Evenimentul, iulie-septembrie 1913 (Anul 21, nr. 112-184)

1913-09-19 / nr. 176

ANUL XXI No. 1765 BANI ABONAMENTE Pe un an . Lei 20 Pe jumătate an . „10 Pe trei luni . 5 In străinătate un an „ 30 Un număr vechi 30 bani JOI 19 SEPTEMBRIE 1913 -5 BANIANUNCIURI lns@fții și RecLama In pagina a 2-a rândul 1 lei In pagina a 3-a rândul 50 b. In pagina a 4-a rândul 30 b. — 6— TELEFON No. 88 ORGAN AIL PARTIDULUI CONSERVATOR Redacția și Administrația Iași Strada Lăpușneanu No. 44 REVISTA ZILEI Toate cercurile politice de toate nuanțele sunt cuprinse de o vie curiositate spre a ști cu un moment mai curînd, desnodămîntul situației tulbure și nesigure de astăzi. Dintre toți, cei mai interesați par a fi liberalii, cari așteaptă cu nerăbdare o criză în guvern, însoțită bine înțeles de o mai mare, sau mai bine, criză și de ruptură în sinul partidului conservator pur. O criză de cabinet, poate aduce o modificare în guvern, în sensul alcătuirei unui Minister omogen, compus din elemente pur conservatoare, care să ducă mai departe opera începută de guvernul conservator, dar știrbită de unele procedimente ale colaboranților democrați, cari nevroinci a ’și însuși o direcție comună conservatoare, fac notă discordantă, și acte de individualitate separată. Din aceste motive și altele, destul de numeroase, cercurile conservatoare din toată țara, sunt și ele foarte agitate. In toate județele, membrii partidului conservator au pastrat pîna acum, dacă nu o atitudine absolut închinată părței din guvern representată prin cei patru miniștrii puri conservatori,dar în tot cazul rezervată și până la un punct favorabilă acestora. Mai mult, conservatorii puritani, în scopul de a nu se arata dușmani fruntașilor noștrii din cabinet, au mers, până a nu releva în public și a nu face din ele un cal de luptă contra guvernului, toate neajunsurile și toate procedimentele neamice ale tovarășilor democrați din minister. Dacă unele ziare au ridicat pe ici pe calea glasul,—aceasta nu poate fi luat ca criteriu, după care să se poată aprecia ținuta partidului nostru in genere,—mai cu samă că ziarele democrate acreditate, au întrecut cu mult în devergendaj de limbagiu,—atitudinea organelor conservatoare nemulțumite de situațiune. Ei dar se apropie vremea limpezirei buclucurilor create de colaborare,—și această vreme pare se vie mai curând decât se credea. In adevăr, după un comunicat apărut acum vre-o lună și jumătate, care stabilea oarecum că nici o refuială în privința colaborării, nu ar putea avea loc, decât după deschiderea camerilor,— totuși în urma împrejurărilor intervenite de la comunicat și pănă astăzi,—spiritele în partidul conservator au devenit foarte agitate. Toate organizațiunele conservatoare din județe sunt nerăbdătoare și pe punctul de a se pune în mișcare, spre a procede la o limpezire definitivă a situațiunei par 18 Septembrie titlului conservator. Mai multe propuneri se pun înainte. Unele versiuni spun că ideea de a se convoca un mare congres la Iași cu representați numeroși din județe,ar fi de actualitate, și ar putea avea înrîurire asupra dispozițiilor ce se vor lua în urmă de la centru. Alte versiuni afirm că nu ar trebui la început, decât să se proceada la o manifestație impozantă la Iași, prin un banchet care s-ar oferi de către partidul conservator ieșan, fruntașilor din capitală și membrilor marcanți din provincie,—cu care ocazie, fiecare să’și exprime părerile în privința procedurei de urmat în scop de a se reînchega într’un mănunchi solid și puternic, toate elementele conservatoare, rezlețite, în urma evenimentelor interne din ultimul timp. In definitiv, este vorba de o mișcare. Neapărat că noi nu precizăm nimic, , căci nici nu suntem autorizați a o face ; dar înregistrăm pur și simplu svonurile care circulă și care au desigur oarecare temeiuri de a circula, față de situația puțin limpede în care să găsesc diferitele cercuri politice fără deosebire de culoare. Și e cu atât mai inperios cerută de împrejurări limpezirea ce se așteaptă, cu cât evenimente grave din afară se precipită și amenință din nou a pune în pericol liniștea din peninsula balcanică. Am schițat în trăsături generale situația de spirit ce planează actualminte, și credem că peste curând, vom fi în măsură de a da oarecare amănunte, asupra mișcărilor ce se pregătesc, un aliat dorit de fiecare mare Putere. Cu toate acestea, guvernul este expus la noi atacuri și trebue să se apere în contra lor“. Urmează apoi o descriere amănunțită a străduințelor opoziției și motivelor nemulțumirilor, după care articolul continuă : „Deși armata este totdeauna departe de politică, aceasta nu e cu putință în România. Cu toate că de fapt armata nu face politică, ofițerii își au sentimentele lor politice și astfel generalul Averescu a trecut întotdeauna ca liberal. Cu toate acestea, guvernul conservator l'a menținut în postul său, pentru că este o autoritate recunoscută. Atacurile contra generalului Averescu nu vin însă din partea conservatorilor, ci din aceia a liberalilor. Ei sunt acei cari se leagă de anumite dispozițiuni, cu toate că întreaga acțiune a avut un rezultat excelent. Același lucru se face și cu administtrația armatei. Hftarșul repede al armatei românești a făcut ca în anumite locuri 1 sau zile, aprovizionarea să nu poată fi suficientă, poate că ici și colo s'au comis și abuzuri. In total însă aparatul administrativ a funcționat perfect și din chiar cercurile armatei s’au furnizat opoziției mijloacele pentru atacuri, întrucât ancheta lipsurilor trebue să iasă în primul rând din sânul armatei. Și, nu e nimic mai păgubitor decât atunci când armata devine un instrument politic. Ministrul de răsboiu, Hârjeu, va da explicații în parlament asupra conducerei și administrației răsboiului, și se poate nădăjdui că guvernul va eși complect justificat“. ______/‘_■NJ--l/—M--l/^_______ Străinii fe noi Ziarul „Neue Wiener Tageblatt“, publică un interesant articol, sub titlul „Situația în România“. Articolul cuprinde o descriere amănunțită a actualei situații politice din România. In introducerea, articolul spune: „Numai puține săptămâni ne despart de sesiunea parlamentară. Dacă se observă mișcarea din țară, care se manifestă nu numai în presă, ci și în atitudinea partidelor politice, se poate prevedea o sesiune agitată a parlamentului. Țara are desigur motive să fie mulțumită cu cabinetul Maiorescu, căci guvernul, fără să tragă sabia și cu propria sa forță, a satisfăcut aspirațiunile naționale și a dat Regelui titlul ce i se cuvine de „măritor al regatului", aducând mărirea teritoriului țării, ridicând influența României și dându-i un rol conducător în concertul Statelor balcanice, și făcând astfel ca România să devie Un bun inceput -- Noile infirmiere de la spitalul Sf. Spiridon- Mai zilele trecute au vizitat spitalul Sf. Spiridon din orașul nostru, o soră de caritate din Viena. Dânsa a venit cu o recomandație pentru a putea vizita și cerceta amănunțit întreg spitalul central, interesăndu-se de bolnavi și adresându-le cuvinte de mângâere. Prezența ei în spital, a stârnit admirație și a provocat pretutindeni o primire simpatică, și din partea bolnavilor și din partea personalului medical. Iată însă că, după câteva zile numai, o echipă de 7 maici din M-rea Agapia, sub conducerea mariei Ghenovici—o ieșancă—a sosit a patta seară în Iași, trăgând la spitalul Sf. Spiridon, unde cu începere de astăzi, vor îndeplini rolul de infirmiere. Sub îngrijirea d-lui epitrop dr. Riegler, li s-a rezervat în rândul de sus, al clinicei infantile, o cameră de odihnă mare, spațioasă și foarte bine îngrijită, unde vor locui aceste infirmiere. Ele au venit cu inima bună, nu au fost trimese cu sila și gestul lor e de admirat. Se știe că I. P. S. S. Mitropolitul de comun acord cu Epitropia casei Sf. Spiridon, a hotărât să trimeată de la Mănăstirile din Moldova, un număr de maici, care să îndeplinească rolul de infirmiere la spitalul central. După un timp oarecare, aceste infirmiere vor fi de mare folos în căutarea bolnavilor, căci practica pe care o vor face-o acum, alături de per sonalul medical și primele din spital, nu le poate decât folosi. Vom ajunge poate ca după câțiva ani, aceste maici de la mănăstirile noastre, să ajungă adevărate surori de caritate, care, precum știm cu toții, țin în străinătate uneori, locul de medic. Dar, să vorbim despre cele 7 maici din Agapia. Ele se numesc: Agnia Popovici, Elefteria Țugui, Agafia Ungureanu, Eblamfia Corcuteanu, Evghenia Dumbravă și Maria Galeș,—toate sub conducerea maicei Ghenovici. Deocamdată, toate aceste maici au fost repartizate la Medica 111-a după dorința exprimată de I. P. S. S. Mitropolitul Pimen, rămânând ca mai târziu să aibă fiecare secție din spital, câte o maică, care alături de prima secției, să îngrijască bolnavii Înaltul Prelat și-a exprimat dorința ca să li se facă o uniformă specială de spital,aceia ce se va îndeplini. Epitropia a dispus să li se dea hrană de la personal și să fie tratate astfel, după cum au tot dreptul să se aștepte ele, care au fost chemate și la care s'a apelat, pentru a veni să îngrijască de cei mulți și bolnavi. Desigur că nu vor avea liniștea și pacea acea monahală, cu care s’au deprins să trăiască, acolo la Marea Agapia, dar scopul pentru care au venit și rezultatul fericit pe care-l vor da, sântem siguri în scurtă vreme, aceste infirmiere față de bolnavi, ne vor fi tuturora de folos. --------------oooo-------------- Moldovenii din Basarabia Tulburarea minților moldovenilor de la țară, datorită propăvăduirei ieromonahului Inocențiu a deschis și ochii stăpânirilor înalte din Basarabia asupra unui bisericești fapt, pe care mai de mult îl știam. Faptul acesta de altfel este cunoscut tuturor acelor cari vin în atingere cu poporul moldovenesc dela țară și cari știu cât de puțin folos trag copiii moldovenilor dela școalele rusești, cari ființează "prin sate. Tocmai de acest de pe urmă fapt s’au încredințat acum și stăpânirile bisericești. Ele s’au încredințat că moldovenii cari învață la școalele sătești începătoare în limba rusească nu deprind decât două trei rostiri rusești obicinuite, cari și acelea se uită degrabă, după ce est din școală. Ceea ce e mai rău că școlarii nu capătă de loc în școala rusească cunoștințe temeinice din legea creștină și din istoria sfântă. Iată de ce moldovenii, cînd ieromonahul Inocențiu a început să le spue fel de fel de pahavre, au rămas cu gura căscată și l’au crezut în totul ce le spunea el, mai ales că le spunea într’o limbă frumoasă moldovenească pe înțelesul tuturor. Având aceasta în vedere, stăpânirile bisericești din Basarabia s’au învoit cu hotărârile preoților moldoveni, adunați la Kișinău pentru desbaterea trebilor privitoare la școalele bisericești din sate, și cari au propus, că de azi înainte învățăturile din sfânta scriptură și din viața bisericei creștine să se predice școlarilor moldoveni numaidecât în limba moldovenească și aceasta să se facă măcar cei doi ani de la începutul învățăturei, rămânând ca ceilalți doi ani până la sfârșitul școalei să fie întrebuințată pentru învățarea legei creștine în limba rusă. Afară de aceasta, adunarea preoților a mai hotărât, ca limba moldovenească, fiind limba școalelor din Basarabia să fie întrebuințată in Școalele bisericești începătoare ca limba ajutoare și ca predarea celorlalte învățături, precum sânt aritmetica, limba rusească, cântarea bisericească și scrierea să se facă în limba moldovenească. La dreptul vorbind, hotărârile acestea nu aduc nimic nou în practica școalelor de la sate, fiindcă acestea școli și până acum au întrebuințat limba moldovenească, ca limbă de predare a învățăturei, mai ales în cei dintâi ani ai învățăturei, când școlarii nu știu nici un cuvânt rusește și când deci învățătorii sânt prin starea lucrurilor siliți să întrebuințeze limba moldovenească, căci altfel copii moldovenilor degeaba ar mai umbla la școală, încât toată deosebirea între starea lucrurilor din trecut și cea din prezent este aceea, că dacă până acum limba moldovenească era întrebuințată în școalele începătoare fără știrea stăpânirilor înalte bisericești, de acum înainte această limbă se va întrebuința cu știrea stăpânirilor și chiar cu încuviințarea lor și că lucrurile stau tocmai așa, se vede din faptul acela, că hotărârile adunărei preoților au fost întărite de președinte eparhial școlar—preasfințitul Gavril și încuviințate de arhiepiscopul Basarabiei— preasfințitul Serafim, adică de cele mai înalte fețe ale bisericei din Basarabia, încuviințarea limbei moldovenești în școalele bisericești basarabene este un fapt de mare însemnătate în viața Basarabiei moldovenești mai ales când te gândești, că această încuviințare o dă preasfințitul Serafim, care la începutul carierei sale în țara noastră era împotriva moldovenilor. Rămâne acum ca cinstiții îndrumători ai școalelor începătoare din Basarabia să gândească și la tipărirea unor cărți bisericești, după cari copiii ar putea învăța in școală învățăturile, despre care s’a vorbit la adunarea din Chișinău. Tipărirea unor cărți moldovenești pentru școală este trebuitoare mai ales pentru temeiul acela, că fără carte nu se poate nici o învățătură temeinică. Cinstiți părinți și stăpânirile înalte bisericești să se gândească mai ales la aceea, că școlarii, eșiți din școală cu mâinile goale, adică fără nici o carte pe înțelesul lor, degrabă vor uita ceea ce au învățat în școală și astfel toată tiuda învățătorilor se va risipi ca un fum mânat de vânt. ------------ooo—— ECOURI înaintări în armată Comitetul inspectorilor generali ai armatei, se va întruni imediat după reîntoarcerea din străinătate a R. S. R. Principele Ferdinand, în scop de a alcătui tablourile de înaintările ce se vor face în armată. Sosirea d-lui Take Ionescu D. Take Ionescu, ministrul de interne a sosit ala.lă seară la Sinaia, cu automobilul, venind din Viena. Interimatul acestui departament, care fusese încredințat d-lui A. Bădăran, încetează cu începere de astăzi Mercuri. 0 desmințire Contrar informațiunelor care au apărut în unele ziare, d. profesor dr. Cantacuzino, n’a plecat la Paris. Dânsul se găsește la moșia Călinești, unde s’a dus să inoculeze cu vaccinul antiholeric, țăranii de pe moșie, precum și pe acei din comunele învecinate. Marșul holerei pe ziua de 17 Sept. Holera bântie în 181 comuni. Numărul total al bolnavilor e de 1010. Cazuri noi 118, dintre care 44 In Dolj. Decesuri 68, vindecați 20. In tratament 1040 holerici.