Evenimentul, aprilie-iunie 1916 (Anul 24, nr. 49-116)

1916-04-01 / nr. 49

Anul XXIV No,. 49 5 BANI ABONAMENTE Pe «a an . . Lei 20 Pa jumătate an . .10 Pe trei lani. . . . 5 In străinătate un an , 30 Un număr vechi 30 bani ...— Oa. Vineri 1 Aprilie 1916 5 BANI ANUNCIURI Inserții și Roclame In pagina a 2-a rîndul 1 leu In pagina a 3-a rîndul 50 b. In pagina a 4-a rîndul 30 b. TELEFAM Mo. 88 tor 1 3p o» ac *t 5. d- ia. 1 ul i. conseiTa Redacția și Administrația Iași.—Piața Unirea Marile pregătiri ale aviafier. Succesele rușilor De câtva timp aliații fac pregătiri uriașe, in vederea separa a unei ofensive pe toate fronturile. In urma celor două conferinți care au avut loc la Paris și unde au luat parte reprezentanții cei mai autorizați ai puterilor Quadruplei înțelegeri, pregătirile aliaților din zi în zi se măresc. Pe lângă pregătirile pe cari le fac separat fiecare, un plan comun va da lovitura, cumplita lovitură, austro-germanilor. Rușii, au așteptat desghețul pe frontul lor de bătae, pentru ca după ce drumurile se vor curăța de noroi și vor face posibilă o acțiune, să înceapă dinșii ofensiva. Mari lucrări se fac astăzi însă de către ruși înapoia frontului. Ei complectează toate pregătirile lor și înmulțesc mijloacele în vederea apropiatei mari ofensive. Toate punctele frontului au primit noi contingente, iar masa de trupe rusești îngrămădite pe front sunt enorme. Precum se vede, pregătirile rușilor sunt uriașe. Pe de altă parte Anglia recrutează mereu noi oștiri, care-i va da, după însăși declarațiile Lordului Derby, cea mai puternică armată din lume, al cărui număr va trece de 4 milioane oameni. Deși adversarii aliaților nu dorm, iar în special germanii numai pe un front de luptă, fac pregătiri extrem de mari la Verdun, unde diinșii au trimis 40 mii tone de pietriș necesar construcției treptate a postamentelor artileriei grele, cu toate aceste pregătiri de ambele părți, aliații merg de astă dată la sigur. Apropierea rușilor de Trebizonda, înaintarea lor cu mare viteză in diferite direcțiuni pe frontul asiatic și apropiata cucerire a acestui punct însemnat militar—Trebizonda,—iar pe de altă parte punerea în aplicare a proectului admis de Duma rusască prin care să se construiască o nouă linie ferată in lungime de 440 verste, care să a lege Petrogradul cu Ribinsk, iată atltea fapte care arată în parte planurile aliaților: sdrobirea până la sfârșit a dușmanului comun, iar la împotrivire continuarea războiului pentru un timp cât se poate de lung. Desființarea vânduților străinilor de la Dorohoi Amicul nostru d. Ernest Cănănău, șeful partidului conservator din Dorohoi, ne adresară următoarea telegramă: Sosind astăzi la Dorohoi mi searată o corespondență publicată în toate ziarele marghilomaniste, prin care se declară pur și simplu desființat partidul conservator din Dorohoi prin trecerea lui la organizarea dizidentă conservatoare din localitate. Pentru ca farsa să fie complectă corespondența s-a trimes Înainte de 1 Aprilie și sub forma unui proces verbal. Aflăm că absolut nici un conservator nu a părăsit partidul afară de acel semnal în capul procesului verbal, căci cei doi amici ai noștri semnați și ei mi-au declarat azi in scris că au fost înșelați cerându-le în numele meu să semneze o hârtie pe care n’au citit-o. Pe unii dintre semnatari nici nu-i cunosc, pe alții îi știu cărăuși foști sergenți de stradă, clienți ai curților cu juri și samsari de slugi. Așa că d. G. Stroici, care refușese avea o necesitate imperioasă să-și mai ridice puțin partidul a făcut... foarte bine că i-a recrutat. Totuși ce trist a pus ! In acest moment aflu că deja 10 din cei semnați au trimis telegrafic dezmințiri ziarelor marghilomaniste. Ernest Cănănău, -------------c\3CXV--------------- Bancă spelietoare In replica pe care d.Argetoianu a dat-o d-lui Victor Antonescu, ministrul de justiție, în discuția de asaltăeri de la Senat a relevat un fapt de o gravitate excepțională. D-sa a destăinuit cauza pentru care guvernul a adus eri înaintea Camerei, legea, care impune o taxă asupra tuturor contractelor de vînzare a produrtilor agricole. Iată faptele în toată gravitatea lor. Se știe că prin convențiunile încheiate între guvern și Banca Națională, guvernul s-a obligat să verse la Bancă tot aurul plătit de austro-germani și de englezi, pentru executarea contractelor de cereale. Banca se obligă să plătească pentru acest aur o primă de 2.50 la sută. Această primă corespundea cu prima pe care Statul o plătea germanilor și Englezilor în virtutea celor dintâi contracte. Contumul acestei prime nu a putut însă să fie pus în cel de-al doilea contract de cereale cu Germanii. Aceștia au cerut și au obținut ca prima să fie de șase la sută. Pentru a acoperi diferența de la 2 jun. cât primește de la Bancă până la șase cât trebue să dea nemților, guvernul recurge la această nouă taxă, ca agricultorii să plătească diferența. Cu alte cuvinte Banca Națională are aurul cu 2.50 — iar agricultorii plătesc restul. Nu numai că Banca Națională nu ajută pe agricultori, ci agricultorii plătesc pentru ea primele pentru aur. -------------oooooooooo------------- Informații 0 măsură dintre cele mai stupide este acela care oprește in zilele de Mercuri și Vineri din fiecare săptămână, ca băcăniile să vândă mezeluri. Eri, se știe că, conform dispozițiunilor luate, nu s’a vândut deloc carne in tot lașul. S’a vândut numai pește, adecă a luat pește cine a mai putut găsi prin piețe, între orele 8 — 10 dimineață. Neavând deci nici carne, nici peste toată lumea, nu ai avut voe pe ziua de ori să cumperi de la băcănie mezeluri. Bacanul ți-a răspuns că are mezeluri, ți le’a arătat că are, dar n’avea voe sâ’ți văndă. O măsură mai stupidă, mai copilărească mai degrabă, nici că se poate. Sperăm că repede de tot se va reveni asupra acestei caraghioase dispozițiuni. Epitropia casei Sf. Spiridon a publicat concura în ziua de 28 Iunie, pentru ocuparea definitivă a postului de medic primar la secția II-a chirurgicală din spitalul central, înființată din nou. Se vede că acest post este acela care s’a întrodus la Cameră în bugetul Epitropiei pe 1916—1917. D. G. Mihail, director cl. II la închisoarea Iași a fost avansat în posturile de director, cl. I la aceiași închisoare. Ministerul de finanțe a hotărît o măsură bine venită împotriva contrabandelor. S’a hotărît să se înscrie ca pentru rechiziții toate vitele din apropierea frontierelor. Această înscriere însemnează că la orice moment proprietarii vitelor să le poată pune la dispoziția autorităților. Ni se afirmă că din Delta Dunărei se pornise pentru consumul din țară o cantitate de 25 mii kg. pește proaspăt, cu ocazia Bunei Vestiri. Vaporul ce aducea peștele a făcut patru zile de la Tulcea la Galați și când a sosit în acest din urmă port tot peștele era stricat. El a fost aruncat în Dunăre. Intervențiunea ministerului de interne pe lângă petroliști și societățile de petrol nereușind a-i convinge să reducă prețurile pentru consumul intern, d. Al. G. Radovici ministrul industriei a sesizat Comisiunea pentru fixarea de prețuri, care lucrează acum la stabilirea de prețuri maxime pentru toate produsele petrolului, ca : uleiuri, benzină, lampant, etc. Sâmbătă, cel mai târziu, aceste prețuri vor fi publicate și vor începe deci a fi respectate pentru comerțul în interior. Zilele acestea, e vorba să se stabilească prețuri maxime pentru ciment, var, cărămidă și alte materiale de construcții. Capitala moare de foame 0 plângere a mai multor dispensați De la mai mulți dispensați din bat. 4 teritorial, vărsați la activ, primim următoarea plângere: Ne adresăm d-voastră și vă rugăm respectuos a ne lua apărarea cauzei noastre drepte prin stimatul d-voastră ziar, căci ni se face o mare nedreptate mai ales nouă ca dispensați, art. 18 alt. A din lege ca unicul fiu la mamă văduvă). După ce am făcut cele 40 de zile de instrucție la leat. 4 teritorial din reg. 13, compus în majoritate din scutiți și reformații găsiți buni, acuma am fost vărsați la activi, câte 20 din fiecare companie și vom fi trimiși la tranșee. Se poate o nedreptate mai mare. Atunci ce fel de dispensă mai e a noastră. Există sau nu mai există. La recrutările din acest an vedem că dispensele se mențin, iar noi sântem vărsați la activi, înțelegem să fie vărsați la activi dacă e neapărata nevoe scutiții și reformații găsiți buni care prin natura situațiunii lor sunt obligați la aceasta. In privința aceasta legea e foarte clară că vom fi întrebuințați în caz de mobilizare la armata teritorială, pentru care suntem gata la orice moment. Sperăm că veți fi pătruns de dreptatea cauzei noastre și ne veți,lua apărarea prin stimatul d-voastră ziar. Pentru că a deturnat, în timp de 14 ani, sxima de 16 milioane 791 de lei, Augustin Maz, bancher din Paris, cavaler al legiunei de onoare, a fost condamnat de camera coracțională la 2 ani de închisoare, 3000 lei amendă, și la interdicție pe timp de 10 ani a drepturilor civile, ceia ce constitue minimum de pedeapsă pentru abuzul de încredere. El a înglodat milioanele încredințate de către clienții săi, în operațiuni de arbitraj, jucând la bursă. Eli s’a depus la Cameră legea pentru chemarea sub arme a contingentului 1917 pe baza legilor de recrutare și organizarea armatei, ținîndu-se însă seamă de legea bugetară pe exercițiul 1916—1917. Până acum tot se mai găsea "o bucată de carne, o cospârlă de miel sau un crap cu 2 lei kgr. Astăzi însă stăm bine de tot, scriu ziarele bucureștene. Așa de exemplu eri, toată ziua au fost închise halele de carne și de pește iar mii de oameni le dădeau ocol, țipând că n’au ce mânca. Ouă nu există, păsări de fel, zarzavaturile colosal de scumpe. In așa hal a ajuns Capitala țărei. Să ne felicităm! A apărut No. 3 din Aliuță, Șansa de distinsul scriitor manuvelist M. Gane. Avîndu-se în vedere reaua voință manifestată de anume producători, și pentru a se putea face față fără întârziere atât trebuințelor armatei cît și populațiunei civile, consiliul de miniștri în ultima lui ședință, conform nouei legi a rechizițiilor, a autorizat pe ministerul de război să procedeze imediat în caz de nevoe, la rechiziționarea griului, făinei, vitelor și tuturor alimentelor sau obiectelor necesare trupelor și populațiunei civile. Această măsură extremă, de altfel, nu va fi aplicată decît în caz de nevoe absolută și în urma refuzului formal al producătorilor de a vinde cu bună învoială și pe prețurile maximale fixate din vreme. A apărut în editura „Librăriei Școalelor“ C. SPETEA, București. Din alte țări. Poesii și Poeme. Traduceri în versuri precedate de biografia și portretul autorilor, de I. Gr. Periețeanu. De vânzare la principalele librării din Capitală și provincie. , Profesorii și ofițerii Liceului militar vor sărbători, printr-un banchet Sâmbătă seara, înaintarea comandantului Lt.-colonel Broșteanu la gradul de colonel și trecerea sa ca comandant al Reg. 53. Tot cu această ocazie se va sărbători și înaintarea d lor maior Gurău și căpitan Apostolescu. In Germania tinerii de 18 și 19 ani au fost încorporați. In Franța o parte din clasa 1888 a fost chemată sub drapel. In Anglia, guvernul a chemat sub drapel, pe ziua de 10 Mai, contingentul 1916, afară de tinerii căsătoriți. Apa de Timișești a fost din nou oprită astăzi dimineață la orele 11. Aviatorul Verrier devenit celebru prin îndrăznețele raiduri făcute în actualul războiu european, are câteva recorduri frumoase de altitudine: Cu un pasager: 5.220 metri, în 45 minute (vechiul record : 4960 m.) . Cu doi pasageri : 3850 metri, în 35 minute (vechiul record 2290 m). Cu trei pasageri: 3750 metri, în 31 minute (vechiul record : 3225 m.). Cu 4 pasageri: 3410 metri în 28 minute (vechiul record : 3050 m.) : Primele trei recorduri sunt franceze, al patrulea însă constitue un record mondial. Prin retragerea d-lui P. Poni, rămăsese vacantă preșidenția consiliului superior agricol. C. Carabatescu, membru în consiliu, a fost numit președinte. Prefectul de Teleorman, d. Racotă, protejatul d-lui Procopiu, a fost numit membru. Prefectul de Tecuci d. Belu, a trecut la Teleorman. Tribunalul din Paris a condamnat la 15 zile închisoare pe soția unui mobilizat rânit și amputat, prinsă în flagrant delict de adulter cu un nemobilizabil, nerânit și neamputat. Severitatea tribunalului, care în loc de amendă obicinuită a dat închisoarea, a făcut o excelentă impresie. ----- Odată cu aplicarea prețurilor maximale au început să dispară de pe piață multe articole de prima necesitate, care mai înainte erau din belșug. D. V. Morțun ministru de interne, rămâne că a comis o gafă, când in plin parlament a făcut senzaționalele declarațiuni cu privire la contrabandiștii sus puși. In ședința de ori a Camerei, ministrul de interne a sfeclit-o de tot rău. D. Morțun a comis a doua gafă, prin declarația că, a fost o „enervare regretabilă“ când s’a aninat de contrabandiștii sus puși pe care nu’i cunoaște însă d-sa. D. Morțun dă acum îndărăt și aceasta nu se cade pentru un ministru,>■ . De astăzi au luat vacanță toate școlile internate din localitate. Descoperirea și arestarea autorilor crimei din strada Socola Cercetările pentru descoperirea acestei crime s’a continuat zi și noapte, de către Brigada specială de siguranță locală. Fiind mai multe indicii din care unele date de victima aflată în viață, s’a arestat mai mulți indivizi cari în urmă s’au constatat nevinovați. S’a stabilit însă că autorii crimei sunt țiganii minori: Costache Gh. Iordan zis Gh. Manușcă, Costache Șerban de 18 ani, fost condamnat în două rânduri pentru lovire și furt de păsări și fratele său Gheorghe Șerban de 16 ani; acești doi din urmă sunt fiii lui Dumitru Șerban aflat în prezent în pușcărie, condamnat 7 luni pentru ingeniosul furt de porci, care îi lua de pe stradă și le tăia, fapt publicat la timp. Acești doi din urmă au fost arestați și au declarat crima făptuită, locul unde au ascuns banii și obiectele de valoare furate, care s’au și găsit ascunse lângă un gard de cătină din apropierea locuinței lor. Cel d’ntăi și care a pus la cale crima este dispărut cu partea lui de bani și obiecte. Siguranța știe însă locul și s’au luat imediate măsuri pentru prinderea lui. Ei declară că au intrat în curtea victimelor escaladând gardul de pe la orele 9 seara. După ce ele se culcase, au stat ascunși în grajd până aproape de miezul nopței, când au venit la ușa de din dos pe care au forțat-o, atunci victima Ida Aron, deșteptându-se, sărind din pat și începând să țipe, Costache Iordan a apucat’o de gât și a strangulat’o, apoi a trecut în camera evreului David Aron, a sărit asupra lui, cel dintâi i’a aplicat lovituri, ceilalți doi îl țineau pănă ce a căzut în nesimțire, după care scotocind toate lucrurile din casă, i’au luat banii din geantă care îi ținea sub cap și câteva obiecte de valoare, au sărit apoi tot prin escaladare în stradă, au împărțit banii și lucrurile, cei doi din urmă le’au învelit în cămeșile lor pline de sânge pe care le’au desbrăcat, cel dintâi luându’și partea și a dispărut. Astăzi dimineață d. Iordăchescu, șeful siguranței a făcut la spitalul israelit confruntarea criminalilor cu victima în viață și recunoașterea obiectelor găsite, iar după amiază a făcut reconstituirea crimei la fața locului și confruntarea cu cadavrul Iței Aron în prezența d-lui Prefect de poliție Kilimoglu și a d-lui Procuror I. Rang, ce era de serviciu în noaptea crimei. Marele roman criminal „PROTEA“, seria III-a a cărui subiect este Goana morții sau Spionajul în Franța, distribuită în 8 părți mari, rulează astăzi la matineu și seara, pe ecranul de CINEMA-MODERN. înscenarea desfășoară un șir de peripeții aventuroase pentru prinderea unor bandiți spioni, de cătră detectiva Parisului PROTEA, rol interpretat cu un curaj indescriptibil de cătră celebra artistă d-ra Josette Andriot, una din cele mai talentate și mai frumoase actrițe, de la Comedia franceză. Sîmbătă 2 matineuri SALA SIDON— Matineu la ora 5 și reprezentație serală la 9 jum. cu program nou. A 6-a și ultima serie Din aventurile Fantastice ale unei americane PAULINA, seria a 6-a (și ultima). Această ultimă serie din senzaționalul și uriașul film roman cuprindeapte mari.