Făclia, ianuarie-martie 1970 (Anul 24, nr. 7203-7276)

1970-01-04 / 7203. szám

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VĂ ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXV—Nr. 7203 Duminică 4 ianuarie 1970 4 pagini 30 bani Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Peste cîteva minute încheiem un nou an, bogat în evenimente, fapte și împliniri ale poporului român în construirea socialismului. Evenimentul cel mai remarcabil al acestui an, cu profunde consecințe asupra viitorului patriei noastre, a fost Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, care a elaborat programul de perspectivă al dezvoltării țării, de întărire continuă a bazei tehnico-materiale a noii orînduiri, de perfecționare a relațiilor de producție și a întregii organizări ■sociale — în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Anul 1969 a fost, totodată, anul împlinirii unui sfert de veac de la eliberarea țării, care a prilejuit trecerea în revistă a transformărilor radicale petrecute în structura societății românești, în modul de viață al poporului, în existența națiunii noastre socialiste; el a marcat jubileul perioadei în care poporul român liber și stăpîn pe destinele sale, a înălțat luminosul edificiu al socialismului. In acest an munca entuziastă, minunata capacitate de creație a clasei noastre muncitoare, a țărănimii și intelectualității și-au găsit întruchiparea în noi realizări pe táitmul producției de bunuri materiale și spirituale, în îndeplinirea cu succes a prevederilor planului de stat, în creșterea avuției naționale. Partidul și guvernul au desfășurat o inters sa activitate pentru îmbunătățirea organizării economiei și sporirea eficienței acesteia, pentru valorificarea tot mai largă a marilor resurse ale orînduirii noastre socialiste. S-au înălțat, pe întreg cuprinsul țării, noi fabrici și uzine, școli și așezăminte de sănătate, lăcașuri de cultură și locuințe. Pe baza succeselor obținute în dezvoltarea economiei, s-au putut asigura noi măsuri pentru creșterea nivelului de trai al poporului, între care un loc important l-a ocupat majorarea salariilor la principialele categorii de salariați. Pentru toate aceste succese de seamă, pentru munca eroică consacrată progresului patriei socialiste, vă adresez, dragi compatrioți, cele mai calde felicitări. Ne îndreptăm acum cu toții privirile spre anul 1970. In fața noastră stă datoria de a pune în valoare la un nivel și mai înalt potențialul material și uman al societății, la munci și mai intens pentru a duce mM departe opera de construcție socialistă — în interesul creșterii bunăstării poporului, al înfloririi multilaterale a patriei. Mersul nostru înainte pe drumul progresului și civilizației cere eforturi mari din partea fiecărui cetățean. Este însă mai presus de orice îndoială că eroica noastră clasă muncitoare, țărănimea cooperatistă, intelectualitatea, toți oamenii muncii fără deosebire de naționalitate, animați de un profund patriotism, de devotament nețărmurit pentru cauza socialismului vor cuceri noi victorii în măreața operă pe care o întreprind sub conducerea partidului, vor îndeplini și depăși planul pe 1970 — ultimul an al cincinalului — creînd astfel condițiile pentru transpunerea în viață a programului trasat de Congresul al X-lea. In primele rînduri ale acestei clocotitoare activități, acolo unde este mai greu, unde se cere mai mult efort și mai multă răspundere se vor afla, desigur, puternicul nostru activ de partid și de stat, cei aproape două milioane de comuniști din patria noastră. Stimați tovarăși. In acest an partidul și statul nostru au desfășurat o intensă activitate internațională, aducîndu-și contribuția la efortul general pentru destindere și pace. A sporit și mai mult numărul prietenilor României socialiste pe toate meridianele globului, prestigiul ei pe arena mondială. In viața internațională a continuat să se dezvolte cursul pozitiv, spre înțelegere și colaborare; realitatea a confirmat încă o dată justețea politicii externe a țârii noastre îndreptată spre crearea unui climat de încredere și cooperare între popoare. In pofida încercărilor cercurilor imperialiste de a opri procesul progresist al evoluției societății însliporane, popoarele își afirmă toWmscaíftÉ pffies voința de a se dezvolta liber%>$'léptié pe soarta lor, de a trăi în pace și înțelegere, pe baza deplinei egalități în drepturi; opinia publică înaintată se ridică tot mai hotărât împotriva politicii de forță și dominație, a dictatului și agresiunii. Pe continentul nostru s-a accentuat curentul favorabil înfăptuirii securității europene; masele populare, numeroși oameni politici — inclusiv cercuri guvernante — se pronunță pentru o consfătuire consacrată realizării acestui deziderat major al popoarelor europene, de o însemnătate deosebită pentru înfăptuirea păcii generale. Desigur, în lumea actuală mai există încă puncte de încordare ca, de pildă, războiul din Vietnam și conflictul din Orientul Apropiat. Aceasta impune fiecărei țâri — mari micii — datorie, de a milita neobosit pentru stingerea tuturor focarelor de război, pentru instaurarea păcii pe toate continentele. Ca țară socialistă, România va continua să pună în centrul politicii sale externe raporturile multilaterale cu celelalte state socialiste, va acționa consecvent pentru unitatea sistemului socialist, a mișcării comuniste și muncitorești mondiale, a tuturor forțelor antiimperialiste. Țara noastră va continua totodată, să-și amplifice legăturile cu toate statele, fără deosebire de orînduire socialpolitică, sporindu-și participarea la schimbul internațional de valori, la dezvoltarea colaborării și cooperării mondiale, pe baza principiilor suveranității și independenței naționale, egalității depline în drepturi, neamestecuri, în treburile interne, avantajului rarirespectului față de dreptul Si>||gjH^ pP#W a-și hotărî singur soartă. Avem toate temeiurile să pășim cu încredere și optimism în noul an. Poporului român îi sunt deschise mărețe perspective de muncă și creație, de progres și prosperitate. Ne exprimăm, de asemenea, convingerea că forțele progresului de pretutindeni, uriașul front antiimperialist mondial vor dobîndi noi victorii în lupta grandioasă pentru realizarea aspirațiilor înaintate ale omenirii, pentru împlinirea idealurilor de bunăstare și pace ale popoarelor. Desfășurarea evenimentelor creează premize ca anul 1970 să marcheze noi înfăptuiri pe calea destinderii, a securității în Europa și în lume. In aceste clipe solemne ale tradiționalei sărbători de Anul Noul urez, din toată inima, în numele conducerii partidului și statului, aî meu personal, tuturor cetățenilor patriei noastre, — muncitori, țărani, oameni de știință și cultură, femei și bărbați, tineri și vîrstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — viață lungă, sănătate și fericire, împlinirea dorințelor, cu mai multe satisfacții personale, mari succese în munca închinată înfloririi patriei, făuririi mărețului ei viitor comunist ! La mulți ani tovarăși și prieteni! Secvență de la Revelionul tineretului din Sala sportivă a armatei 358.Y51 E 4 » CU PRILEJUL NOULUI AHINTILNIRE LA CONSILIUL POPULAR JUDEȚEAN Miercuri, 31 decembrie 1969, la Consiliul popular al județului Cluj, tovarășul Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului Județean de partid, președintele Consiliului popular județean s-a întîlnit cu reprezentanții întreprinderilor, instituțiilor, organizațiilor de masă și obștești, cu conducerile institutelor de învățămînt superior și ai academiei, cu numeroși oameni de știință, cultură și artă. Ia întîlnire au participat de asemenea membrii birourilor comitetelor județean și municipal de partid și ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal. Cu acest prilej, în numele biroului Comitetului Județean de partid și a biroului permanent al Consiliului popular județean, tovarășul Aurel Duca a adresat ca.de felicitări celor prezenți, tuturor oamenilor muncii din județul și municipiul Cluj pentru realizările obținute în anul 1969, în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de partid, pentru traducerea în viață a marilor obiective stabilite de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român și a urat spor la muncă în noul an 1970. . Cu acest prilej tovarășul Aurel Duca a transmis felicitările adresate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, oamenilor muncii din județul Cluj, urările de mari succese în noul an 1970, sănătate și prosperitate pentru întreaga populație a județului nostru. Cluj. Piața Libertății in noaptea de Anul Nou DRUM BUN, CEFERIȘTI! Peste cartierul gării Clujului plutește o liniște odihnitoare. E liniștea pe care o dă apropierea orei zero ce desparte de această dată nu numai două zile de muncă pentru lucrătorii de la calea ferată, ci și doi ani in mersul vremii noastre noi, unul de împliniri, ce trece in istoria realizărilor socialismului, iar altul care începe, cu planuri mărețe, cu multe vise și certitudini. In biroul său de lucru, șeful depoului, inginerul Ion Crișan, măsoară ultimele clipe ale anului în cifre și fapte. Primește rapoarte, dă indicații mecanicilor gata de drum... ... Ce-a adus anul 1969 pentru colectivul depoului? Să rememorăm câteva din realizări: planul anual a fost îndeplinit cu 10 zile mai devreme; a intrat in exploatare noul depou; 75 la sută din volumul de transport s-a efectuat cu locomotive Diesel Prin amenajarea unui atelier propriu de reparații, locomotivele Diesel nu mai sunt trimise pentru înlăturarea anumitor defecțiuni la Brașov sau Craiova, ci aceste mici reparații sunt efectuate de personalul depoului, ceea ce echivalează cu economii de pină la 10 000 lei pe locomotivă și redarea acestora in exploatare cu 2—5 zile mai repede. Intre timp, din stație se anunță intrarea și ieșirea primelor trenuri ale anului 1970. Mecanicii Laurian Negrea și Simion Gherman aduc fără inttrziere primii călători la Cluj. Pe o altă linie, trenul de marfă nr. 4563, condus de un mecanic tot atât de experimentat — Adalbert Crișan, primește cale liberă spre Oradea. In depou, inginerul Crișan trece in registrul de lucru primele realizări ale noului an. El ne spune: „Sunt primele cifre din planul care pentru 1970 este cu aproape 7 la sută mai mare decit al anului precedent. Dar si depoul este astăzi altul. Incepind cu 1 ianuarie, datorită volumului mare de transport și a complexității de lucrări ce le are de efectuat a fost trecut in rindul depourilor de gradul 1 special Va primi și si noi locomotive Diesel. Colectivul va fi întregit cu alți 12 mecanici de locomotive și 9 mecanici ajutori. Întregul personal este animat in aceste clipe de aceleași sentimente, de aceeași hotărire de a munci in mod exemplar, de a-și îndeplini cu cinste sarcinile ce le revin". Odată cu sosirea zorilor alte trenuri sunt puse in mișcare in gara Cluj. Mecanicii de locomotivă, lucrătorii de la mișcare, lăcătușii de întreținere se intilnesc, se salută unii pe alții cu tradiționalul „La mulți ani“ și, in plus, cu tot atit de tradiționalele lor saluturi profesionale: „Bun sosit“ și „Drum bun". ...In biroul său inginerul Crișan consemnează cu seninătate și satisfacție. Astăzi, 1 ianuarie 1970, nu s-a intimplat nimic neobișnuit. Personalul și-a făcut cu orivare datoria. (M. O.)  La revelionul organizat la Casa Armatei din Cluj, au participat tovarășii Aurel Duca, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., președintele Consiliului popular județean Cluj, academician Constantin Daicoviciu, Ștefan Pascu, rectorul Universității „Babeș-Bolyai“ și Tompa István, vicepreședinte al Consiliului popular Județean Cluj. Oaspeții au fost întîmpinați de generalul locotenent Vasile Milea, general locotenent Marin Dragnea și general maior Iuliu Topliceanu. Tovarășul Aurel Duca a urat militarilor noi succese în pregătirea politică și de specialitate, gata oricînd să apere patria, sănătate și fericire în anul 1970. Venind în mijlocul cadrelor universitare clujene, tovarășul Aurel Duca și ceilalți oaspeți s-au bucurat de o primire călduroasă. Aici, tovarășul Aurel Duca, a trecut în revistă succesele științifice obținute In cursul anului 1969 de către cadrele didactice, felicitîndu-le cu această ocazie și urîndu-le cît mai multe succese în anii următori. Mulțumind pentru atenția acordată de către biroul Comitetului Județean de partid, personal de către tovarășul Aurel Duca, dezvoltării învățămîntului din municipiul Cluj, tovarășul Ștefan Pascu, în numele celor prezenți, a asigurat conducerea Comitetului județean de partid că învățământul și știința clujeană vor cuceri noi piscuri și va cunoaște cît mai multe progrese în noul an, 1970. Printre tinerii care au întîmpinat Anul Nou în Sala sportivă a armatei, au fost prezenți tovarășii Remus Bucșa, primarul municipiului Cluj, Toader Moldovan, șef de secție la Comitetul județean Cluj al P.C.R. și Leontin Stoica, secretar al Comitetului municipal Cluj al P.. Alături de inginerii, tehnicienii și muncitorii de la Uzina are reparat material rulant”„16 Februarie" Cluj, în noaptea de Anul Nou, au fost tovarășii Constantin Crișan, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., Rusu Clement, Ioan Murășan și Alexandru Galor,, membri ai Biroului Comitetului județean Cluj al P.C.R. In mijlocul colectivului de muncitori, tehnicieni și ingineri de la Uzinele Carbochim, au fost prezenți tovarășii Soos Manea Carol, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., Trofin Simedrea, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean Cluj și Aurel Ianceu, vicepreședinte al Consiliului popular Județean Cluj. ... In acea clipă de neuitat de la răscrucea dintre ’69 și ’70, cînd cele douăsprezece bătăi ale ceasului au anunțat solemn noul an, iar vocile împletite au intonat, în clinchetul paharelor, tradiționalul „La mulți ani“. tn acea clipă, gîndurile noastre s-au îndreptat spre oamenii aflați la datorie. Și nu puțini au fost acei ce-au închinat un pahar în sănătatea, fericirea și succesele în 1970 ale celor care în noaptea revelionului au întâmpinat noul an muncind. Ne-am gîndit în acea clipă la harnicii oțelari ai Industriei sîrmei, ale căror cuptoare, în care se plămădește pîine industriei constructoare de mașini, nu contenesc o clipă, ne-am gîndit la oamenii din preajma incandescentelor cuptoare de la Carbochim unde se elaborează electrocorindonul; ne-am gîndit la cei aflați lîngă patul de suferință al bolnavilor, la oamenii în alb, la mecanicii de locomotivă, lucrătorii din stațiile C.F.R. și cei de la telefoane; ne-am gîndit la tovarășii milițieni ce-și făceau obișnuitul rond. La toți ne-am gîndit și tuturor le-am adresat în acea clipă un cald și sincer „LA MULȚI ANI!“. MINI-CRONICĂ DE REVELION Cititorii noștri s-au obișnuit ca în primul număr, din noul an, al „Făcliei“, să citească reportaje de la revelioanele comune. Primele impresii pe care vreau să vi le împărtășesc sînt legate de amiaza zilei de 31 decembrie, cînd am avut ocazia să revăd, într-o montare fastuoasă, clasicul plugușor cu șase boi. Casa municipală de cultură din Cluj și-a propus să ne transpună, pentru o oră, în lumea datinilor străbune, așa cum o cunoaștem din abuzul de basm al copilăriei sau din cărți, cei care am trăit la oraș. Urătorii au parcurs centrul orașului, din Piața Păcii în Piața Libertății, apoi în Piața Ștefan cel Mare și pe Bulevardul Lenin și str. 30 Decembrie, din nou în Piața Păcii. Am prezentat itinerarul pentru că el însuși, prin semnificația numelor, reprezintă o urare, o urare de pace, libertate și prosperitate, într-o țară nouă, cu o tradiție luminoasă. Prima gazdă la piorțile căreia s-a oprit alaiul a fost primarul Clujului, tovarășul Remus Bucșa, care a primit urarea adresată orașului (poate nițel prea „industrială“ pentru un plugușor — da’ dac-așa-i specificul.. Cei vreo patruzeci de tineri și vîrstnici, în selecte costume populare, cu ceteri și buhai, cu miri și dansatori, cu semănătorul care ne-a cinstit generos cu boabe de grîu spre rodnicia totului și a tuturor, și-au urat apoi colegii de la prospăta Formație de estradă și varietăți Cluj a Ansamblude CALIAN (Continuare in pag. a il-aj Ștafeta producției abia începe In spațioasa sală din perimetrul uzinei Carbochim din Cluj și-au petrecut revelionul 226 de salariați. Atmosfera de sărbătoare, de bucurie colectivă, are o veritabilă acoperire în aur prin frumoasele realizări cu care harnicul colectiv de la Carbochim a încheiat anul 1969. Menționăm doar cîteva cifre care sînt în măsură, credem, să pună în lumină felul în care înțeleg să muncească salariații acestei uzine: la 24 decembrie planul la producția globală era îndeplinit iar in ultima zi a anului care a trecut s-au înregistrat substanțiale depășiri ale sarcinilor de plan, însumînd improducția marfă de exemplu, o realizare suplimentară de 7 261 mii lei. Asta înseamnă peste plan, nu mai puțin de 72 mii m.p. abrazive pe suport, 13 tone electrozi siderurgici, 164 tone electroporindon, 184 tone pietre de polizor etc. Prilej de bucurie și de meditație, prilej de sărbătoare. Sala frumos împodobită, bradul încărcat cu de toate și sufletele prinse de neliniștea unui nou inceput de an. Este greu, desigur să ghicești la ce se gîndesc tinerii cînd rămtn pentru un moment tăcuți și foarte sobri in fața paharelor cu vin, este greu să percepi raza din fiecare suflet pe care își propun să crească acești oameni în continuare. Lumina lor se împletește cu cea a uzinei. Anton MORA (Continuare in pag. alla) Tradiționalul plugușor pe străzile Clujului fotografia: R. WAGNER