Evenimentul Zilei, mai 2017 (Anul 26, nr. 7981-8002)

2017-05-16 / nr. 7991

2 I Actualitate Evenimentul zilei, marți, 16 mai 2017 Declarația zilei-^i Același soi [de tomate - n.r.] este diferit în pământul românesc, față de cel bulgăresc. Aici este mai bun ca oriunde 1 Dosarele rezultate în urma tragediei din Colectiv, reunite Tribunalul București a decis ieri că dosarul în care sunt judecați patronii de la Clubul Colectiv să fie reunit cu cel în care este inculpat fostul primar Cristian Popescu-Piedone. Procurorii de la Parchetul General au fost cei care au cerut primii reunirea celor două dosare. Ulterior, avocații patronilor de la Colectiv au susținut reunirea dosarelor, în timp ce Piedone s-a opus. Dosarul reunit va fi judecat la Tribunalul București, următorul termen al procesului fiind stabilit pentru 23 iunie □nn SFÂNTUL ZILEI Duhul deșertului Sfântul Teodor cel Sfințit a fost ucenicul Sfântului Pahomie cel Mare (prăznuit cu o zi înainte, pe 15 mai). S-a născut în Egipt, în Tebaida de Sus, primind o educație păgână. La vârsta de 14 ani, pleacă de la casa părintească la mănăstirea Sfântului Pahomie de la Tavenisiot. După moartea acestuia, este ales stareț al tuturor mănăstirilor întemeiate de Pahomie, urmându-i întru totul în smerenie, înțelepciune și trăire duhovnicească. Se bucură de o mare prețuire din partea lui Atanasie cel Mare al Alexandriei. Sfântul Teodor trece la cele veșnice pe 16 mai 367.A.P.l 4,5449 E 4,5443 4,5507 4,5481 4,1521 E 4,1800 4,1740 4,1876 Evenimentul Zilei cere desecretizarea Noul episod din serialul „Noi suntem Statul”, publicat ieri de Dan Andronic în Evenimentul zilei, a produs o undă de șoc în justiția și lumea politică din România. Istoricul Marius Oprea, fostul consilier al premierului, spune că a inițiat închiderea Serviciului de Informații al Ministerului Justiției, convins fiind că dosarele anumitor magistrați erau folosite ca metodă de control prin șantajarea lor. Foștii miniștri Tudor Chiuariu și Cătălin Predoiu au confirma existența Raportului pe arhiva SIPA. Și foștii membri ai comisiei, Horia Georgescu și Iulia Scântei, au confirmat că s-au constatat nereguli în ceea ce privește comisia înființată de Monica Macovei. Fostul șef al ANP, Marius Vulpe, recunoaște că arhiva nu a ajuns nici acum la Arhivele Statului, în ciuda unei decizii din 2006 Sorin Andreiana sorin.andreiana@evz.ro Într-un nou episod din serialul „Noi suntem statul“ jurnalistul Dan Andronic scrie despre arhiva SIPA ca principal obiect de șantaj la adresa magistraților. Acesta dezvăluie că dosare ale magistraților au fost copiate și predate fostului ministru Monica Macovei. Tudor Chiuariu a înființat o nouă Comisie, care și-a terminat raportul în timpul mandatului lui Cătălin Predoiu. în raport scrie că: „Membrii Comisiei desemnate prin OMJ nr 106/C/03.02.2005 au ridicat documente din arhiva operativă aflată în cadrul SIPA pe care le-au predat ministrului Justiției Monica Macovei“, scrie Dan Andronic, Cristi Dănileț și Paul Dumitriu au fost cei care au umblat în arhiva SIPA. Marius Oprea a inițiat închiderea activității SIPA Contactat de EVZ, istoricul Marius Oprea ne-a declarat că el este cel care a inițiat închiderea SIPA, convins fiind că dosarele anumitor magistrați erau folosite ca metodă de șantaj. „Eu i-am propus Monicăi Macovei închiderea acestui serviciu de contraspionaj și ea a fost de acord. Eu nu am putut avea acces la dosare pentru că mi s-a refuzat eliberarea unui certificat ORNISS. Dar eram convins că dosarele erau folosite pentru manevrarea justiției. Eu am simțit pe propria piele obediența judecătorilor față de Ureche (Marian Ureche, directorul SIPA în mandatul Rodicăi Stănoiu - n.r.) în timpul proceselor avute cu mine. Acesta este cel care a condus SIPA în perioadă mandatului Rodicăi Stănoiu și cel care o racolase înainte de 1989. La fel am simțit și în timpul procesului cu Ristea Priboi. Acesta a făcut cerere de strămutare a dosarului la Focșani și s-a aprobat. Am făcut contestației și dosarul a fost mutat de Ploiești, dar unul complet condus de un fost coleg de facultate al lui Ristea Priboi. Concidența asta nu cred că e întâmplătoare”, ne-a declarat istoricul Marius Oprea. De menționat că în 2005, acesta era consilier al premierului Călin Popescu Tăriceanu. Chiuariu confirmă curiozitățile lui Daniel Contactat de EVZ fostul ministrul al Justiției, Tudor Tudor Chiuariu Iulia Scântei, Cătălin Predoiu, Marius Vulpe și Horia Georgescu confirmă dezvăluirile lui Dan Andronic □ Tudor Chiuariu confirmă existența raportului □ Iulia Scântei spune că a găsit nereguli în manevrarea arhivei Fostul ministru al Justiției, Monica Macovei, a reacționat ieri la dezvăluirile EVZ. Aceasta susține că nu a primit niciun dosar din arhiva SIPA: „Nu am fotocopiat niciun dosar din arhiva SIPA. Nu am sustras și distrus niciun dosar SIPA. Nu am avut nicio informație despre judecători sau procurori din dosarele SIPA. Eu am decis desființarea acestui serviciu secret, întrucât existau informații în spațiul public că făcea abuzuri. Justiția nu avea nevoie de un serviciu secret. Am decis să desființez SIPA, iar arhiva să fie inventariată și predată Administrației Penitenciarelor“. Daniel a cerut drept la replică Cristi Daniel, cel care a făcut parte din comisia înființată de Monica Macovei, a dezmințit ieri informațiile apărute în Evenimentul zilei, deși susține că a sesizat Procurorul General pentru infracțiunea de divulgare de informații secrete de stat și a cerut un drept la replică. Publicăm cele mai importante puncte ale acestui drept la replică, textul în forma lui integrală fiind publicat pe site-ul EVZ. Monica Macovei și Cristian Daniel spun imediat după preluarea mandatului în decembrie 2004, ministrul Macovei a numit un procuror la conducerea DGPA (fosta SIPA) și a dispus stoparea activității de strângere a informațiilor despre magistrați. Activitatea s-a redus doar la colectarea de informații vizând sistemul penitenciar. • La sfârșitul anului 2005, ministrul a solicitat Guvernului să aprobe desființarea DGPA, ceea ce s-a întâmplat la începutul anului următor. Este, după știința mea, singurul caz când în România se desființează în mod total un serviciu secret. _ S-a înființat o comisie de lichidare a acestui serviciu, din care am făcut parte în calitate de magistrat și consilier al ministrului Justiției, pentru a urmări operațiunile de preluare a documentației. Cu excepția directorului DGPA, niciun membru nu a venit în contact fizic cu arhiva, întreg personalul (aproximativ 200 persoane), alcătuit în majoritatea sa din ofițeri de informații preluați din alte servicii ale statului, inclusiv fosta Securitate, a fost disponibilizat. Toate dosarele, inclusiv notele informative de la cele 10 servicii teritoriale au fost depozitate la sediul central, situat în clădirea Administrației Naționale a Penitenciarelor, iar încăperea a fost sigilată. • Pe baza ordinului dat de ministrul Macovei, pentru a întocmi un raport destinat opiniei publice despre activitatea fos t Monica Macovei