Evenimentul, martie-decembrie 1941 (Anul 35, nr. 8979-9019)

1941-07-22 / nr. 8996

i r .X * Director RUDOLF SUȚU Firma înregistrată la No. 22 din 12 Mai 1938, in registrul publicațiunilor la Trib. s. Hl comercială, Iași Ziar informativ de Luni dimineață Cum se va distribui pâinea la Iași COMUNICAT OFICIAL Având in vedere că din cauza îngrămădirea prea mulți consumatori la anumite brutării și că din cauza tendinței unora din consumatori de a cumpăra pâine și pentru zilele de mămălgă, se produc aglomerări mari (cozi) la brutăriile respective, in vederea reglementării distribuției pâinei așa fel ca neajunsurile de mai sus să înceteze se dispune următoarele: Toți cetățenii se vor înscrie din nou, în zilele de Luni 21, Marți, 22 și Miercuri 23 Iulie la brutăriile din cartierul respectiv. Întrucât cantitățile de făină ce se distribue brutarilor sunt în raport de puterea de fabricație a acestora, brutarii nu vor primi la înscriere decât numărul de persoane respectiv indicat la Primărie, iar cei ce depășesc acest număr se vor înscrie la brutăria următoare cea mai apropiată. Incepând de Joi 24 iulie pâinea se va distribui numai conform cu înscrierile de mai sus și cu buletinul de recensământ pe baza căruia consumatorii vor obține Joi 24 ci tie la brutăriile respective câte un carton tipărit cu evidența distribuției pâinei, în felul cum au procedat cei mai mulți dintre băcani la distribuirea zahărului și uleiului. Modelul se va da brutarilor de către Primărie. Tot pentru evitarea aglomerațiilor (cozi) pâinea se va distribui: pană la ora 6 30 pentru instituții. (Spitale, internate, cantine etc ). De.a 6 30 până la 10 pentru populație. Dela 10 înainte pentru restaurante, etc. Trupele germano-române înaintează in Podolia Succesele armteor germano-fimze. Trupele germane au inantat In Rusia 600 km. O zastrele firă de urne ale armatelor sovietice. Aspectul sinistru al fostului front rus. Buc. 21. — Știrile confirmate in cursul zilei de om care anunță că trupele germanoro âne au trecut Nistrul, respingând petutndeni pe inamic, au stârnit pretutindeni un entuzism de nedemus. Trupele germano-române au intrat în Podolia și-și continuă irezistibila lor înaintare. Pe de altă parte, comunicatele extraordinare germanofinlandeze de est, anunță că trupele germane și finlandeze fnamează pe două părți dincolo de lacul Laogu, armtele boșevice fiind pretutindeni respinse cu mari perderi. Peste câteva zile se cotând ța fapte extraordinare de mersul războiului și de consecnțele fulgerătoarei înaintări germane-româno fineze. Ocuparea și depâștea cu mult a orașului Smolensk. Capitala Rusiei Albe și distrugerea tuturor căilor ferate ,extrem de importante din acea regiune, face ca soarta bolșevicilor in Rusia Centrală, si fie pecetuită. Înaintarea trupeor germane în adâncime în Rusia a atins ori extraordinari cifră de 600 km. Ca un prm rezultat al acestei tulmnante înaintări este faptul că mia btalin a fost trecută pretutindeni și lăsată cu mult in urmă. Pe de altă parte trupele germano-române iși continuă înaintarea dincolo de bustru zdrobind pretutindeni pe inamic. Pe frontul de Nord, trupele germano-finlandeze dau pretutindeni peste cap pe rușii ce se retrag in grabă și într'o dezordine și iniscipină nema pomenită. In tot acest tip, când inamicul poșevic este sfărâmat In Est, lupta contra Angliei continuă cu succes pe toate celelalte fronturi de luptă. Insula engleză este bombardată zilnic de teribilele „Stukas", in Mediterana Orentală, marea bază engleză și la Aexandria (Egipt), a fost bombarată de nenumărate ori. La fel s’a întâmplat cu Haiai și Cipru. Canalul de buel și Port Said au fost de asemenea compardate cu o vn entă extraordinară! in ultimiie 24 de sute de avioane germane „Stukas“ au bombardat și cosrus complect calea ferată retrograd- Moscova, zeci de trenuri, adică sute și sute de vagoane sovetice cu soldații materiale au fost aruncate in aer distruse. Numai in regiunea Smolensk au fost găsite la sosirea trupelor germane mii de vagoane distruse ne avala Reichului. Armata sovietcă rămasa în Basarabia de Sud sau sa predă S3U va fi nimicită în câteva zle Roma 21. (Ștefani). — Ingarul „Messagero* de el a apărut o mare corespondență trasâ de pe frontul de luptă al Basarabiei. Corespondentul care-și trite notele sale de pe câmpul de luptă din Basarabia, cer e că armata sovietică prinsă în cleștele armatelor germano-român in s ud, are două posibilități: 1) Sau se prea ui-dat și 2) Sau primește lupta cu toate consecințele ei. In orice caz un luccru este simplu, notează corespondentul : această mare armată sovietică va fi nimicită complect în cel mai scurt timp. Armatele germano-române înaintează pe malul stâng al Nistrului — Comunicatul oficial german — Berlin 21. (D. N. B.), — înaltul Comandament al armatei germane, Marele Cartier general al Fuehrerului comunică: Forțele armatei germano-române, ce se găsesc în dfensivă în Basarabia, după ce au zdrobit pretutindeni pe unicul pus pe fugă cu pierderi colosale pentru el, își continuă înaintarea pe malul Nstrului. In regiunea de Nord Vest trupele germane au depășit cu mult Smolenskul, continuându-și înaintarea. In Nord, forțele germano-finlandeze își continuă cu succes înaintarea lor. Trupele sovietice încercuite pe mai multe fronturi au făcut ori disperate încercări pentru a scăpa din cleștele de fer, dar toate aceste încercări s-au soldat cu eșecuri colosale și cu pierderi sângeroase pentru inamic. Pe frontul Occidental, aviața Reichului a atacat și bombardatori cu succes Centrul și Sudul Angliei. Încercările engleze de a ataca Franța și Norvegia au eșuat total. De asemenea au eșuat încercările britanice de a bombarda teritoriul Reichului. Sovietele au pierdut până azi 1 milion și jumătate soldați Berlin 21. (D. N. B.). Corespondentul Agenței Havas a comunicat cu știrea că până azi, armatele sovietice au pierdut 1 milion și jumătate de sodați. Cifra aceasta fantastică ne indică modul cum au știut să lupte soldații germani în contra unui inamic cu mult superior. Corespondentul agenției Havas mai notează faptul că postul de radio Moscova, vorbește din când in când și despre „marile pierderi de trupe roșii" pe care un război oricare ar fi el, trebue să le aducă cu sine. Sute de ofițeri sovietici de la Școala Superioară de Război din Leningrad fecufieri prizonieri de germani Berlin 21. (D. N. B.). Se comunică ofcial că sute de ofițeri sovietici, elevi ai Școalei Superioare de Război din Leningrad au fost făcuți prizonieri de trupele germane. La interogatoriu, aceștia au declarat că erau veniți pe front de sirea 2 zie și că fuseră trimși în luptă de com sării lor politici cu armele de exercițiu din Școală. Ofițerii au mai declarat că ar fi fericiți dacă autoritățile miitare germane ar îngădui ca ei să fie botezați. primul ministru bulgar va avea azi o importantă întrevedere cu d. Mussolini Roma 21. (Ștefani). D-nul Bogdan Fiofi, președintele consiliului bulgar și dl. Popov, ministrul aacerilor străine sosesc astăzi dimineață la Roma In vizită oficiali. In cursul după amezi de azi, înalți oaspeți bulgari vor fi primii de Ducele Mussolini și de Contele Ciano, mastrul afacerlor străine intervederea va avea loc la Palatul Venezzia. In toate cercurile politice se acordă o mare însemnăttate acestei convorbiri. ommm Redeschiderea) I. P. T. T. am Chișinău B i 21 —Drecțiunea Generală P. T. T. aduce la cunoștința generală că începând de eri s'a redeschis boiciul pentru poștă, telfon și telegraf din Chșinău. Este perm s a se face orșn ce fel de txmedieri poștale sau telegrafee, cu respectarea normelor impuse de cenzură, norme ce au fost aduse la a cunoștința țârii prin presă și radio. Nemângăiați pentru vecie Natalia Ceicovschi Babeș și Const. Babeș părinți, Zică și Nicoleta soție și copilă, D-l Dimitre și Lucia Babeș cu copilul, Natalița și D-r Em I Popescu cu copilul, Sergiu Babaș, frați, soră și cumnați, Maria Ceicovschi, bunică, Fiorica și Em . Ceicovschi, Ana și av. Anton Ionescu, Apolonia Creangă, Anișoara, Stela, Sofia și Jenică Babeș, Dr Eugeniu Creangă, Elisa Creangă, unchi, mătușe și veri, Lili și Tanți Teodorescu soacră și cumnată și familiile Creangă, Geleș și Radu anunță perderea scumpului lor, ARGHR (GHIREL) BABEȘ Sublocotenent din rezervă Prof. la Liceul Militar Iași !V1 ori ! Ia daturi« Corpul lui, adus de pe frontul desrobitor, se află depus la capela eroilor din cimitirul Eternitatea Iași, iar înmormântarea va avea loc Luni 21 iulie 1941, la orele 15 (3 p. m.). Comunicat Comandamentul Garnizoane aduce la cunoștința Popuaței de a depune la acest comandament între orele 8 13 î 13 20 incepând de astăzi și până în ziua de 22 iulie 1941 toate autorizațiile individuale de orice fel, eliberate de această Garnzoană până la data de 6 iulie 1941, urmând a fi in oculte cu acte noi. Comandantul Garnizoanei Iași Lb Col. M. NICULESCU Comunicat Comandametul Garnizoanei Iași aduce la cunoștința celor interesați că depunerea autorizațiilor de călătorie pentru viză se face zinic intre orele 8 10 și 14-17 iar ridicarea lor se va face zilnic intre orele 11*12 și 17,30-18 In afară de orele fixate mai sus nu se admite nici o excepție. Comand. Garnizoanei lași, Lt. Col. M. Niculescu Marti 22 lelit ItSI Redacția TiMpa Na Admisintrația Telrfon Nr. 13M Direcția Str. Muzelor U Telefon Nr. 1344 Abonamente susținători și instituții dels 1000 lei Fondat cotidian In anul 1892 întrerupt in anul 1923 Reapărut in anul 1933 Mii de soldați ruși s’au predat ori trupelor germane Declarațiile căpitanului rus Hovkov Berlin 21. (D. N. B.). —Din izvor militar autorizat se comunică următoarele: In sectorul de Nord al frontului sovietic mii de soldați ruși și sute de ofieri s'au predat ori armatelor germane. Căpitanul Vasile Novicov, profesor de strategie la Înalta Academie Militară din Petersburg, a declarat ofițerilor germani că soldații și ofițerii sovietici n'au dreptul să aibă atiudini personale militare și de strategie și că toată trupa se află intre barnerele germane și mitralierele comisarilor poltici ce lucreazi fără cruțare în spatele frontului. De aceia declară Novicov, armate întregi sovietice au hotărât să se predea germanilor. Cu ocaza acestor predări, au fost duse la Comandamentul german mii de femei ruse îmbrăcate in uniforme militare. Ele au declarat că nu mai puteau suporta viața impusă de Stalin și s-au predat Jipoaia nu va permite să fie Încercuită toporul japonez se va apara imediat cu armele Tok’o 21. (Domei). In toate cercurile politice se discută cu aprindere ultimile consfătuiri ce au avut loc la locuința Prințului Konoye, președintele consiliului de miniștri. Toate aceste manifestații sunt puse în legătură cu agravarea situației internaționale, căci in Japonia toată lumea este convinsă că St. Unite, Rusia și Anglia, mai speră să incercuiască și să lovească în plin Japonia. In St. Unite se construesc baze aviatice pretutindeni. În cercurile politice influente din America se spune că aceste br sunt făcute spre a intimida statele Americii de Sud, din cauze pur economice și financiare. Adevărul însă este altul. St. Unite construesc baze in contra Japoniei. Mai mult chiar, St. Unite intenționează să facă un acord politic și să-și facă baze moderne în Nord-Vestul Pacificului. Când ziarele berlineze scriu că St. Unite vor să încercuiască Japonia, acestea nu fac decât să aducă la cunoștința opiniei publice mondiale un mare adevăr. Japonia este gata să se apere cu armee in cotra oricui, chiar și în contra lui Roosewart, pe care gen. Franco în ultimul său discurs i-a numit pe drept cuvânt un intrus agresiv. Mareșalul töring pe frontul de rasă Kit Berlin 21. (D. N. B.). — Mareșalul Reichului Herman Geuering, șeful suprem al avației germane a prmit er; la Marele Cartier ce se află pe frontul de răsărit pe aviatorii decorați ai Führer cu Crucea de Fer, pentru acte de extraordinară bravură pe care le-au sfâșit pe frontul anti-boșev.c. Parastasus eri dela Curea de Argeș la mormântul Regelui Erou Ferdinand I Buc. 21. — Eri s’a oficiat la Mănăstirea Curtea de Argeș, la mormântul Regelui Ferdinand I Întregitorul și la mormântul Reginei Maria, un parastas in prezența Cavalerilor Ordinului Mihai Viteazu. Acest parastas și această reuniune, au avut o mare insemnătate acum când Basarabia și Bucovina au fost real pite la Patria Mamă. De la moartea Regelui Erou Ferdinand I s-au împlinit 14 ani, iar de la moartea acelei ce a fost Regna Maria s-au implict 3 ani. Slujba religioasă a fost oficiată de S. S. Episcopul Donisie al Cetății Albe și Ismailului și de S. S. Emilian Antol Vicarul Mitropoliei Ungaro-Vlahiei. M. S. Regele a fost reprezentat prin dl. col. Socrate Mardare, Șeful Casei Miitare a Mi. Regelui, iar guvernul prin dl. general Radu Rosetti. FINLANDA a recunoscut Mankoul Helsnki 21. (D. N. B.)___ Se comunică oficial că la cursul zilei de ari guvernul finlandez a făcut cunoscut că a recunoscut suveranitatea statului națonal Munciuca. Știrea aceasta a produs o mare satifacție la Tokio, Berlin și Roma. J I ..... .1. I ■ ...."TS'T'i'a — Se aduce la cunoștnța persoanel or can, au primit cutii de cheișaste de subscripți și cari au ditat in zrele de 20 și 31 lule a. c„ că urmează a depune dfnsteie cât și culme la Oficiul de Asitență socială al Municipiului, Marti 22 Julie 1941 între orele 9-13. S Stalin s’a proclamat ministru de Răzbi Executarea generalilor ruși făcută eri la Kazan di n ordinul lui Sl Koiui mareșalului Timocenko. «evoiti ferilor superiori soviet Stokholm 21. (D. N. B.) •— Toate posturile de radio sovietice și în special de emisiune Moscova, au anunțat ori că o schimbare a fost nevoi să se producă inponența guvernului și a conducerii armatei roșii, din cauza ultimile evenimente. In urma acestor schimbări Stalin a fost numit comisar al poporului la apă națională (ministru de război) iar mareșalul Timocenko, a fost numit comisar alt la acelaș minister. Berna 21. Corespondentul agenței „Havas" a comunicat următoarele în ti nopții. La Kazan, unde a fost mutat guvernul sovietic și sediul central al comanda- lor militare roșii, au izbucnit ori revolte ale generalilor ș ofițerilor superiori ii a comisarilor politici. Generalii ruși susțin că Stalin și comisarii au dus la dezastru al roșie și Uniunea Sovetică. In urma acestor revolte, au fost executați fără cruțare numeroși generali și ofițer superiori, iar imediat apoi Stalin s'a proclamat ministru de război și generalism ai resturilor armatei roșii. CAPITULAREA ARMATEI ROȘII DIN NEVEL isttdio Moscova nu mai emite de 12 ore. ■^•eraeraliii sovetsci contra lui Stalin și a comisar,îer p»Isiid Ankara 21. — Corespondentul agenției „Havas" a transmis în cursul nopții următoarele știri din Moscova . Postul de radio Moscova, nu mai emite absolut nici o știre de 12 ore. Deasemenea nici postul de rado Kiev nu mai face nici o emisiune.Alte știri confirmate sosite în cursul nopții anunță că ofierii generali și superiori de pe frontul central sovietic au capitulat și s-au predat înaltului Comandament al armatei germane. , Generalul Vasilie Karavanoff a declarat ofițerilor germani că este probabilă capitularea și a altor armate sovietice deoarece armata roșie nu acceptă ca Stalin să fie ministru de război, iar o clică infamă de comisari politici să terorizeze pe ofițeri și soldați. Capitularea s'a făcut la NeveL