Evenimentul, aprilie-iunie 1910 (Anul 18, nr. 46-114)

1910-06-11 / nr. 100

Ultime informații , D. P. P. Carp, șeful partiduflui conservator, se află acum la Vittel. Cu ocazia conferințelor generale a institutorilor ținute în luna Aprilin oreșui nostru, sa hotărât ca membrii corpului didactic s’a facă o excursie în luna Iunie, vizitând valea Prahovei, vizitând apoi orașele Constanța și Bacău. In acest scop de revizor școlar, al județului, a dat o notă circulară tuturor învățătorilor cerând să-i comunice care din ei vor să ia parte la acea excursie. x— Ministerul a cerut prefecturei de județ să’i înainteze un tablou de fabricele de spirt ce se află in județ. — X— La începutul lunei iulie, se va ține în orașul Constanța congresul membrilor corpului didactic primar din țară. —x— Azi s’a ținut la prefectura județului licitație publică, pentru darea in antrepriză, a furnizării lemnelor necesare spitalelor și azilelor din județ. — x— S’a declarat epizootia de febră aftoasă în comuna Miroslava și Costuleni. Azi s-a mai ivit un caz in Comuna Țuțora1 —x— Delegația județeană a fost convocată pentru azi, să se adune în tot calul prefecturei județului. —x— Judiciare La S. I a Curței se judecă in continuare procesul dintre moștenitorii Eufrosinei Cosmovici și Lucia Palauz, pentru eșire din indiviziune. Din partea moștenitorilor pledează d-nii M. B. Cantacuzino și Rusu (Dorohoi) iar din partea adversă d-nii G. Cristofor, A. Mavrodin și A. A. Bădărău. * ♦ * Dl. procuror general Al. Mimi a sosit la Iași venind de la București. * * * S. N a curței astăzi a minat procesul privitor pe Mihai Ene, dat judecăței pentru fals îa acte private, spre a se aduce un dosar care se afU la Curtea de Casație. Av **• Dl. procuror general, printr’o circulară, a delegat pe toți procurorii din circumscripția curței de Ieși, să fee parte la formarea listelor suplimentare de jurați. * * * - Dl judecător de instrucția de la cab. No. II, a continuat astăzi cercetările, cu privire la furtul comis in prejudiciul d-lui D. Bogonos Adunarea de la Camera de Meserii  Aseară la carele 7 a avut loc la Camera de Comerț întrunirea generală a membrilor Camerei de meserii și a tuturor comitetelor corporațiilor din localitate sub preșidenția d-lui G. Șerban. In această ședință s’a discutat chestia înființărei unei bănci a meseriașilor și s-a hotărit formarea unei comisiuni compuse din membri camerei de meserii și dste un delegat din comitetele corporațiilor, care să studieze amănunțit statutul tip pre- sentat de minister pentru această bancă, și săi introducă modificările cuvenite pentru ca în urmă să-l supue aprobărei adunărei generale. Tot in această ședință au fost aleși ca delegați pozațiilor d-nii , din comitetele corp. Butnariu da la corp. metalurgică, V. Grădinariu de la corp. Constructorilor, Ștefan Lungu de la corp. „Progresul“ și Alex. Olsanski de la corp. Confecțiilor. Viitoarea ședință va avea loamănă seară pentru continuarea discuției in această chestie. Printre lucrătorii brutari se agită ideia de a nu se mai lucra cu începere de Sâmbătă de la ora^.6 seara și până Diminica la ora 6 seara, aceasta cu începere de Sâmbătă 12 Iunie a. c. Această hotărâre va fi un bine pentru lucrătorii brutari care până acum nu aveau nici o zi de repauz; in acelaș timp vor fi mai puțin expuși Inbolnăvirei, ți publicul va fi ferit de o contaminare a diferitelor boli ce se pot lua de la acești lucrători, care prin felul lucrului, nu se puteau îngriji de sănătate, fiind totdeauna ocupați. Accidentul din Roman D. Constantinovici directorul școalei de agricultură pe când venea in oraș cu trăsura însoțit de d. C. Alexe economul școalei, de un elev și de vi zitiu, a întâlnit In drum o baterie din reg 4 artilerie condusă de un domn căpitan. Acesta a dat ordin soldaților sa facă o manevră pe șoseaua națională așezând tunurile câte patru astfel că trăsura n’a mai putut trece. Soldații executând ordinul au isbit cu un tun ,trăsura răsturnând-o in șanț. D. Constantinovici prevăzând aceasta a sărit imediat din trăsură; economul Alexe s’a ales însă cu nasul fracturat, elevul a fost lovit la piciorul drept iar vizitiul a fost lovit la ambele picioare. Cazul se comentează mult In oraș. Vom reveni. Astăzi Joi 10 Iunie va avea loc In grădina Berăriei Regale (Cuza-Vodă) reprezentație dată de Marele Cinematograf Goumont cu un bogat program din care relevăm: Cristof Columb, descoperitorul Americei (Film ga artă) precum și alte multe bucăți instructive și comice. In antract, reprezentație dată de mnicul Duet Italian Los Amellas, înaintea comisiunei formate din d-nii: Al. Teodorini directorul Conservatorului de muzică, M. Sadoveanu, directorul Teatrului Național, P. Fântânaru, delegat al Ministerului și State Dragomir profesor și dirigintele secțiunii de declamații, au trecut astăzi examenele, elevii Conservatorului scoția declamației. Bibliografii Primim Din Trâmbița de aur— poeme, de Alex. T. Stamatiad. Vom face o dare de samă asupra interesantului volum al tânărului și excelentului poet Stamatiad. Se află de vânzare la Librăria Națională, Calea Victoriei, București. Iarăși colectura Providența a avut norocul sa împartă clienților suma de 42.000 care a eșit la tragerea de astăzi pe No. 31726, de la Loteria Statului Român. E într’adevăr fenomenal norocul acestei colecturi. Sosirea Suveranilor la Sinaia Trenul regal a venit numai pană Ia gara Comarnic, pe al carei peron se afiad prefect Anghel, cu d-na; d. Vlahide, administrator de plasă ; d. căpitan Seuleanu, comandantul jandarmilor, autoritățile comunale, și alte persoane marcante. M. S. Regele s’a Întreținut cu mai multe din persoanele aliate pe peron, apoi S’a suit într’un automobil însoțit de d. lt -colonel Baranga, aghiotant regal. M. S. Regina, din cauza indispoziției sale, a fost dată jos pe un blancard și urcată în alt automobil în care era o soră de caritate și d. dr. Mamulea. M. S. a venit cu automobilul, încet, la 3 sferturi de oră în urmă și s’a dus direct la palat. M. S. Regele a fost întâmpinat la mănăstirea Sinaia de d-nii primar Manolescu, polițai Moanță și alte persoane. In curtea mânăstirei se afla înșirat bat. 7 vânători sub comanda d-lui lt. colonel Racoviță Victor, care a prezintat M. Sale raportul, după care batalionul a fost trecut in revistă. M. S. Regele, după ce a asistat la serviciul religios oficial în mănăstire, a primit defilarea batalionului, de a cărei reușită a mulțumit d-lui Racoviță, strângându’i mâna, apoi Suveranul a plecat la Castel cu automobilul. Cu toată indispoziția, M. S Regina pe tot parcursul a răspuns cu multă bunăvoință la salutările ce i se adresau. Pentru răspândirea cunoștințelor agricole, ministerul instrucțiunei publice a hotărât să publice sfaturi practice pentru pregătirea elevilor școalelor de agricultură. In acest scop, a însărcinat pe următoarele persoane cu redactarea acestor sfaturi: D. I. G. Botez, profesor la școala de agricultură de la Roman pentru legislația agricolă „Economia Rurală“, și cooperație, di N. Filip pentru cărțile de zoologie și creșterea vitelor; Hașegan pentru cărțile de horticultură ; C. Rădulescu pentru fizică ; C. Sandu-Aldea pentru botanică și Dobre Rădulescu pentru viticultură. . Această nouă inițiativă a ministerului de instrucțiune publică va aduce, fără îndoială, foloase reale pentru răspândirea cunoștințelor agricole______ AVIS la vestibulul Universitati este expusă redacțiunea Monumentului lui Cuza-Voda, pentru public. evenimentul Serviciul nostru TEMIJEG Mișcarea din Albania Salonic. Deoarece mișcarea bandelor sporește în districtul din Ghengheli, autoritățile au distribuit puști și munițiuni locuitorilor din localitățile următoare: Lividia Hrupa și Hodan cu condițiuni ce vor isgoni bandele și pe bandiți. Banchet oferit de camera de comerț din Londra Londra.— Camera de comerț a oferit un banchet membrilor congresului internațional al Camerelor de Comerț. Inmormintarea victimelor submarinului «Pluviese“ Calais. — Inmormintarea victimelor submarinului „Pluviese“ au avut loc azi. Erau de fața președintele Fallieres, primul ministru Aristide Briand, ministrul de Război, general Brun și ministrul marinei, amiralul de la Peyrière, precum și delegațiunile Camerei și senatului. Președintele Fallieres a rostit un discurs, aducind omagiile țarei, celor morți In serviciul patriei. Coșciugurile au fost depuse in mod provizoriu in depozitul Zarului. După distribuirea decorațiilor marinarilor care au lucrat la salvarea victimelor, președintele Fallières și miniștrii s-au reîntors la Paris. Un caz de Holeră Berlin. Ziarele află că lucrătorul rus care a fost arestat azi dimineață la gara emigranților din Ruhleben, ca suspectat de holeră a fost constatat ca atins de această epidemie. Cutremur Belgrad—Un cutremur de pământ a fost simțit aci ieri pe la ora 3 p. m. la Suprija, Jagodine, Sischlagnatz. TEATRUL NAȚIONAL Astăzi Duminică 13 Iunie 1910 forele 2 p. mi precise va avea loc PHOMIC TUTNEUL DE FINE DE AN a Elevelor și Elevilor Conservatorului de Muzică și Artă Dramatică din Iași PROGRAM A PARTEA I 1) Beethoven.—Trio în do minor pentru Piano, Violină și Violoncele, executat de d-ra Elena Botez (absolventă), D-nii J. Bobescu și Breviman Fior. fe. 2) Rietz.—Concert pentru Obop, executat de d. C. Ionescu (absolvent)a piano d-ra C. Botez. 3. Mozart.—Sonata în do major pentru piano executat de d. Marcel Aftalion clasa d-lui profesor Sibianu. 4) a. M. Eminescu.Satira II-a. j recitată de d. Gh. Slavnicu (absolvent) b. Ține (Grennet Diancourt).—„Viața“ monolog zis de loan Dumitrescu (an III) 5) Donizetti.— Fantasia penară trompeta din Opera Polinto executat de d. Constantin Russovici (absolvent) la piano d-ra E. Botez. 6) Beethoven —Fatetica pentru piano partea I. exeo. d-ra de Elena O- iaga clasa d-rei Sion. 7) Viotti- Alard. Concert No XXIV pentru violină executat de d-șoara M. Dimitrovici, la piano d ra E Botez. 8) a. Mayerbeer.— Romanțe din opera Roberto il Diavolo, cintată de d-ra C. Cauchi S Rossini — Galatină din opera edmiramis cîntată de d ra M. Bălăceanu. PARTEA II 9) Chopin.—Ballada la bemol major pentru piano exec, de d-șoara Alisa Sion, clasa d-șoarei A Sion. 10) Goltermann.—Concertul al III pentru violoncel exec, de d. F. Breviman, la piano d-șoara A. Sion. 11) M. Eminescu.—Fragment din Satira a III-a, recitată de d. Gh. Dimitriu (absolvent). 12) Spoht. — Concert No. 11, în Sol major pentru violină exec. de d. J. Bobescu, la piano d-șoara Botez. 18) Arditi.—„Il Bacio” vals pentru canto, cântat de d-șoara C. Arteră. 14) Chopin.—Ballada in Sol minor pentru piano exec, de d șoara Silvia Apostolescu cl. d. Sibianu. 15) Mozart — „Uvertură“ „Nunta in Figaro“ I SALVATOR I M Isvor Natural de Libiu, Fără Fer ||||| dovedit ca excelent la boli de riniohl si de vesicS §||| I (Udulüri), disurie, reumatism, gută și diabet, precum P^H| și la catarurile organelor respiratorii și digestive. Meant Schultes lÄ aACLARA TRATAMENTUL RADICAL al tuturor boalelor secrete est SIFILISUL, ELENORAGIA, SCURGEREA ALBA, ONANIA, INPOTENȚA, STERILITATEA etc. 15 cuprins în broșura română editată de Farmacia Internațională „La Regele Ungariei“ din Budapesta. Oricine și-o poate procura contra cei 2,50 în mărci postate române de la Reprezentantul general pentru tot Balcanul Simon Gaster, Budapesta, Adlergasse 3. Corespondență în limba română. FRANZENSBADUL Franzensbadul este recunoscut de toate celebritățile medicale Europene, ca având cel mai bun nămol mineral feruginos din lume. Toate împrejurimile orașului proprietatea sa sunt pline numai de acest nămol; poate da peste 12 milioane metri cubi. Acest nămol fiind numai proprietatea Franzensbadrului, orice reclamă făcută de unii medici, altor stabilimente balniae că posedă acest nămol e greșită. Franzensbadul mai posedă băi de acid carbonic , o hidroterapie sistematică, un institut medico mecanic, inhalațiuni și 14 izvoare de apă minerală, conținînd mult acid carbonic și săruri alcaline; au un debit foarte mare ; în 24 ore pot da minimum 4 milioane de litri; ca dovadă e alimentarea a 4 mari stabilimente de băi plus hydroterapia. Franzensbadul vindecă: anemia, sprofulosa, reumatismul, guta, catarul respirator, canalul urinar, catarul intestinal, constipațiunea, boalele nervoase, neurastenia, hysteria. Boalele femeești: ulcerațiunele, insuficiența aptică, inflamațiunea cronică a mușchiului inimei, anemiearea și ingraserea inimei etc. Băile se prepară, față cu persoana ce a comandat-o după ordonanța medicala, Serviciul prompt, curățenie exemplară, aer foarte curat. 16) Beethoven. — Simfonia No. 2 op. 36 în re mijor, executate de orchestra conservatorului, sub conducerea d-lui A. Theodorini dir. Conservatorului. Prețurile : Loja de 1 4 pers. 8 lei, Loja de 5 pers. 10 lei, Loja de 6 pers. 12 lei, Loja balcon 4 lei, Stal I 2 lei, Stal II 1 leu, Balcoanele 75 bani și Galeria 50 bani. Venitul net al aceste Producții se va distribui elevilor lipsiți de mijloace. Biletele și programa, la librăria Iliescu, iar în ziua producției la Casa Teatrului. VINURI VECHI garantate naturale Sunt puse spre vinzare, in sticle Înfundate în orice cantități, cu prețul de la 90 bani litrul în sus la 7Depozitu.1 xr Strada de Sus No. 93 precum și in magazinul de coloniale al d-lui Ermacov. La cumpărături en gros se fac prețuri speciale. Primăria Comă Iași In ziua de 21 Iunie 1910 oara 11 a. m. se va ține în Camera acestei Primării licitație prin oferte închise conform art. 72-83 din Legea Contabilitaței publice, pentru facerea îngradirei de la Cimitirul Eternitatea. Valoarea lucrării după deviz 3085 lei.Garanția provizorie 150 lei.Devizul se poate vedea în fiecare zi de lucru la Serviciul Arhivei.11784 * - 9|21 IUNIE 19 LO CASA DE BANCA Moritz Wachtel IAȘI PIAȚA UNIREI Face orice operațiuni de Bancă emite cecuri pentru toate orașele mari din țară, toată Europa și America, precum și pentru stațiunile balneare : KARLSBAD,MARIENBAD, FRANZENSBAD, REICHENHALL, VIESBADEN, ABAZZIA, MERAN ete. etc. Primește spre fructificare orice sumă de bani contra Scrisori de depuneri sau Aibrete de economii eurestit, la prima cerere cu dobinda de 51 Cumpără și vinde Efecte publice și Acțiuni ale Casil Anral, dind și avansuri asupra lor. Grădina Bragadira ASTĂZI JOI 10 IUNIE 1910 MUT ML = Da Tll EinIERES PARIS = Conducerea A. C. BOTTEZ Jproffram noua mare vânătoare de cerbi In pădurile din Vincennes lângă Paris MAX LIEDEE și floarea Edelweiss Mica păstorița scenetă jucată de o trupă de copii din Nizza Programul nou cuprinde apoi multe scene comice, sportive, piese teatrale ORCHESTRA PROPRIE sub conducerea d-lui BORTEANU Prețurile serale : Loc reservat 1 leu 50 bani. Un loc la mese 1 leu. Galeria 50 bani. ^vvvvvv VWvVvVvWvv Vv'v'VVVv CUBICA BOALILOR SI OCHI Mor C. MICIM Str. Stefan cel Mare No. 2 bis (Casele Hirschanschn) 0.33.sia.lia.uta.xil 3—@ w y5