Evenimentul, martie 1944 (Anul 38, nr. 9135)

1944-03-21 / nr. 9135

P'í yiflber, 94m fP RUDOLF SUTU Firma înregistrată la Nr. 22 din 12 Mai 1938, în registrul publicat tíunitor la Trib. I. III comercială, Iași și la nr. 5113 al Oficiului Reg. Comerțului, de pe lângă Camera de Comerț și Industrie Iași. ■wflaktsw«a«e»iee8i ■ ■ [UNK] i ■ Ziar informativ de Luni dimineață Si . ce o vor avea sovieticii din partea Germaniei Berlin 20 (DNB) . Cercurile oficiale germane nu se exprima actualmente in nici un fel asupra planurilor germane. Un singur lucru se precizează și anume că un calm desăvârșit domnește in conducerea germani. Reicfau este ferm decis să treacă de la apărarea elastici lor rezistenți fermi, in cazul când Europa va fi amenințată de bolșevism. Se mai precizează că, sovieticii ce se afli de un an și jumătate în mare ofensivă, se vor afla curând în fața diviziilor germane de rezervă, proaspete, odihnite și dotate cu cel mai puternic și modern armament. Situația generală pe frontul de Est Berlin 20 (DNB)—Din izvor militar autorizat german se comunici : Nu se poate nesocoti importanța primordială a bătăliei din spațiul Tarnopol, unde trupele germane ataci mereu. In sectorul Proskurow—Vinița și la sud de Vinița, unde sovieticii atacă pe un front larg rezistența germană este din ce în ce mai tare. Situația pe Bugul mijlociu este deocamdată nelămurită, dar ea nu va fi stabilizată. In acest spațiu de luptă sovieticii împing masse concentrate de trupe spre est. Echilibrul va putea fi însă restabilit în acest sector. In sectorul Nicolaev, toate atacurile inamice au fost respinse. Toate știrile sovietice ce anunță că în spațiul Kerson, sunt încercuite mai multe divizii germane, sunt pe deplin inventate. Aci, detașamentele germane se retrag pe celălalt țărm al țuguiul. 41 Pagini < Bel //rV , Solemnitatea de eri din localitate Eri după amiază, comisiunea alcătuită în d-niî C. îfrim primarul Municipiului, colonel C. Talpeș, prefectul județului, prof. Petru Dragomirescu decanul Facultății de Drept, N. N. Gase și Osvald Racovitzi, foști primari, Preotul D. Ciolan, Rudolf Suțu, Aurel M. Frimu, Alex. Tzerec și Camil Vasiliu, s’a prezentat acasă și d. profesor A. C. Cuza, înmânându-i diploma de cetățean de onoare al Iașului. D. primar C. Ifrim, dând cetire conținutului diplomei, a rostit o înălțătoare cuvântare, aducând elogii d-lui prof. A. C. Cuza. D. prof. A. C. Cuza, vădit mișcat, a mulțumit d-lui primar Krim și tuturor membrilor comisiunii. Au adresat felicitări d-lui prof. A. C. Cuza d-nu cel Talpeș prefect de județ și prof. Petru Dragomrescu. 'CUBmramcf&Sul u««**»««» Berlin 20 (DNB) — De la cartierul general al Fuehrerului înalt Comandament al forțelor armate germane dă următorul comunicat: Pe Bugul interior sovieticii au efectuat numeroase atacuri ce au dat greș, împotriva capetelor noastre de pod, iar încercările de a trece acest curs de apă au fost nimicite. Intre Bugul mijlociu și Nistru luptele cu forțele sovietice ce își continuă înaintarea se dau mai departe. Pe Bugul superior, ca și între Proskurov și Tarnopol atacurile repetate ale bolșevicilor au dat greș. Trupele germane au respins pe sovietici în mai multe puncte, provocându-le pierderi grele în oameni și materiale de războiu, prin contra-atacuri puternice. Cu acest prilej in sectorul unui singur corp de armată german nu mai puțin de 44 tancuri și 12 tunuri de asalt ca și numeroase alte arme și vehicule au fost distruse sau capturate. In regiunea Cremienitz-Covei puternice atacuri inamice au fost fie respinse, fie oprite. Luptele grele continuă. In sectorul central al frontului activitatea de luptă a marcat o recrudescență. Atacuri locale ale bolșevicilor au dat greș pe malul de sud a Pripetului, la sud de Berezina pe autostrada ce duce de la Smolensck și la sud est de Vitebsch. In nordul frontului din răsărit tăria atacurilor inamice a scăzut în urma grelelor pierderi provocate în ajun. In centrele de gravitate ale luptelor de până acum, bolșevicii nu au efectuat decât atacuri locale sprijinite de tancuri, ce s-au năruit sub eficacitatea tirului defensiv, câteva breșe făcute în zilele precedente ,au fost reduse prin contra-atacuri. Noul atac terorist aerian de eri dele Roma Roma 20 (DNB) — Eri Duminici, formațiuni de avioane de bombardament nord-americane au efectuat un nou raid terorist împotriva orașului Roma. In centrul și în cartierele de locuințe au fost pricinuite mari pagube, precum și grele pierderi de oameni. Italia dela Vest de Bugul mijociu Berlin 20 (DNB) . La Vest de Bugul mijlociu sovieticii au continuat a câștiga teren Pierderile sovietice sunt insă tncime. Intre Proskurov și Tarnopol luptele ofensive și defensive continui. Numărul taskurilor sovietice distrust în acest spațiu este extrem de mare. In regiunea Kremenciuk și Korçi sunt în curs de desfășurare lupte îndârjite. In sectorul Narva, trupele sovietice au fost și ele respinse de puternicile contra-atacuri germane. Luptele deja spus de Luțe Berlin 20 (DNB) . La nord de Dubno, frontul de luptă 4* întins acum spre Korell la apus de Luțk pe un front de ^09 km. Atacuri și contra-atacuri alternează aci în tot momentul. Frontul german de baraj este act intact. Respingerea complectă a aliaților în orașul Csssino Berlin 20 (DNB)-In cursul zilei de er, armata a cincea a americanâ și armata engleză „Ullyse“ au încercat cu o inoftață estremi și pătrundă în partea de Vest a orașului Calvino. Se dau lupte înverșunate cu trupele germane pentru lăsare casă. Forțele inamice ce au intrat in ruinele orașului prin Kirit și nord au fost asaltate de germani și decimate. După zecene lupte, restul forțelor inamice s’au retras în dezormne. Un grup de parașutiști germani au luat cu asalt petițile inamice.. Toate luptele s’au terminat din nou printr’o hotărâtă Victorie germană. Pierderile inamice sunt covârșitoare. Câmpul de luptă principal se află ferm în mâinile germane. Planul de ■ntrapengere inamic în Câmpia Cassino a eșuat astfel complet: trupele germane au reușit a pătrunde ori în regiunea fioritto. întrevederea Saracioglu-Arskan ambasadorul Turciei la Berlin Berlin 20 (DNB) — In cursul zilei de ezi d. Saracioglu, președintele consiliului de miniștri a primit într’o lungă audiență pe d. Safet Atikan, ambasadorul Turciei la Berlin, re tent sosit în Turcia. După amiază d. Safet Arikan, a avut o Întrevedere cu i. Numen Menemencioglu, ministrul de externe al Turciei. Senzaționalele declarații făcute de ministrul Irlandei la Washington Amsterdam 20 (DNB) . Din Washington se comunică că d. Robert Bremer, ministrul Irlandei la Washington a făcut ori următoarea declarație : „Poporul Irlandei nu se simte deloc obligat a intra în război alături de aliați. Irlanda este neutri și va rămâne neutră. Ni se vorbește astăzi de aliați de libertate și democrație. Ei bine, n’am decât să-mi arunc privirea spre cealaltă frontieră a țării mele, spre Islanda de Nord, spre a o vedea ți a nota ce însamnă „democrația” aliaților. k% aziaoSnl aerisită Berlin 20 (Bf-3) — In cursul zilei de ori aviația inamici a bombardat localitățile "München, Frankfert-am-Mein Friedrichschaffe B. 1 • . .. înștiințare Din cauză că în ziua de 14 Octombrie 1943 nu s’a putut face înconjurul Sf. Mitropolii cu Moaștele Sfintei Paraschiva, la intrarea In biserică, fiind timpul nefavorabil după dorința și cererea generală a credincioșilor, se aduce la cunoștință că azi Luni 20 Martie orele 16 vor avea loc rugăciuni și procesiunea în jurul Sfintei Mitropolii, cu moaștele Sf Paraschiva. Plata pensiilor la Ieși In conformitate cu ordinul Casei Generale de Pensii, se aduce la cunoștința d-lor pensionari care primesc pensia lunară prin Ad-ția Financiară Iași, că plata pensiilor începe în ziua de 20 Martie 1944, conform itinerariului de mai jos. Domnii pensionari sunt rugați insistent să-și complecteze carnetele de pensie, cunoscând că orice carnet necomplectat va fi respins. „ _ „ „ _ Luni 20 Martie 1944 literele: A. B. C. D. E. F. G. Marți 21 Martie literele : H. I. J. L. M. N. O. Miercuri 21 Mart. „ P. R. S. T. U. V. Z. Plata se va face numai în mâna titularului sau procuratorului legal. Evacuarea femeilor și copiilor din Sofia Sofia 20. Agenția telegrafică bulgară anunță că în cursul zilei ce eri aviația anglo-americană a bombardat orașele Filipopului și Dubnița. Pentru a se evita nenorociri guvernul a dispus evacuarea femeilor și copiilor din Sofia. ________________ _ _ Berlin 20 (DNB) In ultimile 24 ore forțele germane au doborât 106 avioane angloamericane, dintre care 81 avioane cu câte 4 motoare. — Roma (DNB) Cercurile militare germane subliniază faptul că de 48 ore se remarcă un viu trafic inamic la Anzzio și Nettuno. Berlin 20 (DNB) — In cursul serii trupele germane au recucerit teritoriul în ruină al vechei fortărețe de la Cassino, manunle — La Administrația Financiară locală s’a dat dispoziții pentru achitarea pensiilor și salariilor. Roma 20 (DNB) — Celebra Policlinică a Universității din Roma a fost bombardată ori după amiază de aviația inamică. Numeroase clădiri s’au prăCuu și Evenimentul y , Marți 21 V»ttU KH V HI Reclam* Tete?, HI IU* Fondat cotidian in anul 1892 întrerupt in anul 1923 Reapărut în a ml 1938 INI Direcția Str. Muzelor '24 M* Telefon Nr. 1M4 Redacția Telefon N. 194* Redacția de napte'Tei. i2fja ji STIM A Qpil Germania n’ă Intervenit la Regele Gustav pentru a se începe tratative de pace cu anglo-americanii Stockholm 20 (DNB) — Ministerul de externe suede a dat astă noapte următorul comunicat Oficiile americane au anunțat că cercurile germane ar fi însărcinat pe consulul suedez de la Paris, să ceară intermediul M. S. Regelui Gustav, pentru a se începe tratative de pace cu aliații. Aceste știri sunt cu totul neinteiate. Declarația Fuhrerului in legătură cu un pretins demers pe lângă Regele Gustav al Suediei Berlin 20 (DNB) — In legătură cu zvonurile răspândite în străinătate, în legătură cu un pretins demers făcut de Führer pe lângă Regele Suediei privitor la problema finlandeză, corespondentul din Berlin al ziarului „Stockholms Tinningen“ a rugat pe Führer să-i acorde un interview. Führerul Adolf Hitler a răspuns întrebărilor ziariștilor suedezi. La întrebarea ziariștlor : — „In presa străină s’au publicat informații prin care se arată că Fuehrerul a recurs la o încercare de apropiere pe lângă Regele Gustav al Suediei pentru ca acesta să îndeplinească oficiul de intermediar în chestia Finlandăi. Aceste informații sunt adevărate* ? Fuehrerul a răspuns: — „Informațiile sunt false. Nu este cunoscut faptul dacă Regele Gustav al Suediei a intervenit pe lângă Finlanda și nici nn demers. Dacă acest lucru s’a petrecut, nu poate fi suedeză. & -t. —" La întrebarea: "— „Cum priviți domneavoastr dițiunilor de armistițiu ?“, — Cancelarul Hitler al — „Eu vad condițiile de armistițiu puse de sunt ele în realitate. Țelul lor este să aducă Finlandi imposibil să mai poată opune vreo rezistență, pt presiuni asupra poporului finlandez după cum a precub ce pretext se va face aceasta este fără importanța. ___ victmii să i se pună lanțul in jurul gâtului pentru a fi strangulată. Faptul că Rusia Sovietică este silită să facă aceasta dovedește scepticismul cu care privește propria sa putere. Planurile sovietice constau in extirparea popoarelor europene ce fac parte din spațiul rusesc și in special nimicirea poporului fnlandez.tru a se stinge acest scop a fost dezlănțuit războiul nervilor asupra Finland . La întrebarea: „In repetate rânduri a fost pusă problema unor gaz acordate Finlandei de Anglia și Statele Unite. Ce credeți despre aceste ranții date Filandei“ ? — Fuehrerul a declarat: „Problema garanțiilor date Finlandei de Anglia și Statele Unite ti rește scopul să se determine și mai mult poporul finlandez să se lase anulat. Nici Anglia și nici Statele Unite nu vor putea da unei Rusii Sovi victorioase, o dispoziție cât de neînsemnată în ce privește precizarea prilor de după războiu. In realitate nici Anglia și nici Statele Unite nu au nici cea mai intenție să dea o precizare în acest sens. In Anglia și în Statele Unite activează aceleași forțe, care proced prin teroare ca în Rusia Sovietică. Cât privește garanțiile anglo-americane, Germania a făcut experiență chiar după terminarea războiului mondial, când cele 14 puncte ale planului sau, au fost date uitării îndată ce Reichul a depus armele. Ce valoare apariile britanice se vede din chestiunea poloneză. Dealtfel Anglia și Statenite se găsesc în fața unor grele probleme interne și nu sunt în stare dispoziții Rusiei Sovietice atât timp cât nu vor putea împiedica o rev bolșevică în proprile lor țări“. Singura garanție, a încheiat Fuehrerul este numai forța proprie. Răspunsul ultim al Finlandei este: „luptă pe viață și pe moarte“ Helsinki 20 (Agenția Oficială Finlandeză).„Ziarul Social-Demokraten“ apărat erf, anunță următoarele „Guvernul și Dieta s’au pronunțat în chestiunea armistițiului. Trecând peste voinței de pace, Finlanda nu se vede în situația de a încheia un armistițiu, din cauza condițiile amare și injuste ce i s’au pus LUPTA PE VIAȚA ȘI MOARTE, aceasta este de azi deviza Finlandei. La Londra s’a cerut înlăturarea generalului francin Stockholm 20 (DNB) — O parte a ziarelor engleze de la crearea unui guvern spaniol liber In Anglia, Franco și Falanga—scriu ziarele lebersesttilăturați. In locul lui Franco, trebue pus, fostul prim-ministru al „Frontului Popular“». N« prin care trăește în Anglia.. Amânarea invaziei in Europa Stockholm 20 (Transocean) — In cercurile politice se declară că întrevederea Chunchin-Roosevel va hotărî amânarea invaziei, înaintarea bsă ar putea duce la o discuție.asupra problemelor militare actuale. Cert este însă că invazia nu va avea loc pentru tintoti când a fost amânată. D. ADOLF HITLER V*: