Evenimentul, iulie-septembrie 1923 (Anul 31, nr. 666-735)

1923-07-22 / nr. 681

\ H s’au luat și ceia ce aveau, nu le mai rămâne decât să recurgă la microbi. Apoi ei au credința că, chiar de nu ar reuși să șteargă de pe fața pământului pe francezi, englezi etc., vor reuși totuși a-i slăbi în așa fel încât să se predea fără lupte. Ei bine, acest plan diabolic de a cuceri pământul prin microbi, după cum s’a ivit pentru prima oară în 1914 în Germania, tot așa se va pune in aplicare într’un viitor apropiat tot de Germania. Numai ea are puterea de a omorâ, fără remușcări, femeile și copii dușmanilor lor. Cartea profesorului francez, deși se arată clar că dintr’un asemenea războiu nu vor scăpa nici aliații ei nici ea, nu va avea totuși nici un răsunet peste Rin, din contră va produce oarecare bucurie și-i vor face să exclame: „Le e frică ! Dar de ce le e frică nu vor scăpa“. Așadar, e posibil să avem im războiu, cum nu a mai fost pe suprafața pământului de când există omul. Cum au suferit românii în închisorile maghiare iată ce povestește maiorul O. Sorescu, condamnat de tribunalul din Budapesta, la 11 ani muncă silnică, eliberat acum, după 2 ani și 3 luni închisoare, asupra suferințelor indurate de dânsul și de tovarășii săi: „Am fost arestat la Budapesta găsindu-mă un drum din Viena spre Brașov, acuzat fiind cu crima de spionaj contra statului maghiar. Depus la penitenciarul militar din Budapesta am stat acolo inchis patru luni, insă neputăndumi se dovedi nimic, am fost predat tribunalului civil din Budapesta. In cele patru luni căt am fost inchis la tribunalul militar, o singură dată am fost chemat de judele de instrucție, care s’a purtat față de mine in cel mai murdar chip. Observ cu acest prilej, că in penitenciarul militar din Budapesta se află numeroși cetățeni români, cehoslovaci și iugoslavi acuzați cu crima de spionaj, insă nici după ani de zile nu primesc actul de acuză, ci stau închiși pe motiv că sunt supuși ai micei Antante. Fiind predat tribunalului civil, aci s’a ridicat acuza ini contra mea pentru „inalta trădare“, „trădare diplomatică“, „omucidere“, „jaf“, „spargere“, și multe altele. ❖ Tratamentul in penitenciare față de supușii români a fost cel mai dejositor, sălbatic și murdar, fiind înjurați in tot momentul de D-zeu, mamă și țară, murdărind in cel mai infam chip națiunea noastră, ba chiar și pe membrii Casei noastre Domnitoare Căt timp noi cei închiși eram in camera comună, comandantul penitenciarului militar a plasat intre noi agenți provocatori, cari făceau cele mai mincinoase rapoarte in contra noastră, pe urma cărora comandantul închisorii ne croia pedepse disciplinare. Pe mine m’au purtat de 26 ori dintr’un penitenciar al Budapestei in altul, in fiecare rând fiind încătușat, ba chiar lovit de gardieni cari mă escortau. Celulele penitenciarului din ocolul al V-lea in Markoutca erau pline de mii și mii de stelnițe, păduchi și alte insecte. Albiturile muai le spălau și fiecare dintre noi era silit să-și spele singur hainele de schimb. Ei nu dredeau posibilitatea de a ne curăți celula, zicând că pentru criminali ca noi și așa este bine, căci și insectele acele spurcate voesc să trăiască. In celulele comune unde eram inchiși căte 12—15 inși erau numai cinci paturi și tot atâtea pături, așa că ceilalți dormea pe padimentul de piatră sau asfalt. Luni de zile am dormit pe padimentul de piatră imbolnăvindu-mă. * Mergând la medicul penitenciarului, acesta crezând că nu înțeleg limba maghiară, spunea ajutorului sau nu limba maghiară: Adjon ennek a bitang oláhnak egy olyan adagot, hogi cögögön meg tőle. (Pe românește: Dă-i acestui EVENIMENTUL bitanc volnh o astfel de doză de medicină, ca să crepe). Pe acest neam îl cheamă „Meul“ și această fiară fără suflet și conștiință are îndrăzneala de a se numi doctor, ocupând postul de medic al penitenciarului. Un alt soț demn al acestui câne, care nici glonțul, ci numai ștreangul îl merită, este medicul spitalului de inchiziție din Gyurtologhaz“ un anume dr. Takarias. Acest armean de origine din Gherla, suferind eu de un reumatism de nu mă mai puteam mișca și de friguri mari, m’a primit in spital insă după trei zile mă dădu afară, deși eram insăgrett bolnav, zicând: „Olahnak itt nines heye“. (Valahii n-ai aici loc). Informații In portul Giurgiu a sosit acum 3 zile un transport de 30 ftigoane zahăr tos, adus din Cehoslovacia, care, desigur, a fost imediat transportat la..... București. Zahărul acesta se va vinde cu cel mult 20 lei chilogramul. Mă rog, lașul face parte din România sau nu ? S'o știm și noi. Nu se poate nimic face pentru Iași? Tot ce e ban și ieften e numai pentru Capitală ? . Din Londra se anunță că în cercurile conducătoare circula zvonul despre eventualitatea venirei principelui Nicolae al României la tronul Albaniei. LIGA CULTURALĂ DIN IAȘI Rezultatul material al serbărei datel de Liga Culturală și sufletească a tuturor». Românilor din Iași, în ziua de 24 iunie 1923 ,la grădina Copou, a fost suma brută de 39,613 lei 50 b. Scăzăndu-se cheltuelile cari s’au rădicat la suma de 9309 lei 50 b., a ramas ca beneficiu net 30.304 lei. Cu prilejul publicărei acestui frumos rezultat, Comitetul Ligei Culturale din Iași, mulțumește cu căldură tuturor doamnelor și domnilor din societatea ieșană, care necruțăndu-se de nici o osteneală, au dat concursul lor desinteresat, pentru a asigura reușita acestei serbări, precum și ziarelor locale. Deasemenea Comitetul mulțumește întregului public ieșian, pentru concursul pe care l-a dat. f JAFUL LA STAȚIUNILE BALNEARE ȘI CLIMATERICE. 1 Persoane sosite de la băile Slănic Moldova, ne informează că restauratorii își fac de urât în această cunoscută stațiune balneară. In ultimul timp Slănicul este populat de foarte numeroși vizitatori. Pe măsură ce numărul lor crește, cresc și prețurile la restaurante. Așa, se plătește numai pentru un pui, cu pumnul, 60 lei. Celelalte feluri de mâncare de asemeni se taxează după cum vor restauratorii și restauratorii desigur vor cît de mult. Intrucât privește prețurile alimentelor pe la mănăstiri, ele au ajuns fantastice și însăși călugărițele de la Mrile Varatec și Agapia par eâteodată jenate, când pretind prețuri exagerate de la vecini vizitatori. Conferința Micei Antante a fost definitiv fixată pentru zilele de 28, 29 și 30 iulie la Sinaia. Călătoria Suveranilor în străinătate, va avea caracter oficial. Regele și Regina vor fi însoțiți de d. Ioan I. C. Brătianu, I. G. Duca, N. Mișu, general Paul Anghelescu și de două doamne de onare ale Reginei. Suveranii vor pleca, deși data nu a fost definitiv fixată—între 1 și 15 Octombrie a. c. • In zilele dela 26—30 Iulie c. se va ținea, aici în Iași, un congres al membrilor societăței naționale de apicultura din România. In acest congres se vor discuta chestiuni foarte importante privitoare la încurajarea și desvoltarea acestei industrii națională și de la care vă rugăm să nu lipsiți, intre altele veți hotărî asupra participării la marea expoziție agricolă ce se va ține în Septembrie în Iași. Reducerea pe c. f. r. pentru membrii societăței este de 75 la sută cu condițiunea a prezenta la control cartea de membru eliberată de societate. In prima zi a congresului, veți veni la sediul societăței, școala primară „Vasile Conta“, str. Nicolina. D. Robert de Jouvenel se află de mai multe zile in România. Ilustrul senator este unul din fruntașii politici ai Franței, redactor al ziarului „Le Matin“, delegatul Franței in Liga Națiunilor și președintele comisiunei de propagandă. Este o figură mondială, care se bucură pretutindeni de largi simpatii. Scopul vizitei d-lui de Jouvenel in România este de ordin intim. Fiecare minister de aci înainte va cheltui cu transporturile pe c. f. pendinte de departamentele respective, sunii cari vor intra in casa direcțiunei generale a căilor ferate. —7— După cercetările zadarnice ale poliției pentru descoperirea hoților, cari in noaptea de 29 iunie au comis o îndrăzneață spargere la palatul „Kaiser Wilhelm I.„ din Berlin, „Unter den Linden“! faptul s’a repetat in noaptea de 18 Iunie când hoții au pătruns din nou in palat și au reușit să dispară luând cu ei o pradă considerabilă. Din Riga se anunță că cu toate că patriarhul Tifon a fost eliberat, urmărirea lui judiciară continuă. In curând va avea loc procesul, `z La Viena s’a primit știrea din Belgrad, despre arestarea lui Rădici, acuzat de îndemn la revoluție și insulte aduse Reginei Mărioara. , Știrea nu s’a confirmat incă. D-na Maria și Dl. Mihai Eșianu Judecător de instrucție, au plecat la Piatra Neamț spre a petrece vacanța. Aflăm că d-na Paula Petrea soția D-lui avocat Nec. Petrea, a absolvit cu succes cursul superior de liceu, trecând și examenul de absolvire. —17— Administrația Financiară face cunoscut tuturor contribuabililor nevizitați incă de comisiunele de recensământ, că prelungindu-se termenul pentru impuneri, comisiunele vor lucra in orașul Iași până la 31 August a. c. Ateneul popular din Tatarași va face o excursiune in luna lui August la Ploești, unde va da o șezătoare și alta la Sinaia. Cu ocazia vizitei in Sinaia, Ateneul având și un cor mixt renumit sub conducerea maestrului Popovici, va organiza un parastas la mormântul lui Take Ionescu. SITUAȚIA DIN SERBIA — Ia ajunul unui răsboi civil.? Se pare că nici astăzi situația nu e consolidată în Serbia, după cum nu e consolidată în Grecia. In Serbia, d. Rădici a refuzat o colaborare sinceră cu partidul radical și acum a pornit o mișcare împotriva guvernului și a Statului, pe care am numi-o dezagregare. Intr’unul din discursurile sale d. Rădici a spus: „Vom boierită pe toți cei ce sunt împotriva suveranității Croației. Oamenii aflați în această categorie nu vor mai primi nici un pahar cu vin, nici o bucată de pâine, nici o picătură de apă“. Ce înseamnă aceasta decât vestirea războiului civil cu orice preț. —s— 1 CU TOȚII LA CELE 3 Mari serbări din grădina Copou organizate de către CERC. ZIARIȘTILOR PROFESIONISTI DIN IAȘI în zilele de Sâmbătă 21, Duminecă 22 și Luni 23 Iulie c. Intrarea 5 lei de persoană. BILETE DE BAI Conform avizului No. 41682 / 11579 din 1923 a Direcției Serviciului Comercial C. F. R., publicat în foaia oficiala C. F. R. No. 80 din 2 iulie a. c., stația Iași poate emite bilete de băi numai pentru stațiunile mai jos notate : La Băile Felix pentru Băile Felix. La Băile Herculane pentru Băile Herculane. La Brăila pentru Băile Lacul-Sărat. La Buzeu pentru Băile Sărata Monteoro. La Buziași pentru Băile Buziaș. La Constanța pentru băile Constanța. La Covasna pentru băile Covasna. La Govora pentru băile Govora. . . La Jiblea pentru băile Călimănești și Caciulata. La Mizil pentru băile Boboci. La Piatra-Neamț pentru băile Bălțătești și Oglinzi. La Cetatea Albă pentru băile Budache. La Pașcani pentru băile Oglinzi și Bălțătești. La Pucioasa pentru băile Pucioasa. La Slănic pentru băile Slănic din Prahova. La Sovata pentru băile Sovata. La Tg.-Ocna pentru Slănicul din Moldova. La Toplița Română pentru băile Borzea. La Tușnad Băi pentru băile Tușnad- La Vatra Dornei pentru băile Vatra. Dornei. La Bucaz pentru băile Bucaz și la Tg.-Frumos pentru băile Strunga. Biletele de băi se vând numai în timpul de la 1 Iunie până la 1 Octombrie a anului1 eurem și vor fi valabile pentru înapoere până la 31 Octombrie a. c. la toate trenurile de călători, afară de cele exprese. Grădina și Sala Sidoli Astăzi și iri zilele următoare. Zilnic câte un matineu ora 5 jum și seara la 9 jum. Sâmbătă și Duminecă căte 2 matineima ora 3 și 5 jum și seara la 9 jum. Cel mai nou film cu Maciste, Maciste și Ocnașul Senzațională, zguduitoare și emoționantă dramă in 8 acte mari 8. Opera complectă. Macister e superior tuturor rolurilor interpretate până azi de celebrul artist uriaș. Excepționalul program mai cuprinde feerica călătorie la Sirakuza și două comedii dintre care una cu simpaticul comic EL „El portar la sanatoriu. —s— Cinema Modern Astăzi in ambele matineuri la ora 3 și 5 jum. și seara la 9 jum. Celebra și neîntrecuta stea mondială MALY PICON apare in celebra dramă de moravuri Paziți-vă ficele dramă extraordinară in 8 acte din viața unei femei perdute fost formidabil Paiet extraordinar. Succes intens. Programul mai cuprinde „Zigoto Pretendent“ in 2 acte. Comprin imediat un local de cît OC JJIC la ciumă și restaurant compus din 4 camere pivniță și curte. Doritorii se vor adresa in Str. Arcu No. 13. /