Evenimentul, octombrie-decembrie 1909 - ianuarie-februarie 1910 (Anul 17, nr. 190-281)

1910-01-14 / nr. 265

I * A i K Ultime informații Imormîntarea profes. Teohari Antonescu Astăzi, la orele 3 p. m, a avut loc înmormîntarea mult regretatului profesor universitar și amic al nostru, Teohari Antonescu. După săvîrșirea prohodului, de către un numeros cler, in biserica sf. Spiridon, s’au ținut următoarele cuvintări : D. Ilie Barbulescu, din partea Universității, care in citeva cuvinte arată golul mare ce l lasă Teohari Antonescu, în Universitate ; d. Ion Petrovici, din partea facultăței de litere, d. dr. Leon Cosmovici, din partea clubului conservator, arătînd în cuvinte mișcătoare și foarte bine simțite, pierderea pe care o sufere lașul întreg, cetățenii orașului, în sfirșit orașul acesta, prin dispariția omului de caracter, a eruditului profesor și a prietenului de samă , d. Șt. Possu, ji din partea școalei de Bele-Arte, unde Teohari Antonescu era membru in comitet, și, la urmă, d. Vasile Petrovanu, din partea studenților de la litere, cuvintare foarte bine simțită. La biserică au luat parte, întreg corpul profesoral universitar, în frunte cu di rector Bogdan, un mare număr de profesori secundari, studenți, studente etc. După săvrșirea prohodului, carul funebru s’a pus în mișcare, în ordinea următoare: str. de Sus, Lăpușneanu, Unire, Golia, Cucu, la cimitirul Eternitatea, unde a avut loc înmormîntarea. Fie’i țărîna ușoară ! Zilele aceste va fi depus pe biuroul camerei proectul de lege privitor la aprobarea convențiunei încheiate între orașele Iași și Roman, pentru alimentarea cu apă a acestui din urmă din conducta de la Timișești. Printr-o decizie a ministerului de interne, veteranii au fost scutiți de serviciul de „strajă" precum și de orice taxe ce se plătesc pentru asemenea servicii. In ziua de 17 a lunei urmind să se comemoreze in Tg.Neamț, 20 de ani de la moartea lui Ioan Creangă, ministerul de instrucție publică a Însărcinat pe d. inspector Sachelarescu să-l reprezinte la această serbare. » Cu prilejul acesta vor fi delegați oficial și membri a tuturor cercurilor judențești județiene. Medicul veterinar din Tg. Frumos a confiscat 2500 de ouă stricate de la jidanul Mayer Winter. Eforia spitalelor civile a intervenit la misterul de interne să ia măsurile necesare spre a nu i se mai trimite, spitalelor și bolnavii din Moldova, aceștia urmînd a fi aduși la spitalele și ospicuile dependințe de Spiridonie. Comitetul pentru ridicarea statuei lui M. Kogălniceanu a intervenit pe lingă mai mulți d-ni profesori, să țină conferințe cu pata, în orașele mari, " spre a se putea spori fondul trebuitor ridicărei statuie*. Școlare Ministerul instrucțiunei și culte, a aprobat înființarea unei noui școli cu un singur post în comuna Ulmii Noi Liteni, pendinte de comuna Belcești, cu începere de la 1 Ianuar 1910. Școala va fi întreținută până la 1 April de către stat, iar de aci înainte va fi trecută în budgetul județului.* D-na Cloj, in urma revocărei dispoziției ministerului de,, instrucțiuni, va rămînea la postul său de institutoare și directoare la școala de fete din Hîrlău.♦ D-ra Maria Codrescu a fost numită învățătoare suplinitoare postul II, la școala din Andrieșeni, în locul d-rei Natalia Petrovici demisionată. * D-ra Adela Bâlcescu învățătoare postul II la școala din comuna Matca (Tecuci) se transferă după cerere la școala din Porcești (Roman) Iar d ra Maria Popa învățătoare suplinitoare la școala din Porcești se transferă in aceiași calitate la cea din Matca. —x — Zilele acestea, au apărut la Magazinul de Muzică „Weinștein“ din strada Lăpușneanu, două splendide composițiuni, pentru piano, datorite maestrului Sibianu. Prima este intitulată „False Blanche“ iar a doua „ Ciocârlia“, transscrisă pentru piano de Concert. Avis amatorilor de muzică aleasă. Seminarul „Veniamin Costache“ își va serba cu mare solemnitate în ziua de 30 p. patronul, cu care ocazie va avea loc și o producție muzicală organizată de elevii acestei școli. Ministerul Industriei și Comerțului a confimat pe d-nii Virgil Iălăceanu și D. Arghiropol, ca membri ai secției centrale a acestei camere. Cu începere de la 1 Mai viitor comunele rurale vor avea dreptul de a se împrumuta la Casa Rurală, în scopul de a plăti islazurile comunale. Pentru ca operațiunile de împrumut să poată începe fără întârziere, comunele interesante vor trebui să îndeplinească din vreme formalitățile cerute de legea pentru organizarea comunelor rurale, spre a obține autorizațiunea da a contracta împrumuturile de cari au nevoie. In comuna Erbiceni din județul nostru s’a declarat epidemia de tușă convulsivă și scarlatina. In comunele Blejan și Cioranca din județul Buzeu și comuna Vetrișoara (Fălciu s'a declarat febra aftoasă printre vitele locuitorilor din acele comuni. D. Jora administratorul plășei Tomești din județul nostru, i s-a acordat un concediu de 10 zile. Ministerul de interne a aprobat regulamentul interior al oborului de cereale ale comunei Iași. Acest obor se va instala pe piața Bădăreu in strada Zugravilor și Șoseaua Arcu și se va deschide în ziua de 1 Februarie a. o. Acest obor este destinat a aduce reale servicii populației comunelor rurale din județul nostru, punîndu-se direct în relații cu cumpărătorii fără a avea nevoe de intermediu relalilor Casa locuitorului Calistrat Moisă din Comuna Popești, a fost distrusă de un incendiu precum și șase sute kilograme de popușoi și alte multe obicte de ale gospodăriei. Focul a luat naștere de la un coș. Casa școalelor a aprobat adjudecarea terenului școalei din satul Copou cu începere de la 1 Aprilie a.c. pe timp de 5 ani pe seama dlui Ilie A. Neculaesei. O nouă dovadă de agitație în potriva statului maghiar a găsit o un ofițer de jandarmi unguri, în faptul că preotul Petru Simu, din Câmpenii lui Avram Iancu, a umblat cu ajunul Bobotezei. Preotul a fost înaintat parchetului,—care dessigur nu va ierta acestui răzvrătitor aceasta les-majestate. Cu privire la succesele repurtate de dr. Toma Ionescu cu Stovain a lui în America,— reclamă trimbițată pe toate căile de „Adivor“ și toate eodițile jidovite,— „Viitorul“—reproduce unele pesagii din scrisoarea unei farmacist,TM evreu de bună seamă,din New-York, spre a se vedea cine sunt acei ce-au sărbătorit pe ilustru savant takist,—stilul și ortografia sunt ale farmacistului în che știe : . MPe dr. Ionescu din București lam văzut la spital aici la 2 operații cu stovaină și era succes frumos. . .D rii români—(jidani) de aici îi vor da un sphet peste o săptămînă de azi, înainte de a se întoarce acasă1*. Numai de-i va fi de bine această întoarcere. Pe ziua de 1 Februarie c. sa va deschide în orașul nostru oborul de cereale a comunei Iași. El va fi așezat in piața Bădarău Consiliul de igienă al orașului a fost convocat în ședință ordinară pentru ziua de Vineri 15 c. La ordinea zilei mai multe cereri de autorizație, D. Krupenski prefectul județului va face zilele acestea instalarea noilor membri ai camerei de comerț din orașul nostru. S’a fixat pentru ziua de 7 Martie, ținerea unui examen la prefectura de județ pentru obținerea titlului de cântăritor public autorizat. S’a fixat pentru ziua de 21 Ianuarie adunarea generală a membrilor camerei de comerț din această circonscripție pentru a procede la votarea bugetului și limitarea creditului. Sosiți In localitate D-nii colonel Câlinescu comandantul regimentului 7 roșiori, Teodoreanu, Rișcanu, E. lîerovanu. — D. Atanasiu secretar controlor al corporației constructorilor din localitate, a fost destituit telegrafic pe ziua de azi în urma anchetei făcute de d. Gidei șeful de serviciu din minister. Sâmbătă se va ținea în localitate, Concursul pentru ocuparea catedrei de higiena de pe lângă facultatea de medicină din orașu nostru. Zilele acestea și va da rezultatul comisiunei medicale însărcinata cu examinarea membrilor din corpul didactic primar care urmează a fi scoși la pensie pe lua de 1 Aprilie. Cu părere de rău albim că astăzi a încetat de viață, tinera Libertatea-Ecaterina, în virstă de 14 ani, fiica concetățeanului nostru de deputat At li Gheorghiu. Condoleanțe. înmormîntarea Colonelului Lipan Astăzi după amiază a avut loc la Cimitirul Eternitatea înmormîntarea regretatului colonel Lipan, unul dintre cei mai distingi veterani din localitate. Cortegiul funebru a pornit de la Bserica Sft. Teodor la ora 3 jumătate, și a parcurs străzile de Sus, Piața Unirei Ocna și Eternitrtiei. Pernile cu decorații au fost duse de d-nii Loot, Niculcea, și Sublocot Antoniu și Codreanu. Corpul decedatului așezat pe un afet de tun tras de 6 cai, a cărei cordoane erau ținute de d nii Sublocot. Munteanu Bobulescu, Popovici și Vișnevschi, a fost urmat până la cimitir, pe lângă numeroși cunoscuți și prieteni și de o delegație din partea veteranilor din localitate. Onorurile militare s’au dat de către un batalion din Reg. 13 cu musică și drapel și un escadron din Reg. 7 roșiori sub comanda dlui Maior Stoianovici. înainte de plecarea cortegiului funebru spre Cimitir, d-nii Colonel Benescu și Manolescu Mladian, au ținut o frumoasă cuvintare punînd in evidență măritele personale ale defunctului, care s’a bucurat printre toți cei cari Tau cunoscut de numeroase simpatii. Colonelul Lipan a luat parte la resboiul pentru independență fiind căpitan în Reg.5 de linie. ------------OD—— l de peste munți Studenții in teologie din Blaj au hotărât să publice intr’un volum tot ce s’a scris asupra morți regretatului canonic, dr. Augustin Bunea. Această lucrare care va purta titlul „Albumul Bunea“ va cuprinde multe clișee, toate telegramele și scrisorile de condoleanță, descrierea inmormântării, cu numele persoanelor care au luat parte, discursurile ținute, toate articolele ziarelor și revistelor de peste munți, din România și din străinătate. Coperta albumului va fi artistic lucrată de un distins pictor. Venitul curat al acestui album se va întrebuința pentru ridicarea unui monument pe mormântul lui Augustin Bunea. Sesiunea ordinară a curței cu turi din orașul nostru, se va deschide Vineri 15 c. și va ținea până la sfârșitul lunei. EVENIMENTUL Serviciul nostru TEREGURE&e Camera deputaților Budapesta. La Camera deputaților primul-ministru d. Khuen ILdervary, a luat iar cuvîntul spre a răspunde unui orator din paridul Kosuth care în mijlocul aplauzelor partidelor Justh, Kosuth, și al poporului, s’a asociat la moțiunea lui Justin de a vota neîncrederea noului primministru. Membrii cabinetului vor însoți oficial pe Prințul George Belgrad. Membrii cabinetului vor însoți în mod oficial pe prințul George ducîndu-se la Gornig-Milanovac și vor declara că înrolarea prințului nu poate fi considerată ca o pedeapsă. Se zvonește că ministru de interne ar demisiona dacă prințul George s’ar prezenta într’o altă garnizoană. Se svonește cum că principele George caută căderea regelui și înlăturarea prințului moștenitor. Ziarul Belgradski Novine, reproduce știrea publicată de mai multe ziare din Sofia, in urma vizitei prințului Alexandru al Serbiei la Sofia, că această vizită ar fi în legătură cu logodna prințului moștenitor Sîrb, cu principesa Eudosia. —n.r..,D o -ou»—--- GEORG REGEX BUCUREȘTI—30 Calea Victoriei 50 > PIANE ȘI PIANINE WINKELMAM, IU BITZ, WEÍ8SBRÖD precum și din alte renumite făbrici se vinde în raze lunare fără nici un aconto Gramophoane „Gygant“ și PLĂCI de GRAMOPHOANE în raze lunare mai eftin ca oriunde NOTE MUZICALE cu cel mai mare rabat ----------cococooo ÎNCHIRIERI de PIANINE în toată țara și franco orice stațiune balneară, în condițiuni foarte avantagioase GEONG BEGmar București $ 50 Calea Victoriei 50 (alături de cofetăria CAPȘA) ----- (alături de Cofetăria CAPȘA | Cura Cea mai rațională de Unt de pește pentru copii și adulți e constatat numai acea cu : Unt de Pește lodoferat simplu și Uny» a» Unt de Pește lodoferat cu fosfor *V vTUvT Aprobat de Consiliul sanitar superior și premiate la mai multe expozițni din țară și din străinătate, cu cele mai mari distincțiuni. ■J jta. St «■.* HPs&imfse M « «1« »ft"**.■?«... j»lu. e recomandat cu cel mai deplin succes contra : Anemiei, ecflamațiunilor osoase, sprofulozei, ghinduri, inclinațiuni spre tuberculoză, gută, reumatism E un puternic nutritiv pentru persoane SLĂBITE, precum și un excelent tonic la reconvalescanți, sifilitici. Pentru copii de școală slăbiți prin munca intelectuală este un neîntrecut reconfortant. Costul unui flacon de un kilogram 6 lei, la care se adăugă portocat de pește iodoferat cu fosfor e un medicament special pentru copii rachitici, spre a le întări oasele și un tonic prin excelență în perioada creșterei copiilor, în stările limfatice și a stadiului puberităței și persoane sleite prin surmenaj. Depozitul general la farmacia I. WERNER furnisorul Curței Regale Iași. Pentru București la farmacia I. Zaharia Str. Lipscani No. 35. Pentru Craiova la farmacia D. M. Borș Cererile din provincie se execută prompt contră ramburs Ingineri. GRUBER Bloreateetrile senin Instalațiuni electrice mecanice | higienice BOCSman - U Calea Hoților 80 - BUCUREȘTI maHALAȚIUNI COMPLECTE DE: Lumină electricie — Transmitere datează »lectrica Stavuoflului — InetaU^ml^ladimetrul» — Instalațiuni Zbure deposit de materiale electrice , Mașini dynamo-electrica, Motoare electrice, Transformatori, Acumulatori, Lămpi cu are, Lămpi Incandescente, Dulii, Intreruptori, Aparate pentru încălzit ,1 gătit, Ventilatoare, Pompe, Isolatoare, Rotile de porcelan, Sârme, Cabluri, Conducte de mătase și de bumbac, Cărbuni pentru lămpi cu arc, Perii <*• cărbuni și de aramă pentru dynamo, Voltmetrii, Amperimetrii, Salvanoscope, Corpuri de iluminat, Lustre, Pendule, Brațe de perete și lămpi de masă, Abatjoure din tablă de fer emailată, Abatjoure de porcelan, Abatjoure din sticlă, etc. Lămpi incadesecate Osram cu fir metalic 70% economie de curent Țin la dispoziția publicului certificate pentru numeroasele și marele lucrări executata În țară. VINURI VECHI garantate naturale Sunt puse spre vînzare, în sticle înfundate în ori-ce cantități, cu prețul de la 90 bani litrul în sus la IDepositul A., IHolar Strada de Sus No. 93 recum și in magaziile de coloniale ale d-lor Ermacov și Alexiadis. La cumpărâturi en gros se fac prerii speciale. muA=Lojă-Ji amonimi = PATIJ INF K ERES PARIS = Conducerea A. C. BOTTEZ Joi 14 Ianuarie 1910 Seara la 9 ore Mare Reprezentație PIROGMMI ROIT După cererea generală Napoleon Bonaparte Viața și războaele marelui împărat .. .__ Pistă de dinți și apă de gură B MICOE preparate de Al. Iteanu farmacist, Furnisorul Curței Regale pot rivaliza cu cele mai reputate preparate similare streine care sunt mult mai scumpe. Pasta Bucolleu. Apa de gură Bucollei 1.50 la droguerii, farmacii și magazine de galanterie. De Inchirie. De la 23 Aprilie 1910, o magazie compusă din două odăi mari, situata în colțul străzilor Golia și Alexandri, din dughenele-Pașcanu, ocupate de „Stern“. A se adresa strada Saulescu No.7 Misiții nu sunt admiși.