n.r). Cu alte cuvinte, a trecut doar o lună de la intrarea în vigoare a noului CPP și polițiștii sunt deja depășiți, ca număr. Guvernul încă nu a rezolvat problema Nu doar ca pana in prezent nu au fost achiziționate brățările, dar Guvernul nici măcar nu a elaborat norme metodologice privind aplicarea noilor reguli de supraveghere. Judecătorii și procurorii nu au încotro și aplică Legea în vigoare (CPP), astfel că Poliția este nevoită să se descurce cu vechile metode, să verifice în teren dacă arestatul la domiciliu ori persoana aflată sub control judiciar respectă interdicțiile. Pe durata arestului la domiciliu, inculpatul nu are voie să părăsească locuința decât atunci când este chemat de organele de urmărire penală ori de instanța de judecată. •nu are voie să comunice cu persoana vătămată sau membrii de familie ai acesteia, cu alți participanți la comiterea infracțiunii, cu martorii ori experții, precum și cu orice alte persoane care nu locuiesc în mod obișnuit împreună cu el sau nu se află în îngrijirea sa; în caz contrar, măsura poate fi înlocuită cu arestul preventiv. Ar putea vorbi cu martorii în prezent, polițiști: însărcinați cu supravegherea nu au cum să garanteze că arestații la domiciliu nu transmit mesaje către victimele lor, către martori experți, alți inculpați, în încercarea de a schimba cursu procesului. Interdicția poate fi încălcată cu ajutorul membrilor familiei care ar putea juca rolul de poștași. Sunt mai multe dosare importante în care schimbarea declarațiilor unor persoane ar putea influența cursul procesului, atât în dosare ale DNA, cât și ale DIICOT. rflnB In lipsa bățârilorlectronice. miltiștii sunt nevoiti,'a. lazeasca. ,testării i a Üflt si domiciliu folosind Vecinies netoue » rVfcilM " -n-ll ^Beirarfidiaar- a luat șpagă pe șasiulo aureilor pentru sâlva. Fostul director general adjunct al Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), Aurel Pană (foto) este un alt beneficiar al noii măsuri preventive intrată în vigoare de la data de 1 februarie 2014. Prin verdictul Curții de Apel București, Pană a fost scos din arestul preventiv în favoarea „pușcăriei de acasă”. Conform legii, pe durata arestului la domiciliu (30 de zile), Pană nu are voie să părăsească imobilul din București în care locuiește, fără permisiunea organului judiciar în fața căruia se află cauza (Tribunalul București judecă acest dosar). Ca și ceilalți inculpați care beneficiază de această nouă măsură, Pană trebuie să se prezinte în fața judecătorului de cameră preliminară și a instanței de judecată ori de câte ori este chemat. Totodată, el nu are voie să comunice cu martorii din dosar, dar nici cu inculpatul Mugur George Voinea, membru PC și director al SC Evalserv Standard SRL, ori experți din dosar, pentru a nu putea schimba cursul judecății. Problema care apare este aceea că polițiștii nu pot garanta că Aurel Pană va respecta aceste interdicții. Reamintim că Pană și Voinea sunt judecați pentru corupție în legătură cu contractele de achiziție de ulei pentru săraci, plătite din bani europeni. Șpaga cerută: o mită de aproximativ 1.200.000 de euro. krtPUn fitter G«IT*f JUfa*cf API, I 3 □ □□ Un preot beat a accidentat o tânără de 26 de ani Preotul Adrian M. (35 de ani), din comună botoșăneană Corlăteni, a urcat beat la volan și a accidentat o tânără de 26 de ani, care era pieton și care circula regulamentar. Potrivit polițiștilor, accidentul a avut loc pe raza localității Poiana din comuna Vorona. Preotul avea o alcoolemie de 1,36 mg/l alcool pur în aer expirat. Fata a fost transportată la Spitalul Județean de Urgență Mavromați și este în afara oricărui pericol. Slujitorul Domnului este cercetat pentru vătămare corporală și conducere cu o alcoolemie peste limita legală. □ac Defrișări ilegale, au tăiat 1.886 de copaci! Ofițeri specialiști din cadru Direcției de Ordine Publică - IGPR și polițiști din cadrul IPJ Maramureș au descoperit tăierea ilegală a 1.866 de arbori, cu un volum de 2.822.494 metri cubi ceea ce reprezintă un prejudiciu adus fondului forestier de 597.102.543 de lei. A fost aplicată o amendă în valoare de 10.000 de lei, fiind confiscată și cantitatea de 44,5 material lemnos, în valoare de 7.900 de lei. Acțiunea pentru prevenirea și combaterea ilegalităților în domeniul silvic din județul Maramureș a avut loc în perioada 4-6 martie. □□c creații tipar digital și offset, personalizare materiale promoționale: serigrafie, tampografie, timbru sec, folio, embass, sublimare, print digital pe textil, creație publicitară, grafică și DTP tel: 0748 070 07« office@whitespot.ro www.whitespot.ro