Evenimentul, iulie-septembrie 1914 (Anul 22, nr. 113-199)

1914-07-01 / nr. 113

tf HUIS0JSIUU JiSM'M1WMMBH: — ANUL XXII No. 113 5 B6NI Pe jumătate an . „ 10 Pe trei luni . . „ 5 In străinătate , un an „ 30 Un număr vechi 30 bani ORGAN AlL PARTIDULUI CONSERVATOR Redacția și Administrația Iași Strada Lipușneanu No. 44 ABC H fl °MENTE Pe un an . . Lei 20 MARȚI 1 IULIE BISN!ANUNCIURI Itt sorțH și Reclamat In pagina a 2-a rândul 1 leu In pagina a 3-a rândul 50 b. In pagina a 4-a rândul 30 b. —o — TELE FOM Mo. 88 Sărbătorirea domnului PETRE CARP la  o zi memorabilă în viata partidului conservator Partidul conservator din întreaga țară a adus eri un frumos și bine meritat omagiu ilustrei personalități și fostului său conducător d. Petre Carp. Ziua de ezi a fost una din rarele zile de măreție sufletească ce ne-a fost dat să le întâlnim în viața noastră politică, o clipă înălțătoare, care va rămâne vecinie întipărită în orice inimă nu numai conservatoare, dar de bun român. O inițiativă pornită dintr'o fericită inspirație a făcut ca atunci când Petre Carp pășia cu vigoare, cu seninătate și cu cea mai deplină curățenie a cugetului pragul celui de al 78-lea an, reprezentanții suflătei conservatoare din întreaga țară în frunte cu șeful lor să se găsească la Țibănești, pentru ași aduce și a mărturisi ca o profesie de credință, prinosul lor de dragoste și adâncă admirație față de marele Român. Clipele de eri, în atmosfera senină și plină de patriarhalitate a celui mai senin la cuget și la gândire dintre bătrânii care au închinat o viață întreagă și muncă plină de vrednicire propășire și înălțărei morale a acestui neam, rămâne neșterse în inima tuturor acelora cari au avut fericirea să le trăiască. Cu dragostea părintelui care-și revede copii, cu sufletul și inima deschisă a străbunilor noștri, ilustrul sărbătorit ne-a înconjurat de iubirea lui pe toți și din cuvintele lui ne rămâne și nouă și generațiilor viitoare un învățământ mare al unui cugetător mare, „lăsați împrejurările să treacă pe lângă voi, să se schimbe oricum ar voi, dar voi să rămîneți de apurarea aceiași” Favorizată de o vreme splendidă călătoria la Țibănești s’a făcut în cele mai bune condițiuni. Trenurile și automobilele aduceau din toate direcțiunile delegațiile conservatoare, care după cum se hotărâse de către comitetul organizator în frunte cu d-nii C. Olănescu și Nicolae Filipescu, aveau să vie pentru a sărbători pe d. Petre Carp cu ocazia onomasticei sale și a celei de a 77-a aniversări. Peisagiul de la gara Buhăești și până la Țibănești e unul dintre cele mai variate și mai pitorești ale Moldovei de șes. Ajunși la conac, oaspeții sunt primiți de către d. Petre Carp și întîmpinați de distinsa afabilitate a venerabilei d-ne Carp, care împreună cu fiul său d. Grigore Carp făceau onorurile casei. Timpul dimineței, în tovărășia ilustrului amfitrion oaspeții s’au petrecut în aleele răcoroase ale parcului, de pe a cărui terasă se desfășoară cea mai întîntătoare priveliște. Grupuri în jurul d-lor Marghiloman și Filipescu discută chestiunile la ordinea zilei, discuții din care reiesă însuflețirea ce domnește în rândurile conservatoare față de lupta ce va reîncepe în toamnă. Delegațiunile sosesc mereu, ora prânzului se apropie, pe pajiștea verde a unei alei adumbrite de arbori bătrîni se văd preparativele mesei. Clopotul anunțător al prînzului sună, dar se mai acordă cîteva clipe de răgaz, vestindu-se apropierea altor delegațiuni. La ora 1 asistența ia loc la mese. .Cea mai desăvârșită animație domnește între comenseni, până la servirea șampaniei când toți în liniște își îndreaptă atenția spre masa de onoare de unde se vor ridica toasturile. Cel dintâi ridică paharul d. Nicolae Filipescu. Toastul d-lui Nicolae Filipescu Domnula Carp, Am nagulii oared însărcinare d’a-ți mărturisi sentimentele noastre de admirație și de respect. Te rog să primești acest omagiu ca unul ce nu poate adăuga nimic renumelui d-tale. Pentru d-la nimic, pentru noi însă mult. E cazul d'a zice: ..Rien ne manques la gloire, Toi seul manques â la nőire“. Intrat de viu ln nemurire, după ce ai gustat tot farmecul și toată amărăciunea gloriei și a trufielor neiertate,—ne mai având nimic de invidiat,—nu pot decit să-ți urez să trăești ca pildă și ca lecție pentru toți, ani îndelungați. Cuvintele calde și sincere ale d-lui Filipescu sunt acoperite de puternicele ovațiuni ale comesenilor și de strigăte „trăiască Petre Carp“. Toastul d-lui Al. Marghiloman Domnilor: „Nu este conservator, nu e romîn care în momentele de față să nu se simtă fericit cînd vede pe Petre Carp pășind în al 78-lea an al vietei sale plin de mîndrie, sprinten, sănătos, voios, mai in putere ca oricînd de a vorbi drept și de a face bine. Poți să-i combați părerile, poți să nu-i împărtășești ideile, dar nu poți să nu te închini cu venerație în fața lui. Oriunde te întorci nu poți să nu găsești tiparul personalității lui covîrșitoare și bine-făcătoare. Sunt interpretul întregei suflări conservatoare și cred a exprima și sentimentul marei majorități a acestei țări, închinând paharul meu pentru acest mare român. Trăiască mulți ani și să dea D-zeu să fie tot atît de roditor, pentru noi toți și pentru binele neamului acesta. Adresîndu-se apoi d-nei Carp. d. Alex. Marghiloman îi aduce urările sale, relevând faptul că sărbătorirea de azi e îndoită pentru familia d-lui Petre Carp, deoarece e și aniversarea fiului său mai mic, d. Grigore Carp. Frumosul tuast al șefului partidului conservator e subliniat de îndelungate ovațiuni. Răspunsul d-lui Petre Carp După masiul șefului partidului conservator, d. Petre Carp se ridică pentru a lua cuvântul, întreaga asistență e în picioare,măreția și solemnitatea clipei se vede zugrăvită pe fețele tuturora. Ilustrul sărbătorii răspunde prin următoarele cuvinte: Mă veți scuze dacă am hat ferma hotărâre să nu pronunț un singur cuvânt care ar însemna un cuvânt politic. A-ți venit aci nu pentru a sărbători un trecut politic, ci a-ți venit pentru a mă felicita pe mine. Din cele rostite nu rețin decât un singur cuvânt, acela că sunt o pildă de caracter și patriotism. Aceasta se datorește visistei mele, experienței mele și mai ales faptului că am lăsat împrejurările să trecă pengă mine, iar eu am rămas întotdeauna aceiași. Vă urez la toți ca la virata mea să ajungeți ca și mine, lăsând împrejurările să treacă pe lângă voi și să schimbe oricum ar voi, dar d-stră să rămâneți daapururi aceiași. Asistența isbucnește în urate și strigăte de „trăiască Petre Carp“. Toastul d-lui dr. Peride a vechi și bătrîn soldat și admirator al lui Petre Carp, ridic paharul meu pentru ai aduce urări de fericire. Mulțumind comitetului organizator pentru că ne-a procurat nespusa mulțumire sufletească a acestei sărbătoriri, nu mă pot opri de a-i face o rugăminte. In amintirea acestei memorabile zile să se bată o medalie,—nu de aur căci aurul e maleabil (aplause) ci de bronz,—medalie care pe o parte să aibă figura lui Petre Carp, iar pe cealaltă două cuvinte... Voci:—Fierul roșiu ! (aplauze). D. dr. Peride : Nu herul roșiu, ci cuvintele: „ Dezinteresat în viața ta publică, cinstit în viața sa privată“. Strigăte puternice de bravo! D-lui Carp i se fac din nou ovațiuni. Toastul d-lui D. R. Grecianu Scumpe Domnule Carp. ne folosim de ziua aniversară a D-tale, pentru ați aduce omagiul nostru de admirațiune și de recunoștință. De admirațiuni, pentru că, cu toată vârsta d-tale, înaintata, totuși nimene n’a dus ca D ia, lupta înpotriva reformatorilor nesocotiți, cari cu o inconștiență atât de criminală, au provocat revizuirea constituției. Nimeni a arătat în această luptă, o mai mare energie, argumente mai clare și mai topice, și mai ales o autoritate pe care o pot zice, unică în feul ei, căci țara știe că ești singurul care nu are altă preocupare, decât binele obștesc. Iți datorim și recunoștință, pentru că faci parte dintre acești oameni rari în viața unui popor, cari pot fi considerați în lumea morală, după cum se întâmplă și în lumea fizică, ca adevărați generatori, căci având o valoare superioară și decisivă, dânșii atrag în urma lor marea mulțime a caracterelor cu afinități prielnice, dar nehotărâte. Acești factori determinanți, făuresc educația morală a unui popor, dau coloritul sentimentului cetățenesc, și înaintează sufletul generației cârmuită de dânșii. Dr. d. Carp ați dat conștiinței noastre cu elanul care poate fi substratul adânc al conștinței ideale a omului politic : Mândria personalităței. In adevăr în decursul lungei d-voastre activități politice, nimeni si nimic n'a personalitatea d-tale, printr'însa, te-ai urcat până la cea mai înaltă treaptă socială, unde ai ajuns și ai rămas singur, ca un îndreptar care arată calea ce au de urmat acei care vor să facă politică pentru țară, dar numai pentru țara. Să trăești d-le Carp, încă mulți ani, pentru cinstea și binele neamului nostru. (Aplauze prelungite). Toastul d-lui Colonel Gileșteanu Printr'o fericită coincidență se împlinește astăzi un an de cînd armata scumpei noastre țări pășea glorioasă pe cîmpiile Bulgariei. Este o prea strînsă legătură între clipa de atunci și clipele de astăzi, pentru ca să ne abținem de a o releva. Momentul solemn și înălțător de atunci era pecetluirea triumfului sărbătoritului de azi, căci tot ce s’a făcut n'a fost decit executarea pas cu pas a celor arătate și pretinse de către Petre Carp, (aplauze puternice). Eu care am simțit peste Dunăre fiorii de mîndrie națională a acelor clipe memorabile, cari au înălțat atît prestigiul neamului acesta și au sporit pămintul strămoșesc, resimt astăzi în mine aceiași fiori cînd văd în fața mea pe acela a cărui cuvînt a fost cuvîntul hotărîtor. Ridic paharul meu în sănătatea lui Petre Carp, mulțumit că las copiilor mei ca moștenire fala că am fost toată viața soldatul lui neclintit. Cuvîntarea sinceră și entuziastă a d-lui Gileșteanu e acoperită de puternice ovații la adresa d-lui Petre Carp. Răspunsul d-lui Petre Carp Domnilor, in chestiunea revizuirei constituției am ținut cinci discursuri și nici unul n’a semănat cu cellalt. Nu mă faceți să vă țin discursuri și acuma... (aplauze, cinci ilaritate). Vă voi spune numai o istorioară. Un ambasador era felicitat de chipul fericit cum încheiase un tratat de pace și la laudele interlocutorului a răspuns cu următoarele cuvinte : Oricât ai vorbi, n’ai să ajungi niciodată să gândești atât de bine de mine cum gândesc eu însumi. (aplause). Telegramele primite Una dintre primele telegrame, primită de către d. Petre Carp a fost telegrama pe care a bine-voit i-o adresa M. S. Regele iată telegrama M. Rale. D-lui P. R Carp * ȚIBĂNEȘTI In această zi în care împliniți 77 ani îmi reamintesc de însemnatele servicii ce D-voastră ați adus țârei și doresc a vă mulțumi călduros pentru credința care Mi-ați arătat-o neîncetat în timpul lungei Mele Domnii. Din tot sufletul vă urez încă mulți ani în deplină sănătate și putere spre folosul scumpei noastre Patrii și vă reînoesr sentimentele TT*1- 'elema" ,„cinoase. ss. CAROL Numeroși conservatori din județe împiedecați de a participa au mai trimis d-lui Petre Carp prin telegraf călduroase omagii și urări de fericire. ibănești |