Evenimentul, ianuarie-martie 1897 (Anul 5, nr. 1135-1208)

1897-01-03 / nr. 1135

1136 Evenimentul la Bacău In sara zilei de Sâmbătă 14 decembre curent,a avut loc in Bacău un mare și frumos bal dat de Societatea „Junimea“ cu scopul de a imbraca pe copii sărăci. Onor public Bacauan a știut și de astădată, ca in totdeauna ca să dea binevoitorul d-lor concurs, pentru ca balul să aibă o reușită bună. Dacă balul a obținut un succes așa de frumos apoi aceasta , se datorește in primul picului și talentatului tânăr sbalg, președintele societăței, etului dirigent compus din bovici Nathan Buchman, Weisendler, D. Sor, I. Wolf H. Segher, puțin D-șoara Belle Herșcovici membră sprijinitoare a soc. și d-șoară de onoare in sala baiului a dovedit o energică luptătoare pentru scopuri filantropice. Caroline Sachter, Leibovici Beție Schleicher, Cecilia Volf, Etti Haber, Segal, Riesenberg, Davidovici, Fany Goldștein, Masler etc. etc. Doamne: Amalia Iliovici, Sora și Louise Herșcovici, Daniel, Kendler, Biru- Baratz, Buchman, Sophie Goldstein,er etc. etc. unii: H. Weissman, Avr. Iliovici Maxler, H. L. Herșcovici Rei Racovitză, arg. Aritonovici, Hanrtman, Swartz- Gross, Davidovici, Leon Schleicher, Igner, Schapira, Snirer, Inginer •ghiade, Dimitriu Institutor și alții, au mai dat concursul d-lorj D-na și Brand cunoscuta filantropă și d-na il jurist de aseminea mare filannumele d-relor ce au bine-voit de oferi cadouri pentru tombala : dida Bercovici, Botic Herșcovici, AL.eibovici, Rosa Margulius, Ottilian, Lapner, Belle A. Ghendler, Clara Rebeca și Bittman, Blumeta Rizic, laber, Laura Nadler (Iași), Aneta berg (Focșani), Ana și Rosa Schor Weissler, Ana Akermand Fang, Rot- Adela și Ernestine Zumer, Belle H.ier, Amalie Suier, Janette Bril, Re 3ril, Sophie Bacu, R. Marcus, Gheapira, Rebeca Neuman, Șteimbek, „ Belle Schleicher, Ghisela și Rosaleanu, Belle Herșcovici (Șerbănești), „r Goldștein (Biruherg), Guttman Susulescu” și Paulina Lobel (Mărgi- Hochstadt, Fany Reisel, Tony Albany Goldenberg Ana Rubenstein, Il H. Masler, Rachel S. Masler, Aizenstein, Auralia Pollak, Rachel Caroline Sachter, Adela Herșcovici, Rosenberg, Adela Glotter, Golden- Tony Iacobescu, Ghisela Lobel Solimberg, Debora și Fany Hirschen- Tony Blanc, Lora și Ana Rosenberg, Ra Neigher, Fany Enghelberg, Ra Blumenthal, Barat, Rebeca Baratz, a Wolf, Adela Fisoff, Belle Nadler, y Rosental, Riesenberg, e), Fany Zula Goldstein, oara vecinarum monistă a avut ilitatea a ne oferi un număr de acarde. Nitram. net liberal spune CONSTITUȚIONALUL. Cum o va păstra al doilea Cabinet? Deocamdată nu credem inviabilitatea lui și de aceea ne abținem de a ne manifesta gîndul. Veni-vâ după el, care acum pare săpat pe dedesupt, un al treilea Cabinet? Aceasta e o cestiune ce aparține viitorului. — In INDEPENDENCE ROUMAINE cetim: „Pentru a ne rezuma, anul 1896 a fost din punctul de vedere intern, un an de decepțiune și de sterilitate. — LUMIEA NOUA publică un splendid articol datorit deputatului Morțun, din care extragem următoarele: Chestia mare: ciștigarea votului universal, care a făcut să plătească, de bucurie, inima tuturor celor cari au un pic de dragoste pentru cei impirați, care in Cameră a strîns laolaltă intr’un singur mănunchiu 39 de deputați din diferite grupări politice, trebuie să servească pentru anul cere incepe, ca un mîndru răsărit de soare. Și, ca drumețul, ce-și pierduse calea în lesnia nopței și poposise,neștiutor de locul in care se afla, trezit la intăile rare ale soarelui, se scoală privește in juru-i și vede incotro să apuce, tot așa și noi, să privim in jurul nostru, să vedem, incotro să ne indreptăm pașii. Drumul e greu, el șerpuește prin rîpi, și urcă mereu la deal. Să mergem mereu, fără ragaz, ducînd pretutindenea, in țara intreagă, vorba bună și imbărbătătoare, care să unească la olaltă, tot ce-i incă teafăr și sănătos in țara aceasta; vorba bună care să dea nădejde țeranului in apropierea unor vremuri mai bune pentru el, să dea nădejde țetei, că la vremi de grea cumpănă, poate să se intemeieze cu credință, pe brațul și pe vitejia lui. 896-1897 —Părerea Presei— intrebarea ce am avut in 1896 și Ceteaptă in 1897, iată ce răspunde prea capitală: o situația desperată, trebuesc mii eroice, că partidul liberal nu va rupe in cu cei cari Vau compromis in 1896, el nu se va îndruma repede pe caiformelor largi, pe calea celei mai e legalități: dacă abuzurile și acuzați vor fi tratați cu fierul roș, atunci avere putem profetiza cu anul 1897 fatal partidului liberal, se știe că profețiile noastre puturea realizat, adesea spre adinca noastră ■e de rău, spune DREPTATEA. Reu a păstrat puterea primul calei EVENIMENTUL CRONICA ZILEI Se știe—zice^Epoca, că in Cameră, cu ocasiunea discuțiunei bugetului administrațiunei drumurilor de fier, s’a admis amendamentul d-lui Gh. Scorțescu ca alocațiunea de 125,000 lei pentru gratificații la funcționari de Anul Nou, să se repartizeze numai intre acei cu un salar de maximum 300 lei pe lună. Funcționarii superiori insă obiectează că această dispozițiune privește budgetul pe exercițiul viitor, și așa e vorba ca gratificațiile din anul acesta să se distribue tot după norma din trecut. Botezul unui evreu in Iași Impresari, înainte de botez. Botezul. Cuvîntări. Evreii. Amănunte. Eri pe la carele 2 p. m. a avut loc la biserica Sf. Ilie trecerea la religiunea creștină a lui Alexandru Valeriu. Din capul locului trebuie să spunem că botezul s’a făcut cu consimțimîntul familiei tînărului, care n’a căutat să se inpotrivească convingerilor sale. Sunt orele 1 jum, cind ajung in strada Alexandri, deja ocupată de un public numeros, in mare parte evrei din toate straturile societăței. Intru in biserică și părintele Arion, preotul acestei biserici, mă primește cu amabilitatea-i cunoscută. Arunc o ochire in jurul meu și constat cu plăcere, că mulțumită activităței neobosite a părintelui Arion, biserica Sf. Ilie e pe cale de a deveni una din cele mai frumoase din localitate. Călăuzit de părintele, sau dacă vreți de prietinul Arion, admir o serie de lucrări de artă, dintre care „Sf. Aer“ e un adevăr o capo d’operă. Nu pot decît felicita pe preotul Arion pentru sacrificiile ce face. * * . La ora 2 ceremonia începe. Deși intrarea nu era liberă pentru fiecare, totuși biserica se umpluse de public. Au fost de remarcat mai ales damele, elovit de la ambele licere, care veniseră să vadă creștinarea colegului lor. Oficiul a fost săvârșit de protoereul Paul Savin, licențiat. Primul naș a fost Prea cuvioșia arhimandritul dr. Conon Arămescu Dinici, profesor la liceul internat și la școala normală de institutoare. Sf. Sa a fost asistat de d. Alexandru Brandia, d. Scorțescu directorul Evenimentului, fiind impiedecat de interese familiare ca să asiste la botez, a fost reprezentat prin d. Constantin Bothezat administratorul Evenimentului, înainte de începerea ceremoniei cuvioșia sa Arhimandritul Conon a ținut o cuvîntare arătind asistenților importanța actului ce se va săvîrși. Ceremonia a ținut mai bine de o oră, urmărit cu atențiune și nu tăcere de numerosul public, din care am remarcat foarte mulți evrei. După ce botezul a fost mîntuit P. S. Sa arhimandritul Canon a ținut o cuvintare măeastră. Dicțiunea clară, vorba curgătoare și cuvintele alese au produs asupra auditorului o escelentă impresiune. După terminarea acestei cuvîntari, tînărul Alexandru Valeriu a cerut voie să adreseze cîteva cuvinte asistenților, ceia ce i s’a invoit. Vom publica mîine aceste două cuvîntări, destul de interesante. * * * Un interview Serviciul religios era terminat, tânărul Valeriu se retrase pentru a se imbraca și colegii sei așteptau sa-l feliciteze. Mă apropii de P. S. S. Paul Savin, protoiereul orașului. E o figură simpatică și după cum am putut constata opinează asupra lucrurilor intr'un spririt cu totul modern. — Ce credeți despre botezuri de acest fel? —Biserica ortodoxă,—imi respunde preotul Savin - nu tinde să facă proseliți cu orice preț, dar primește cu mulțumire in sinul ei pe aceasra vor să intre de bună voie, din convingeri și sinceritate. Astăzi nu mai există acei care religioasă care să facă imposibil ca oamenii să trăeasca in bună armonie, chiar avînd alte convingeri religioase, și sunt cel dintâi a condemna pe acei dintre tineri evrei, cari vor să facă sacrificiul trecutului lor, din interes material, dar după cum am zis biserica ortodoxă primește cu mulțumire pe a ei cari din dovezi de sinceritate. * * Încetul cu incetul lumea părăsește biserica, in stradă mulțimea continuă a staționa comentînd botezul și controversele se încep asupra motivului care a călăuzit pe Alexandru Valeriu și foarte mulți mărturisesc ca e prea tânăr pentru a se fi gândit deja la vreun interes material. Dar atunci care e puterea care i-a dat impulsul ? El evreu și ea creștină. El admiră chipul ei frumos și degetele sale se jucau cu buclele părului ei mai auriu ca spicul de griu. Privirile lor se intălnesc și el caută să pătrundă gîndul ochilor ei mai albaștri ca undele mărei. Deodată lacrimi isvoresc din ochii ei, ea vede in deosebire de credințe o piedică la realizarea visului ce și-a făcut și atunci el se botează pentru ca ea Set nu mai plânge. Vă amintiți cititori cîntecul prietenului Ce farmec mai are in ochii Albaștri ca undele mării. Privindu-i o clipă, dar toate Durerile tale uitării. Mi’s dragi, și ceriul și marea Căci au un singur color , Ca ochii senini ai copilei, —Ce dulci sunt luminele lor! .. Secriu ’mi să fie albastru, Ș’o floare albastră pe piept Să ’mi puneți prieteni, atuncia, —Atît de la voi mai aștept. Apoi decît un secriu mai bine un botez! Rep. Focul din T.Nicolinei Abia a trecut 2 zile de la incendiul din strada Apeciuc și alalta seară inspre anul nou pe la carele 2 din noapte, un alt foc a isbucnit in strada soseaua Nicolinei la casa cu No. 63 proprietatea comerciantului Zeilic Sapira. Focul a distrus cu desevîrșire o șură de scînduri cu pereții dosnici de inese in lungime de vr-o 12 metri și lățime de 7 metri. Pompierii de la Nicolina sub comanda sub locot. Livizan sosind la timp, au aparat casa care cît pe ce era se devie furia flăcărilor. Șura a fost asigurată la societatea Naționala pe suma de 1000 lei noi cu polița No. 12. In timpul incendiului, subcomisarul Gheorghiu a surprins la un dos pe individul Ispas Stoian șoptind incet cu proprietarul Zeilic Șapîra. Ispas a fost arestat presupu că eî ar fi dat foc la șură in ințelegere cu proprietarul, căci focul a isbucnit de la peretele din dos. S’au deschis o anchetă in această privință. B. Azi la oara 2 p. m. va avea loc in Aula Universităței intrunirea extraordinară a membrilor Ligei culturale a tuturor Românilor Secția Iași, find la ordinea zilei alegerea de delegați pentru congresul general al Ligei Culturale, care va avea loc in București la 12 Ianuarie 1897 In sara zilei de 31 Decembrie, dl. Gheorghe Smidu, a fost eliberat din penitenciar. VI ad. A . Vlad FOITA „EVENIMENTULUI“ la de Monte-Cristo RESBEMREUMI FEMEI PARTEA II-a RASTA CUEfil SI SU TENORI IV Sistemul Prințului mic, târî picioarele, obosit din cale afară.I ii alinia pe piept. Pasul lui șovaia, ia și capul ii erau strînse parcă în ieéic de ier, din pricina conștiinței ,ției, am pricina descurajărei lăuntrice îricei de ziua de mani, așa de amenoare. îoaată stătu pe loc. tr ce am îeu oare, pe semne că nu Pine? Parea— ie an om lungit acolo i cupac. Făcu, câțiva pași intr’acolo Bazău ie un om, cu luleaua neamsermanul. Și un burghez pe lângă ■. Și de ce nu și-ar strica nasul și hejii. Doar tot atât de aproape de L.ie la dânșii ca și la ceil’alți pa Îtii și mai aproape : i toate aceste va trebui să’l scol... Mart-aux voches. Lucrătorul se plecă pentru a’l scutura doară se va trezi. Haide, nene, nu aicea ți-e patul. Nu face nani cineva în stradă mai ales pe asa vreme, cind nu’ți vine să dai drumul pe afară nici unui câne măcar. Se întrerupe de-o dată. Mana cu care umbla ca să trezească pe presupusul somnoros, și-o umpluse cu singe, chiar cu singe. Commardul se uită la iea cu o groază nesupusă și strîns de gît parcă de-o înfricoșătare emoție strigă : Singe,... Se singe, Doamne indură-te! Se plecă repede către victima celor doi hoți: — Ah bietul băiat... ca să’l fure au făcut’o ! Sunt atîtea canalii in Paris. Pe urmă pipăind pieptul gentilomului, al cărui cap fivid avea toate aparențele unui mort. — Mare păcat, așa băiat frumos, ăsta ar fi putut trăi și o sută de ani. Se intrerupe din nou. Mana sa rămăsese un moment nemișcată pe sinul aceluia pe care-l lua acunda drept un cadavru. Apoi își alipi gura sa de gura contelui. Apoi iși aplică urechea pe sternul acestuia. fe urmă tremurînd de bucurie. — Slavă Domnului, nu mă înșel... Respiră, inima îi bate... Scoției repede prin buzunariul pantalonului său și scosese o stecluță. TVTA irt> .»ii rim an *>»iVi a aÎI o no nî ao. La contactul lichidului arzător, iei făcu o mișcare. Intr’ad*evăr mai iera viață într’însul. Ie probabil ca n’avut nici o hemoragie interioară și dacă a fost vre un început a fost împiedecată de cea ce chirurgi numesc caillot J, o operă admirabilă a naturii, care luptă pentru ființele create de iă, cu o inteligență pe care n’o va ajunge nicio dată știință. Tată Mennier,* urmă. - Iată ceva, care’l va încălzi puțin. 1) inchregare. Acuma să văd, poate îl voiu putea sprijini de capac, și ieu voiu merge sa caut ajutor. Și trebuie să mă grăbesc, fiind-că burghezul meu se bolnav rău. Nu se mai gîndea omul la sărăcia lui. Nu vedea decit un necunoscut, un străin in sfirșit iera aproapele său pe care trebuia sa’l ajute. (Va urma) sau (88) Ocazionerar. Cum aetulminte esecutez planul general al orașului Iași, sunt dispus a oferi d-lor proprietari din Iași planurile proprietăților d-lor, lucrate cu cea mai minuțioasă exactitate, pentru un preț redus de 50%, din prețul obicinuit pentru atarlucrări. Amatorii* se pot adresa in fiecare zi la biuroul meu din strada Lapușnea-Familiele Manu, Șahan, Buicliu, M Carncaș, Lebedeff și Ghenahov, au durerea să anunțe incetarea din viată a doamnei MARIA GR. MANY in vrîstă de 54 ani Inmormîntarea se face la cimitirul Șerban-Voda /Bellu București, astăzi 2 ° Ianuarie 1897 ora 2 după amează. Aceasta drept orice altă invitație. rRt fabrica Călătorilor Sosiți in Iași HOTEL BINDER Căpitan Cocută Botoșani, d-na Cocută Botoșani, d-ra Ciulei Botoșani, Vasile Bobeică proprietar Botoșani,* M-me Teodorini concertisstă București, d. Săvulescu arhitect București. HOTEL EUROPA A. Tusini prop. Odessa, H. Beuth voiaj. Brăila. «5 A apărut : Le Tout-Savoir Universe! repertoire des renseignements utiles. In editura Per Lamm 338 rue st' 1 honoré Paris. 15 LIBERALUL anunțind intoarcerea țară a d-lui Dimitrie Sturza, pe un de 4 ianuare il numește fostul ministru, se pare deci că și reptila a recunoscut caterisirea d-lui Sturza. Luăm act. X Opereta franceză La 10 ianuarie va debuta la noi trupa de operetă franceză, cu frumoasa operă comică „Boccacio“. Jurnalele din străinătate aduc mari laude d-șoarei Nixon, care in rolul lui Boccacio se superbă. Sala promite a fi strălucită la reprezentațiile trupei franceze, toate lojile și mai toate starurile intăi fiind deja abonate. Avis aux retardatoures. a In urma unor neînțelegeri ivite intre actualul ministru de războiu și cîțiva membri ai comisiunei inspectorilor generali, in privința intocmirei tabloului de avansări, nici o avansare nu se va face in armată pe ziua de 1 Ianuarie. E vorba chiar și de casarea concursului de maior ce s’a ținut luna trecută. In schimb insă, ministrul de războiu va propune să fie decorați un mare număr de ofițeri, mai ales dint, Cei cari mers fie avansați pe ziua de Ianuarie. Toate celelalte avansaum fost a pe ziua de 1 Aprilie. in rîndurile ofițerilor acasă aml avansărilor a produs cea mi mare numire. X Felicitările mele sincere de anul toți prietenii și clienții nei. Dentist, P. Macarov Ciarminei No.a și G cora Ven*, particulară și București, unde publicul nei,... de ajuns delecta de cîntul ei de toate, a rugat’o să mai deie incă tentație mîine Vineri seară. Se va mea“, și d-na Teodorini va cînta in rominește. In Iași, fermecătoarea cîntăreața Miercuri 8 Ianuarie. Sfătuim pe acei, cari nu s’au incă de bilete de intrare la acest să se grăbească a’și rezerva un unde se poată admira pe aceea c. mindria tuturor scenelor mari di și america. Niște indivizi, ce umblau cum spre anul nou, prin marginea t lui Ipsilante intîlnind 2 copil cu ani și alta de 16 ani, i'au năpu pra lor, le-au luat cu forța ln l le-au dus pe șesul Bahluiului, aizerabilii au atentat cu violență doarea fetei celei mari.—Sora ei din mina indivizilor a început a Niște plugari atrași de țipetele fier gară in fugă in ajutorul vicii să mizerabilii dispărură fără să p X Eri 1 Ianuarie 1897, s’a oficiat tedrala Mitropolitană de cătră in. S. Mitropolitul Moldovei Iosif I un serviciu de vin, la care au lui d-nii Vasile Gheorghian prefecți țului, G. Penescu prefectul poliții ral Iarca comand, corpului al IV armată general Pascu, Coloneii L. Cica, Gheorghiu, Negel și toți oficnizoanei Nicu Ganea primarul invocații statului, toți procurorii ci apel,* primii președinți de curte noi, directorii scoalelor secundari numeros public. După terminarea liturghiei au recepțiele in saloanele Mitropolia prefecturei de județ. Prin punctul Scoposeni, un ziu au dezertat din arm ca cu 3 zile in urma * LV jwni și din care cauză dînsul trebuie arestat. In azilul de noapte din strada noapte a murit bătrina Zamfira neanu in etate de peste 70 ani. In sara ajunului anului nou, p prins prin strada Moara de Foc, Dividul David Leib Vinter de loc Rusia cu doi cai mari de furat.— supune că numitul hoț vroia sa i vreun birjar.—David Leib Vinter ori a fost arestat. Xill Revizorul zonei veterinere state d. Gheorghe Munteanu, are pe evreul Altar Meer de loc dinoaie cu 2 vaci și un vițel de asupra lui s’a găsit niște bili alte vite. Alter Meer au fost a vitele s’a dat in păstrare la imunal. Aseară tbziu, un hot intro Berăria Unirea Administrația Berăriei Unirea aduce la cunoștința în public că in curînd va avea loc inaugurarea TuncliialiLli Uni" «cea instalînd și 2 biliarde francese din renumita fabrică Blanchet din Avignon Asemenea se va pune la disposiția On. public un loc special de jocuri de table, domino și schah. Atrăgînd atențiunea On. public debitarea excelentei bere numai din renumitele fabrici Luther și Bragadiru, din București. Un asortiment bogat de diferite vinațuri din cunoscutul depozit al d-lui Gh. C. Stihi , un restaurant bine organizat, la orice vară de zi și de noapte cu prețuri foarte moderate, preț fix , dejun , iei, și masa 2.50. Bogat asortiment de liqueururi, coniacuri și seliampanii, din cele mai renumite mărci străine. In fiecare sală de la oarele 7 concert dat de orchestra națională și clasică sub conducerea renumitului violonist Ghițd Borteanu și a primului bariton Ionici Barbu. Intrarea liberă și fără cietă. _________________Administrația. Äiüliü Ț Doctorul M. Schwartz medic ?î Jurg, stabilindu-se in Fălticeni Str.Rare • * • i lm îsi m Isi 5 E [ö1|iJivhr^^rüiJipJ|iífrí]birUli M söd âe la Consta —per la Cascare eine princ l! resulte des observațio tes far les sommites méc dans les Hő pit aux de Pai notmment dans le Sevice di feseur Dujardin Baumetz q 3j pililes de Cascarine Leprin g- u« superiorile incontestabl tufas les préparatiom o bt fascara Sagrada Entrepot general a Paris Șț Singer 24. Depots a Iassy phar. Kongo res, Racoviță, et toutes le î nnes phar. de Roumanie. HMGi m mi Se aduce la cunoștința d-lor j că se află de vânzare pe moșianești comuna Miroslava hara*gi calitate, tăeți din ridăcina, cu conveniabil. Doritorii se pot adresa la aduc mea in Cornești, iar in Iași la raon Brunner, strada Ștefan c No. 39 vis-a-vis de Mitropolie.