Evenimentul, aprilie-iunie 1897 (Anul 5, nr. 1209-1277)

1897-04-02 / nr. 1209

1209 marie, conduita fostului ministru de instrucție, Tache Ionescu, fața de d-sa. Sa* nu stăruim dar, mai* mult, și se trecem inainte. Am spus că conferențiarul a fost cam in afară de cadrul materiei ce avea s’o trateze, că a vorbit mai mult despre teoriile cosmogonice. Recitarea din Eminescu, a frumoasei poezii, in care poetul dulce, își arată concepțiunea sa despre lume, era prin urmare, o consecvență naturală. Și astfel publicul a aplaudat adinca filozofie, ritmul clar, deziluzia amară din nea’ac«put pe când pământul nu era:“ cu aceleași mini, a-și zice inconștientecu cari am aplaudat cealaltă concepțiune, spiritualistă, inchegată de Vlăduță, in stilul : ,,Cu î deosebire-i, Doamne, de la verme pănă la astru !“ Religia, continuă apoi conferențiarul, intrucît nu se amestecă in domeniul științei, intru cit iși menține un rol moral, mingăitor, dătător de speranță, răspunde, poate, la o adevarata nevoe. Alaiimpe insă ea n’are ce căuta. Terminind, dl. Panaitescu devine mai clar și reușim să-i aflăm adevărata sa părere și materie: — Mai multă știință, știință, domnilor! Pentru mine aceste cuvinte au salvat toată conferenta:* ♦ ■* încă două cuvinte. Ar fi fost, poate, mai bine conferențiarul să fi accentuat lupta dintre religie și știință, luptă cristalizată in opera iezuitului Drunetiere „La soilite de la Science“ ; să fi aratat cum știința cotropitoare mădușă religia, cum viitorul e al științei adevărate, al științei, care va aduce desrobirea muncei, a sufletului, a minții ostenite, limpite de veacuri amare de întuneric religios. Religia, dogma, crede și nu cerceta ? Cea mai mare imoralitate, căci e imoral orice e contra adevărului și adevărul e știința, precum odinioară cuvintul fuse Dumnezeu. _________ Anti-Crist. CRONICA ZILEI . Primim de la mai mulți cetitori rugămintea de a publica de pe acum distribuțiunea piesei NATHAN ÎNȚELEPTUL, ce se va da la W Aprilie de trupa Burg-teatrului din Viena. Ne-am procurat de la agenția teatrală distribuțiunea și satisfacem cu plăcere rugămintea cetitorilor noștri . Sultanul Saladin d. Engels, Sittah, sora sa d-na Lewinsky, Nathan, un evreu bogat d. Lewinsky, Recha, fiica sa d-na Hruby, Dara, guvernanta Rechei d-ra Walbeck, Un templier tinăr d. Reimers, Un derviș d. Witte, Patriarhul Ierusalimului Rompler, Un monah d. Tressler, Un sclav d. Walter, O sclavă d-ra Nolewska. X Rubrica călătorilor sosiiți in Iași HOTEL TRATAN : Zamfir Petrescu București, M. Marinescu idem, Emil Bril id., D. Grauer Ploești, S. Hafner București, Isidor Goldner Balticeni, G. Novak Bacău. HOTEL BINDER: I. Miclescu Botoșani, I. Bresica Galați, D. Ioniță București, S. Roseti Dorohoi, G. Culcea* București, familia Sculi idem. HOTEL EUROPA : G. Lățescu București, Baron Gapri Roman, P. Achilles Botoșani, d-na Plotovska Sculeni, d-na Klemovska idem, G. Spartali Dorohoi, G. Drăghicescu București. Er d. Straionescu student a trecut cu mare succes examenul de drept penal. Asemenea au trecut examenul de proceduri penale studenții Ștefănescu și Moga. Delegațiunea județană a aprobat budgetele următoarelor comuni: Boșia Stinca și Voinești. 6 Luni a avut loc la d. Gall secretarul primăriei, un dejun la care au fost invitați toți șefii de biurou. X CXXXXXXX3Q000CXXXXXXXXXXX300a0Q«’’ § giSSUiT I DU OOCTEUR OlLIVIER g de PARIS 8 P -HX- 8 Guerison Radicale des Maladies Siphylitiques récén tea ou invétérées chez ies homines, les femmes et les Enfants. L’academie de medicine de Paris a déclaré dans son rapport du gouvernement que les Biscuits Ullivier peuvent rendre de grandes services a L’humanité. Les Biscuits Ollivier out seuls ete approuvés par l’Academie de Nlédócine et seuls dans le monde entier £ out re?us une recompense nationale j* de 24,000 francs. Les biscuites Olli- !; vier sont adoptés dans les höpitaux £ de Paris. Traiternent facile, Rapide j« et Economique. Dépot genéral R. £ de Rivoli 33 a Paris detail a Jassy, t, chez Mess: Konya Frerés, pharmacie £ Racovițăet toutes les bonnes pharrnacies. C 300- Trenul accelerat din București care trebuia se vină in Iași azi la oara 8 și 5 m. dimineață, a sosit in gară cu o întârziere de o oară. întârzierea a suferit’o intre Măcăești și Tecuci.* * * V. Peris cu prefectul poliției locale, aseară Cu trenul accelerat de 8 și 50j>. m. a plecat la București. x Pe ziua de astăzi 1 Aprilie 8 sergenți de poliție sau retras la pensie din care si cu 15 ani si 3 cu 20 de ani de serviciu. La întrunirea liberalilor-democrați ținută Duminică la Dacia, s’a primit următoarea telegramă din partea amicului nostru d. deputat G. Dobrescu din Ploești : „Rog scuzați absenta mea, împărtășesc in totul rezoluțiunile pe care le veți lua contra revenirii la putere a acelora cari au distrus unitatea și bunul renume al partidului liberal“. n (ss). Dobrescu. Concertul corului sf. Spiridon Sâmbătă sala a avut loc la Teatrul Național concertul coral dat de corul sf. Spiridon sub conducerea eminentului profesor Titus Cerne. Putem spune că sala teatrului era prea mică de a cuprinde numărul spectatorilor care cu toată vremea ploioasă ce era, Venise se asiste la acel concert. Concertul s’a început cu Beethoven cint elegiac, essculat de corul mix acompaniat de orchestră, apoi cîntecele : In noptea lină cor mixt, Dragi fetițe, Rindunelele solo cîntat de tenorul V. Scorpan, Aria „Divinites du Styx“ din opera Alc este cîntată de d-na Alice T. Cerne acompaniată de orchestră, Fantasmi nell’ombra cîntată pentru soli de dragalașa cîntăreață d-na Alice T. Cerne și tenorul Grigore Scorpan, „Veni-Domine“ cor de copii acompaniat de orchestră, Imeneu cor bărbătesc, Viilanelle cîntată de d-na Alice T. Cerne, cîntecele naționale : Eu mă duc codrul rămine, Mor fetițo mor și Mindra Duminică vine, executate cu o maestrie care a uimit intreaga sală. D-na Alice T. Cerne prin vocea sa dulce și incintătoare a fost chemată de mai multe ori prin salve de aplauze și urale ne‘sfirșite. Frații Scorpan au dovedit ca’ntotdeauna că posed un mare talent muzical, de aseminea corul și orchestra au executat cu cea mai mare maestrie toate bucățile bogatului program. Dintre numeroșii spectatori am putut destinge pe d-nele Gane, Penescu, Ianov, Botez, Linde, Comănescu, Muzicescu, Pavlov, Dimachi, Holban, Stroja, Aglae Hulban, Pogonat, Man Filipescu Leon Zbizevschi, Candela, Dimitriu, Gheorghiade, Onicescu, Constantinescu, Voișel, dr. Cerne, Sultanovici, Văleanu, Sfrandia, Antoniade, Filipescu, Balaiș, Manoliu, Zamfirescu, Gheorghiu, Poss, Pastia, Bothezat, Burguudea, Leibovici, etc. Domnișoarele: Gane, Bothezat, Ianov, Adu Bottez, Muzicescu, Holban, Constantinescu Gheorghiu etc. etc. REL.X Epitropia spitalului «Caritatea* i s’a dat autorizația regală de a primi donația de 200 lei în sat prin testament de către defuncta Maria Tăcu Nichitescu. X D. I. Schiler a cerut tribunalului secția II se declare in stare de faliment pe Solomon Swartzwald comerciant de galenterie domiciliat in disp. III. X La 16 Aprilie se va ține in București concurs pentru ocuparea posturilor de director la școalele urbane conform noiei legi a instructiunei. e in comuna Sînești s'a ivit cîte-va cazuri de anghină difterică. * afe Tot in această comună in ziua de 29 s'a intimplat un caz unic in felul seu. Locuitorului Stefan Dimitriu i s'a îmbolnăvit un copil de anghină difterică cu toate acestea s'a împotrivit cu forța pentru ca medicul să pătrundă in casa sa pentru a căuta pe copil. Toate insistențele primarului și a doctorului au rămas zadarnice.* In urma acestui refuz primarele au incheiat cuvenitul proces verbal pe care la înaintat prefecturei. Cugia cum Buumiasem, la prefectusa se lucrenasa la un tablou cerut de minister prin care se arate numărul străinilor cari posed imobile rurale isi județul lași. Aisi tabloul e aproape terminat; in tot județiie se găsesc 125 străini proprietari de imobile rurale. X Inotuna Moidești, comuna Gropnița, s’a ivit febra aftoasă printre vitile bovine. a In ziua de 29 Aprilie va ținea licitație in cancelaria prefecturei județului pentru darea in antrepriză a reconstruirei podului No. 30 de pe soseaua Iași-Țuțora. Căpitanul Duca subprefactul plășei Cîrligatura a fost trimis in judecata cursei de apel fiindcă in calitate de ofițer al poliției judiciare a maltratat si arestat ilegal pe locuitorul Neculai Haraga. Joi 3 Aprilie, va avea loc in saloanele cercului militar ultima serată dansantă in folosul muzicei militare. Prețul intrărei 3 lei de persoane. X Vineri 4 Aprilie vara 8 sara va avea loc la liceul nou de domnișoare de sub direcția d-rei G. Varlam, o serată muzicală literară dată de elevele acelui institut. Direcția a lansat mai multe invitații pentru această serată. Harnagea a mai fost condemnat de tribunal a perde pensiunea și a nu mai putea ocupa vre-o funțiune toată viața. Pănă in present, contrar celor spuse, el n’a făcut incă apel. Atragem atențiunea primăriei asupra stărei deplorabile in care se află azi strada Paladi din centrul orașului. X ‘ Eri un inceput de incendiu s’a declarat la casele d-lui Petrache Stefănescu din strada Primăriei No. 12 arzind 2 hegeaguri. Focul a fost stins in grabă de pompieri. o Numirea d-lui Spiru Haret ca ministru al instrucțiunei a produs intre membrii corpului didactic secundar și primar o impresie penibilă. In curînd va începe seria permutărilor, amendărelor și cenzurelor pe capul profesorilor. De vr’o 10 zile s’a inceput recensimeritul locuitorilor din satele Focuri și Coarnele Caprei din comuna Belcești, Cioara și Fîntinelele din comuna Șipote, sate ce vor forma noua comună Coarnele-Caprei cu reședința in satul Coarnele-Caprei. Lista de subscripție No. 9, pentru inundații din Măcărești încredințată d-lui Belzebuth a produs un beneficiu de 122 lei de la următoarele persoane: C. P. C. lei, Georgetea P. Rîșcanu 3, M. 5, G. M. 2 D. 15, M. A. L. 20 lei, H. V. 2, D. Gr. Rosetti 20, E. D. 2, L. G. 5, T. F. 5, O. B. 1, A. C. 2, B. V. 3, L. V. 1, E. Corjescu 2, M. C. F. V. 5, O. R. 2, G. M. 5 Marie Galagnoni 2, Nicu Cozadini 5, Elena Peride 5, și dr. Peride 10 lei. Lista No. 33, încredințată d-lui D. M. Cădere a produs 85 lei, de la următoarele persoane: I. Gh. Stravolca 20 lei, dr. Obreja 15 lei, V. G. Buțureanu 10 lei, Arhimandritul Varlam Răileanu 8 lei, Petru Ponii 20 lei, X. 5 lei, G. Teodor 5 lei, și Cădere 2 lei. Primim la redacție o dare de samă de activitate a Camerei de comerciu in cursul anului 1896. Legea Maximului Cu privire la această lege și la aplicarea ei găsim in această dare de samă cîteva reflecțiuni interesante. O lege care a făcut să se verse din cauza ei nu numai multe valuri de cerneală, dar chiar valuri de sînge, e fără îndoială legea asupra maximului taxelor comunale. Dacă această lege, chiar de la crearea ei, a fost condemnatăt ca cinica și vexatoare, cari pot fi efectie ei cînd cei chemați a o aplica caută s’o măsprească, in loc de a o mai imblînzi? Din partea noastră, am căutat totdeauna a privighea ca legea aceasta să nu fie aplicată cu mai multă strășnicie de cît permit disposițiunile ei și cînd a fost de nevoie, am intervenit in cauză. Așa, văzînd multie neînțelegeri ivite intre perceptorii comunali și intre comercianți la taxarea făinurilor introduse in comune, neînțelegeri cărora le-a dat și le dă foc nenorocita disposițiune a legei maximului de a impărți făina in două categorii: de lux și ordinară, făr’a indica unde sfârșește făina de lux și unde începe cea ordinară, am intervenit la Onor. Minister de interne, cu adresa No. 532 din 22 Iunie 1896 (Anexa H.) cerîndu-i să stabilească o normă uniformă pentru toată țara, după care să se orienteze perceptorii comunali la taxarea făinei. * * * Tot aplicarea nedreaptă a acestei legi ne-a silit a interveni și ’n altă chestiune. Deși, legea nu permite a se percepe taxe de acces pentru saci, lăzi, coșuri și butoae. Primăria de Iași, la intrarea mărfurilor in Comună, in loc de a se mulțămi cu taxa pe netto real, percepe la tinile obiecte taxa pe greutatea brută fără nici o deducțiune, iar la altele pe netrolegal, conducîndu-se de disposițiile tarifului vamal. Am intervenit la Onor. Minister de interne, cu adresa noastră No. 440 din 18 Mai 1896 (Anexa I.), solicitindu-i a obliga pe comuna Iași să intre in legalitate, ne percepind taxe de acces decit după greutatea netto-reală a mărfurilor. Nu știm soarta ce-a avut-o intervențiunea noastră, deoarece pănă astăzi n’am obtinut nici un răspuns. SPIC. XIn Academia Română in ziua de 18 Aprilie ora 2 p. m. se va ține licitație publică prin oferte sigilate in localul Academiei Române, București, Calea Victoriei 135, pentru arendarea pe un period de șapte ani, cu începere de la 23 Aprilie 1898 pănă la 23 Aprilie 1905, a următoarelor moșii : 1. Fundu-Chiselet cu balta și moara ei din jud Ilfov. 2. Roșiorii cu morile ei din jud. Suceava. Condițiunile de arendare se pot vedea in fiecare zi de lucru de la orele 2 -5 p. m. in Cancelaria Academiei. Doctor S. Dulberger De la facultatea de medicina din Viena După o practică mai lungă in spitalul Universal din Viena, mai in special, clinica prof. d-rului Dräsche consilier de Curte. Stabilindu-se in Iași strada Bărboi No. 17. Consultapuni de la 8—10 a. mn. și 1—3 p. mn. Boale interne, de femei, copii și boale secrete. farmacia Racoviță Au sosit ape minerale proaspete EVENIMENTUL 1897 Societatea economica „Concordica“ din orașul Iași (Societatea Cooperativă) Incunoseiințeaza pe persoanele, care ar dori sa se înscrie ca societari in aceasta societate, că pentru înlesnirea înscrierilor s’au deschis următoarele locuri de subscripțiuni : La , Biroul Societăței Str. Palat No. 4, carele 3-5 p. m. ,,D. ffl. Silbermann, bancher, str. Primăriei. ,, D. Leon Popper bancher str. Stefan cel Mare, D. S. Fehr, comerciant str. Primăriei. „ D. S. D. Grosswald bancher str Stefan cel Mare. „ D. Moritz Wachte! fabricant str. De sus „ D. E. Rosenbaum ” Bruder, comersant str. De sus D. F. Fried, proprietar, str. De jos Cât și la fecare d. membru al comitetului unde in urma unei cereri de inscriere com art. 8 din statut, se va elibera titlul profisor Comitetul Direcțiunea Inst. Vaccinul face cunoscut că dl. Petre Solomon vechiu vaccinator al județului, este însărcinat a face vaccinările cu limfaj prospătă la reședința inst. str. Lazăr No. 62.5 Jurnalele din București arată că prima reprezentație dată de Baron, și d-ra Lender Duminică la teatrul liric cu piesa „Le fiacre 117“, a obținut un succes imens. Aplausele și rechemările păreau a nu mai lua sfîrșit. In nou trupa va debuta Vineri 4 Aprilie. X Printre copii locuitorilor din satele Valea-Adincă, Uricani și Miroslava din comuna Miroslava, birîtne cu furie scarlatina. Pană eri s’au adus și curat in spitalele Pașcanu și de izolare peste 25 copii Aseminea și in sate se află actualminte mai multe cazuri. X Amintim numeroșilor noștri cetitori că in astă sară 1 Aprilie, are loc la teatru național representația piesei Don Cezar de Bazau in beneficiul dragalașei d-re Natalia Costișeanu și a d-nei N. P. Botez. Sperăm că publicul ieșan le vor da tot concursul. D. Bujor dr. in științele fisico-clinice profesor al universitatei noastre, a cerut președintelui societăței de medici și naturaliști din Iași inscrierea sa ca membru la acea societate. La corpul al 4 de armată se așteaptă avansările mai multor ofițeri pe ziua de azi 1 Aprilie. X XX DE INGHIRIET De la 23 Aprilie a. c. intreg imobil al d-nei Dea Bogonos din Strada Paladino 8, compus din 7 odăi sus, trei jos, atenanse, grajd, șură, grădină etc. Pentru condițiuni si preț a se adresa la subscrisul: Gerante M. C. Drăcșineanu Str. Veche No. 20 SCOALA de încălțăminte CARACAȘ Strada Paladi No. 7 încălțăminte de barbați dame și copii si vinde cu prețul materialului brut și Se efectuază orin ce comandă in cel mai scurt timp Miss nuni Casa Princesa București Str. Lipscani 24 Solduri en gros și in detaliu M.re asortiment de cărți de pae garnisite Prețu fără precedent 3 95 Panglice, pălării și fantesii pentru mode CASA DE INGHIRIET Patru odăi cu toate atenansele trebuioare. Strada Cogălniceanu No. 15 Astă noapte poliția a arestat pe individul Joachim Samoil care a prădat de mai multe lucruri pe concubina st Gatinca Divizan din strada Broscăriei No. 31. o D-na Elena C' mat din strada Toma- Gozma No. 13, aseară s’a pilos politiei că era in lipsa sa de acasă .I-a dispărut din serviciu femeea Floarea Colan furtrhia-i lenjuri și mai multe lucruri. X 31 "Martie. Ședința Senatului se deschide la ora 3 și un sfert. D. D. Sturza citește decretul de numire a noilor miniștri. (Foarte puține aplauze) D. V. A. Urechia, vicepreședinte spune că prin numirea d-lui Sturza la președinția consiliului, scaiului de președinte al senatului a devenit vacant, și cere ca senatul să aleaga un nou președinte. D. general Catargi cere sa se suspende ședința pentru 20 minute «pre a se consfătui senatorii. Ședința se suspendă. La redeschiderea ședinței se începe votul pentru alegerea noului președinte. Au întrunit : D. Eugen Stătescu 54 voturi „ P. Gradișeanu 23 ,, 1). Eugen Stătescu este proclamat președinte al Senatului.v** Cel dintîiu funcționar care și-a depus demisiunea după contluirea actualului cabinet a fost d. Cătun Lecca, prefectul politie). O luisis LuisEe BMumim Er pe la oarele 4 p.m. Bahluiul a inceput a crește considerabil. Aproape tot șesul dintre Podu-Iloaie pănă la fabrica de tutun și moara lui Beldiman e acoperit de apă.* Locuitorii sărăci da pe malurile Bahluiului observînd creșterea apei a dat de știre poliției care imediat le-au comunicat de a se pregăti spre a părăsi casele și a se retrage la centru. Toată noaptea s’a pus oameni de pază pe malul Bahluiului incepând de la Podul de fer al G.F.R și până la noul Abator, toate santinelele ce se punea in mal au fost cuprinse de apă care crește mereu. Punțile Ipsilante, sf. Constantin, sf Andrei și Lipovenească sunt aproape sub apă. Poliția a interzis cu desevri șire trecerea pe ele oricărui locuitor. Comunicația locuitorilor din măhălălile așezate pe malul drept cu centrul orașului nu se mai pot face decît prin podurile Bereu, Podu Roș, Podul de Piatră și Podul de Fier al G.F.R. Bahluiul a variat puțin prin mahalaua Broscăriei. Dacă apele Bahluiului vor mai crește incă cu doi decimetri partea de jos a orașului va fi sub apă. Cerem ca comuna se ia măsurele cuvenite ca la un caz nenorocit se poată veni cu o oră mai înainte in ajutorul celor inundați. & Eri poliția in urma plîngerei locuitorilor a confiscat peste 600 kg. de pine de pe la următorii pitari: O căruță a lui Luba Iohalim din strada de sus* o căruță a lui Marcu Ilarmovici, o căruță a lui Vais din str. str. Teodor și o căruță a lui Șmil Saraga din str. Socolei No. 54. Cintârindu-se la poliție pînea s’a gasit lipsă cîte 250 grame la fie care chilogram. E un adevarat jaf pe spatele bieților consumatori. Aradon să știm ce zice autoritatea comunală. Iată împărțirea avutului d-nei Elena Burghelea după testament : 1) Parte din moșia Ungheni sau Badarai se donează jud. Iași cu îndatorire de a înființa un crivat cu firma Elena Burghelea la spitalul din Bivolari. 2) Casele din Sărărie să se vîndă de epitropii loan D. Dimitriu și d-l Possa și cu banii refuzați să se imbrace băeți și fete sarace din școala primară. 3)200 lei pentru imbrăcarea icoanei Maicei Domnului cu argint, o perdea de fir lunii,îmi I prepare par le q s* _■» R .SC JE4 JCi mn IMS de PARIS 8 A base de viande, quinquina, et r phosphate de chaux. Q Le Beef Lavoix qui en France est a protégé par le corps medical est nu i dispensable a la formation atjfa in | m trition des os, des nerfs, et ia 1 § i chair Ifiuscoiaire. Le Beef Lavoix est un veritabíö i i aliment et représente ia valeur dé ® 1 50 grammes de viande par V* ver I H I e á vin. Le Beef Lavoix qui est utile diez j? H Ies enfants est indispensable chez les m § 1 anémiques et ies personnes agées. . Dépot general Av : Victoria 5 á Paris. Detail a lassy chez mess: Ko- sa I nya íréres, pharmacia Racovița, et g §j toutes Ies bonnes pharmacies. si* ia a _____'___* ' . ' I ... > ' DE VANZARfî Două case cu toate atenansele necesare situată Strada Tomna Cosma No. 9.și No.10. A se adressa la d-najt^ Brata ’ Văsescu Strada Tomna Cosma No. 9