Evenimentul, aprilie-iunie 1915 (Anul 23, nr. 46-117)

1915-06-25 / nr. 115

Concursurile Universitare în ultimul timp concursurile Universitare au ajuns un adevărat scandal, în loc de a fi mijlocul de a se selecționa pentru învățământul universitar cele mai bune elemente, a ajuns să fie condusă această alegere numai de proptelele politice sau de micile bisericuțe formate chiar în sinul universităței în jurul unui patentat ridicat sus de către admiratorii seci, ce nu pot parveni altfel și fără de care un candidat, ori cât de valoros ar fi, rămâne desigur pe dinafară. Nu mai vorbim de articolul 81 din legea învățământului, cu care s’au umplut facultățile noastre în special cele de medicină cu toți protejații d-lui prof. Toma Ionescu, dar și prin concurs se caută acelaș lucru , astfel la concursul pentru catedra de Medicină Operatorie din Iași, concurs ținut mai zilele trecute, comisia compusă în mare majoritate din profesorii numiți grație sprijinului profesorului Toma Ionescu și trimiși anume pentru a scoate pe candidatul protejat, neputând face aceasta din cauza probelor slabe ale candidatului, au găsit de cuviință să nu recomande pe nimeni de și doi din ceilalți 4 canditați au făcut probe foarte bune, apreciate unanim de auditor. Acelaș lucru caută să se repete acum cu catedra de Oftalmologie ; aici candidatul protejat (dr. Manolescu) cu tot sprijinul celor 4 din 7 profesori, numiți anume pentru a-l scoate, temându-se de concurs, caută să-l aruâe mereu, reușind pentru moment a-1 amâna pentru luna Noembrie viitor. Este de observat de asemeni că în acest juriu nu există nici un specialist, astfel juriul este compus din 3 chirurgi, un ginicolog, un sifiligraf, un neurolog și un farmacolog și acești diferiți specialiști trebue să examineze lucrări de oftalmologie și candidați care muncesc de ani îndelungați în oculistică și pe care marele public îi cunoaște și apreciază bine. Dar acest concurs mai are o specialitate: acela de a avea printre candidați o doamnă, căreia se urmărește a i se da catedra de oftalmologie ca o compensație pentru soțul d-sale, coleg cu profesorii din juriu, care a fost lăsat politicește la o parte, nedându-i-se nimic în afară de profesorat. Astfel juriul din 7 profesori este împărțit în două, deoparte 4 profesori luptând să scoată pe protejatul profesorului Toma Ionescu, ceilalți 3 luptând să scoată pe doamnă pentru a compensa pe colegul diramic politic. Iar ceilalți 3 candidați rămân să aibă protecția lui D-zeu. Vom reveni cu alte detalii arătând mașinațiunea prin care poate să iasă la concurs candidatul pe care-l voește majoritatea juriului, iar nu acel care are mai multe cunoștinți științifice. Grădina și Sala „CINEMA MODERN“.—Astăzi Joi 25 Iunie, program combinat cu numere de mare atracție.—Cinematograf : O TAINA ÎNGROZITOARE, dramă în 4 acte și altele, iar în antracte, debutul celebrilor artiști: KOTKE biciclistul morței, în exerciții fenomenale și a d-rei Lucia, o celebră echilibristă. Producțiile acestor artiști sunt în adevăr cele mai interesante din câte s’a văzut în orașul nostru. Matineu la 5 și un sfert numai cu cinematograf. Grădina Traian.— cinema „Pathé- Frères“. In astă seară Joi 25 Iunie, are loc o mare reprezentație cu program nou, Demimondena, impresionantă dramă socială. Noul program mai cuprinde : Cursele de la Băneasa, serie nouă. Mai tare decât Sherlok Holmes, comedie etc. O d-șoara, ^desoa ăe frano și canto, dorește a da lecții pe timpul verei, în familie la țară sau la băi, în condițiuni foarte avantajoase. A se adresa la ziar, sub inițialele M. G. Vinuri alese vechi și noi din vestitele vii Rivalet se găsesc de vânzare la magazinul MANOLESCU, la depozitul Podgorenilor, str. Elena Doamna 12. La sucursala depozitului podgorenilor (Librăria Ionescu) strada Lăpușneanu. Prețuri de încredere. Odaie caută tânăr din străinătate. Familie inteligentă. Prefer și masă. Adresa la ziare, R. Serviciul telefonic al ziarului „Evenimente Ediția Il«a _ oca 4 ”». uț. iu Scrisoarea d-lor D. Onciul și dr. Proca către d. Neculai Filipescu București 25 Iunie D-nii D. Onciul și dr. Proca, care erau retrași de mai mult timp din politică, au adresat d-lui N. Filipescu, următoarea scrisoare : Stimate D-le Filipescu, adtKindu4a urările cele mai vii pentru proclamarea d-V. ca șef al partidului conservator. Vă rugăm sa primiți încredințarea devotamentului cu care Venim să numim politica d-V. patriotică, pentru marea cauză națională, cărei închinați toata energia și dragostea d-Voastră. Sintem cu sentimentele cele mai sincere al d-Voastră devotați. (si) D. Onciul, dr. Proca profesori universitari Crima de astă noapte din Capitală — Un tâmplar înjunghie cu cuțitul 5 persoane — București 25 Iunie Astă noapte, în strada luneci 24, an anume Petru Matei tâmplar din pitești, a înjunghiat cu cuțitul ți sacrul său Ion Anghel, pe soția acestuia, pe stranele junghel, pe pidina junghei, logodnica lui și pe sora aceștia Gherghina Sim. Toate victimile în stare gravă au fost transportate la spital. Criminalul s-a predat singur poliției. Reluarea ofensivei sârbe pe Sava și Dunăre Austria și discordia (?) între Serbia și Italia Roma 25 Iunie stranopera întrebuințată de Austria, cu scopul de a produce discordie intre Serbia și Italia, in chestiunea albaneză, are un scop bine hotarât și anume acela de a pregăti moralicește în lupta in contra italienilor, pe soldații bosniaci care fac parte din trupele cele mai bune ale imperiului, dar care nu pot fi întrebuințați in contra Serbiei și Rusiei. pe altfel reluarea ofensivei Sârbești pe Sava și Dunărea, constitue cel mai bun răspuns la uneltirile din Viena. In chestia aprovizionărei farmaciilor — Măsurile d-lui ministru Costinescu — București, 25 iunie In urma intervenției făcută de farmaciștii din întreaga țară pe lângă d. Costinescu, ministru de finanțe, în chestiunea aprovizionărei farmaciilor cu medicamente, ministrul de finanțe a declarat că a luat toate măsurile ca aceste lipsuri să fie complectate cât de curând și acum nu mai este de regulat decât chestiuni de amănunt. Kotadesiuni conservatoare Fostul ministru în guvernul otoman Batzaria, se înscrie în partidul conservator — București 25 Iunie. La ședința de o zi dimineață, a comitetului clujului conservator, au fost rezolvate cerezile de insoziere a noi 50 membri. Un jzunie a chcestor cerezi, figurează nimicie d-lui ooatrazia, fruntaș macedonean, fest ministru in guvernul otoman și unul din delegații dureieia conferința de pace de la Londza. Participarea d-lui T. Maiorescu la negocierile de la Viena București 25 Iunie Persoane sosite din Viena confirmă în total participarea d-lui P rus Maiorescu la negocierile care au avut loc la Viena, între Germania și Austria, cu privire la compensațiile de făcut României în schimbul neutralităței definitive sau a participare în acțiune alături cu puterile centrale. Aceleași persoane afirmă că la una din aceste întrevederi, d. Maiorescu a venit însoțit de d. Mihály. * Dată fiind condițiunea persoanelor care au adus această știre, on ce desminție ar fae prisos. — Amănunte din sursă autorizată — Descoperirea unei baze de operațiuni germane pe coasta Statelor Unite Roma 25 Iunie O telegramă din New York confirmă știrea privitoare la descoperirea unei baze de operațiuni pentru submarinele germane pe coasta Statelor Unite, la Maine. O altă bază de operațiuni fusese pregătită în insulele Asore. Bombardarea stabilimentului tehnic din Triest Roma 25 Iunie Un dirijabil italian a bombardat cu succes stabilimentul tehnic din Triest, care este cea mai mare fabrică ce există în Austria meridională, de material de război, proectile, bombe și mine. Ziarele relevă că dirijabilul, cu toate că a aruncat un mare număr de bombe, a lovit numai clădirea stabilimentului, în câteva puncte strategice din drumul de fer, fără a pricinui stricăciuni celorlalte clădiri ale orașului. Atitudinea Bulgariei UN INTERVIEW AL D-LUI GHENADIEFF Roma, 25 Iunie Corespondentul din Sofia al ziarului „Mattino“ interviewând pe d. Ghenadieff acesta a declarat: Susținând cu ardoare aspirațiile sale macedonene, Ghenadieff a declarat că e partizan al unirei cu împătrita înțelegere, fiind sigur de succesul ei final. Germanii și opinia publică românească Roma, 25 Iunie Se comentează mult, corespondența imparțială trimeasă din București ziarului „Vossische Zeitung“, în care se constată că marea majoritate a poporului român e favorabil intervenției României alături de aliați. După știri din Zurich rezultă că ziarele germane încep să-și dea socoteală încetul cu încetul de situația din România, și că numai austriacii își mai fac iluziuni în această privință. Reușiții la examenul de capacitate clasa 8 la Liceul Național Secția modernei (comisiunea d-nii D. Gusti, X. Gheorghiu, N. Patriciu, A. Patrognet, Val. Hulubei), loan Apostol media generală 7, Gh. Brumă 7.60, Al. Costache 6.20, S. Fainzilber 7.00, David Fisch 7.20, loan Hudiță 7.20, G. Huhulea 8.00, Lucian Ianculescu 6.00, Gh. Lateș 6.40, Vas. Nechita 7.40, Iosef Schraiber 8.00, Petru Stavăr 5.80, Marcu Vais 6.60, Savel Gărcineanu 6.40, Marius Constantinescu 7.00, Corneliu Carp 8.20, Ioan Cosma 7.20, Emil Palade 8.00, Lazăr Râșcanu 7.00, Her man Vexier 6.00, Neculai Veisingrün 8.80, Victor Popa 7.00. Secția reală (comisiunea d-nii: Gr. Bârsan, I. Praja, Lucian Roiu, Radu Manoliu), Valeriu Drăgănescu 6.00, Carl Fin gherhut 6, Fișier M. Leizer 6.80, Nec. Gavrilescu 7.00, Iosef Glantzstein 6.40, Carol Horovitz 8.40, Agricola Ionescu 7.20, loan Ionescu 9.00, Solon Olivenbaum 7.00, Șor Carol co rigent disertație, Elena Ștefănescu 7.00, Isac Kasner 6.00, Leon Hamburgher 7.40, Gh. Pavalache 6.40, Neculai Grigorescu 7.80. Reușiții examenului de capacitate clasa IV (Comisiunea d-nii: N. Costăchescu, Sporea, O. Botes, 1. Romanciuc, Vas. Popescu), Abramovici Alfred 6.50, Andrieșescu G. Const, respins, Camner Mihai 6.50, Mihai Captaru cor. Româna și Matematica, Caufman Moses 6.00, Cuten Saul 7.00, Dimitriu Gr Gh. 6.50, Foca Anton 7.50, Gandore Horea 6.00, Gărcineanu Mircea corigent Matematica, Gârlea Ioan 6, Gherasimescu Emilian 6.25, Grinspan Alt .7.25, Hornștein David 8.00, Leibovici Leopold corigent Matematica, Ludatscher Isac 6.25, Matasaru Octavian 6.00, Pascu Neculai 8.25, Petrescu Vasile 6.00, Philipescu Teodosie 6.25, Popovici Remus 6.25, Popovici Victor 6.75, Răducănescu Gh. 6.75, Răteanu Constantin 6.00, Rosenstein Wilh 7.50, Steinberg Iosef corigent Matematica, Stihi Emil 7.50, Șloimovici Aurel 7.75, Thiron C. Emil 6.00, Triandaf Aurel 6.50, Valducan Strul 8.00, Vexier Levi 6.00, Veintraub C. Leon 6.75, D. Borș respins, Popovici Ovidiu respins, Caragea R. Alex, absent, So lomon I. Leon corigent 1. română*, Maer A. M. Meer respins.