Evenimentul, iulie-septembrie 1914 (Anul 22, nr. 113-199)

1914-08-05 / nr. 145

Serviciul telefonic al ziarului „Evenimentul“ Ediții 1 l«a_________ © sa « §>. Rezultatele obținute k trapele fiinct-M188< până ’«prezent Paris 4 Angust Ministerul de război al Franței, publică un rezumat al rezultatelor obținute pănă acum de armatele franco belgiane : 1) Complectaresbândă a Germaniei de a ataca prii surprindere orașul Nancy și de a trece în Belgia. 2) Grație acestei neisbânzi, mobilizarea franceză sa făcut cu cel mai mare succes. 3] Deplinul acord în conducerea operațiilor între armatele aliate. 4] Dominațiunea absolută a mărilor. Succesul trupelor francobelgiene la Diest Petersburg 4 August Trupele franco-belgiane au învins divizia de cavalerie germană care cerea să ocupe localitatea Diest. O proclamație a comandantului din Kalis Ziarul „Oreski Novosti” apărut Sâmbătă 2 August 1914, cuprinde în limba germană, următoarea proclamație a comandantului orașului Kaliș, către autoritățile acestui oraș și pe care o reproducem în românește, pentru a da măsura procedărei armatelor germane în acest răsboi după ziarele ruse. Către primarul orașului Kaliș Kaliș 4 | VII 7 1914 Fiindcă astă noapte s’au împușcat din locuință, asupra armatei din Kaliș, încetează orice condescență față de populație. Subsemnatul interzice orice comunicație cu nordul și declară nule orice cărți de permisiune. Toate locuințele rămân închise, cu excepția oțelului Europa, unde locuește subsemnatul. Orice oprire inutilă pe străzi sau piețe, este interzisă, mai cu samă o aglomerare. Neascultarea autorităților militare se va pedepsi cu moartea. Cei 6 cetățeni luați prizonieri astă noapte, rămân în paza mea și la cea mai mică împotrivire vor fi împușcați. Pentru ispășirea celor întâmplate astă noapte, orașul are a plăti până astăzi orele 5 p. m., suma de 50 mii ruble. La repetarea ostilităților din partea locuitorilor, se vor împușca câte unul din zece. De la orele 8 seara înainte, toate locuințele vor fi închise, iar ferestrele vor fi luminate. Primarul este însărcinat să aducă imediat la cunoștință această înștiințare. Eu interzic apariția ziarelor. Comandantul de la Kaliș (sl.) Preusker maior și comandor 11155 Două miliarde 754 milioane franci pentru apărea Frantei 3 Paris 4 August 5’i wrist at jFinti mere (littte 2 whiarde 754 ’ miilea# peatr# spinn# #atfonstö. Mari forje umane Rugi Mătase Roma 4 August Ziarul „Ciornatif Italia“ au din Bassel ca Germanii mere mari în noaptea de 12-13 August st. n. lângă Mulhouse. Ori după amiază pești a început în această regiune, cu o acțiune a Germaniei îndreptat in contra corpului I de armată și a 3 divizii si cavalerie franceză. Rezultatele nu se cunosc însă. Debarcarea trupelor din Africa și a tiraliorilor indigeni Marsilia 4 August Trupele din Africa și mai ales tractorii indigeni, au terminat debarcarea, și se î ndreaptă spre Belfort. Noi lupte franco-germane lângă Mulhouse Roma 4 August 5e comunică că o luptă înverșunată este angajată actualmente între trupele franceze și germane la nord vest deT Mulhouse. Victoriile Belgienilor la Assesse Roma . August Se anunță din Bruxelles că Belgienii au avut o mare victorie la Assesse, situat la 12 km. de Namur. Pierderile Germanilor sunt mari. Lupta continuă. EVENIMENTUL oncentrat forțe foarServiciul nostru telegrafic Proclamația împăratului german Berlin . August.—Împăratul a plecat azi dimineață înspre Marența. Intro proclamațiune adresată primarului Berlinului zice: „ Cursul operațiilor militare mă obligă să mut din Berlin cartierul general. Împăratul mulțumește adânc cetățenilor din Berlin pentru dragostea ce i-o arată și adaugă: Am deplina încredere în concordia unanimă a nației germane în orele de pericol. Victoria trebue să fie de partea cauzei noastre drepte. In acelaș timp dl. Bethman Hollweg este autorizat să gireze autonom afacerile guvernamentale depinzând din administrația imperiului. Desmințire Petersburg 4 August—Autoritățile germane răspândesc zvonul că guvernul rus a organizat la graniță bande neregulate care comit actrocități. Agenția „Westine“ este autorizată să declare că guvernul rus nu a format bande și că prin urmare svonurile ce se lansează se tinde a se arunca asupra rușilor violențele și excesele pe care trupele germane le comit asupra răniților și populațiunei pacinice. Situația armatei belgiane Bruxelles 4 August. (Oficial).Situația armatei belgiene continuă a fi foarte bună. Luptele victorioase ce s-au dat au ridicat moralul trupelor. Situația strategică este foarte avantagioasă. Forturile din Liege continuă să reziste. Un decret regal fixează prețul maxim al alimentelor. Ministrul de război nu știe nimic de moartea generalului Von Emnich. Tripla înțelegere și Turcia Paris 4 August. „Echo de Paris“ crede că guvernul otoman se va înclina înaintea infacțiunei Angliei cerând înainte de toate debarcarea tuturor ofițerilor și marinarilor de pe crucișătoarele germane, dezarmarea vaselor, ocuparea lor de un echipagiu turcesc pus sub conducerea instructorilor englezi. Cercurile diplomatice cred că aceste măsuri vor permite triplei înțelegeri să aștepte evenimentele care de altfel vor arăta repede turcilor cine stăpân pe Mediterana. Ziarele coementează favorabil gestul frumos al țarului fața de polonezi și spun cu decizia țarului pe lângă că este o măsură care face cinste generozității țarului este și un act politic de o importanță covârșiitoare. Evenimentele arată in fine adevăratul caracter al campaniei întreprinse de ruși, acela al unei cruciade slave unind într’un avânt spontaneu pe toți fiii aceleiași rase contra năvălitorului. Grecia și situația externă Atena. 4 August. — Ministrul de externe d. Streit a rugat pe foștii președinți ai consiliului de a se întruni azi Joi la Cameră spre a asculta comunicarea guvernului cu privire la situația externă. Comunicatul ministerului de război francez Paris, 4 August.—Iată comunicatul ministerului de război din 15 August st. n.: O acțiune importantă a început în regiunea Blamont, Cirey- Avrercourt unde francezii combăteau un corp de armată bavarez. Statele Blamont, Cirey și înălțimile din vecinătate au fost cucerite în mod strălucit. Actualmente coloanele germane se retrag părăsind morții, răniții și prizonierii. Francezii continuă să progreseze în regiunea Vosgilor de sus, unde germanii se retrag. In Alsacia de sus francezii au reluat Than. Prizonierii afirmă că generalul Denemlingh comandantul corpului 5 de armată și având cartierul general la Than a fost rănit la St. Blaise în valea Broehe. Un drapel german a fost cucerit. Două aeroplane plecate din Verdun au sburat deasupra Metzului și au aruncat două obuze asupra unor hangare adăpostind zepelinuri. S’a tras asupra aviatorilor 200 focuri de tun totuși aviatorii s’au putut întoarce la Verdun nevătămați. Un nou aeroplan german a fost luat lângă Bouillon cu doi ofițeri, pilotul era mort. Petit parisien află din Bruxelles că un aeroplan german care sbura deasupra orașului Louvain a fost dat jos de belgieni. Armata belgiană a oferit o luptă germanilor dar dușmanul a refuzat. Cursele vaselor Londra 4 August.Un comunicat al amiralității declară armatorilor străini care sunt în legătură de comerț cu Anglia că pot îndeplina liniște să continue cursele lor pe bordul vaselor de comerț neutre sau engleze căci vasele britanice străbat atlanticul cu o siguranță aproape identică cu cea din vremea de pace, iar controlul Angliei asupra căilor comerciale se întinde în fiece zi. Amiralitatea se străduește să ușureze comerțul pe toate punctele globului și în special între Anglia și Argentina, Brasilia, Chile și Uruguay. Vase in Dardanele Constantinopol 4 August.— Guvernul otoman a declarat că vasele Goeben și Breslau au venit în Dardanele în urma cumpărării lor de la Germania, vasele au intrat în Dardanele sub pavilion man, echipagiile germane otoau fost debarcate. Surprinderea unei radio-telegrame Paris 4 August.— Ministerul de răsboi a primit o știre din Canaria că vasul Formosa venind din Dakar și aducînd în Franța un detașament de trupe a surprins o radiotelegramă germană adresată vasului Panther ordonîndu-i să prindă vasul Formosa. Vasul a putut scapa însă înainte de sosirea cuirasatului german. Creditul Fonciar Urban din Iași SS a închiriat de la 26 Octombrie 1914 etagiul de sus a caselor din Iași strada Cuza-Vodă (Goliși) No. 18 proprietatea d-lui B.luster, compusă din nouă camere, un salon și un Vestibul mare, 2 antrete, cămări etc, având instalație de lumină electrică, tot la canal. In ogradă Grajd pentru cai, cursă pentru trăsuri, cameră de vizitiu și alte atenanse. Ofertele de închiriere se vor adresa la Creditul Fonciar Urban din Iași și se vor deschide, în ziua de 2 / 15 Septembrie 1914, Direcțiunea Estra MtArfo Societate Anonimă Capital 3.000.000 Vărsat 2.000.000 Rezerve 400.000 închiriază în tezaurul ei pe timp de 3, 6 și 12 luni compartimente de oțel de diferite dimensiuni pentru păstrarea de bijuterii, documente și orice obiecte prețioase, în schimbul unei chirii vânând între 20 și 40 lei anual. Tezaurul se poate vizita oricând. Orașul Iași, de N. A. Bogdan. Am vorbit mai de multe ori de lucrarea d-lui N. A. Bogdan: Orașul Iași, monografie istorică și socială, ilustrată. Zilele acestea va apărea fascicolele 7 și 8, conținând descrieri relative la Arte Frumoase și la Producte, Negoț, Meșteșuguri și Bresle. In fascicola 7 se vorbește despre Teatru și Literatura Dramatică, Muzică, Conservatoriile vechi și actual, Fanfare, Coruri, Orchestre, Pictură, Sculptură, Arhitectură, etc., conținând o sumă de reproduceri de desemnuri și fotografii speciale făcute pentru această carte, și reproduceri după tablourile cele mai principale din Pinacotecă, Universitate, Paraclisul Metropolitan, etc., semnate de pictorii Stahi, Popovici, Aman, Băncilă, Bardasare, Georgescu, Toniță, etc., toate statuele și monumentele din Iași, și o sumă de alte gravuri antice și noi de cel mai viu interes. C mRISTIGIA 99Brt§41MÍ Momoreiu Hait it |$trisii& STb.UZINELOR No. 11—14 ASORTATE CU TOATE ESENȚELE DE LEM PENTRU CONSTRUCȚIE ȘI TÂMPLĂRIE Scoiciaica 1,oBra 9uf q)1q19cvz1h Telefon 291 — IAȘI —