Evenimentul, iulie-septembrie 1923 (Anul 31, nr. 666-735)

1923-09-15 / nr. 724

Ultime Informații Dl. Vintilă Bratianu s’a reîntors din lungile călătorii făcute în vederea equilibrului nostru financiar și economic față de străinătate. Resultatul însă pare să fie dejastres, nimic absolut nimic nu a putut face marele nostru financiar. Descreditul străinătății este,complect îndreptat contra noastră. Intimii d-lui V. Bratianu sunt in măsura să ne spue că însuși Ministrul de finanțe este cu desăvîrșire deprimat. Mâine se deschide Curtea cu furi, din seziunea Septembrie. Se judecă in localul școalei primare Vasile Alexandri. Din partea d-lui general Gherculescu, președintele Regionalei F. I. S. R. Iași, primim următoarele, spre a fi publicate: Se aduce la cunoștința celor interesați că între 27—30 Septembrie 5 — 10 și 14—20 Octombrie 1923, la Parcul Sportiv „Regele Ferdinand“ se vor ține concursuri ofi^ale ,între echipele sportive din întreaga regională Iași, școli și corpurile de trupă din întreg Corpul de Armată , pentru Atletism și Football. La aceste concursuri, mai mult ca probabil că, va asista M. S. Regele Ferdinand și A. S. R. Principile Carol. Regionala Iași, pentru a răsplăti pe concurenți, roagă toate instituțiunile locale ca să ofere câte un premiu învingătorilor. Din partea Regionalei Iași se vor da ca premii materiale sportive în valoare de 20.000 lei. La aceste serbări vor lua parte Regionalele Cernăuți, Chișinău, Brăila și București. Programul concursurilor este următorul: PROGRAM: PARTEA 1 1) Alergări de viteză 100 m. 2) 200 m. 3) 400 m. 4) Alergări de fond 800 m. 5) 1500 m. 6) Alergări de rezistență 5000 m. 7) 10.000 m. 8) Alergări de barieră viteză 110 m. 9) 400 m. 10) Sărituri înălțime cu vânt și 11) fără vânt. 12) Sărituri de lungime cu vânt și 13) fără vânt. 14) Sărituri cu prăjina. 15) Sărituri cu trei pași. 16) Aruncarea suliței mâna dreaptă și stânga. 17) Aruncarea discului. 18) Repezirea greutății. 19) Aruncarea ciocanului cu mâna dreaptă și stângă.* 20) Aruncarea greutății cu mâna dreaptă și stângă. 21) Alergări cu ștafetă 100 m. 22) Alergări cu ștafetă 1600 m. 23) Săritura culcar. 24) Aruncarea grenadei în diferite poziții. 25) Alergări cu catalige. 26) Alergări cu întregul echipament de război 800 m. 27) Lupta cu baioneta. 28) Lupta românească corp la corp. 29) Scrimă. 30) Box. PARTEA 11 Concursuri de Echipe 31) Foot-ball. 32) Ralley-ball. 33) Basket-ball. 34) Oină. 35) Tennis. 36) Rugbey. Sergentul Scurtu, din Strada Cucu, a reușit azi să prindă pe un pungaș, anume Herman, care azi dimineață furase unui domn un tramvai un portofel cu acte și 800 lei. Solemnitatea deschiderei cursurilor la Liceul Internat, a fost fixată pentru 24 Septembrie. D. Zadii, profesor la Conservatorul de muzică, a obținut un concediu de 4 luni va fi suplinit de d. Garabet. —s— —s— EVENIMENTUL Quito Mici jiniar Azi a avut loc deschiderea anului judiciar. La Tribunal ședința solemnă s’a deschis la ora 1, sub președinția d-lui ‘ Eugen Petit, prim-președinte. ( Tribunalele se constitue, după cum urmează : Judecători de ședință : d-nii Trandaforescu și Culiano la secția l-a, Lupu și Stănescu la a doua și Gervescu și Fossa la a treia. Supleanți, d-nii Gavrileșcu la secția î, Gheorghiu la a il-a și Scheleni la a treia. Judecători de instrucție: d-nii Zaharia la cabinetul 1, Eșanu la cabinetul ii și Cațichi la cabinetul 3. Portărei d-nii Popovici la Tribunalul Secția 1 și II Meșteș la a treia și d. Vartic pentru Curte. Constituirea Curței s-a făcut la ora 2. Programul adunărei generale a asociației profesorilor universitari care se va ține la Iași, in Aula Universității, in zilele de 23—26 Septembrie 19 23. Ziua de 22 Sept. ora 4 d. a. 1) Cuvântarea de deschidere a Președintelui Asociației Profesorilor Universitari. 2) Raportul secretarului general asupra activității Asociației pe anul 1922- 1923. 3) Raportul casierului general asupra situației financiare a Asociației 1922- 1923. 4) Citirea chestiunilor puse in discuție in ordinea de zi și care sunt: a) Reluarea normală a activității universitare ; b) Sporirea mijloacelor pentru ca Universitățile să-și poată îndeplini menirea lor culturală ; raportor dr. dr. Bacaloglu; c) Chestiunea lefurilor, gradațiilor și pensiilor pofesorilor universitari, raportor d. 1. Petrovici. d) Modificarea statutelor. 5) Alegerea comisiunilor și raportorilor asupra chestiunilor, puse in discuție. 6) Seara : banchet. Ziua de 24 Septembrie Orele 8 12 a. mi.d. Discuțiunea in secții a diferitelor chestiuni. Orele 3—7 p. m.: Discuții in ședință plenară asupra acelorași chestiuni. Seara : Festival la Teatrul Național. Ziua de 25 Septembrie Orele 8 — 12 a. m.: Continuărea discuțiunilor și punerea de concluzii. Alegerea noului biurou pe anul 1923— 1924 și desemnarea Universității, unde va avea loc viitoarea adunare generală a Asociației. Orele 4 p. m.: vizitarea monumentelor istorice ale sașilor și împrejurimile, in special Cetățuia. Ziua de 26 Septembrie Plecarea in excursie in Basarabia, unde se vor ține conferințe in anumite centre, după un itinerar și program ce se vor anunța ia timp. La Teatrul Național s’a pus in repetiție „Nodul Gordian“, cunoscuta comedie a d-lui Valjan. In primele roluri se remarcă d-șoara Vrânceanu și d. Miluță Gheorghiu. —s— Eri s’a oficiat la cimitirul israelit un parastas, în memoria defunctului filantrop Iacob de Neuschotz. Au participat toți curatorii orfelinatul Neuschotz. și o azistență numeroasă. In numele comitetului orfelinatului a vorbit d. Eliscu directorul orfelinatului care a comemorat actele frumoase sevârșite de regretatul. Dintre azistenți a vorbit d-l. Vily Goldstein. Mâine Sâmbătă la ora 10 dimineață la Biserica Sf. Teodor din Iași, va avea loc un parastas de împlinire a unui an de la moartea mult regretatului Dimitrie Bradea, sunt rugați asista la acest parastas toate rudele și prietinii cari l-au cunoscut. Se aduce la cunoștința tuturor ofițerilor și gradelor inferioare, activi și de rezervă, cari au făcut poarte din Reg. 53 Infanterie Iași in timpul războiului 1916—1317 până la refacere, că Duminică 16 Septembrie 1923 ora 10 dim. va avea loc la Biserica Sf. Teodor din Iași. Parohia Părintelui Petrovanu, un Te Deurn pentru comemorarea zilei de 3 Septembrie 1916, data intrărei Regimentului in foc. După Te Deurn va avea loc o masă camaraderească la o vie din marginea orașului. Toți cari au făcut parte din regiment la acea epocă sunt rugați a nu lipsi de la această sărbătoare. —— Adunarea generală a „Asociației profesorilor universitari din România“ va avea loc negreșit anul acesta la Iași,*in zile de 23, 24, 25 Septembrie [iar nu 25, 26, 27]. Suntem informați că Noua Fabrică de Uleiuri a’ Marii Păcurari S. A. Iași, a pus in vânzare untdelemnul superior extrarafinat „Olivia“, care se poate de la toate magazinele procura de coloniale și delicatese. Intrarea la ziarul „EVENIMENTUL“ se face prin curtea otelului Irayan, de lângă cofetăria Funiak. üicietatea tlilcffi sați CONVOCARE Domnii membrii Viticole sunt rugați să ai Societaței se întrunească in localul societăței Duminică 16 Septembrie a. c. ota 10 dimineața pentru a se consfătui asupra mai multor chestiuni foarte importante, intre care fixarea prețului de vânzare a vinului din recolta anului curent. Consiliul de Administrație Publicație In ziua de 23 Septembrie c. ora 11 dimineața se va ține in localul acestei Primării licitație orală pentru vânzarea unui loc in suprafață de 490,50 m. p. situat in Mah. Broscăriei intre proprietățile No. 8 și 17. Garanție provizorie 300 lei in numerar. Dispozițiunile art. 72-83 din Legea Contabilității se vor aplica acestei licitații Concurența va începe de la 13 lei 50 m. p. Planul locului să poate vedea in orice zi de lucru la Serv. Arhivei Dosar No. 90 din 922, intre orele 81. Ultima oră. Ora 12 Ocuparea insulei Lerds de către trupele italine Roma 14 Septembrie. Se anunță din Roma că trupele italiene au ocupat ieri insula Lerds. Iminenta arestare a colonelului Botzaris Atena.14 Septembrie. Se anunță din Atena că flota greacă a sosit la Faleron unde va da salutul vaselor aliate. Se crede că guvernul grec va aresta pe colonelul Botzaris, implicat in asasinatul din Iatina. Cutremur de pământ in insula Cipru București 14 Septembrie. Se anunță din Atena că un mare cutremur de pământ s’a simțit în insula Cipru. Atacul trupelor grecești București 14 Septembrie. Trupele grecești au atacat patrule grecești și au ocupat nouă posturi la gura Mariței. Guvernul turc a înaintat un protest. Guvernul Stresseman se clatină Berlin 14 Septembrie. Guvernul Stresserman se clatină. Naționaliștii germani îl combat violent. Cancelarul va întâmpina obstacole ,chiar in sânul cabinetului. Amânarea călătoriei Suveranilor București 14 Septembrie. Persoane politice bine informate se cred in măsură să afirme că amânarea vizitelor familiei noastre Regale la Curțile de la Londra și Romă s’ar datora indispozițiilor ce au produs guvernelor engleze și italiane, măsurile de ordin financiar luate de guvernul nostru.