Evenimentul, octombrie-decembrie 1914 - ianuarie-februarie 1915 (Anul 22, nr. 200-300)

1914-12-04 / nr. 257

— ANUL XXII No. 257 5 seni A BON A ° MNETE Pe un an . . Lei 20 Pe jumătate an . .10 Pe trei luni . . .5 In străinătate un an , 30 Un număr vechi 30 bani EDIȚIA ll-a OR 6 dH fI L PARTIDULUI CONSERTfBTOF Redacția și Administrația Iași Strada Lăpușneanu No. 44 JOI 4 DECEMBRIE 1914 — 5 BANI fINUNCIURI Insarul și Ascismo In pagina a 2-a rândul 1 leu In pagina a 3-a rândul 50 b. In pagina a 4-a rândul 30 b —o— TELEFON No. 88 EPIGONII O viată întreagă de declamatorie pe tema simțimîntului national, în vederea realizării idealului nostru, ne-a adus pe pragul situației sufletești de azi. Oamenii din epoca redeșteptării noastre naționale aveau bunul că credeau în scrisul și ’n vorbele lor. De aceia și faptele stăteau în concordanță cu gîndul lor cinstit și cu inima lor mare. Idealurile din trecut ni le-am realizat, datorită acelei uniri în cuget și simțire dintre cei cari ne conduceau. Ei au știut, la timpul oportun, să-și pună îngrădire ambițiunilor și intereselor personale. Disensiuni au fost și atunci: dalele n’au n’au atins diapagonul de astăzi. Ele nu erau călăuzite de interesele personale. Pe de-asupra acestora era acel ceva, în care credeau cu toții, și care constituia semnul după care se conducea în acțiunea lor patriotică. Aceștia au fost înaintașii. Cei cari au venit după dînșii, au găsit o Romînie așezată și creată cu jertfele, și abnegatiunea și puterea de suflet a acelora cari au gîndit-o și realizat-o așa. Era o Romînie prielnică să fie cîntată, căci bunul traiu, ordinea, precum și marea-i considerațiune cîștigată în ochii lumii, nu-i mai cereau oameni de jertfă și de acțiune, dar oameni cari să se poată folosi de pe urma trecutului. Intr’un prezent strălucit și care nu era tulburat decît numai de schimbările de regim, cari s’au făcut cu regularitate de ceasornic, s’a născut și școala declamatoriei, a vorbelor umflate, fără reazim sufletesc real. Roadele acelei școli ne-a adus la hipertrofia eului politicianilor noștri. Efectele le simțim mai de mult, dar mai cu seamă acum cînd în loc ca întreaga preocupare a spiritului tuturor să fie ațintită peste hotare, precum și la mijloacele prin care am putea realiza și idealul vremurilor noastre, ea e cheltuită pe socoteala idealului acesta, dar pentru realizarea ambițiunilor și poftelor de mărire a acelor politiciani, cari n’au avut altă preocupare întreaga lor viață. Deosebirea între aceste două epoci este că cei vechi credeau în idealul pe care l-au și realizat, pentru că vorba și scrisul lor era una cu gîndul și inima, pe cîtă vreme epigonii nu cred în nimic. Puterea să trăiască cu intensitate simțimintele și aspirațiile tuturor, acea putere Dumnezeiască, de a te substitui în starea de suflet a tuturor și de a realiza dorințile și aspirațiile tuturor este caracteristică oamenilor mari. De așa oameni am avut parte. Trecutul nu e martor. Nici prezentul nu e lipsit de oameni mari, dar aceștia și-au pierdut credința, care duce la mîntuirea tuturora , și unii din ei nu se gîndesc decît numai la ei, și iarăși la ei. Și Dumnezeul nostru și patria noastră, sunt în gura unora numai fraze, prin mijlocirea cărora sper să se întroneze pe ei și să decapiteze pe alții. Se potrivește de minune epigonilor noștri caracteristica lui Eminescu . Dumnezeul lor e — umbra — iară patria o frază. D. Face de aseminea apel la toți domnii cofetari a dărui bomboane, plăcerea copiilor; la toate magaziele a oferi resturi de stofe din care se va confecționa haine, paltoane etc; la toți domnii cismari a oferi câte o pereche de botine pentru copii nevoiași. Toate darurile se vor trimete sau la sediul Societăței Str. Carp No. 2 sau la doamnele din comisiunea de organizare a Stelei de Crăciun. Numele donatorilor și a donatoarelor vor fii publicate in jurnalele din localitate, asemenea și o dare de samă amănunțită de lucrurile cumpărate din banii oferiți. Serbarea Stelei se va face la grădina de copii din strada Socola în ziua de 28 Decembrie ora 4 p. m. Cecilia Col. Liciu Str. Lascar Catargi 27; Ana Netzer, Str. Armeană 18; Alexandrina Nicolau, Str. Sf. Teodor , Maria Stroici, Str. Carp No. 1: Alexandrina Praja, Str. Păcurari 31. -------------------COOO------------------ TEATRUL NAȚIONAL din culisele sale politice) Am mai spus-o și o repetăm : la teatrul național din Iași, se face politică. Conservatorii cînd au venit la putere, au inaugurat sistemul de a o alunga de la teatru. Drept acela d. M. Sadoveanu, directorul teatrului a fost menținut, d’impreună cu oamenii cu bani a crezut și i-a plăcut d-sale să servească. La venirea liberalilor—s’a urmat alt sistem: toți conservatorii au fost înlocuiți sau cînd n’au găsit alt mijloc de-a se scăpa de ei, i-a șters din budget. Cazul d-lui State Dragomir e tipic. Este singurul actor conservator din teatrul nostru, care, cu asentimentul șefului nostru, d. D. Grecianu, a ocupat postul de director de scenă. Cea d’intăi ocupație a d-lor Sadoveanu, Ibrăileanu și Pella, a fost ștergerea din budget a postului, încredințînd salarul pe care-l primea prietenul nostru, tot zinschi, pentru priceperea, d-lui Cumeritele și valoarea sa artistică. Să se noteze bine că aprecierile asupra meritelor, valorii și capacității artistice sunt de domeniul comitetului de lectură. Ori, acest comitet n’a fost consultat, după cum n’a fost și nu e niciodată consultat nici măcar asupra repertorului, pe care în contra legii anul acesta l’au făcut și'l fac actorii d’impreună cu directorul. Aceasta ca un răspuns „Opiniei" care face pe neștiutoarea în privința aceasta. (Citește „Opinia“ cu data de 3 Decembrie. Cronica teatrală). * * * In „Opinia“ de eri a apărut o cronica teatrală, în care piesele cari au fost găsite bune și bine jucate de „Evenimentul“ și „Mișcarea“ (Puișorii și Criza), sunt piese proaste și s’au jucat prost Mai mult decât atât, ca i cum critica ar fii oficială și ca și cum comitetul de lectură s’ar fi pronunțat în chestia aceasta, „Opinia“ afirmă că ele au căzut și că nu se vor mai juca. Ghiciți cititorilor, cine de fapt conduce teatrul național sub directoratul d-lui Sadoveanu, scriitor la „Viața Romînească" ? Ghici—ghicitoarea mea. * * * E de-ajuns ca un actor sau actriță să fie lăudați în coloanele „Evenimentului“ pentru ca „Opinia“ imediat să’și arunce fulgerile asupra lor. Sau nu se pomenește numele de loc, sau piesele în care joacă au căzut, și nu trebue să se mai joace. Și se execută întocmai dorințele și aprecierile „Opiniei. Ghici, ghicitoarea mea , cine con duce teatrul sub directoratul d-lui Sadoveanu, scriitor la „Viața Românească" ? * * * „Criza“ de Braco și „Puișorii“ de Brieux, sunt piese proaste, după „Opinia“, fiindcă au fost găsite bune de „Mișcarea“ și „Evenimentul“, iar „Băețașul tatei" și altele ajusdus farrinae sunt piese bune și cari cadrează cu un teatru național. Ghici ghicitoarea mea : cine conduce teatrul sub directoratul d-lui Sadoveanu ? APEL Societatea Ortodoxa Națională a Femeilor Române secția Iași, face Apel la Publicul din Iași să bine-voiască a dărui, cu ocazia Sf. Sărbători de Crăciun, fie jucării, lucruri de îmbrăcăminte, botine etc. pentru copii de la vrrsta de 8 la 7 ani, fie bani cu care Societatea va cumpără cele necesare copiilor lipsiți de mijloace. Comitetul face apel la toți copii, care dispun, să nu uite pe frații lor, care nu au nimic de Crăciun și să le facă un dar cât de mic. Informații Ofițerii superiori din divizia II de cavalerie de sub conducerea d-lui general Popovici, au sosit în localitate, pentru a lua parte la jocurile de război.. Din eroare s’a trecut în lista No. 8, a persoanelor care au oferit obiele pentru soldații din garnizoana Iași, în urma apelului d-nei Lucia D. Greceanu, numele de d-na Matilda Nadoșa, în loc de d-na căpitan Vlăduță. •— Facem cuvenita rectificare. Cetim în „Mișcarea", următoarele: „Date fiind împrejurările prin cari trecem, Epitropia Sf. Spiridon a hotărît să suprime recepția care de obicei se face in saloanele Epitropiei cu prilejul hramului care are loc la 12 Decemvrie. Darea de samă de mersul instituției va fi făcută de d. Epitrop C. Climescu în biserică, după terminarea serviciului divin“. Epitropia se abate de la o sfîntă datorie și de la o solemnitate care e a Sftului Spiridon, căci în ziua de 12 Decembrie e hramul bisericei și când după dorințele testamentare ale diferiților donatori, se împart diferite ajutoare persoanelor sărace. Ori, Epitropia transportă recepția... în biserică, ca și cum biserica ar fi loc de spectacol. Unul din epitropi va ține o cuvântare în biserică, unde va putea fi .... aplaudat, nu este așa ? „Date fiind împrejurările“ puteau mai bine să facă pe cei de la clubul liberal să nu creieze noi și de prisos slujbe la Epitropie, cum e de pildă un al patrulea post de avocat, un nou inspector silvic, un nou șef brigadir, un inspector al spitalelor etc, și să lase pe Sfiul Spiridon cu tradiția lui, cu serbarea hramului de la 12 Decembrie și cu îndeplinirea dorințelor donatorilor acestui mare așezământ. Profesorul și conferențiarul francez Charles Richet va veni în curînd în Romînia, pentru o serie de conferințe. D. Charles Richet a fost luna aceasta în Italia unde a avut o triumfală primire. Franța a fost pretutindeni aclamată și niciodată nu s-a afirmat mai puternic simpatia Italienilor pentru Francezi și cauza Triplei înțelegeri. D. Richet spune că și-a făcut convingerea, din conversațiile avute cu oameni politici, că marea majoritate este pentru intrarea în acțiune, dar s’ar preferi ca aceasta să se facă de acord cu Romînia. Comitetul Cercului didactic din Iași, în ultima sa întrunire, a hotăât ca în fiecare cercuri, de la 5—7 p. mn. să-și reia activitatea sa obișnuită. Se aduce la cunoștința turor membrilor pentru a fi în număr cât mai mare. Vineri 5 Decembrie a. c. va avea loc, cu ooasia patronului școalei profesionale de fete „Sftu Sava“ din localitate, o mică serbare în localul școalei, în urma oficierei serviciului religios, la biserica „Sftu Sava“ la care va cânta corul școalei, dând răspunsurile la sf. Leturghie. Direcțiunea școalei roagă pe părinți, correspondenți și cei interesați să asiste. Cetim în „Acțiunea“ : Se comentează în cercurile politice ordinul dat de guvern ca pașapoartele să fie suspendate și să nu se permită eșirea din țară a bărbaților de la 20 până la 46 ani. Cu atât mai mult se orientează acest ordin cu cât abea acum o lună guvernul învoise trecerea peste hotare tuturor studenților români cari învață în străinătate. In legătură cu aceasta aflăm că d. Ion Brătianu, prim ministru, a oprit ca doi nepoți ai săi să părăsească țara. Un ordin al ministerului de finanțe sosit astăzi la vămi, anunță că taxa de import pentru hîrtia în valori pentru gazete, a fost redusă de la 30 la 5 lei sub kgr. „Unirea Educatoarelor Române“ își va ținea obicinuita ședință Joi. 4 Dec. orele 4.80 precis la Școala secundară „Oltea Doamna“, Str. Muzelor 6. Dl. dr. I. Dinescu, medic primar al spitalului din Ruginoasa, va ținea prima dintr’o serie de trei conferințe, al căror subiect va fi un Studiu medico-legal asupra copiilor României Membre și membri sunt rugați să nu lipsască. Românce și Români cari se interesează de viitorul națiunii sunt rugați a veni la ședință. Pentru ostașii noștri, mare reprezentație Cinematografică In sula Sidoli, în sara zilei de 5 Decembrie. Școalele de fete și apelul d-nei Lucia D. Grecianu Am văzut în rândul trecut cum elevele Școalei Normale de învățătoare au dat peste 150 perechi de obiete pentru soldații ce așteaptă să fie mobilizați. Acum în urmă institutul de domnișoare a societăței ortodoxe, a trimis doamnei Grecianu 405 perechi de obiele, dăruite și confecționate toate de elevele și personalul Școalei. Elevele singure au dat 800 perechi, Sub-directoarea și personalul Școalei 85, iar domnișoara Ana Severin, directoara Școalei 20 de perechi. Fapta aceasta, după cum am mai spus, este vrednică de cea mai mare laudă. Aseară se zvonise în oraș cum că, în urma unui ordin sosit, s’ar fi decis concentrarea pe timp de 25 zile a ofițerilor în rezervă, pentru instrucția recruților. Știrea însă nu este exactă și ea și’a găsit ecou, in urma faptului că, la Liceul Național venise o adresă zilele trecute prin care Ministerul Instrucțiunei publice cerea ca din vreme, să se reguleze cu suplinitorii acelora dintre profesori, cari vor trebui într’o eventuală mobilizare, să părăsască catedrele lor. Comitetul care a proectat ridicarea unui monument pentru eroii din Regimentul 13 căzuți la 1877—78 și la 1913, apelează la artiștii din Iași să binevoiască a-și da obolul lor compunând un plan sau proect de monument în care să se simbolizeze acele fapte eroice. Comitetul va publica mele artistului al cărui în urmă unplan va fi găsit ca cel mai reușit. D. N. Roman, a fost numit perceptor cl. IV la Vaslui. DOUA TUNURI NOUI Englezii—după cum scrie Morning Post—au adus pe câmpul de luptă un tun nou, o invenție recentă a lor, ale cărui efecte ar fi spăimântătoare. Acesta este un tun de mare calibru cu o putere de explozie formidabilă care întrece tot ce s-a inventat pănă acum. Ziarul englez spune că atât de grozave sunt efectele acestui instrument de distrugere că din 5000 germani făcuți prizonieri, 20 au înebunit. In același timp se anunță că și germanii au inventat un tun nou, numit „tun fără glas“, iarăși de o mare putere, un tun care nu face absolut superior nici un zgomot, dar care e tunurilor care au operat pănă acum în război. Și ne întrebăm unde are să se oprească genialitatea inventivă a oamenilor ? ” Lucrările palatului administrativ vor reîncepe după terminarea evenimentelor externe. ...Și cu toate acestea la București se lucrează palate peste palate. Am vorbit de abuzul ce-l fac o serie de samsari-zarafi în gara Iași, cu streinii ce au nenorocirea de a trece prin acest oraș. In fruntea acestor indivizi am citat nume, și cu toate acestea nu s’a luat nici o măsură până acum contra lor nici de poliție, sub ochii căreia ei operează și nici de administrația financiară. Acești zarafi au o anumită organizație care operează sub conducerea misiților: Marcusohn-tatăl,Marcusohn-fiul, Wechsler îi stau în restaurantul gării la potecă și când vin streinii, năvălesc la punga lor pentru a le schimba, în bani românești sau viceversa, napoleoni, ruble, coroane, etc. Cu acest mod ei exploatează sutele de călători luându-le sume colosale pentru aceste afaceri. Cu tot protestul streinilor își urmează înainte afacerile lor într’un mod cum numai în Turcia se obișnuește. Sântem rugați să atragem încă odată atențiunea d-lui prefect de poliție asupra acestui scandalos act. Starea d-lui prof. A. D. Xenopol s'a mai îmbunătățit pe ziua de astăzi. D. căpitan Arabu Anibal, a fost numit contabil în bani și materii la compania 2 de jandarmi pedeștri, în locul d-lui căpitan Balmez Th d. căpitan Neculcea Ioan, contabil în materii la reg. 13 Ștefan cel Mare, în locul administratorului sublocotenent Turculeț Al. mutat. Adm. căpitan Popovici Leon, a fost numit contabil în bani și materii la comp. 4 subsistență și manutanța din Iași. Consiliul de igienă al orașului se va întruni Vineri la ora 5 sala, sub președinția d-lui dr. Grigoriu, medicul șef al județului. Pentru d. medic primar al orașului atragem serios atențiunea d-lui dr. Fier, medicul șef al orașului asupra halului de murdărie în care se află unele din așa zisele „restaurante“ și „cârciume“ din piața Sf. Spiridon și de pe str. I. C. Brătianu. In aceste pretinse restaurante pe lângă că clienții sunt exploatați într-un mod fără margini, dar sunt și supuși să mănânce o mâncare veche, scumpă și murdară și să bea de multe ori băuturi falsificate. In special la acest regim sunt supuși bieții oameni care vin la Iași, de prin alte orașe și din județul nostru. O anchetă minuțioasă din partea medicului șef n’ar strica, căci nu credem că d-sa se poate mulțumi cu rapoartele zilnice, elogioase de multe ori, a agenților d-sale sanitari. In alte orașe asemenea localuri sunt imediat închise și contravenienții dați judecății, la noi ele sunt tolerate de chiar aceia ce sunt chemați a apăra sănătatea bieților cetățeni.