Evenimentul, octombrie-decembrie 1903 - ianuarie-februarie 1904 (Anul 11, nr. 191-293)

1903-11-25 / nr. 235

T No. 235 . Intompații Ora 2. Aflăm din izvor particular că în curînd, va sosi in localitate M. 8. Regina Natalia Serbiei. a La Comandamentul Corpului IV de armată s’a primit un denunț de o extremă gravitate, semnat de mai mulți soldați din compania teritorială din Larga. D. general L. larca a rînduit o riguroasă anchetă pentru a se stabili intra cit acest denunț poate fi întemeiat. ’ <7. 1. ierodiaconul Dionise Antipa superiosul schitului Prodrom de la M-tele Athos a dăruit o însemnată sumă pentru statuia lui Cuza-Vodă Vineri a avut loc la Medeleni o mare vînătoare organisata' de fimul Corjescu. Au luat parte aproape 20 de invitați. Se telefonează că in cătuna Chiperești o bandă de hoți a pradat pe dascălul bisericei furîndu-i 80 de galbeni, pe care îi avea ascunși într’o ulcică. D. procuror Istrate in urma unei riguroase anchete constatînd că denunțul primit la parchet, în contra distinsului și venerabilului preot Dim. Popa de la Sf. Spiridon e opera unui necinstit calomniator a început investigațiunile pentru aflarea anonimului denunțător. Mai mulți săteni din comuna Țuțora au intervenit pe lingă Ministerul de interne pentru a le da toate porțiunile de teren, care au fost alipite la teritorul nostru în urma schimbărei cursului apei Prutului. ’ Lista călătorilor Hotel Binder.—Ioan Arap, Botoșani; N. Schina președinte. București; d-na Șeptelici, Bacău; I. Schifer, Bîrlad; I. Chirilă Corban, directorul școalei de Arte și Meserii din localitate, a fost însărcinat cu dirijarea lucrărilor de alimentare cu apă a cazarmei regimentului 7 cavalerie. Direcțiunea serviciului sanitar superior a fost înștiințată că la Smirna s’a constatat un caz mortal de ciumă. Se va impune o carantină proveniențelor din acea localitate, în portul Sulina. Modificarea legei burselor Printre proectele de lege anunțate prin mesagiu regal și care urmează să fe depuse în Cameră e și acela privitor la modificarea legei burselor aflată în vigoare. Necesitatea modificărei legei burselor s’a simțit de ^jteult. încă din 1892 s’a format o ’ comisiune care și-a luat însărcinarea de a cerceta ce modificări ar fi de adus legei burselor. D. ministru al comerțului, de pe vremuri, văzînd că se agită chestia modificărei legei de care ne ocupăm, a dat autorizație ministerială de a studia chestia, comisiunei, care se constituise din proprie inițiativă. Acea comisiune a alcătuit un proiect de lege, pe care l’a înaintat ministerului de comerț. La acel minister s’au făcut unele schimbări în textul proectului, care apoi a fost trimis camerei de comerț din Capitală spre a-și da avizul. Proectul de lege asupra burselor propus de minister nu consta numai din modificări ce s-ar fi adus legea în vigoare, ci schimbă cu desăvârșire sistemul de organizare al bursei cum funcționează astăzi la noi. Principiul legei actuale consfințește monopolul operațiunilor de bursă,așa cum se practică la bursa din Paris. După acel principiu, orice cumpărare și vînzare de efecte sau de cereale și mărfuri, ca să poată fi considerată ca operațiune de bursă nu poate să fie făcută direct de părțile interesate, ci trebue să fie încheiată prin mijlocirea unui agent oficial de schimb sau de mărfuri. Camera de comerț din București, cercetind proectul ministrului, a răspuns că se impune o schimbare a actualei legi a burselor, deoarece ea nu a dat la noi roadele așteptate Camera, de acord cu ministerul, a fost de părere că trebue adoptat sistemul burselor libere, după care, operațiunile de bursă pot fi făcute sau direct de părți, sau prin mijlocirea agenților oficiali, cînd părțile voesc astfel. Proectul a fost înapoiat ministerului, de către cameră, cu mici modificări de formă, fondul fiind admis. Dacă nu ne înșelăm, acel proect a fost depus în Senat de către d. Aurelian, pe cînd era ministru al comerțului, dar n’a fost luat în discuțiune. Azi, după cum am spus, mesagru regal enumără printre noile reforme și modificarea legei burselor. Avem dreptul a crede că actualul de ministru al comerțului va stărui ca parlamentul să aprobe proectul modificător al legei burselor. Și, după cele ce știm, proectul ce se va depune în parlament va preconiza principiul burselor libere. Părerile comercianților asupra legei burselor le cunoaște d. ministru al comerțului de la congresul camerelor de comerț, ținut în anul trecut la Brăila. Ele sunt cele cuprinse în proectul de lege despre care vorbim mai sus și pe care-l rezumăm aci: „Bursele de comerț se vor înființa prin decret regal, in localitățile unde va decide ministerul de comerț, după avizul camerelor de comerț respective. In localitățile, unde bursele nu se vor putea întreținea din lipsa de mijloace, se vor numi mijlocitori oficiali, cu aceleași puteri ca și mijlocitorii de pe lîngă burse. Bursele se vor întreține de către camerele de comerț, cari vor incasa și veniturile speciale ale burselor. „Se va forma o corporație a bursei, compusă din vizitatorii bursei, cari au firmele înscrise la tribunal de cel puțin doi ani și cari se ocupă in mod obișnuit cu afaceri de bursă. Asociațiile și societățile de credit vor fi reprezentate in corporație printr’un societar sau printr’un membru al comitetului de administrație. Numai membrii corporațiunei vor putea trata direct afacerile lor la bursă, fie singuri, fie prin împuternicitul sau dirigintele casei lor. Drepturile s’ar perde odată cu capacitatea de a frecventa bursa. Intrarea in localul bursei nu va fi permisă : femeilor, faliților nereabilitați, minorilor, interzișilor, celor puși sub consiliul judiciare, celor condamnați a nu intra in bursă, celor condamnați pentru crime și delicte ordinare, celor care au perdut drepturile politice sau civile și foștilor mijlocitori oficiali, destituiți. „Direcțiunea bursei să fie încredințată pe doi ani, unui comitet compus din cîte un delegat al ministerelor de finanțe și comerț, dintr’unul sau doi delegați ai mijlocitorilor oficiali, din doi delegați ai societăților ale căror efecte se cutează la bursă și din delegații corporațiunei bursei, in proporțiune de 4 la sută din membrii corporate .Se va constitui un tribunal de arbitri, care va judeca diferitele contestațiuni isvorîte din afacerile de bursă. Acel tribunal s-ar constitui pentru fiecare caz deferit judecăței sale și va fi compus din trei membri arbitri. Unul va fi numit de președintele comitetului bursei și ceil alți doi vor fi aleși de către părți. „Din 3 in 3 ani, comitetul bursei va fixa numărul mijlocitorilor oficiali pentru fiecare categorie de operațiune. O pătrime din numărul acelor mijlocitori pot fi străini. „Se vor putea numi și mijlocitori supleanți, care vor fi propuși de mijlocitorii oficiali și conformați de comitetul bursei. „Afacerile încheiate prin intermediul mijlocitorilor oficiali vor face plină credință in justiție și nici o probă nu se va putea invoca in contra lor." Acestea sunt, in linii generale, părerile comercianților, asupra modului cum ar trebui să fie modificată actuala lege a burselor. Consiliul de adție al societăței „învățătura poporului“ a decis organizarea unui mare festival, al cărui venit va fi variat in casa societăței, in vederea ajutorărei elevilor săraci. A apărut astăzi „Calendarul Lumei Ilustrate“ pe anul 1904. Și conține o materie aleasă și variată, cu splendide ilustrații, și un frumos supliment, care va face oricui o surprindere plăcută. „Almanachul Folositor“ pentru care M. S. Regina a bine-voit să acorde publicarea articolului „Casa Ideală“, conține rețete folositoare pentru oricine. Almanachul va apare peste zece zile. Prețul fiecărui calendar e un leu in Capitală și 1.30 în provincie; se găsește spre vînzare la toți librarii și la editor Ig. Hertz, București. Un grup de studenți de la Universitatea din Capitală a înaintat d-lui rector al Universității un memoriu prin care cer modificarea regulamentului disciplinar al Universităței in sensul ca să se stabilească cari sunt drepturile și îndatoririle studenților față de drepturile și îndatoririle lor de cetățeni. D-ra Adela Xenopol și-a desvoltat ori după prînz, în sala Liedertafel din Capitală conferința sa despre educațiune și religie. Conferențiara a arătat modul de educațiune în legătură cu religia la popoarele clasice, și a conchis exprimîndu-și convingerea că unele prescripții ale religiei noastre ortodoxe ar trebui modificate potrivit cu asprațiunile noastre naționaliste. Conferința s-a terminat la orele 4 și jumătate p. m. Se știe că Joi 27 c. se va judeca înaintea secțiunilor unite ale Curiei de casație acțiunea disciplinară deschisă contra d-lui d-lui N. Mandrea. EVENIMENTUL președinte al secțiunei a II-a a Curiei acuzat că a călătorit fără bilet de la București la Constanța. D. procuror general G. E. Schina va susține acțiunea. D. Mandrea va fi apărat de d-ni: Gr. Lahovari, Take Ionescu, V. Missir și M. Antonescu decanul baroului. D. I. Vlădoianu, simpaticul director general al Regiei Monopolurilor Statului, a fost numit director general al Casei de depuneri, consemnatuni și economie în locul d-lui Iictorian. D. inginer inspector general Ottoescu a fost numit director general al Regiei în locul d-lui Vlădoianu. Odoiul conservă dinții sănătoși. Aflăm cu părere de rău că Co monahul Nicanor Pavelescu, fost mai mulți ani arhondarul M-rei Neamț, a încetat din viață. Repauzatul călugăr era una din fgurile cele mai simpatice ale acestei slte mănăstiri. Prin punctul Burdujeni a fost expulzat supusul german Carl Rodevschi, bănuit ca un periculos agitator revoluționar. D. I. Petrov, sub-revisorul școlar al județului nostru va inspecta zilele aceste azilurile confesionale din Iași și Tg-Frumos. In comuna Movileni a încetat din viață bătrînul Gh. Țandură în vîrstă de 102 ani. Bâtrînul era frate cu tatăl faimosului bandit Țandură. Despre Smil Sauer Confratele nostru Roumanie se exprimă în următorii termeni entusiaști asupra concertelor, pe cari Sauer le va da în Capitală : „Anunțul concertelor lui Sauer a emoționat tot Bucureștiul. Se știe că celebrul pianist, ale cărui concerte au făcut senzație în țara noastră, acum 10 ani, a refuzat de atunci—și se știe pentru ce—să mai vie în capitală. Nimeni nu se îndoiește de cauza ce s’a pus pentru a decide pe ilustrul maestru, să vie la București, pentru 2 concerte. Numeroase insistențe și o punte de aur in sprijinul lor, au învins rezistențele sale, spre marea bucurie a amatorilor. Aceasta ie o mare favoare pe care Sauer o acordă Bucureștilor. In adevăr, poziția sa de profesor al clasului de perfecțiune de la conservatorul imperial din Viena îi lasă foarte puțin timp liber și, reclamat pretutindeni, el se vede constrîns să refuze cele mai multe propuneri ce i se fac. Anul acesta, în afară de Iași și de București, el nu va merge decît la Paris, unde succesul seu a fost prodigios. Nu este nevoie să sfătuim pe cititori ca să se grăbească să-și rezerve locuri, judecind după activitatea locațiunei acest sfat devine de prisos“.* Gazeta Moldovei este informată că pianiștii ieșeni vor oferi un banchet lui E. Sauer. P. S. S. Arhiereul Ghenadie Georgescu, vicarul Sf-tei Mitropolii va pleca Duminica viitoare în tîrgușorul Sulița, pentru a sfinți biserica zidită cu cheltuiala concetățeanului nostru Dimitrie Gheorghiu. Iru Sâmbătă a trecut prin orașul nos, venind din Petersburg, prin punctul Ungheni, d. colonel rus Alexis Machinoff. Numitul colonel a fost însărcinat de guvernul rus, cu visitarea instituțiunilor noastre militare din țară. La 25 Noembrie va apare în Iași LA MAX Fostul antrepenor al „Berăriei Pom“ Str. LAPUȘNEANU No. 2 Alături cu IACOBOVICI Aperitive, vinuri excelente din depositul Iacobovici, bere Bragadir, mîncări reci. Localul deschis la ori ce oră de zi sau noapte. Rendez-vous după teatru și serate. Cu sumă _______________„IA X“ Dr. Elisa Laminorilor Sitedicof ă ynstitutului dizeyviian I Faceri și lreate de femei Consultații de la 1—4 p. m_____Strada de Sus No. 34 Dr. Al. 1 Lambar Medic al Spitalului Sf. Spiridonl Consultații de 1—3 p. m. Strada de Sus No. 34 f EPISTROPIA GENERALA a Casei soit si osp. §1 Opiridon Serv. Silvic și Domenial PUBLICAȚIE Să aduce la cunoștința generală că în ziua de 29 Decembrie 1903 ora 2 p. m. sa va ținea în cancelaria acestei Epitropii, licitație publică cu oferte închise pentru vînzarea spre exploatare a 2 parchete de pădure cu No. 4 și 6 în întindere totală de 8 h, 6253 m. p. din pădurea Oroftiana proprietatea acestei Epitropii, situată in comuna Oroftiana județul Dorohoi. Vînzarea acestor parchete se face pe hectar exploatabile in 2 ani, lăsîndu-se cîte 100 reserve la hectar. Vînzarea acestor 2 parchete se face în camptul actualului antreprenor Adolf Vilner, pentru neachitarea costurilor cuvenite Epitropiei. Concurenții pentru a fi admiși la licitație vor trebui să depună mai întâi o garanție provisoră de 400 lei, care după adjudecarea difinitivă se va complecta până la echivalentul de 25% din valoarea oferită, socotită pentru ambele parchete. Condițiunile speciale și generale relative la această exploatare se pot vedea în orice zi lucrătoare la serv. Silvic și Domeniul al Casei. Licitația se va ține conf. art. 72-83 din legea comptabilităței generale a Statului. No. 08915 22 Noembrie 1903 Epigonii Literatură-Sociologie revistă lunară, la care va colabora un număr de persoane, care însamă un nume in mișcarea literară și culturală a Iașului. Epigonii respund unei necesități absolut simțite in ce privește mișcarea intelectuală a Iașului și se prezintă publicului cu un material bogat și foarte variat, putind satisface cele mai mari exigențe in această privință. Abonament anual 20 lei. Ediția de popularizare numai pentru preoții rurali, învățători și elevi În lei anual. Pentru streinătate abonament anual lei SC. Un număr 1.50. Toate cererile de abonament trebuesc însoțite de costul lor. Se primesc anunciuri. 1903 SE VINDE vin de Stînca (vițe de Cotnar) 4000 vedre, cu 8 lei vadra, vin roș și alb. Recolta anilor 1902 și 1903. In detail și în gros. A se adresa la redacție. ■S M. DI1M s’a mutat de la 26 Octombrie în casele (Neuschotz) etajul de sus, unde a fost Clubul Conservator și face orice operațiuni de bancă, vinde și cumpără efecte publice precum devise și cecuri asupra străinătății, sub cursa de București. Soita rece Către boeri și norodul lesan Odată cu Sf. Dumitru luatu-s’a hotarirea că baș-bucătarul Tanase, apostolul Tanase a mîncărilor crăești, să fie tocmit la Boltă. Noi, jos iscăliții frați Amira, facem cunoscut obștiei otcupului leșilor, ca vor găsi mîncări ziua și noaptea, pe prețeftin. Ne mai îngrijim de mese mari, nunți boerești și de tîrgoveți, chefuri și celelalte, ca să aducem mîngăere și veselie în sufletele boerilor și tîrgoveților din vechiul scaun de domnii a voevozilor Moldovei. Bucatele se udă cu vinul băut de cronicarii moldoveni Costin și Ureche, precum și mai noii stiharhi Eminescu și Alexandri. Frații Amira MAGASINUL de Confecțiuni de dame și copii Iași București „LA PARISIANA“ Str. Lipscani 24 bis Str. Mare 35 -----M. Șmilovici Intorcându-se din străinătate unde a vizitat cele mai principale fabrici de confesiuni ale Parisului și Berlinului face cunoscut că cu ocaziunea acestui voiagiu a adus un frumos, bogat și elegant asortiment de confecțiiuni ultimă noutate pentru actualul sezon de primavară și vară. Avis onor, public și onoratei clientele. Orice probă oferă „For VAS to grafia Artistică Weiss, din Iași, Piața Unirea (Hotel Romania). Instalațiuni speciale pentru reproducerea fotografiilor în mărimea naturală: Platinotiphie, Aquarel, Pastell etc. Photo Email Parisien singurul în țară care garantează eleganță și durabilitatea obiectelor furnisate. Instalațiuni instantanee pentru fotografiarea Copiilor de trei luni în sus. Fotografii pe porcelan pentru monumente. PREȚURI FIXE Fotografia Artistică Weiss Iași Piața Unirea (Otel Romania) Atelierul este întotdeauna bine încălzit Căpitan A. Stroia Fost comisar regal. Demisionat din armată, se ocupă cu procese de competința consiliilor de război, chestiuni atingătoare de recrutare, căsătorii militare etc. Str. Sărărie, 107 Di% Ssfk fhm. Moașă Reîntorcîndu-se din streinătate își reia clientela și anunță că primește faceri și bolnave acasă cu îngrijirea celor mai buni medici. _ # Str Cizmăriei No. 5 (Colt cu strada Bărboi). 7. VECgjBL Sl_ MȘPMITOL Arnold Brociner Singurul magasin, care aduce mobile numai din străinătate se va muta in curînd în localul unde a fost magasinul Hirsch. In vederea acestei mutări, pentru a nu avea de transportat multe mărfuri grele ca: saloane, sufragerii, atacuri, birouri, de domni și dame, oglinzi venețiane, covoare întregi și cu metru, stofe pentru mobile, servicii în cristal pentru masa și dulceață, serviciuri de porțelană, bronzerii, Lămpi electrice și alte articole de lux și menaj, precum și articole pentru toaletă de damă. m’am decis, a vinde toate aceste articole cu prețuri foarte reduse. Onor Public visitîndu-mă se va convinge de cele de mai sus. Cu toată stima Arnold Brociner ,La Bunul Gust" Un nou și foarte frumos magazin de confecțiuni pentru Dame și Copii s’a deschis de curînd in localul ocuat odinioară de magazia Karacaș, strada Golia, sub denumire : „La Bunul Gust“ Aducînd această la cunoștința publicului înștiințăm că posedăm un frumos și bogat asortiment în Ultime modele ale sezonului și rugăm a fi vizitat spre convingere. In fiecare zi sosesc modele noi .,La Bunul Gust“ „Vitlimescu-Mironeanu“ S’a mutat în Iași strada Paladi No. 7 Pentru a da o mai mare desvoltare industriei pericicole, țeseturilor și cusuturelor și pentru a se primi solvente externe și interne și serii interne, avis amatorilor de industrii casnice și naționale.______________ 5)Gramofonul“ Veritabil și original Sonoritatea Gramofonului este curată și limpede. Se dansează cu Gramofonul ca și după musica militară. Fiecare Gramofon precum și plăcile poartă încrustat cuvîntul de „Gramophon“ și marca fabricei: un îngeraș. Cine dorește a avea un adevărat Gramofon să se ferească de a cumpăra imitațiuni și să se adreseze numai la adevărata sursă, fiind unicul „Magasin special de Gramofane“ și plăci veritabile. România Musicals Iași Str. Lăpușneanu No. 24 Salon de audițiune pentru vînzarea en detail. Cereți „Noul Catalog“. Virgil Ciollean (sipoca) Strada Lozonschi. No. 16____ Dr. A. Horovitz de la facultatea din Viena Specialist în boli interne, de peleși sexual Strada Golia No. 19 (Boli sexuale și de pele învechite se vindecă cu siguranță) Tratament si prin corespondență Consum Oriental — Strada Lăpușneanu Casele Valter Unicul magazin, bine asortat cu cele mai proaspete mărfuri de coloniale, delicatese și băuturi fine. Conservele de legume Articolele de coloniale și delicatesele se vînd cu un mare rabat. ______________.iA.peiltîve_________________ feclul și micnoscitul Megastrin Coloniale Delicatese și comestibile la Frații Smirnov Avem onoare a aduce la cunoștința onor. Public și onoratei noastre clientele ca, pentru curentul seson de iarnă, ne am asortat cu toate articole de Coloniale, Delicatese, Comestibile, Lichioruri, Vinuri și șampania de toate soiurile, atît din străinătate cît și indigene și suntem deciși a le vinde cu prețurile cele mai reduse. Delicatesele precum : Jambon de Praga, Patos de foies gras, Gervais, Camembert, Port-Salut, Brie, Unt, somon de flhin, Icre moi, Icre de știucă etc. etc, le primim mai in fiecare zi proaspete. Asemene posedăm deposite mari de : Conserve alimentare a Principelui Stirbey, pe care le vindem cu prețurile fabricei, conserve alimentare a renumitei fabrici Staicovici pe cari le vindem cu 10 la sută sub prețurile fabricei, Conserve alimentare a renumitelor case franceze Amieux, Louit și saupiquet, Ceai Anani Kievsky, Biseoturile cele mai gustoase a renumitei fabrici englezești Huntley , Palmers, Rhum St. James, Untdelemn a renumitei Casa Robertei pe care vindem cu Lei 2,75 bidonul, Icre negre tescuite de Taigan precum și orice articol de Coloniale, astfel că suntem în plăcută posițiune a satisface pe deplin dorințele a onor cumpărători. Magazinul nostru s’a bucurat totdeauna de încrederea generală și sperăm deci ca, in vederea calităților superioare a mărfurilor noastre, a convenienței prețurilor noastre și al serviciului nostru prompt care a devenit chiar proverbial, onor. Public și onor, noastră clientelă, ne vor favoriza și de acuma înainte cu încrederea lor, onorindu-ne cu prețioasele lor comenzi și-i asigurăm anticipativ că nu vom cruța nimic și vom pune tot zelul nostru spre a-i satisface in toate privițele. .. . Cu distinsă stimă. Frații Smirnov