Evenimentul Zilei, mai 2015 (Anul 24, nr. 7399-7424)

2015-05-16 / nr. 7412

2 ' altfel Timp liber Evenimentul zilei, sâmbătă, 16 mai 2015 [Nww] înălțarea Omului La 40 de zile de la înviere este prăznuită înălțarea Domnului, consacrată și ca Zi a Eroilor. Anul acesta, ea coincide cu o altă mare sărbătoare, cea a Sfinților împărați Constantin și Elena, din 21 mai. Salutul „Hristos a înviat!” se schimbă cu „Hristos s-a înălțat!”, la care se răspunde „Adevărat s-a înălțat!” înălțarea Domnului la Ceruri se produce în fața ucenicilor Săi, după ce lisus stă cu ei la masă. Așa cum Patimile și învierea au drept prolog Cina cea de Taină, la fel înălțarea este precedată de un prânz la care lisus gustă puțin pește fript și miere. Alimente profetice pentru viitoarea misiune a apostolilor: peștele avea să devină semnul tainic de recunoaștere al creștinilor (IHTIS - pește în greacă, este și criptograma Mântuitorului: lisus Hristos Theosios Sotir, adică Iisus Hristos, fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul); iar mierea este un simbol al „stupului” Bisericii, care va apărea odată cu pogorârea Duhului Sfânt peste apostoli, al „dulceții” graiului pe care ei, niște oameni simpli, fără carte, au căpătat-o atunci în mod miraculos, și care a făcut ca, în numai câteva zeci de ani, întregul bazin al Mediteranei să devină creștin. După ce îi anunță încă o dată că, ajuns la Tatăl Său, îl va ruga să trimită asupra lor Duhul Sfânt care le va da putere să propovăduiască, Iisus îi ia pe apostoli cu el și iese din Ierusalim, spre Betania, pe dealurile care înconjurau Cetatea. Aici, „ridicându-Și mâinile, i-a binecuvântat. pe când îi binecuvânta, s-a despărțit de ei și s-a înălțat la cer” (Luca 24: 50-51). înălțarea Domnului este ultimul episod din viața pământească a lui Iisus și încheie misiunea pentru care s-a întrupat. Omul, prin păcat, s-a îndepărtat de Dumnezeu și s-a degradat cu trup și suflet. Dumnezeu s-a făcut Om și a murit, coborând până în adâncurile Răului, pentru a vindece firea Omului de moarte, înviind și apoi înălțându-se la Ceruri. Hristos reașază Omul, cu suflet și trup, din nou alături de Creator, de unde plecase. (Adrian Pătrușcă) FT m ...•>.. #rt jg&rp | l llMf 8 _BIM I *■*1 »T—11 Irr • .Ht— I u—11— P* ilk . L. 16 mai. O noapte, sute de muzee de vizitat, concerte, ateliere, surprize, premiere Carmen Anghel carmen.anshel@evzarouD.ro Noaptea Muzeelor 2015 are și câteva premiere: Muzeul Băncii Naționale participă pentru prima data la acest circuit. Aeroportul Otopeni intră în circuit cu două expoziții: una de design și una de fotografie. In țară, anul acesta, au circuite muzeale orașele Iași și Galați. Românii vor avea de ales dintr-un program divers și spectaculos: concerte, ateliere pentru copii. La Foișorul de Foc va cânta fanfara, limitele vizuale și auditive ale publicului vor fi testate la Muzeul Tehnic, iar la Muzeul Bellu insomniacii vor asculta un concert de operetă. Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”. Va fi deschis până la ora 19.00, din motive de securitate, propune un târg al meșterilor populari, expoziții și Festivalul Culturii Thailandeze. Muzeul Național de Istorie a României. Expoziția „Radiografia unei lumi dispărute“, povestea lumii de acum 6.000 de ani, expozițiile permanente, ateliere de creație, concerte, un moment de reconstituire istorico-militară. Muzeul Național al Țăranului Român. Publicul va putea vizita expozițiile, începând cu ora 18.00. In curtea interioară este organizată o proiecție de film documentar. După-amiaza va fi deschisă o piață țărănească. Muzeul Național „George Enescu”. Un eveniment special, intitulat „Aeroportul Oniria“ o experiență alcătuită din muzică clasică, fusion, corală, tradițională. Muzeul Național de Artă al României. Se vizitează Galeria Națională și expozițiile temporare. Muzeul Antipa.Va fi închis până la ora 18.00. Expoziția temporară de păianjeni și scorpioni vii - „Țesături periculoase“. Ateliere inedite, proiecții de filme documentare în premieră și multe surprize. Centrul Cultural „Palatele Brâncovenești” Mogoșoaia. Expoziții și proiecții video și de lumini, un concert de muzică klezmer cu actrița Maia Morgenstern. Și Mica Deltă din Văcărești va putea fi admirată de la etajul 17 al complexului rezidențial din zonă. Programul integral al evenimentelor și muzeelor îl găsiți pe www.noapteamuzeelor.ro □ Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Timpul orașului Muzeul Municipiului București a renăscut. După 20 de ani se prezintă în haine noi. Ne invită la o călătorie prin „Timpul Orașului”, noua expoziție permanentă a Palatului Suțu. „Această călătorie în trecut este segmentată în așa fel încât fiecare spațiu expus să reprezinte o perioadă istorică de referință din evoluția orașului și a evenimentelor care s-au petrecut pe teritoriul acestuia. Această linie a timpului este reprezentată printr-un panou grafic care marchează cronologia inversă prin date, momente importante, personaje, obiecte de patrimoniu, clădiri și cuvinte cheie, în funcție de perioada parcursă în această călătorie spre trecut”, spune dr. Adrian Majuru, directorul muzeului, □ Revolta colecțiilor Cea de a II-a ediție a Nopții Muzeelor este marcată de protestul inițiat de Rețeaua Națională a Muzeelor din România. Muzeele vor acoperi cu o pânză neagră un obiect reprezentativ din colecție, pentru a-i atenționa pe vizitatori că, în curând, acel obiect ar putea dispărea, din cauza retrocedărilor DIN ȚARA ! Circuite în premieri Anul acesta, pentru prima dată, orașele Iași și Galați organizează circuite muzeale. IAȘI. Muzeul Literaturii Române Iași deschide pentru vizitatori 11 muzee literare ieșene, între orele 17.00 02.00. în județ vor mai putea fi vizitate Muzeul Viei și Vinului din Hârlău, Palatul „Alexandru Ioan Cuza”, de la Ruginoasa și altele. GALAȚI, Muzeul de Artă Vizuală, Muzeul de Istorie „Paul Păltănea”, Complexul Muzeal de Științele Naturii „Răsvan Angheluță”, Centrul Cultural Dunărea de Jos, Muzeul Istoriei, Culturii și Spiritualității Creștine de la Dunărea de Jos. Personaje din istorie ALBA. Muzeul Național al Unirii oferă publicului, pe lângă expoziții, o reînviere a ... personajelor istorice, întruchipate de angajații muzeului și de voluntari. Astfel, cine merge la Alba Iulia s-ar putea întâlni cu Mihai Viteazul, Horea, Avram Iancu, Regina Maria, Regele Ferdinand și așa mai departe. De asemenea, anul acesta la eveniment vor fi prezente toate cele patru trupe de reenacment patronate de muzeul alba Iulian: Legiunea a Xlll-a Gemina de la Apulum, Lupii Apoulonului, Lucius Apulensis și Magna Nemesis. SFÂNTU GHEORGHE, COVASNA, Muzeul Național al Carpaților Răsăriteni, expozițiile „Așezarea preistorică Păuleni Ciuc Dâmbul Cetății”. Aceasta este realizată și în variantă tactilă pentru persoanele care au dizabilități de vedere. Alba Iuth