Evenimentul, octombrie-decembrie 1914 - ianuarie-februarie 1915 (Anul 22, nr. 200-300)

1914-10-24 / nr. 223

Unime informații Mâni Vineri are loc în Capitală, întrunirea comitetului consultativ al partidului conservator, sub președenția d-lui Alex. Marghiloman. Legațiunea austro-ungară din Capitală publică următoarele: (Oficial). „Știrea reprodusă de „ Viitorul”, cu privire la un pretins proect de trecere de trupe austro-ungare și germane prin România în Basarabia este, se înțelege de la sine că e inventată pe de a întregul Dl. De Giers la Iași Astăzi dim. la ora 8.50, cu un tren special, a sosit în gara Iași dl. de Giers, fost ambasador al Rusiei la Constantinopole. Distinsul diplomat era însoțit de d-na De Giers, precum și de întreg personalul ambasadei rusești din capitala Turciei. Cu acelaș tren au sosit și preoții capelei rusești, în frunte cu superiorul ei. Tot astăzi dim. au mai sosit în acelaș tren peste 60 de familii rusești, între cari se aflau și câteva familii a consulilor din diferitele orașe ale Turciei. Dl. de Giers a stat timp de aproape o oră în trenul special de București, unde d. Comșa, antreprenorul gărei, i-a servit cafeaua. La ora 9 s-a format un nou tren special pentru Ungheni, iar la ora 9.30, d. De Giers cu întreg personalul diplomatic, a părăsit Iașul, luând drumul spre Rusia. La gară d. De Giers a fost întâmpinat de dl. De Mendeleev, consulul Rusiei în localitate. Multe familii rusești au rămas dimineață în Iași, pentru a pleca cu trenul de 12. Duminecă 19 Octombrie a. c. a avut loc în Capitală logodna d-lui Emil Th. Jellea-Polyzu, din Iași, cu drăgălașa d-ră Didona Popovici din București. Felicitări. D-nii medici Th. Ionescu din Călărași, N. Sadoveanu și V. Apostolescu din Constanța, Gabriel Dobreanu din R.Sarat, Ștefan Panteli și Nic. Popa din Brăila, Const. Macri din Focșani, E. Manta și D. Vasiliu din Galați, C. Mogârdici din Bârlad, D. Iernici din P.Neamț, I. Frey, Iacob Țărânu și Tudor Constantin din Iași, Ștef. Bejenaru din Pașcani, G. Scarlat din Tg. Ocna, A. Popeanu din București au fost Înaintați medici clasa IV. Ministerul instrucțiunei publice a decis ca concursul instituit pentru ocuparea catedrei de sculptură și nichelat—vacantă la școala de arte frumoase din Iași,—să se amâne, din cauza evenimentelor, la o dată care se va fixa ulterior. VIȚE AMERICANE de prima calitate. Perfect selecționate. La Pepiniera D. Vizanti.—Copou-Iași. A apărut de sub presă: La arme ! Ora a sunat! Cuvinte de Alex. Stroia, muzica de E. S. In depozit la: Librăria și magazinele de muzică Ionescu locale. Prețul 60 bani. Sala „Sidoli. — In astă seară Joi 23 Octombrie va avea loc o mare reprezentație cinematografică cu program nou, de remarcat: Miss Edith și Furtul Colierului, micăreață desfășurare detectivă după romanul autorului francez Velnis. Film parizian de mare artă în 2 acte. Mai sunt cuprinse în noul program: Max Linder și soacra, comedie splendidă. — Râul Fuji, călătorii interesante și pitorești în Japonia etc. Cinema Modern Piața Unirei (lângă berăria Azuga). — In astă seara Joi 29 Octombrie va avea loc o mare reprezentație cinematografică cu program nou, de relevat: Ultimul vlăstar, mare dramă de de actualitate. Pentru Patrie, dramă războinică. In program se mai cuprinde Comedii, Drame și Vederi după natură etc. In antractele cinematografului la spectacolele serale va debuta pentru prima oară Los Sorenzo, duet. ------------------moo--------------— EVENIMENTUL Serviciul telefonic al ziarului „Evenimentul“ lilit al«i ____* I» ***• O țară pregătită și un guvern incapabil — Necesitatea unui partid național — Trupe străine la granița Vârciorovei.—Protestarea țarei—Armata română așteaptă. București 23 Octombrie „Epoca“ publică in fruntea numărului său de astăzi, un important articol, din care extragem următoarele: „Politica României mare de mâni, nu va mai putea să fie acea a României de azi, dar nici politica de azi, nu poate pregăti ziua de mâni. In fața gravităței Împrejurărilor ea va trebui să fie desbarată de toate excesele care au făcut fondul vieței de partid. Sectarismul este osândit pe ruinele lui. O politică națională se impune. Cine s’o facă ? Atât mai bine dacă actualele partide vor putea să priceapă și să se supue acestei prefaceri. Dacă nu, un partid național cu totul nou, este necesar. Semnele degenerente ale unora din organizmele noastre politice, apar tot mai evidente și mai dezolante. Mărturia lor e în însuși spectacolul pe care în clipe atât de grave, ni’l oferă viața noastră publică. Intrând în chestiunele de actualitate, vorbind de armata țarei, găsim în articolul „Epocei“ următorul pasaj: „In timpul acesta, pobabil dintr’un spirit de economie se licențiază un contingent al armatei. Sinecuriștii, se vede, sunt mai indispensabili ca soldații și astfel ne aflăm cu un singur contingent instruit și cu recruții chiar și la trupele de acoperemânt. Se vorbește prin ziare că s’au îngrămădit trupe austro-ungare la granița noastră spre Vârciorova, și mâni dacă decretăm mobilizarea, în halul în care se află acoperemântul nostru, ni se poate tulbura întreaga mobilizare. In acelaș timp, se dau ofițerilor de rezervă, pașapoarte pentru străinătate, ceia ce însemnează că nici azi, nici mâni, nu ne vom mișca, iar cei care iau asemeni măsuri, sânt cei cari șoptesc la ureche că avem lipsuri în armată. Protestăm din răsputeri contra acestor manopere și împotriva ei protestează însăși acei care o folosesc, deoarece la izbucnirea războiului socoteam că eram destul de pregătiți ca să mergem de îndată alături de Germania. Nu este exact că armata nu e pregătită. Lipsurile neînsemnate există întotdeauna, dar aceste lipsuri neînsemnate și care ar fi fost reparabile, privesc pe d. I. Brătianu, iar nu armata. Armata poate păși fără temere, dar d-lui Brătianu ii poate fi frică de răspundere. In timpul acesta, România a organizat și aprovizionat armata și flota turcă, circa vre’o 700 ofițeri germani și circa 12.000 soldați, tot germani au fost transportați prin teritoriul nostru. Am furnizat Turciei munițiuni, arme și până și submarine demontate și biata opinie publică atât de batjocorită de cei de la guvern, oipinia publică, la care și-a făcut cu sfințenie datoria, a făcut și serviciul de poliție și mulțumită ei care descoperea vagoanele cu faimoși„lucrători pentru Anatolia“, invazia în Turcia nu a luat proporții și mai mari. Noul împrumut de război al Angliei Ziarul „pays Telegraph“ anunță că Anglia sa emite un nou împrumut de război de 200 milioane lifre Sterlinge, platibil in 10 ani cu patrula sută. ârasboiul sfiot al musulmanilor București 23 Octombrie Stizi paz U cu taze sosite din sorginte autorizată de la Gozstantinopol animța că Snez-o Pașa a avut repetate întrevederi cu șeicul islam fame in intreaga lume musulmană, războiul sfint. qedna acum se află că șeicul islam, n a dat încă un răspuns favorafil lui Suvez-așa.Sredința e că șeicul are convingerea că S0 e fidazitatea efectivă a musulmani. Oz de pretutindeni, e foarte slăbită azi, pentru a-l convinge să proc Londra 23 Octombrie Manifestația din asta seară din Capitala București 23 Octombrie astă seară la orele 5, cetățeniii Capitalei prin manifeste sânt chemați la statuia lui Mihai Viteazul, pentru a merge în corpore ca să demonstreze la locuința d-lui Nicu Filipescu. Uciderea generalulul german Beseler Milano 23 Octombrie Ziarul „New York Herald“, confirmă din Rotterdam știrea că generalul Beseler, comandantul armatelor germane, care au cucerit Anversul, a fost ucis la Bruges. Nu se știe dacă a fost ucis într’un accident sau într’o luptă. Țarul Rusiei pe câmpul de război Petrograd 23 Octombrie Țarul Nicolai a sosit la Minsk, unde a asistat la catedrală, la un serviciu religios. Apoi a vizitat la spital, pe mai mulți răniți, cărora le-a remis decorația Sf Gheorghe. La ora 1 p. m. Țarul a plecat pe câmpul de război. Retragerea flotei turcești Petrograd 23 Octombrie Flota turcă s-a retras pe baza sa navală din strâmtori, ferindu-se de o luptă în contra forțelor noastre navale. Trupele grecești în Epirul de Nord Atena 23 Octombrie Mersul înainte al trupelor grecești în Epirul de Nord, se face în ordinea cea mai desăvârșită și in mijlocul entusiasmului populației. Cetățeni Ieșeni, Crâncenul război european a înspăimântat întreaga omenire și tocmai în aceste împrejurări de cumplită sărăcie și groază, o mână de speculanți — profitând de această nenorocire — au scumpit prețul prețul pâinei, zahărului și al altor alimente de prima necesitate. Față de acest act criminal, fruntașii Meseriași Ieșeni, cred că de a lor datorie, să cheme pe toți cetățenii la o Mare întrunire de protestare Duminică 26 Octombrie 1914, ora 3 p. m., în Sala Caragiale (fost Pastia) unde se va discuta și hotărî, măsurile de înfrânare a speculăței neomenoasă la care este expusă populația și mai cu seamă cea nevoiașă. Cetățeni Ieșeni, Obligația noastră a tuturora, ne impune să nu lipsim de la această chemare, a cărei menire este de a ameliora cu o oră mai înainte suferința celor mulți și săraci. Comitetul de acțiune a Meseriașilor Ieșeni La via d-lui Const. Kilimoglu (Comuna Copou), se află de vânzare vițe de vie din varietățile Selection Carrière, Chasselas, Bordeaux, Bourgogne, altoite pe portaltoi cei mai rezistenți. A se adresa la Iași, str. Toma Cozma 5 bis. &Hnț$btut Șapte apartamente, compuse din patru camere cu bucătărie, trei camere cu bucătărie și două camere cu bucătărie, având fiecare apartament: lumină electrică, apă, magazii pentru lemne de foc și beciu. Ambele corpuri de casă sunt refăcute în totu din nou și d-nii chiriașii au putința de a se muta imediat în el Se pot vizita și vorbi cu d. Ștefan Donici proprietar, în fiecare zi între carele 3—6 p. m., strada C. A. Rosetti No. 9 în apropiere de hală. DE ÎNCHIRIAT In str. Lăpușneanu 21, una magazie în față cu odaia alăturea, foarte proprie pentru un Biurou sau altele. A se adresa d-lui dr. S. Konya, proprietar. DE ÎNCHIRIAT In strada Sf. Teodor No. 16, trei odăi, bucătărie, cămară pentru lemne, pivniță, pod etc. Prețul 600 lei anual. Sf Ibilizhi De la 26 Octombrie c. casele mele din strada L. Catargi No. 28, compuse din 8 camere de stăpân, atenanse, grajduri, ogradă mare, două grădini, apă și canal. A se adresa Sf. S. Econom Gh. Posta în curtea bisericei Buna-Vestire c. casele din str. Elena Doamna (foastă Alba) proprietatea d-nei dr. Popovici și a d-relor Terenti, compuse din: 6 camere p. stăpân, 2 antrete, cameră de servitor, spălătorie, bucătărie, grajd, șuri, magazii, pivnitză, etc. Apă și canal. A se adresa la d-na Thereza Bottez str. Muzelor 16, sau la d. Constantin Kilimoglu, str. Toma Cozma, V' y > \ / 4 H