Evenimentul Zilei, august 2019 (Anul 28, nr. 8546-8566)

2019-08-05 / nr. 8548

O temperatură cam de 1.000 de grade trebuie să fie pentru arderea oaselor. [...] Nișa cea mai stabilă pentru conservarea ADN sunt oasele, că sunt mai ocrotite " Declarată zilei  SFÂNTUL ZILEI Omul din Hozeva Sfantul Ioan Iacob Hozevitul s-a născut pe 23 iulie 1913 în satul Crăiniceni, jud. Botoșani, primind la botez numele de Ilie. Rămas orfan de mic, este crescut de o bunică și un unchi, care îl ajută să urmeze gimnaziul și liceul. în 1933 intră în obștea Mănăstirii Neamț, condusă atunci de viitorul Patriarh Nicodim. După trei ani este călugărit cu numele de Ioan. Pleacă în Țara Sfântă unde trăiește doi ani ca un pustnic, apoi intră la Mănăstirea Sfântul Sava. în 1947, este hirotonit preot și instalat egumen al schitului românesc Sfântul loan Botezătorul de pe Valea Iordanului, unde rămâne până în 1952. Ultimii opt ani de viață și-i petrece într-o peșteră greu accesibilă de lângă Mănăstirea Sfântul Gheorghe din Hozeva, unde moare pe 5 august 1960, la 47 de ani. La 20 de ani de la adormirea sa, trupul îi este găsit plin de mireasmă și așezat spre închinare în mănăstire. Este canonizat de Sinodul BOR în iunie 1992 și de Patriarhia Ierusalimului, în ianuarie 2017. (A.P.) 1 ;7iTcj Arîd m oker r4öi?ni 4,7340 4,7301 4,7336 4,7317 □FSH* 4,2441 4,2469 4,2856 Limi Actualitate 05.08 Evenimentul zilei, Luni, 5 august 2019 Săptămâna Mondială a Alăptării Sfaturile medicilor: „Niciun lapte din lume nu poate înlocui laptele matern!" Ca o modalitate de a susține, proteja și promova alimentația la sân în întreaga lume, din cauza faptului că majoritatea bebelușilor nu sunt alăptați în prima oră de viață, fiind astfel supuși unui risc crescut de deces sau îmbolnăvire. Organizația Mondială a Sănătății a încurajat celebrarea Săptămânii Mondiale a Alăptării, în fiecare an, între 1-7 august, în ceea ce privește situația alăptării în România, doar 40% dintre femei decid să își alăpteze bebelușii, ceea ce înseamnă că rata alimentației la sân în țara noastră este printre cele mai mici din Europa. Oana Nicolae Oana.nicolae@erzgroup.ro Mai puțin de jumătate dintre femeile care au născut își alimentează copilul la sân, ignorând faptul că primele o mie de zile din viața unui om sunt foarte importante pentru dezvoltarea sa ulterioară. „Niciun lapte din lume, nicio formulă nu poate înlocui, din punct de vedere al valorilor biologice și al tuturor calităților, laptele matern. Până la vârsta de șase luni, copilul trebuie să mănânce lapte matern. De la șase luni putem începe diversificarea, adică introducerea de alimente complementare, dar laptele de mamă trebuie să rămână în alimentația sugarului până la vârsta de un an. Folosirea laptelui de vacă nediluat sau orice alt aliment cu proteine în cantitate mare poate avea drept consecință negativă multiplicarea unor celule numite adipocite, care ulterior se hipertrofiază și care acumulează grăsimi și stabilește destinul nutrițional al individului de viitor obez”, spunea regretatul prof. univ. dr. Marin Burlea, fost președinte al Societății Naționale de Pediatrie din România, unul dintre cei mai mari pediatri din România. Medicul considera că „nu există femei care să nu aibă lapte matern decât dacă suferă de boli cronice, au maladii oncologice sau au suferit un accident“. Potrivit medicilor, creșterea alăptării la nivel global ar putea salva peste 800.000 de vieți în fiecare an. Totodată, lactația și alăptarea reduc riscul de cancer mamar, ovarian, diabet sau afecțiuni vasculare. Prof. Marin Burlea sublinia importanța nutriției gravidelor pe perioada sarcinii: „în prima etapă a sarcinii, femeia trebuie îngrijită cu maximă atenție, trebuie să beneficieze de o nutriție foarte bună, echilibrată și nu excesivă. Este ancestrală expresia românească potrivit căreia «femeia gravidă mănâncă pentru doi». Bineînțeles că nu este adevărat, în astfel de situații, există riscul ca fătul să fie supraponderal, supramatur”. □ Nutriția gravidelor, foarte importantă Cătălina Buzoianu va fi înmormântată, marți, la Cimitirul Bellu ortodox Regizoarea Cătălina Buzoianu va fi înmormântată, marți, la Cimitirul Bellu ortodox, informează UNITER într-o postare pe siteul uniunii. „A cucerit culmi pe tărâmul artei teatrale, suport fiindu-i credința în profesiunea pe care și-a ales-o și căreia i s-a dedicat zeci de ani. A creat peste 100 de spectacole mari, a cugetat asupra teatrului prin comunicări, conferințe și ateliere, dar și lăsând în volum bucăți de «file îngălbenite» din caietele sale de regie, descriind «itinerarii teatrale» sau aducând «omagii» oamenilor din viața sa. A descoperit artiști și pe mulți i-a format. Erudiția ei înmagazinează tezaure ce țin de această artă considerată efemeră...“, se mai scrie în comunicatul UNITER. (Cătălin Dumitrescu) 29 de afgani prinși pe frontiera cu Ungaria Polițiștii de frontieră au prins 28 de cetățeni din Afganistan, însoțiți de două călăuze române, în timp ce încercau să treacă granița spre Ungaria. Cei 11 adulți și 17 minori, au vârste între 14 și 31 de ani. Călăuzele afganilor erau doi români din Constanța și Prahova. Cu toții au fost prezentați instanței cu propunere de arestare preventivă (Petre Tacne) » . Fisură în Canalul Dunăre-Marea Neagră In urma furtunii de sâmbătă seară, a apărut o nouă fisură în taluzul Canalului Dunăre - Marea Neagră, în localitatea Cumpăna. Falia apărută anterior la șapte metri de curțile caselor din zonă s-a prăbușit. „S-a constatat că procesul de prăbușire a malului este evolutiv”, a anunțat Prefectura Constanța. (Cristian Tănase) vtat.. Mii* .. în drum spre lună, indienii au fotografiat Terra din spațiu A doua misiune pe Lună a Indiei, Chandrayaan-2, lansată la 22 iulie, a trimis primele imagini cu Pământul văzut din spațiu. Misiunea selenară fără echipaj uman are drept scop instalarea unui robot mobil în proximitatea polului sudic al Lunii, precum și plasarea unei sonde pe orbita lunară. Sonda și roverul vor aseleniza în preajma Polului Sud Lunar la începutul lunii septembrie. India a desfășurat prima sa misiune lunară cu 11 ani în urmă. Dacă misiunea, care a costat 150 de milioane de dolari, va fi un succes, India ar deveni a patra țară, după SUA, Rusia și China, care ar efectua o aselenizare controlată, cu instalarea unui robot pe Lună. (Petre Tache) Șase candidați pentru un post de autopsie. Nu mai puțin de șase concurenți s-au bătut pentru un post de autopsier debutant, scos la concurs la sfârșitul lunii trecute de Spitalul Județean din Vaslui. Din cei șase, doar unul a fost declarat admis după proba scrisă, dar mai trebuie să treacă și de proba practică, în 6 august. Bătălia se dă din iunie, când a fost scos pentru prima dată la concurs poștal. Atunci s-au prezentat patru candidați, dar doar unul a trecut proba scrisă. Cei pirați au făcut contestații, lăsând să se înțeleagă că examenul ar fi fost aranjat și astfel concursul era reluat..(Petre Tache),. ji. .