Evenimentul, octombrie-decembrie 1894 (Anul 2, nr. 485-556)

1894-12-04 / nr. 536

de nuntă și a fost serbat cu mult chei la Boltă-Rece. Zinca, să fi văzut cum tânăra pereche se pupa și se giugiulea, zeu îți era mai mare dragul. —Dar spune-mi, puiule, luna de microunde au s'o petreacă? —Am aflat pozitiv, că luni dimineață tinerii însurăței vor pleca la Goiașei pentru a primi binecuvîntarea lui cc. Lascar, marele socru, care din cause multiple n'a putut asista la celebrarea căsătoriei. II. Premii gratuite abonaților „EVENIMENTULUI“ Administrația ziarului Evenimentul, care își dă toate silințele pentru a face inlesnițele cele mai mari abonaților săi, ie fericită de a putea anunța că, in urma unui aranjament, poate oferi următoarele premii tuturor persoanelor abonate la ziarul Evenimentul. COMBINAȚIA I. Oferim gratis tuturor abonaților pe timp de un an să aleagă intre următoarele obiecte: 1). Un pahar de ruoi, și cristal, pentru caiu, lucrat in cel mai modern stil. Expus in vitrina magaziei de bijuterii Frații Josef 8oh( 2) . Trei păhăruțe de ruol, pentru liqueur. Adevărate juvaeruri de artă și podoabă, de aseminea expuse in vitrina magaziei Josefsohn. 3) . Un lanț de aur duble, bărbătesc,cu brelocuri sau pecete, care se poate alege la administrația ziarului, adevarat juvaer de gust, eleganță și artă. Valoarea reală cel puțin 12 lei. 4 . Un broș de argint nichelat cu mousqueton pentru ceas. Această broșa, in formă de panglică e un model de stil și bun gust. Sunt 3 modeluri. 5) . Un cuțitaș excelent, cu plăselele de aur, mic, cu o lamă și forfece. Toate aceste premii sunt oferite absolut gratis tuturor abonaților noștrii pe timp de un an. Administrația ziarului, la simpla infățoșare a distanții de abonament pe un an, va elibera un bon premiu, in schimbul căruia abonatul va primi gratis in Sus menționata magazie, obiectul ce-i va fi ales, dintre acele indicate ca premii. Abonații pe timp de 6 luni vor putea beneficia de acelaș premiu, dănd un suplement de 3 lei. COMBINAȚIA II. Abonații pe timp de un an, vor putea obține, la administrația ziarului un bonpremiu, dănd dreptul la: 1). O cutie pentru zahar, ruob și sticlă colorată, modelul cel mai elegant, Juolf adevărată capo de o operă a casei Josetsohn, dăndu-se mi- ■i-’gsnimul adaus de 5 lei. 2) . Un porte bouchet pentru masă, de ruol și cristal colorat, representănd un copil ținând in mină un corn, adevarat juvaer, ultimul cuvînt al artei, datorit renumitei case Iosephsohn, dîndui-se cu un minimum adaos de 5 lei. 3) . O chisea «se dulceți rupk și cristal inelat, nec plus ultra de cbic și de arta, model Iosephsohn, indispensabil in orce casă, dînd minimul adaos de 5 lei. Nota -Bene. Pentru a beneficia și a avea dreptul la aceste premii, orice dhitanță de abonament, ce se prezintă la administrația ziarului, eliberată in trimestrul curent adică de 1 octombre 94 incoace e valabilă, având a se complecta numai lunile necesare pentru îndeplinirea anului sau șase luni dacă prefer combinația a doua. Administrația „Evenimentului“ EVENIMENTUL Banditismului Statele Uane Vestita bandă de hoți condusă de Bill Cook Cherokee Bill și Dymite Dick, care se zicea că e desființată, demn de curând și-a dovedit existența prin o nouă tâlhărie, care a întrecut pe toate celelalte prin indrăsneală. Mai zilele trecute vre-o 12 din această teribilă bandă au oprit un tren aproape de Wibauk. S au petrecut fapte îngrozitoare. Mașinistul și fochistul au fugit intr'o pădure din apropiere. Bandiții s’au dus la vagonul de mesagerii și au făcut să explodeze sub el vreo 5 cartușe de dinamită ; n’au reușit insă a-i face o spărtură mare, s’au apucat atunci a trage focuri de carabină asupra vagoanelor, pentru a intimida pe călători. In acest timp unul din bandiți a intrat in primul vagon cu carabina intr’o mână și cu un sac in alta, și a început a lua de la toți călătorii, ceasornice, pungi, inele și alte lucruri. Odată bușunăreala terminată, bandiții s’au retras lăsând treimi și pe călători in mijlocul pustiului . Din treacăt. De când m’am căsătorit, numai odată femeea mea a fost de aceeaș părere cu mine :ardea casa și vrea ca și mine să iasă cea dintâi. Titirez. Adevărul și Baiotagiul de mâine Mâne, duminică, va avea loc baiotagiul. Noi de la Adevărul nu putem decăt să dorim căderea listei in fruntea căreia se află Iancu Diamandy. In lipsa unei liste democratice, preferința noastră nu poate fi pusă in dubiu. Eu, ca fiiu bătrân al bătrânului Iași, doresc a’l vedea ieșit din amorțeala care l'a cuprins, mizeria in care se zvârcolește; de aceea nu pot îndestul îndemna și ruga pe alegătorii colegiului întâi comunal să meargă mâine, duminică, la voi strâns uniți și sa voteze lista in capul căreia se află numele lui Vasile Gheorghiul. Alex. V. Behliman, In loc de provinciale Violete de pariua E iarnă. Fulgi ușori, plutitori in aerul mort, înghețat, viu de bat in geamuri, și se așază pe cercevelele lor. Dar iată că norii s-au săturat să mai cearnă flori cristalizate și un vînt grăbit pătează cerul cu insule albastre, azurii, de-ți foc impresiunea unui bătrân cu plete albe, și lasă să țișnească raze de argint, cari mi ți supără ochii. Mai multe raze de acestea, curioase, au pătruns prin colțul uinei perdele, pentru a se juca pe sinul gol, nu vă scandalizați,—nu era nimene in odae parul castaniu deschis și ochii căprii ai Duduei, care, deși ceasornicul sunase, totuși ședea intinsă in patul ei cald1—nici mic cum nu se topește uitându-se curioși la razele, cari se jucau atât de discret pe corpuri, pe cînd in drumul ei se jucau pulberi violete, din budimul ei mauve. Buchete de violete stau veștezite in cornete de cristal aurii, așteptând ca stăpâna lor să se scoale, să le învioreze cu gura, cu buzele sale mici, cu zimbet răutăcios. — Hai Duduc, scoală, mor așteptându te și clipele mi se par veacuri. Prea tare mi se bate inima, pentru ca parfumul brațelor tale să nu mă amețasca. Scoală te iutei. Așa zise berbantul de papagal, care i știe toate secretele, o vede in toată goliciunea ei. — Iată, Coco, mă scol, numai nu te mai uita la mine, zise frumoasa dudue, gândind: ce iute a invațat Coco vorbele acestea și totuși el nu mie-a spus decât de câteva ori! Ce immare are! Și astfel sări sprintenă din pat in mijlocul odăii, intr’o tremurătură nervoasă, în care câmeșuța ei fină să scutură fîlfîind pe liniile corpului ei cald, lăsând sa se vadă — fără ochelari—două glezne rotunde, pe când soarele, mai îndrăzneț, o lumina a giorto și desena, binele comfornale ale ei membre inferioare. — Hai Dudue, scoală, mor, așteptăndu te și clipele mi se par veacuri. Prea tare mi se bate inima, pentru ca parfumul brațelior mie să nu mă amețasca. Scolâte iute . De antă dată era glasul lui, papagalul insă nu mai avu curajul să strige intră] lutru. NOU! NOU! NOU! In urma incendiului suferit din Iulie trecut, reconstruindu’mii din nou tainica de păne chilie, posmacuri și franzele in strada Anastasie Panu No. 70, după cerințele moderne fac cunoscut onoratei clientele și onorate. pubne a mă onora cu desele lor vizite, garau îăudu le a remânea pe deplin mulțumiți șî cu prețuri moderate. Cu toată stima, C. Marcopol. CRONICA ZILEI La 15 martie 1895 se va ține la Universitatea din Iași concursul pentru ocuparea cu titlu profesoriu a catedrei de limba română in clasele IV și latină clasa IV, la gimnasiul clasic din Fălticeni. Doné palme lui Odobescu Cetim in „Adevărul.“ Bătăușul Odobescu și-a găsit stăpânul. Em, d. Brânză, profesor de botanică la școala normală și la facultate, a voit să’și ia leafa de la școala normală. Banii se găsesc la bătăușul Odobescu, care a crezut de cuviință să-i reție d-lui Brânză niște absențe neadmise. După o mică sfadă, d. Brânză s’a supărat și a zvârlit banii in nasul lui Odobescu, trăgăndu-i și două palme. Odobescu a încasat palmele și n’a respins nimic. ❖ * * Studentul care a mâncat done palme de la d-na Odobescu, a fost dat afară din școală ; sperăm că același tratament se va aplica și d-lui Odobescu deoarece vina e identică ca a studentului. * * * Profesorii facultăței de științi s’au adunat ori pe la oarele 12, in conferință plenară, pentru a judeca cazul. D. Ioan Pușcariu de la Bran, a donat Academiei Române 1.500 documente istorice, copiate parte întregi, parte in extras, din arhivele Transilvaniei. SC Monitorul oficial publică azi numirea d-lui loan I. Pascal ca ajutor de grefă la tribunalul Iași secț. TI-a. ‘1. O victimă a legei Clerului In luna martie anul acesta, s’a hirotonisat in biserica Zlatari din Bucuresci ca preot pe tênorul seminarist loan Groșanu pentru parohia Citalchioi (Dobrogia), fiindcă față cu ticăloasa lege a Clerului nu se mai permite hirotonii de preoți decât pentru satele din provincia Dobrogia. Numitul preot a și plecat la post, insă locurile cele băltoase și clima de acolo, nepriindu-i față cu locul și aerul de munte de unde era, s’a inbolnăvit. Venind la socrul seu in corn. Ceplenita din acest județ, după suferință de căteva luni, marți 29 noembri trecut a încetat din viață in viastă de 24 ani lasînd o soție și un copil nemângăiați și fără ajutor. Iată efectele legei clerului, făurită de conservatori. JC Ministerul a încuviințat d-lui N. Arbore, ca, cu începere de la 19 decembre, să-și reia catedra și postul de director ce ocupa la școala primară de băeți „V. Conta“ din Iași. Pe duminică, oarele 2 p. m., studenții facultății de drept sunt convocați in aula universității, pentru a vota statutele constituirei lor in societate. 3D In ședința de la 1 decembre, delegațiunea județiană s’a pronunțat asupra următoarelor alegeri comunale: Bivolari, Epureni și Roșcați cari au fost validate. X Duminică, oarele 1 juin. p. m., societatea culturală „Datoria“ convoacă peoți membrii sei in aula universității, pentru a se hotăra in privință secțiunilor populare. SC Medalia nuntei de argint Toții comisarii, subcomisarii și sergenții de stradă, inpărțesc la toți comercianții și precupeții, medalii comemorative aniversarei de 25 ani a nuntei de argint a M. M. Lor Regele și Regina a României silindu-i a plăti câte un leu. După cât știm, aceste medalii au fost trimise pentru a fi distribuite gratis publicului, am dori dar să știm in a cui pungă întră contribuția de un leu. Sfătuim pe comercianți a nu se lasa sfănțuiți și a refuza orice ban. La școala nr. 1 de băeți din Vaslui s’a numit d-ra Elena Zăhărescu, in locul d-lui Lazăr Grecea, permutat la Iași, la cl. III Trei Erarhi. (’omisiunea examinătoare a aspiranților la titlul de inginer hotarnic, instituită pe lângă universitatea locală, a admis in unanimitate pe d-nii Mina Lăzărescu, fost student la matematici si dl. sub-locotenent D. OiliTndachi. X Lupi turbați Doi lupi turbați, alaltaeri sara s’au năpustit asupra unei cirezi de boi de lăngă satul Vultur, județul Iași sfășiind mai mulți ginneaui, loan Pădure și Nichifor Olariu bouari sărind la boncălăitul boilor, au fost și ei mușcați, Nechifor de umărul drept și Pădure de căputa piciorului. Lupii, inainte de venirea lor in cireada, făcură mai multe stricăciuni in sat. * Unul din lupi au fost ucis-ambii bonari vor fi aduși la institutul anti-rabie din localitate. Concursul ținut la Iași, pentru catedra de clinică infantilă de la facultatea de medicină din București, a fost casa de ministerul instrucției publice. SC La concursul de admitere în corpul telegrafo-poștal au fost admiși 177 cancandidați; afară de aceștia mai sunt si 7 bacalaureați. Au reușit 116 candidați. Despre bacalaureați se va decide după locurile de elevi de gradul I ce vor fi libere și după media ce o au. Un copil in geamandgn Pe calea ferată intre stațiele Roman și Hălâucești, s’a găsit de cătră un locuitor ce merg ia spre Boghicea un geamandau de piele neagră deschis și in el un copil de sex bărbătesc ca de 7 luni, infașorat cu un șal mare vechi; in geamandau s’a găsit un șip cu 50 dramuri afion. Copilul cu lucrurile s’a dat in primirea autorităților. X Poliți protestate 28 nembre Dintr’o eroare de zar, in darea de seama despre inmormaantarea regretatului profesor Pastia, s'a trecut numele d-nei Meria Xenopol in loc de d na Maria d-ra Botez, născută Xenopol. Facem cuvenita rectificare. Incendiul din strada Tăitoarei kama pe la ora 7, un foc mare s’a declarat Ic o casă din mahalaua Tâitoare, prin căderea unei lămpi aprinsă sfărmăndu-se. Au luat foc toate lucrurile din casă devenisă prada flăcărilor : grație intervenției vecinilor, focul a fost localizat. 36 Pe drumul ce duce la Holboca, s’a prins de cătră un guard comunal pe un evreu anume Haim Oval, fost lucrător la moara de foc a d-lui Diamant, ducând in spate un țuhal, in care avea o mulțime de pachete de tutun si țigări de toate clasele, bănuit că le-ar fi furat a fost dat pe mana poliției. M. Focșăneanu și 8. N. Horovitz, Podu-Iloaei 1308 Gavril Atanasiu, Bârlad 600 I. Herșcovici și Lupu Bereu, Iași 671 10 1. Gluckmann, Iași 60 $a. Schulemsohn, T. Neamț 133 I Dimitriu, Iacobeni 500 57 Samuel Feldstain Nămoloasa 220 C. A. și Erna Plagino R. Sărat 10.000 Idem idem idem 10.000 Iancu Griuberg Braila 444 60 Muise sin Ușer Iași 64000 Moisă Goldștein Iași 12600 Curierul Parlamentar Ședința de la 2 decembrie. Prezidenția d-lui general Manu D. Al. Lahovary respunde d lui Delavrancea: Această sesiune, zice d sa, este ultima. Suntem un guvern de nepăsare fiindcă n’am bagat in samă insultele și neadevărurile. D. Sturdza ne-a făcut imputarea că suntem un guvern nestabil. La liberali era un singur cap care cugeta, unul singur care lucra 1