Evenimentul, iulie-septembrie 1923 (Anul 31, nr. 666-735)

1923-08-05 / nr. 692

Anul al XXXI No. 692 (152) "f*' knir xúmmnm 1 Leu1 Leu m | ——"■ [UNK] [UNK]-----r-""|-------i"“--—■ ■ —--nir^krBIWUlMI T-lhommi. INSERȚII ȘI RECLAME Un număr vechi 2 Lei Abonamente : Pe Un an 300 lei Director: RUDOLF SUȚU REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA IAȘI.—PIAȚA UNIREI Proprietar: PETRU P. BOGDAN ZIAR COTIDIAN Astăzi e ziua numelui iubitei noastre Suverane. Cu toții ne’ndreptăm gândul spre Acela, care, vi *clipe grele de resbel, aici la Iași, ca și pe front, a fost alinatoarea atâtor suferinzi, ușurând sufletele rătăcite și ajutând mulțimea, prin vorbele și faptele Ei, să aibă încredere in succesul final. --iw>i|' ■ «ț (iiH/'MWWwiwiiMvdneVUtr ..........—-» Duminică 5 August 1925 Cum suntem cunoscuți in străinătate «f-j.iwihVi. ■ *v. Lipsa noastră de propaganda este abil exploatată de dușmanii noștri. Ziarele din străinătate sunt pline de știri tendențioase despre România și poporul român și prestigiul țarii este tot mai coborât și discreditul nostru tot mai apăsător. Acum mai de curând, o agenție de publicitate americană „Associated Pres“, care deservește informațiuni și articole la presă din America a trimis întreaga abonaților săi un articol despre România. Articolul nu a fost reprodus de ziarele din New York, dar a fost reprodus de ziarele de provincie, din chiar orașele cari sunt centrele regiunilor in cari locuesc și români. Tonul articolului nu lasă nici o îndoială că provine din sorginte ungurească. Este o reeditare a vechilor acuzații ce ni s’au mai adus și se repetă din vreme in vreme. Și nu se găsește nimeni care să răspundă la ponegrirea aceasta a țarii noastre. Iată ce zice agenția americană : „Bucureștii cresc mai repede decât orice alt oraș european . Se 'ntinde in toate direcțiile către șesurile vecine, făcând un efort să-și adăpostească populația de un milion de suflete ce se sporește pe zi ce merge. In 1913, populația Capitalei nu era decât de 338.000 suflete, ce cuprindea 35.000 de austrieci și unguri și 43.000 de evrei. Bucureștii sunt orașul de veselie al Europei. Albine și râsete, cântece și beutură, dansuri și jocuri de cărți, sunt lucruri tot atât de scumpe inimei românului ca și celui mai vesel spirit mohem. j Românul mănâncă de cinci ori pe zi și este gata a mânca și după miezul nopții. Lui nu-i place, să se culce de vreme, își iubește sticluța cu vin și cărțile de joc. Și ar muri de iar avea cafea cu rom ori scandalurile cele mai noi din oraș. Calea Victoriei, Fifth Avenueul Bucureștilor,geme de mulțimea femeilor frumoase in toaletele după moda cea mai nouă din Paris, și încărcate cu bijuterii. Ofițerii de armată in cisme inalte de lac, in uniformă salbastră-găurită, trec pe lângă ele, zimbindu-le. Intre acești Don juani și Lotharii vezi grupuri de țigani și țigance cu numeroasele lor progenituri, mulți din copii fără nici o haină pe ei. Căci aceasta este țara țiganilor, rasa din care se trag vrăjitorii țigani și vagabonzii Statelor Unite. Țiganii cred că frumuseță goală este mai mult adorată. Femeile Române, cari, fără îndoială sunt cele mai atractive și mai fascinatoare in Balcani, își datoresc frumuseță, ochii languroși și culoarea brună sângelui țigănesc și grecesc ce curge in vinele lor. Ele sunt ușuratece și vioaie, romantice și iubitoare de plăceri. Ambele sexe in România folosesc parfumuri, și cosmeticuri in abundență. Comerțul cu cosmeticuri este cel mai profitabil în România. Bărbații români sunt înalți, frumoși și bruneți, dar sunt înclinați sa fie afeminați. Ei îmbracă jachete strânse pe trup, corsete, și pun monoclu la ochi. Aceste, natural, nu se referă la țărănime, care este tare, urâtă la înfățișare, energică și este stâlpul țării și speranța ei cea mai mare pentru viitor“. cuprinde revolta și disprețul pentru oamenii cari au îndrăznit sa conducă destinele popoarelor.. Fără revizuirea păcii de la Versailles Europa nu-și va câștige liniștea . Fără revizuirea păcii de la Versailles! Dar revizuirea păci de la Versailles însemează revizuirea păcei de la Trianon... Ș aceasta o doresc oare minoritațile noastre din România ? Politica externă a Românie poate fi numai una : respectarea tratatelor de pace ! Și sunt dușmani ai țării românești toți ce, ce, conștient sau inconștient, și pun în serviciul propagandei revizioniste de la Berlin. O politică externă inadmisibilă Presa minoritară din România are o politică externă a ei proprie : propaganda de față în contra aliatei noastre Franța. Am avut prilej să înregistrăm în repetite rânduri articolele pe cari propaganda germană de la Berlin le strecoară în ziarele germane și ungurești de la noi. Relevăm un nou articol publicat de „Schwedische Volkprese din Timișoara : „Europa stă în fața unei catastrofe. Nu războiul e vina, ci mai mult pacea de la Versailles, care e o nebunie și o ușurință fără pereche în istorie. Când citești descrierea pe care o face americanul Parker despre modul cum sa făcut această pace, te Stâlpii de partide Sub titlul de mai sus, confratele nostru „Voința Vasluiului“ publică următoarele importante rânduri : TRIBUNALUL JUDEȚULUI VASLUI Extract După actul autentificat de acest tribunal sub No. 1249 din 21 iunie 1921 pentru constituirea Obștei de cumpărare a moșiei Drăgești din com. Borășt din Vaslui. Locuitorii cultivatori de pământ și anume: Gh. I. Adam, Gh. Râșcanu, D. Staicu și Ioan Radu Ciurescu din orașul Vaslui, C. Muștiuc, V. Barbu, Lungu, Șt. Sima, N. T. Purpan, P. Circan, V. Roșu, Gh. Ciobanu, Th. Grămadă, I. Plop, V. Poenescu, N. P. Nimirceag, I. Roșu, N. Pruteanu, V. Boboc, Th. Nicu, I. Doliu, Gh. Șuhan, C. Purpan, N. Roșu, Lt. Muștiuc, V. Pintilii, Șt. Huțup, Șt. Șchiopu, V. Gh Muștiuc și N. Panfir din com. Coșești jud. Vaslui s’a constituit în obștie ei scopul de a cumpăra, explora și parcela moșia Drăgești, com. Borăști, jun Vaslui, proprietatea d-lor Kesim și Țcranu, pe baza de responsabilitate solidară și nelimitată. Capitalul necesar se va depune de obșteni după normele arătate în stati și proporțional cu partea ce fiecare lua din moșie. Sunt aleși ca mandatari ai obștie pe toată durata (frica sireaca N. R Gh. I. Adam, Gh. Râșcanu și N. Nimirceag, iar ca cenzori d-nii D. J Țaicu, Ioan Radu Ciurescu și Ion Roșiorișița va funcționa pe baza bei Bărcilor Populare și legei Casei Centra a împroprietărirei (pentru cine au fos făcute aceste legi și cine se folose?e de ele N. R), cum și în baza statutul? prezenței obștii, delegând pe d. (senator) Gh. Adam (cine. altul ar fi avu mai mult interes și ’și-ar fi întrebuința mai cu folos trecerea pe la sfinți? L. R.) cu efectuarea actului de cumpărau a zisei moșii în numele obștenilor i, prețul și condițiunele ce ar socoti um convenabil, cum și a contracta un împrumut de la Stat sau din altă pan până la 2 milioane lei, fixându-și condițiunele. Președinte E. MARȚIAN Grefier, D. Barzu Redact. M. Neguli Capitalul depus de membrii obștii Drăgești proporțional cu partea ce fiecare urmează să ia din moșie este: