Făclia, aprilie-iunie 1971 (Anul 25, nr. 7585-7662)

1971-04-22 / 7603. szám

PAGINA 4 FĂCLIA ACTUALITATEA INTERNAȚIONALA Lucrările Congresului al X-lea al P.C. Bulgar SOFIA 21. Corespondenții de la G. Amariței și Gheorghe Jeva. La Sofia au continuat lucrările celui de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Bulgar. In cadrul dezbaterilor pe marginea rapoartelor de activitate ale C.C. al P.C.R. și Comisiei Centrale de Control și Revizie și a proiectelor de documente ale Congresului, au luat cuvintul numeroși delegați care au relevat succesele obținute de poporul bulgar, sub conducerea partidului: In construirea bazei tehnico-materiale a socialismului, in dezvoltarea economiei, științei și culturii. Ei au subliniat însemnătatea măsurilor preconizate pentru continua înflorire a țării, pentru edificarea societății socialiste dezvoltate în Bulgaria. Luînd cuvintul Ivan Bașev, ministrul afacerilor externe al R. P. Bulgaria, a făcut o trecere în revistă a activității pe plan extern a statului bulgar și a pus în evidență principalele preocupări de politică externă ale țării sale. In legătură cu situația din Balcani, vorbitorul a arătat: „Politica bulgară in Balcani se bazează pe recunoașterea dreptului fiecărui popor balcanic de a-și alege liber calea dezvoltării sale, de a reglementa după propria sa voință treburile sale interne, fără nici un fel de amestec din afară, pe respectul independenței naționale și a integrității teritoriale a tuturor statelor balcanice". Congresul a fost salutat de conducătorii unor delegații ale partidelor frățești. In numele Partidului Comunist Român a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., conducătorul delegației române. Lucrările Congresului continuă. Importanța Conferinței general-europene relevată în cursul convorbirilor sovieto-finlandeze MOSCOVA 21 (Agerpres). Luînd cuvîntul la un dineu oferit de ambasadorul Finlandei la Moscova, cu prilejul vizitei în U.R.S.S. a lui Ahti Karjalainen, Alexei Kosîghin a relevat că, în cursul convorbirilor pe care le-a avut cu premierul finlandez au fost abordate probleme ale întăririi securității europene. Uniunea Sovietică și Finlanda, a spus el, depun eforturi pentru pregătirea conferinței general-europene, care ar constitui un aport important la cauza destinderii internaționale și întăririi păcii generale. Conferința, a subliniat Alexei Kosîghin, ar contribui, fără îndoială, nu numai la creșterea încrederii în Europa, ci ar ajuta și la organizarea unei colaborări economice și tehnico-științifice ample între țările europene. La rîndul său, premierul Karjalainen a arătat că guvernul Finlandei intenționează să continue activitatea pentru înlăturarea piedicilor care stau în calea realizării unei mai mari înțelegeri internaționale în problema convocării conferinței general-europene, astfel încît această înțelegere să ducă la rezultate concrete. Vizita delegației de parlamentari români în S.U.A. WASHINGTON 21. Corespondentul Agerpres, Constantin Alexandroaie, transmite: Delegația grupului român al Uniunii interparlamentare, condusă de președintele grupului, Mihail Levente, care se află în Statele Unite într-o vizită oficială, a avut miercuri dimineața o serie de întrevederi cu oficialități guvernamentale și membri ai Congresului. In cadrul întrevederilor avute cu H. B. Scott, adjunct al asistentului ministrului comerțului, și cu Carl Albert, președinte al Camerei Reprezentanților, au fost discutate probleme ale dezvoltării legăturilor parlamentare dintre cele două țări și ale contribuției pe care parlamentarii o pot aduce la dezvoltarea relațiilor bilaterale și, în special, la promovarea cooperării economice. De asemenea, au fost discutate probleme ale cooperării europene, care au format și obiectul dezbaterilor recentei sesiuni a Uniunii interparlamentare de la Caracas. La întrevederi a participat și ambasadorul României la Washington, Corneliu Bogdan. La prînz, membrii delegației române și ambasadorul Corneliu Bogdan au participat la un dejun oferit de senatorul John Sparkman, președinte al Comitetului bancar al Senatului și fost președinte al grupului american al Uniunii interparlamentare. Succesul României la titguri internaționale BELGRAD 21. Corespondentul Agerpres, George Ionescu, transmite: La Tîrgul de primăvară de la Zagreb, România participă cu o expoziție specializată a cărții tehnice și științifice, care cuprinde 150 de volume reprezentative, recent apărute, din domeniile științelor. Exponatele românești se bucură de o deosebită apreciere. ★ TOKIO 21. Corespondentul Agerpres, Florea Țuiu, transmite: Participarea României la Tîrgul internațional din Tokio se bucură de succes atît în rîndul oamenilor de afaceri, cît și al vizitatorilor. In prezența ambasadorului României in Japonia, Iosif Gheorghiu, în incinta pavilionului țării noastre a avut loc marți o conferință de presă, organizată de Aurel Son, directorul pavilionului, care a subliniat, între altele, că „participarea României la această ediție are drept scop găsirea de soluții menite să ducă la dezvoltarea relațiilor comerciale cu companiile japoneze". DECLARAȚIA PREȘEDINTELUI POMPIDOU PARIS 21 (Agerpres). Președintele Georges Pompidou a făcut o declarație la Palatul Elysee în fața membrilor Consiliului Superior pentru problemele militare. Evocînd elementele politicii apărării definite de generalul De Gaulle, președintele Pompidou a subliniat că Franța nu trebuie „să se resemneze la rolul de auxiliar al altor țări" în problemele securității sale. Desigur, nu se pune problema de a nega necesitatea ca Franța să încheie alianțe, a spus șeful statului francez, „dar convingerea noastră profundă este că o țară care lasă în seama altora înfăptuirea securității sale este condamnată să-și piardă pînă și aparența existenței sale independente“. Washington Continuă acțiunile antirăzboinice WASHINGTON 21 (Agerpres). In Capitala S.U.A. continuă acțiunile antirăzboinice organizate de „Asociația veteranilor din Vietnam contra războiului“, care vor culmina sîmbătă cu marele marș de protest de la Washington. După ce au demonstrat prin fața Casei Albe, grupurile de veterani au simulat în marea piață din fața Capitoliului, o „misiune de căutare și distrugere", după modelul misiunilor de reprimare a populației sud-vietnameze de către trupele americane. La Washington se apreciază că numărul participanților la demonstrațiile din cursul acestei săptămîni va depăși cifra de 2,5 milioane. TUR DE ORIZONT. TUR DE ORIZONT ■ Societatea austriacă de arhitectură a organizat la Viena conferința intitulată „Monumente ale arhitecturii românești", însoțită de diapozitive. Arhitecții F. Achleitner, H. Puchhammer și F. Kurrent, care au efectuat vizite de studii în țara noastră, au prezentat valori ale arhitecturii românești. La Geneva au luat sfîrșit lucrările celei de-a patra sesiuni a Comisiei O.N.U. pentru dreptul comercial internațional. La dezbateri a participat și o delegație română condusă de Ion Nestor, consultant științific al Prezidiului Academiei de Științe Sociale și Politice. Sesiunea a reliefat necesitatea și urgența unificării și armonizării normelor care reglementează comerțul internațional. ■ In cursul atacurilor lansate în zilele de 1, 16 și 17 aprilie de unități ale armatei portugheze asupra satelor Kandienoun, Tankanto și Karoumbou din Senegal, situate în apropierea frontierei cu Guineea-Bissau, au fost ucise sau rănite mai multe persoane din rîndul populației locale și au fost distruse aproape 300 de case - a declarat ministrul senegalez al informațiilor, Ousmane Camara, în cadrul unei conferințe de presă. El a menționat că daunele provocate de aceste atacuri se ridică la milioane de franci. Persoane necunoscute au asasinat pe Alberto Larrea, fost ministru al economiei al Boliviei, care a efectuat cercetări privind o serie de atentate împotriva unor reprezentanți marcanți ai vieții publice boliviene. In cercurile informate din La Paz se consideră că Larrea era unul din principalii martori în cercetările privind introducerea ilegală din S.U.A. și vînzarea în Bolivia a unei cantități de grîu în valoare de 6 milioane de dolari, operațiune efectuată în timpul cît s-a aflat la putere guvernul condus de fostul președinte Rene Barrientos. R.F.G.. In următoarele săptămîni va fi ridicat acoperișul din plasă metalică care va acoperi trei terenuri sportive la München-Oberwienenfeld (orașul olimpic). Acoperișul va avea o suprafață de 74 800 m2. Cablul folosit are o lungime de 436 km și o greutate de 1645 tone și va fi montat pe 12 piloni. Acoperișul va acoperi jumătate din Stadionul olimpic, terenul de gimnastică și bazinul de înot. Plasa de oțel cu 137 000 de noduri, va fi acoperită cu plăci de plastic transparent cu dimensiuni de 75x75 cm, întregul acoperiș va costa 100 000 000 mărci. ÎN CLIȘEU. O parte din acoperiș in curs de montare . Liderul administrației de la Pnom Penh, Elon Noi, și-a anunțat miercuri intenția de a forma un nou cabinet, informează agenția Reuter. După cum se știe, în ziua precedentă, Lon Nol și cabinetul său își prezentaseră demisia, în urma divergențelor semnalate între reprezentanții regimului de la Pnom Penh. Vulcanul Etna, și-a reluat din nou activitatea. Incepînd de marți, un nou crater s-a deschis la o altitudine de 2700 de metri. Lava aruncată din interior a distrus un vechi post de observație și a avariat mai mulți piloni ai funicularului situat pe pantele superioare ale vulcanului. Federația de gimnastică a Statelor Unite a adresat forului similar din R. P. Chineză invitația de a trimite o echipă la campionatele mondiale de gimnastică, ce urmează să aibe loc la Miami Beach, începînd de la 5 iunie, transmite agenția United Press International. Și în capitala chiliană a fost semnat un acord între Chile și R. P. Chineză destinat lărgirii relațiilor comerciale bilaterale. Acordul, parafat de ministrul chilian al economiei, Pedro Buskovic, și adjunctul ministrului comerțului exterior al R. P. Chineze, Ciu Huan-min, precizează că părțile își vor acorda reciproc facilități pentru importul și exportul mărfurilor lor. O comisie mixtă însărcinată cu supravegherea aplicării acestui acord se va reuni alternativ în capitalele celor două țări, cel puțin o dată pe an. Capitala Italiei — orașul Roma — a celebrat miercuri, în prezența a numeroase personalități politice și militare, cea de-a 2 724-a aniversare de la fondarea sa. ■ Forțele de poliție ale armatei din Coreea de sud au arestat în ultimele zile, zeci de persoane la Seul și Pusan. Printre cei reținuți se află numeroși studenți și cadre universitare, care și-au exprimat opoziția față de regimul Pak Cijan Hi. Agențiile de presă relevă că acestea sunt cele mai masive arestări efectuate în Coreea de sud în ultimii 25 de ani. H In capitala Filipinelor au început lucrările celei de-a 27-a sesiuni a Comisiei economice a O.N.U. pentru Asia și Extremul Orient. ■ In capitala Venezuelei a avut loc marți o demonstrație a studenților și elevilor școlilor secundare, care au protestat împotriva hotărîrii autorităților de a aminai deschiderea Universității din Caracas. Poliția a intervenit pentru a-i dispersa pe manifestanți. In cursul ciocnirilor care s-au produs, mai multe persoane au fost rănite. Au fost operate peste 40 de arestări. ■in Finlanda a început marți „Luna de acțiuni pentru recunoașterea R. D. Germane". Comitetul de organizare a adresat deputaților Parlamentului finlandez o scrisoare în care subliniază că stabilirea de relații diplomatice normale între Finlanda și R.D.G. răspunde pe deplin dorinței poporului finlandez. ■ Personalul civil de la comandamentele militare ale N.A.T.O. din orașele Neapole, Verona și Vincenza au declarat marți o grevă de 48 de ore. Greviștii cer, intre altele, ca reprezentanții lor sindicali să participe la stabilirea salariilor și a condițiilor de muncă. Toate hotărîrile în aceste domenii erau pînă acum luate în mod unilateral de către autoritățile militare ale N.A.T.O., uneori prin încălcarea legislației sociale italiene. VIETNAMUL DE SUD: Fortificații inamice distruse de Forțele Armatei de Eliberare de-a lungul șoselei nr. 9 Intensă activitate diplomatică in legătură cu criza din Orientul Apropiat NAȚIUNILE UNITE 21 (Agerpres). — Reprezentanții celor patru mari puteri — Anglia, Franța, S.U.A. și U.R.S.S. — s-au întrunit marți seara la reședința reprezentantului permanent al Statelor Unite la O.N.U., în cadrul celei de-a 64 reuniuni, pentru a examina stadiul actual al situației din Orientul Apropiat. Nu a fost dat publicității nici un comunicat oficial în legătură cu problemele examinate. S-a stabilit ca următoarea reuniune să aibă loc la 5 mai, la reședința reprezentantului permanent al Franței pe lângă Națiunile Unite, CAIRO 21 (Agerpres). — Președintele R.A.U., Anwar Sadat, a trimis marți un mesaj președintelui Franței, Georges Pompidou, în legătură cu evoluția situației din Orientul Apropiat — informează ziarul „Al Ahram“. In aceeași zi, anunță agenția M.E.N., șeful statului egiptean l-a primit pe ambasadorul Franței la Cairo, Francois Puaux. CAIRO 21 (Agerpres). Republica Arabă Yemen a informat marți secretariatul Ligii Arabe că acceptă propunerea marocană privind organizarea la Alger a unei conferințe arabe la nivel înalt destinate examinării evoluției situației din Orientul Apropiat. Pînă în prezent, propunerea marocană a primit adeziunea Algeriei, Libiei, Kuweitului, Libanului și Iordaniei. DAMASC 21 (Agerpres). Președintele Adunării Naționale marocane, Abdel Hadi Boutaleb, a sosit marți la Damasc într-o vizită oficială. In aceeași zi, el a avut o întrevedere cu Ahmed Al Khatib, președintele Consiliului Sirian al poporului. Președintele Adunării Naționale marocane a fost, totodată, primit de președintele Siriei, Hafez Al Assad, căruia i-a înmînat un mesaj din partea regelui Hassan al II-lea. Intr-o declarație făcută marți seară, la încheierea vizitei sale la Damasc, Abdel Hadi Boutaleb a declarat că în cadrul întrevederilor pe care le-a avut cu autoritățile siriene a fost abordată, între altele, și problema convocării la Alger a unei conferințe arabe la nivel înalt. AMSTERDAM 21 (Agerpres). Ministrul de Externe al Olandei, Joseph Lans, a părăsit marți Amsterdamul cu destinația New York, unde va avea convorbiri cu secretarul general al O.N.U., U Thant, în legătură cu evoluția situației din Orientul Apropiat. CAIRO 21 (Agerpres). — Guvernul Republicii Arabe Unite a cerut Statelor Unite o explicație oficială în legătură cu știrile potrivit cărora S.U.A. vor furniza Israelului alte 12 bombardiere de tip „Phantom“, anunță agenția M.E.N. LONDRA 21 (Agerpres). Intr-o declarație făcută corespondentului la Londra al agenției M.E.N., un reprezentant oficial al Ministerului Afacerilor Externe al Angliei, relatează agenția France Presse, a subliniat că înființarea Federației Republicilor Arabe nu afectează acordurile de vînzare de arme britanice Libiei. El a precizat că politica Marii Britanii nu se va schimba în viitorul apropiat in această problemă, și că întrevederile care se desfășoară la Tripoli privind vînzarea de arme britanice vor continua. In context, reprezentantul Foreign Office-ului a menționat că sunt întreprinse studii pentru întărirea dispozitivului de apărare antiaeriană a Libiei și furnizarea unei rețele de rachete și blindate. TRIPOLI 21 (Agerpres). Ministrul de externe al Marocului, Youssef Bel Abbes, a sosit marți după-amiază la Tripoli, în cadrul turneului pe care îl întreprinde în cîteva țări arabe. El va înmîna președintelui Consiliului Comandamentului Revoluției din Libia, Moamer El Gedafi, un mesaj din partea regelui Hassan al II-lea. Radio Tripoli a precizat că mesajul regelui Hassan al II-lea tratează problema convocării la Alger a unei conferințe arabe la nivel înalt. După cum se știe, Libia a acceptat să participe la conferință cu condiția ca agenda ei să includă, printre altele, examinarea situației din Orientul Apropiat. In ansamblul său, și o discuție asupra recentelor incidente dintre autoritățile iordaniene și rezistența palestiniană. MOSCOVA 21 (Agerpres). După cum informează agenția TASS, la încheierea vizitei oficiale în Uniunea Sovietică a lui Mahmud Riad, vicepremier și ministru al afacerilor externe al R.A.U., a fost dat publicității un comunicat în care se arată că, în cursul convorbirilor purtate de ministrul egiptean la Moscova, au fost abordate probleme ale relațiilor bilaterale, precum și probleme internaționale actuale. S-a reafirmat că o pace justă și trainică în Orientul Apropiat poate fi instaurată numai pe baza îndeplinirii tuturor prevederilor rezoluției Consiliului de Securitate din 22 noiembrie 1967. Miting solemn cu prilejul aniversării constituirii Alianței Forțelor Naționale din Vietnam VIEtNAMUL DE SUD 21 (Agerpres). Cu prilejul celei de-a treia aniversări a constituirii Alianței forțelor naționale, democratice și pașnice din Vietnam, Comitetul Central al acesteia a organizat un miting solemn în zona eliberată, la care au participat reprezentanți ai C.C. al Frontului Național de Eliberare din Vietnamul de sud, ai diverselor organizații de masă, personalități politice, scriitori, profesori, artiști, unități ale forțelor armate populare — informează Agenția de presă Eliberarea. In cuvîntarea rostită la miting, Trinh Dinh Thao, președintele C.C. al Alianței forțelor naționale, democratice și pașnice din Vietnam, vicepreședinte al Consiliului Consultativ al Guvernului Revoluționar Provizoriu al Republicii Vietnamului de sud, a evidențiat succesele importante obținute de Alianță în lupta politică pe care a desfășurat-o în ultimii trei ani în orașele sud- vietnameze împotriva regimului Thieu-Ky și a imperialismului american. El a subliniat, totodată, că patrioții sudvietnamezi și-au întărit forța militară și politică, repurtînd victorii remarcabile pe toate planurile și extinzînd frontul unit de luptă pentru salvare națională. „Ne reafirmăm hotărîrea de a continua să ne unim strîns și să cooperăm cu Frontul Național de Eliberare în acțiuni de perspectivă, în lupta pentru independența națională și pace, pentru o viață liberă și fericită a întregului popor“ — a spus în încheiere Trinh Dinh Thao. In cadrul mitingului, a luat cuvîntul, de asemenea, Nguyen Hua Tho, președintele Prezidiului C.C. al F.N.E., care a relevat contribuția Alianței forțelor naționale, democratice și pașnice din Vietnam la lupta întregului popor împotriva imperialismului american și a regimului Thieu Ky.\ CONGRESUL ANUAL PENTRU PROBLEMELE SPAȚIALE CAPE KENNEDY 21 (Agerpres). La Cocoa Beach, se desfășoară cel de-al XVIII-lea Congres anual pentru problemele spațiale, la care participă savanți din S.U.A., U.R.S.S. și alte țări ale lumii. In cursul lucrărilor, savanții americani au informat că S.U.A. intenționează să lanseze prima lor stație spațială în 1973 și că în jurul anului 1980 ar putea crea o stație permanentă, care să orbiteze în jurul Pămîntului o perioadă mai lungă. Prima stație orbitală — denumită Skylab — urmează să fie prevăzută cu suficient oxigen, apă și alte provizii pentru a garanta unui echipaj alcătuit din trei oameni rămînerea în spațiu timp de opt luni. Intrucît Skylab nu va putea garanta o reîmprospătare a proviziilor, agenția N.A.S.A. a elaborat un plan care prevede lansarea pe orbită a unei stații permanente ce urmează să graviteze în jurul Pămîntului o perioadă de cel puțin 10 ani. Planurile acestei stații se află în prezent în faza de studiu. Ea ar urma să fie montată în spațiu, fiind alcătuită din cinci moduluri asamblate în jurul unui corp central. Energia viitoarei stații va fi furnizată de un modul separat, care o va prelua pe baza unor baterii solare. Viitoarea stație va oferi găzduire unui număr de șase astronauți, ce vor găsi aici suficiente provizii de alimente și apă, condiții de higienă și recreere. „Lunohod-” in cea de-a șasea zi selenară de activitate MOSCOVA 21 (Agerpres). — Cea de-a șasea zi de activitate lunară a automatului sovietic „Lunohod-1“ s-a încheiat. Programul inițial de lucru al aparatului a fost, de fapt, îndeplinit cu aproximativ două luni în urmă, zilele lunare a cincea și a șasea servind pentru continuarea cercetărilor conform unui program suplimentar. In prima parte a zilei a șasea lunare,„Lunohod 1" a încheiat explorarea unui crater cu un diametru de 200 metri, unde a avut de întîmpinat dificultăți deosebite, cauzate de prezența unor cratere secundare și a unor mari cantități de bolovani. Ieșind din crater, aparatul s-a plasat pe același traseu prin care pătrunsese anterior in depresiunea studiată. Au urmat apoi studierea unui nou crater selenar, de marginea căruia automatul s-a apropiat spre mijlocul celei de-a șasea zile lunare. Rezultatele explorării in acest crater, cu pante dintr-un material mai afinat, acoperit cu numeroase fragmente de roci, prezintă un deosebit interes științific. Manevrînd printre bolovani și cratere mai mici, ,fenohodiu a parcurs circa 100 de metri, pînă a ajuns intr-un punct în care panta atingea o valoare critică pentru securitatea aparatului. De aici, după ce a transmis o serie de imagini prin televiziune, automatul a început un adevărat slalom pentru a ieși din labirintul de pietre. Traseul optim a putut fi găsit numai după prelucrarea fotogrametrică a clișeelor transmise anterior. „Echipajul“ de pe Terra al aparatului a trebuit să efectueze manevre de înaltă clasă pentru a-l readuce la nivelul câmpiei selenare dintre cratere. In cursul celei de-a șasea zile selenare de activitate au continuat, totodată, observațiile asupra nivelului de radiație de pe Lună. In intervalul 7— 10 aprilie, aparatura a înregistrat maxime pronunțate ale radiației solare. Astfel, la 7 aprilie a fost înregistrată o intensitate deosebit de accentuată a protonilor de energii mici, produse probabil, după opinia specialiștilor, de erupția solară consemnată de observatoarele terestre la 6 aprilie. Cercetările efectuate conform programului suplimentar de lucru au permis strîngerea unui volum important de informații privind structura marilor cratere lunare și a rocilor pe care le conțin, precum și obținerea unor noi date referitoare la caracteristicile stratului superficial al solului lunar. De asemenea, lucrările efectuate permit evaluarea posibilităților de care dispune „Lunohod-1“ in cercetarea formațiunilor lunare majore, cu o topografie complicată, precum și elaborarea metodicii unor asemenea cercetări. In cursul ultimei ședințe de legătură din cadrul celei de-a șasea zile selenare de lucru a automatului a fost verificată starea sistemelor de bord ale aparatului și a fost închisă bateria sa solară. „Lunohod-1" a fost, totodată, orientat în poziția reclamată de continuarea lucrărilor de locație laser prin intermediul reflectorului instalat la bord. Distanța totală parcursă de aparat de la începutul activității pe Lună pînă la finele celei de-a șasea zile selenare este de 8.261 metri. Peste regiunea unde se află in prezent „Lunohod-1“ s-a lăsat cea de-a șasea noapte lunară. REDACȚIA și ADMINISTRAȚIA, str. Napoca nr. 16, telefoane 2-29-91, 2-13-03. Taxa poștală plătită în numerar conf. aprobării Dir Gen. P.T.T.R. nr. 39952/948. Intr. poligrafică Ciuj, str. Brassai nr.7. j 40100