Evenimentul, aprilie-iunie 1894 (Anul 2, nr. 343-412)

1894-04-01 / nr. 343

sei deplina libertate de a’și îndeplini in conștiința misiunea lor. Toți cari iubesc libertatea pressei treime să știe a o respecta. Aplause furtunoase au acoperit această cuvîntare. După___chef. Mare mișcare a fost și mercuri in a doua capitală a țerei, de astă dată mai spontaneie și mai animată decât sfînta zi de Sâmbătă, când perechea regală și-a făcut intrarea in orașul nostru. Nu e glumă sa desfacă atâtea steaguri, arcuri, coroane și decorațiuni ! Aceiași droaie de agenți, cari au organizat manifestațiunea, sunt insărcinați cu readucerea lașului la starea de mai înainte. Ș’apoi să-i observi la lucru. Fără nici o mila steagurile englezești sunt rupte, ramurile de brad calcate in picioare, toate aceste insoțite de strigătele ca: Bine că s’a sfârșit cheful .... ia dă dracului steagurile ! Bine că sa’u dus. . .. Mai toate arcurile de triumf s’au desființat, singur arcul de la liceu mai stă in picioare, abia acum, după chef, edilii noștri vor să se convingă dacă pisicarele stau bine acolo. Pană hăt in noapte nu intălneai picior de oficial. Germanii oameni, se odihneau ca după chef, cu conștiința împăcată căci primirea a fost strălucită și la un așa cher nu se cer acte justificative. La palatul Ferdinand e o adeverată devastare. Lucrătoarele de la regie, puse cu multă disposiția manifestației, grațiozitate la lucrează cu mult zel pentru a stringe florile risipite pe jos. In toate unghiurile se găsesc butelii destupate. O droaie de chelneri și agenți sunt culcați pe mese, fiecare ține o garafă in mănă, din care suge din când in când tot admirând marca, care-i arată că vinul provine din renumita pivniță a d-lui Gerșin Horn, furnisorul tuturor banchetelor oficiale. Un supraveghetor al lucrărilor se restaurează cu o salată de scrumbii, e mahmur sermanul, știi ca omul . . . după chef! Txa^rrrrrrrrrrrrtrrrrw Tyrrrrr! fure aproape vr’o 20,000 lei, deși din timp s’a dat alarma, deși administrația comunală a fost înștiințată că Cosstachi Tucidhi fură. Astăzi cinstitul administrator conservator a scapat numai prin moarte de osânda ca trebue să-i deie tribunalul corecțional, iar satirii de locuitori plăng jafurile de care sunt victime. Costachi Dimitriu, alt administrator al moșielor comunale, a pungășii pe sătenii de pe moșiele comunei cu vr’o 30 și mai bine de mii de tei, fapt pentru care tribunalul l-a condamnat la doi ani de închisoare. In tatarași s’a constituit o societate de agricultori (mahalagii) pe cari Buznea comisarul o străjueste cum ii - » place. Spiridon Neculau comisarul face camătă cu precupeții de la hală in dauna pungei și a sănătăței consumatorilor și nimeni nu’i zice nimic, de teamă ca rândurile conservatoare să nu devie prea transparente. Și căți alții de aceiași trampă. Iată din ce fel de oameni se compun legiunile susținătoare ale conservatorilor. Bată iu ce chip știu a-și ținea rândurile strânse guvernanții aduși! Demonstrație scandaloasă. Cu prilejul arestării la Bruxela a redactorilor ziarului anarhist Le Libertaire, anarhiștii au organisat o manifestațiune scandaloasă. Un număr mare din ei au pornit spre oaspetul comunal, tot strigând : traeasca Vaillant și Henri ! Dinamita pentru burgheji! Atacați de popor ei au tras câteva focuri. Poliția a arestat 16 anarhiști a Pungașii «semiților. Oamenii cinstiți făcând gol in jurul conservatorilor, natural că in rândul legiunilor lor n’au putut remănea decăt scursurile, toți acei cari aveau câștigat de drept câte un loc la Dobrovăț, Bisericani sau Ocnele Mari. Rezultatul practic al acestui fapt e că pe fiecare zi justiția are de furcă cate cu unul din stâlpii conservatorilor. Costachi Tucididi prieten din tinerețe cu cu un membru din crema conservatoare, mănă dreaptă și sfătuitorul prefecturei, a fost tolerat ca administrator al moșielor comunei si EVENIMENTUL Cronica Zilei. îi agăsmn pe dreii corespondenți a ne trimite imediat achitarea compturiloi, pentru Luna martie fiind de prisos a aștepta compfuri din partene. Popa G. Savin, cunoscutul agent electoral al guvernului, a fost numit protoiereu al orașului Iași, in locul preotului V. Creangă, care trece in aceiași calitate la județ, în locul părintelui Popa, demisionat. . Se vorbește cu siguranță că alegerile comunale generale, după noua lege comunală, se vor face pe la finele lui septembre sau începutul lui octombre. ❖ A fost numit, pe ziua de 1 april, controlor șef al județului Iași, d-l N. Cornea. * * Din Paris se anunță că studentul Anton Petrescu, a fost arestat, in urma atentatului din restaurantul Fagot. Se asigură că arestatul ie absolut nevinovat. Justiția cercetează la Împrejurul prințului. In timpul petrecerei la Iași, perechea princiară a fost visitată Luni 28 martie și de principesa Elena Cuza, care la orele 4 și jumătate a venit spre a lua ceaiul împreuna cu perechea moștenitoare. La sosire a fost intimpinată, la intrarea in palat, de prințul Ferdinand, iar in capul scării de prințesa Maria. Apoi altețele lor, imprenă cu principesa Cuza, s’au retras in apartamentele private până la oarele 5 și un sfert, când principesa Elena s’a întors la reședința sa. Agenții punctului vamas de la Reni au prins pe doi ruși cari aveau in desarele lor un cartuș de dinamită cântărind SCO de grame. Acești oameni lucrau de vr’o zece zile la Badalan pe moșia Brateșului. Afacerea se află pe măna parchetului din Galati. AA. II. RR. Principele Ferdinand și Principesa Maria, in timpul șederei in Iași, s’au fotografiat in grădina din fața reședinței princiare. 1§â D. Costea Balș, prefectul de poliție al orașului Iași, spune «Constituționalul» a obținut un concediu de o lună cu începerea de la 1 april.i #1 Principele Ferdinand și Principesa Maria, in tot timpul șederei lor in Iași, au făcut o singură vizită. Doamnei Cuza, care la rîndul d-sale i-au intors vizita. # 1 Azi noapte a ars fabrica de scrobeală din județul Neamțu, proprietate a d-lui N. Brădescu. Pagubele se urcă la peste 300,000 lei. Cu ocasiunea vizitei făcute orașului nostru, principele Ferdinand, a donat suma de 2,000 lei, pentru săracii din localitate. Principesa a dăruit școalei «Reuniunei» un fond de 15 mii lei. Se asigură, in cercurile militare din capitală, că generalul Cantin, inspectorul general al cavaleriei, actualminte in concediu, va fi mutat la un alt comandament. AA. II. RR. Principele Ferdinand și Principesa Maria, insolită de d-na Greceanu, damă ! ... de omoare și de d-nii coloneii Robescu și Coandă, părăsesc vineri dimineață capitala pentru a se duce la Coburg, spre a asista la căsătoria A. S. Principesei Victoria de Saxa- Coburg- Gotha, cu marele duce de Hessa. Altețele lor regale, îndată după sosirea lor la Coburg, vor pleca la Sigmaringen unde vor sta 21 zile și de aci se vor reintarce la l Coburg pentru cununie. Altețele Lor Regale, nu se vor întoarce in țară decătre la sfârșitul lunei mai, asistând și la căsătoria principelui Carol de Hohenzollern cu Principesa de Flandra. Un congres internațional al drumurilor de fier european se vă întruni, in cursul lunei maiț, la Paris. Direcțiunea C. F. R. va lua parte. Primim volumul IV din Istoria Universală, prelucrată pentru liceu de d.P. Rîșcanu, profesor universitar. Volumul acesta conține «Istoria evului mediu». In urma unei noue hotărâri, M. Sf. Regele care trebuia să plece la Coburg, și-a amănat plecarea.. Ieri sau inceput in toată țara examenile de admisiune ale elevilor de gradul al 111 în corpul telegrafo-postal. XttEEttKK Crima din str. Trompetei O crimă oribilă, a cărei mobil a fost dragostea, s’a făptuit, ieri, la mierzul nopței, in casa cu numărul 69, din strada Trompetei, suburbia Tatarași. In acea casă, locuește văduva Gătinea Stamboleanu împreună cu unica sa fiică, Mărioara, poreclită, angelul Tatarașului. Mica familie trăiește din pensiunea lunară de 80 lei, rămasă de pe urma defunctului Nicu Stamboleanu, fost intendent a spitalului «Pașcanii». Mărioara, copilă prea frumoasă, făcea furori in Tatarași și tinerii nu intarzián a-i face curte. D-na Stamboleanu vedea cu dragă inimă, succesele fetei sale, căci știa că din toți curtezanii se va găsi unul care să o ia de nevastă, căci dacă adevărație că Mărioara se fiumoasă, numai puțin adevărat ie, că n’are nici o zestre. In Tatarași, Mărioara trecea de fată foarte cinstită cu toate că avea întrevederi cu tânărul F... de la telegraf. Vasile Acum trei luni se logodise cu Păun, funcționar superior la Regie, om bogat, cu poziție sigură și bună, dar cam aricios. Mama Măriei era fericită de succesul acesta, dar fata, nu prea. Totuși consimți a se logodi, primi toate cadourile ce îi făcea viitorul i ei soț și, pe de altă parte, continuă a avea intrevederi cu telegrafistul F..„ Facând acest pas, Maria nu se gândea desigur la «gura mahalalei». Nu știa, sărmana fata, că celelalte fete din Tatarași, geloase de posiția iei, o vor trăda... Si in adevăr, pe cînd intălnirile cu telegrafistul urmau, Vasile Păun, logodnicul Măriei, primia zilnic scrisori, in care mahalaua il punea in curent cu cele ce se intîmplau. Convins de cinstea Mariei, Vasile Păun, refuză a crede, că fata ie in stare a-l trada, dar in timpul din urmă, observând receala cu care Maria il primia, incepu a bănui, că scrisorile îi anunțau lucruri juste. A spra se hotări a se convinge de adevĕr și, pentru acest sfârșit, merse insoțit de doi prietini, in dosul bisericei Bărboiu, unde, după cum spuneau «anonimele» intălnirile aveau loc. Se ascunsere frustrei și in adevĕr, la ora 8, perechia clandestină era la fața locului. In momentul de a se despărți, Vasile Păun apăru și fără a spune un cuvent, descarcă un foc de revolver asupra telegrafistului F...., care cădu lat la pământ. La auzirea detonaturei Maria, cădu leșinată. O mare mulțime alergă : — Eu Tarn omorît, strigă Vasile Păun ! Peste 10 minute, poliția și toți membrii parchetului sosiră la fața locului. Telegrafistul a fost transportat la