Evenimentul, ianuarie-martie 1897 (Anul 5, nr. 1135-1208)

1897-01-14 / nr. 1143

1141 Al. Galmuschi, Al. lonescu, C. Boboc, St. Perieșeanu, G. Lupescu, P. Zátreanu, G. Scărlătescu, N. Urdareanu, G. Anastasiu, N. Petrăchescu, F. Balmez, C. Jipa, C. Rîșcanu, G. Liciu, P. Garabeteanu, Marin Popescu, A. Popovici, I. Bádescu, G. Dondoe, I. Pretorian, M. Moscu, Traian Magheru, I. Heisu, G. Anghelescu, D. Băltăreț, A. Condurache, V. Fârcășeanu, M. Gavril, G. Logadi, Iulius Chiecais, Barbu Tudorache, V. Botez, V. Șeicaru, St. Stefanescu, C. Popescu, S. Antoniu, D. Ionescu, Nic. Opran, Gheorghe Dimitrescu, N. Oprescu, Al. Graure, M. Paltineanu, G. Ghidionescu, Dragomir Niculescu, Z. Theodorescu, Șt. Florescu, Em. Stâncescu, D. Mihălescu I. Ștefanescu, A. Potlogeanu, Gr. Berendeiu, Filip Baronescu, și Marin Ionescu. La gradul de maior.—Căpitanii: Dionisie Bănescu, Marin Niculescu, G. Anastasiadi, G. Popovici, G. Gafencu, G. Tetrat, I. Găiseanu, G. Minculescu, Traian Doicolescu, E. Romanescu, Traian Calotescu,P. Bălănescu, N. Nicolescu, P. Velica, Vasile A. Vasiliu, Nedelcovici, G. Mirinescu, P. Dimitrescu, G. Savopolu, R. Gonnad și G. Gălușcă. La gradul de locot.-colonel. Maiori : M. Brătianu, Chr. Teodorescu, G. Spiroiu, M. Dancov, Constantinescu, N. Șendrea, Luca Vlădoianu, G. Mănescu, loan Petroianu, loan Gantea, M. G. Ghica, G. Paraschivescu, Ghr. Camaetrescu, D. Vișoreanu G. Lambru, I. Mateescu și Benone Anastasiu. La gradul de colonel. —Lt -colonel : D. Boteanu, Al. Hiotu, Al. Iarca, Al. Căpitanovici, I. Petrovici, Anastasescu St. Magheru, G. Boerescu, și Androne Georgescu. Cavalerie. La gradul de locotenent. -Sub-locotenenții M. Ghintescu, V. Dancovici, S. Pliniceanu, E. Balis, I. Moescu, Trantemir Iacobini și Negruzzi. La gradul de căpitan. — Locotenenții : Ap. Dumitrescu, E. Vladescu, N. Portocala, G. Grunau, Doxache Ioanovici și G. Palada. La gradul de maior.Căpitanul Pretorian. La gradul de locot.-colonel Maiorul Oprișan. La gradul de colonel. — Locot.-coloneii Cialâc și Florescu. o [Moartea doctorului Stîncă O tristă veste. Simbătă, și curent, pe la oarele 8 seara, a încetat din vieața doctorul Stîncă, unul din cei mai devotați luptători in social democrația rominâ. El e originar din Iași, născut in 15 otombrie 1865 și moare in floarea virstei abia de 32 de ani, lăsind in urma sa o soție crud lovită și o familie desolată. Încă pe băncile școlare, doctorul Stîncă a început a se interesa de soarta proletarilor, a cărora interese le apăra cu căldură și talent.. Curând el știa să-și creeze un loc de onoare in democrația socială, a căreia principii le vulgariza cu multă ardoare. Scrierile lui Stîncă se desting printr'un stil curgător și intr'o limbă ce merge drept la inimă. Doctorul Stîncă a fost cel dintăiu care s'a pus in fruntea tinerimei israelite pentru a ridica stindardul asimilarei. Și mult a suferit, căci n'a fost înțeles. El prin asimilare a înțeles lupta in comun și un acord pentru proletariat, iar nici decum un mijloc de a parveni. Teza sa de doctorat, intitulată ,.Pathologia ca factor social“, a fost o lucrare originală și de mare importanță, atât din punctul de vedere științific, cât și socialist. Era prima lucrare de acest fel și a produs cu drept cuvânt o adevărată sensațiune. ** * Imediat după depunerea doctoratului Stincă a fost numit medic de plată in Titu jud. Dâmbovița. Aici a stat aproape vre-o patru [UNK] ani, făcându-se iubit de țărani, care-l slăviră. Dar tocmai pentru aceasta fu mutat din acest serviciu, căci stăpinii vedeau un pericol in dragostea ce capataseră țeranii pentru dânsul. De la Titu a plecat in străinătate, unde după o muncă stăruitoare s'a specialist in bolile de ochi. Reintors in țară, s'a stabilit in București ca ocultist. Încetul cu incetul viermele fusiei pulmontare roase viața lui Stincă. Stabilit in urmă la Tg.Ocnă, totuși schimbarea aerului, n’a schimbat in bine mersul boalei, și fusia și-a intins mereu ghiara, pană când și-a răpus victima. Pe fotografia găsită la mama sa, dr. Stâncă a scris: „Celei mai bune dintre mame“. Sarmana mamă Stâncă a scris câteva nuvele și articole foarte apreciate, prin Contemporanul, „Drepturile Omului“ Evenimentul, Lumina, Adevărul, Munca, Lupta, Lumea Nouă etc. Boala făcuse pe Stâncă să devie de un pesimism negru. In medicină nu avea nici cea mai mică încredere. „Ce folosește medicamentul, când mizeria copleșește pe om Ultimele sale studii, doctorul Știncă le-a scris in „Evenimentul“ și cetitorii iși amintesc negreșit, succesul ce ele au obținut. * _* * El, in calitate de reprezentant al clubului social democrat român, a luat parte la congresele socialiste din Viena și Breslau. Iată și scrisoarea lasata de cătră regretatul dr. pe plicul căreia era scris: ULTIMA MEA DORINTA și care poartă data de 20 Noembrie 1896. Ultimele mele dorinți 1) Inmormintarea la Iași, cit se poate de simplă și peîngă doctorul lausigue va fi loc. 2) Să nu se permită nici o ceremonie religioasă 3) Pe Pieatra mormîntului meu să se scrie asa: 1865-189... Trăiască Social-democratica/“ Doctor STINCASTEIN. Atât și nemic mai mult 4) Tot ce rămîne in casă se va da nevestei. 5) Lui Uscatu, student in medicină să se dea clinica terapeutică a lui Dujardin. Baumetz. Frate-meu și sora mea să-și aleagă ce vor pofti. Broșurele social democrate și exemplarele din teza mea să se dea clubului muncii, din București. Lui Ion Nădejdi sa i se dea următoarele cărți: Morbidität und Mortalität de Wertergaard ; Pathologie comparée de Bordier; Arbeiter Krankheiten, de Popper ; Le Logement de l'ouvrier de Rafala vitoch și Pellagre de dr. Antonin; Pentru Sophia Nădejde : Hygiene et maladies de paysan de Al. Lazet; L'evoluțion et la vie de Colhin și Les forces de l'induatvie. Restul cărților de la dispoziția nevestei. 6) . Instrumentele mele de ochi să se dea spitalului israelit din Iași. 7) . Rog pe tatul meu să dăruiască nevestei mele două mii de franci. Vași ruga să-i dea ceva mai mult, dar mi-i frică să nu refuze. 1896 Noemb. 20. Dr. STINGĂ. Trăiască Social Democrația 1 P. S. Dacă s’o intîmpla să mor in București, să fiu îngropat acolo. Dr. STINGĂ ** * . „Trăiască Social-Democrația“ a fost sirgătul d-rului Stîncă, incă din tinerețe și acest strigăt a ramas ca „ultima dorință“ pe peatra mormîntului, sub care se va odihni, viteazul soldat al Social Democrației romane. Pe mormîntul incă deschis al fostului nostru colaborator, EVENIMENTUL depune o lacrimă de durere și regret. _______ ________SAPIENS. Pe Mercuri s’a hotărît c întrunire la clubul conservator la care vor lua parte conservatorii, junimiștii și radicalii. La această intrunire va veni d. P. Carp și Lascar Catargi și șeful sau delegatul partidului radical. Toți acești șefi vor da explicațiuni asupra atitudinei ce vor păstră in viitor. * Astăzi d. Lascar Catargiu a făcut numeroase vizite. REP. D. Lascar Catargiu in Iași La gară, primirea, la d. Bogdan, ceaiul, consfătuirea intimă, întrunirea publică, vizitele, întrunirea de cercuri. Eri dimineață a sosit in Iași șeful partidului conservator, d. Lascar Catargiu. La gară d-sa a fost întâmpinat de vre-o 40 persoane printre care s'a observat prezența d-lor I. Ventura, Sturza Șcheianu, Leon Bogdan, Eugen Ghica Budești, Grigore Ghica, Misir, Bădârău, avocătul G Botez, Sandu Rișcanu, Bogonos, Baltă D. Stati, Th. Emandi, Th. Pogor, D. Greceanu, D. Zarifopol, Aslan, Rudolf Roseti, Gh. Irimescu, P. Sion, N. Cananău, Gogu Catargi. După gară s’a servit un craiu ia d Leon Bogdan unde e găsduit d. Catargiu, la care au fost invitați mai toate persoanele pe cari le-am citat mai sus. La carele 2 a avut loc o intrunire intimă la care s’au consfătuit asupra alegerilor. Tot odată d. Lascar Catargi a declarat că nu mai e nevoe de a se ține intrunirea publică deoarece d. A. Xenopol ș’a retras candidatura. Numai in caz că liberalii ar ținea o intrunire, atunci numai vor ținea și conservatorii una. După acestea dl. Lascar Catargi a plecat la vizite pe la alegători. D-sa are de făcut 80 de vizite pe care le va face in aceste două zile.* * * MAGASIN DE PLAPOME Strada M Tecle 23 și 25= S’a deschis un nou atelier de plapume și jghealuri, sub conducerea d-lui David Sender, unde se esecută orice lucrare in această branșă in diferite culori cu prețuri și promptă esecuție. In acest atelier se găsesc plapume gata de vînzare in orice culoare cu material garantat. Ocaziúne rară Cum adulminte esecutez planul general al orașului Iași, sunt dispusa oferi d-lor proprietari din Iași planurile proprietăților d-lor, lucrate cu cea mai minuțioasă exactitate, pentru un preț redus de 50 °/c, din prețul obicinuit pentru atarlucrări. Amatorii se pot adresa in fiecare zi la biuroul meu din strada Lăpușneanu No. 15 Inginer Grigore Bejan EVENIMENTUL ULTIMEI HUIȚII DE LA CLÜSUM Simbătă la ora 2 pm. s’a intrunit consiliul comunal. Dintre chestiunele rezolvite, una a fost mai însemnată. Era vorba despre cererea societăților studenții in medicină și funcționarii pudici, de a li acorda gratis teatrul pentru a da două baluri. D. Beceanu cere ca comuna să incaseze cel puțin cheltuelile pentru luminat și invalzit, in suma de 200 lei. D. Ed. Ghica arată că d-sa a fost acela care a acordat teatrul gratis acestor societăți, sub aprobarea ulterioară a consiliului, dar față cu marile cheltueli ce se are comuna cu teatrul, a căruia iluminare și incălzire costă pe comună 300 lei pe seară, d-sa se unește cu propunerea d-lui Beceanu. D. C7 H. Tăcu, prim ajutor, luînd cuvîntul, deși recunoaște marile cheltueli ce le are comuna cu întreținerea teatrului, totuși susține ca o datoria din partea comunei de a veni in ajutorul societăților filantropice, chiar dacă sacrificii trebuesc făcute.Comuna care este instituțiunea cetățenilor, care se întreține din banii ce dau toți cetățenii deopotrivă, are ca prima datorie de a interveni și a da ajutorul seu, oricind e vorba de societăți publice sau societăți filantropice. In baza acestui principiu, D. Tăcu cere consilierilor de a admite acordarea gratuită a teatrului sus menționatelor societăți. *După ce d. Gane vorbește in acelaș sens, consiliul admite propunerea d-lui Tăcu. Noi nu putem decit aproba această hotărire.—Alte sunt mijloacele pentru a acoperi deficitul teatrului, și nu o sumă ridicolă incasata de la societățile filantropice ar putea să-l acopere. Rrp. n Cu privire la situația din partidul conservator, mai putem afirma că zilele acestea a avut loc in capitală ontrunire a conservatorilor, la d. Cantacuzino, la care n’au fost invitați do. iascar Catargiu și Carp. Concursul de la Universitate. De azi s’a început, concursul pentru ocuparea catedrei de limba și literatura romînă de pe Ungă Universitatea din București. Concursul se ține la Universitate. Comisiunea examinatoare se compune din d-nii profesori Leonardescu, A. D. Xenopol, Găvănescu și Filipile și delegații ministerului d-nii Frollo și Crăciunescu. Concurenții sunt doi. Gh. D. Teodorescu, Bianu, Jianu și Ovidiu Densușanu. Azi s’a dat prima probă scrisă.* ± Teatrale. In astă seară, trupa franceză joacă pentru întâia oară frumoasa operetă La Mascotte. *♦ * ^ Mîine seară, Marți, se va representa de cătră trupa romînă hazlia comedie Manevrele de Toamnă. *5 D-nii Rozenbaum și Mendelson au cerut azi tribunalului secția II se declare in stare de faliment pe Z. Goldenberg comerceant din Iași. De la Liga Femeilor Administrația comunală a dat doue decastere de lemna, in folosul dejunului elevilor sărăci, pentru care liga îi exprimă multumire de ei. O Inmormîntarea regretatului d-l Stîncă, a avut loc astăzi, luni, la carele 2 p. m. vom publica mâine o complectă dare de seamă despre această tristă ceremonie. « Cu trenul de aseară, d. G. A. Scorțescu, directorul nostru, a plecat la București, pentru a lua parte la redeschiderea Parlamentului, care are loc astăzi luni 13 ianuarie. ste D-l Procuror General a făcut apel contra ordonanței judelui de instrucție cabinetul No. 3 prin care declară că nu e loc de urmărire in contra lui Iosif Goldenberg zis și Coclan și a lui Haim Iin Avram pentru delictul de furt prin efracție. Camera de punere sub acuzare a admis apelul d-lui procuror general și a trimis pe muniții in judecata tribunalelor corecționale. Dl Dr. Felix șif al serviciului sanitar superior, face cunoscut epitropiei spitalului sf. Spiridon, că a aprobat in totul regulamentul trimes cu privire la concursul internilor și externilor de pe lingă acel spital. Iii Dl I. Șerban, este numit epistat la comisariatul disp. 3-a in locul d-lui Carol Stainhamer incetat din viată. O Asează sau adus și internat in institutul anti-rabie din localitate pe femeea Mariea Buzneanu din orașul Dorohoi, mușcată la un picior de un lup turbat. III Curtea de apel secția I a condemnat la un an inchisoare pe 1, Lupașcu din comuna Gordăreni județul Dorohoi pentru că intr’o zi luîindu-se la cearta in cârciuma din sat a lovit grav cu un cutit pe locuitorul Gh. Hrib. a De la circ in astă seară are loc o nouă reprezentație excepțională. Vor lua parte THE SEWN JOLLIES nostimele englizoaice, biciclistul DALSON, Jocheul SACHA. In curind vor sosi doi clowni musicali FRAȚII ORSELIO despre cari se spune că sunt de o perfecțiune rară. X _ Rechisitorul in afacerea Ghirini, paricidul de la Buciumi s’a terminat. El va fi judecat in viitoarea sesiune a curtei cu juri. Prefectul plășei Braniștea a inaintat prefecture pe soldatul rus Mihail Ardei care a evadat acum trei zile din Rusia prin dreptul pichetului No. 95. El ajungînd pe teritorul romanesc s’a predat imediat santinelei. 0 Azi tribunalul secția a 2-a a condamnat la una lună inchisoare pe Șulem Moscovîci pentru ultragiu adus d-lui V. G. Carp adjutor de judecător la ocolul al 3 lea din Iași. dt O circulară a direcțiunei C. F. ft. ordonă de a nu se mai acorda funcționarilor din circumscripția Iași nici un concediu pentru București. Funcționarii sunt cu drept cuvînt indignați de acest ordin, asupra căruia vom reveni. Am anunțat in unul din numerile trecute că comitetul Spitalului Elisabeta Doamna din Galați a trimis prefecturei de Iași 2000 bilete de rotărie cu rugăminte de a le desface. Azi prefectura le a trimis inapoi pe motiv că in Iași circulă deja o mulțime de bilete de loterii cari și aceste nu se pot vinde. Pa ziua de azi s’au constatat in oraș cinci cazuri noi de boala contagioase. X Pentru a evita exploatarea mai ales a populațiunei sarace, dl Tăcu, prim ajutor, a dispus ca toți măcelarii să afișeze și să vindă carnea cu prețurile următoare . Carnea prima calitata cu mușchiu și antricole 70 bani. Carnea prima calitate fără mușchi și antricoate, 60 bani iar carnea calitatea a doua 50 bani. 01 Necrolog Jalnicele iamiin : inginer Ion A Christodulo, frații maior Christodulo, Mihail și Ștefan Christodulo și unchiul Vasile I. Paladi etc. au durerea a inștiința neconsolabilă perderea a fiului, nepotului și strănepotului lor. HICGȘORI. CHRISTODÎILO in etate de 5 ani încetat din viață după o scurtă și grea suferință in noaptea de 11-12 Ianuarie 1897. Inmormintarea va avea loc la cimitirul Eternitatea din Iași in ziua de 14 Ianuarie ora 10 a. m. Rugați-vă pentru el___________ Sleceoa Maufmanni She f q Bckcovici Odobești Logodiți Dorohoi Mișcarea electorală Mare a fost zăpăceala la clubul liberal național, la știrea adusă de ,,Evenimentul 1“ despre retragerea candidaturei d-lui Xenopol. O primă intrunire a avut loc chiar Simbătă seara, dar a fost cu neputință a se găsi un candidat, care să be nevoiască a lua locul refuzat de d. Xenopol. Față cu această stare de lucruri, unii membrii exprimară a se ținea o intrunire publică, pentru a da oarecari explicațiuni. In acest scop cîțiva membri au și procedat la închirierea salei Pustia pentru Marți seara. Dar hotărîrea definitivă renuase să se iese la întrunirea clubului de Duminică seara.* ♦ * In adevăr aseară membrii clubului intrunindu-se au hotărît a nu pune niciun candidat, renunțînd in același timp și la întrunirea publică. Un fruntaș liberal național, pe cara l’am intilnit astăzi, la întrebarea noastră, nu response rece: ()Să vedem cite voturi va întruni d. Lascar Catargiu“. Aceasta cu alte cuvinte insamnă că se vor întrebuința cele mai mari presiuni, pentru a opr pe alegători să vie la vot. Vom ținea in curent pe cetitori. a 1897 itw-mascr. mm.« • De la 5 -II Ianuarie au fost in oraș 4 cazuri mortale de anghina difterică, 2 de febra tifoidă și una de scarlatină. & mișcarea populației De la 5—II Ianuarie Născuți 55 creștini 24 evrei 31. Morți 53 „ 35 „ 18. n In jurul crimei din Sărărie Simbătă pe la oarele 3 p. m. s’a presentat la redacția noastră d-na Rarița Tăutu care ni-au comunicat că d-saru este și nici n’a fost servă la d-na Burghelea, ci d-sa ca gospodină și veche cunoscută cu defuncta, venea in toată ziua și amîndouă făceau cele trebuitoare la gospodărie. D-na Rarița Tăutu ne-au asigurat că toate amănuntele ce „Evenimentul“ le-au dat in afacerea crimei sunt perfect adevărate.* * % Azi d. Scury jud. de instrucție a fost la comisia 3 unde a luat interogatorul unei servitoare ce se presupune că ar cunoaște pe autorii crimei din Sărărie. [ . . X Mercuri, 15 ianuarie, se intrunește consiliul sanitar. La ordinea zilei o serie de chestiuni importante. U Cu începere de azi, consiliul comunal se ocupă cu listele electorale. Un pungaș indrgeneț D-na Luponi, eri mergînd prin strada Primăriei, un pungaș necunoscut a incercat se-i iute ciasul de aur de la piept. Pungașul nereușind, a rupt-o de fugă făcîndu-se nevăzut. O "In comuna Rediu Mitropoliei s’a ivit epidemiia de febră aftoasă. Pănâ acum sunt 36 vite atinse de această boală. Listele electorale. D-nii Ed. Ghica și Costandachi au fost numiți in comisiune care să cerceteze listele electorale pe anul curent. Qmn ru>trifit un ceas aur cu m0‘ ni ftol Uinnogram A. și W. împreună cu o agrafă tot de aur Găsitorul este rugat a-1 aduce la administrația ziarului unde va primi o recompensa de 20 lei___________________ COGNAC VECHIU VNE CHAMPAGNE Frații Joseph 8: In Th. Oroveanu_ Distilierii Râmnicul-Sărat-Timboești Reprezentant general pentru toată România A. G. CARISSY București Str. Smârdan No. 2 BACANIA p. a soiTul Vis-a-vis de h Otelul Romănia Mare asortiment de coloniale și delicatese totdeauna proaspete. Brânzeturi Streine și Indigene, Champanie, Vinuri de Bordeaux și renumitul Vin roș și alb de Uncam precum tot feiul de Licoruri francese din Casele cele mai renute. La disposiție local pentru dejun. Deschis pină la 2 ore noapte .&>м&> £ <&gt 3? ‹*?> ›•&> & >m «g! 3<*0 <&> <40 .40 .40. 3.40 %% GALA GAPSA Bucuresci MARE COFETAR AL CURȚEI REGALE EXPOSIZIUNEA NOUTÂIILOR PENTRU CADOURI punerea in vivizare A BOILOR CRRAT10R1 SMÜLÖÍ La cofetărie se găsesc in fiecare zi proaspet chocolateie : Francois Joseph, Le Souverain.—L’Alaxandre.—Le Boris, l’Edimbourg.—Le Sarah.—Le Clara. Le Coquelin.—Le délice des names. Și Prairie Royale, regele Bonbonnaior. Deschiderea, secorului de iarnă Zilnic sosesc stridii DE La CALITATE Maree—Truffes Francbes — Primeurs— Boulards du mons — COMESTIBILE — HOTEL Restaurantul » deschis pănă după eșirea din teatre LANCHES și SUPEURI Telefon No. wmrnmmrnmăitoMmmm IMPORTANT Sub-semnatul aduc la cunoștința publicului că am adus din Harz un transport de canari din cea mai renumită specie. Doritorii se pot adresa in piața halei No. 3 Moriț Blauer *79-