Făclia, aprilie-iunie 1971 (Anul 25, nr. 7585-7662)

1971-05-04 / 7613. szám

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE» UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN o înțeleaptă politică promovarea competenței și capacității în conducerea societății Constantin CRIȘAN, secretar al Comitetului județean de partid Succesele remarcabile obținute de poporul român, condus de partidul său comunist, în edificarea societății socialiste, înfăptuirea obiectivelor menite să plaseze România contemporană pe coordonatele superioare ale progresului și civilizației, se află într-o corelație indisolubilă și dinamică cu valențele și valorile materiale și spirituale umane, cu prezența în toate funcțiile de conducere a unor cadre care prin întreaga lor activitate dovedesc un pronunțat grad de competență profesională, temeinice cunoștințe și convingeri ideologicopolitice, principialitate și exigență, înaltă responsabilitate civică și etică, simțul realului în dinamismul său concret-istoric, spirit selectiv și novator, devotament, dăruire și pasiune pentru cauza socialismului și comunismului în România. Preocupat de asigurarea progresului multilateral al societății socialiste românești, de descoperirea și valorificarea superioară a bogățiilor materiale și spirituale prin popor și pentru popor — Partidul Comunist Român — în frunte cu Comitetul său Central, a corelat sistematic acest proces cu cel al educării, promovării și perfecționării cadrelor, conștient fiind că de felul cum se desfășoară acest proces depinde în măsură hotărîtoare aplicarea în viață a politicii sale. In anii construcției socialismului, în România s-a format un numeros detașament de cadre, alcătuit din cei mai valoroși muncitori, țărani, intelectuali — care unesc forțele mai multor generații — educat în spiritul ideologiei marx istleniniste, profund devotat partidului, cauzei socialismului și națiunii. Un asemenea proces este ilustrat și de situația existentă în județul Cluj unde în perioada cincinalului trecut dinamica formării cadrelor de muncitori, cunoaște o creștere medie de 4,6 la sută anual, a cadrelor cu pregătire medie cu circa 4 la sută, iar a celor cu pregătire superioară (tehnică și economică) cu circa 3 la sută. Dacă în anul 1960 la un specialist din agricultură reveneau circa 11000 ha teren agricol, în 1970 această suprafață s-a restrîns la 500 ha. Semnificative sunt în acest sens rezultatele formării cadrelor în domeniul social-cultural, unde în prezent funcționează 6 614 învățători și profesori, 1523 medici și peste 4 000 cadre medii sanitare, peste 2 400 cadre universitare și de cercetare. Existența unui asemenea detașament de oameni competenți, nu toate compartimentele vieții noastre economice, politice și sociale asigură aplicarea întocmai a liniei politice a partidului la toate nivelele și obținerea unor rezul (Continuare în pag. a lll-a) Succese, inițiative, activitate creatoare Pe adresa redacției sosesc în continuare scrisori, telegrame, note telefonice prin care colectivele de muncă ne aduc la cunoștință succesele pe care le-au obținut în ampla și creatoarea întrecere desfășurată în cinstea semicentenarului partidului și a zilei de 1 Mai. Redăm, în cele ce urmează, cîteva secvențe din conținutul scrisorilor. Uzina Armătura Cluj La 28 aprilie, deci cu două zile înainte de termen, colectivul uzinei „Armătura" a îndeplinit planul global și marfă pe 4 luni. Depășind producția planificată, uzina a livrat beneficiarilor ei peste prevederile contractelor economice încheiate pentru perioada amintită, produse în valoare de 1 400 000 lei, iar pentru partenerii externi mărfuri in valoare de 540 mii lei valută. In perioada scursă de la începutul anului, uzina a fabricat suplimentar 50 tone armături de fontă, 18 tone armături de alamă și 9 000 de aspersoare. Activitatea prodigioasă desfășurată de colectivul uzinei „Armătura“ se concretizează în cei 600 000 lei beneficii realizați peste sarcina de plan. In scrisoarea adresată redacției, colectivul uzinei menționează că a proiectat și construit utilaje pentru nevoile proprii (autoutilaje) în valoare de 100 000 lei. Ä 4 întreprinderea orășenească de gospodărie și construcții Cluj cu două zile înainte de încheierea lunii aprilie, întreprinderea orășenească de gospodărie și construcții Cluj avea înregistrată o depășire a sarcinilor de plan pe cele patru luni încheiate de 15 la sută. Depășirea globală a planului însă se concretizează în ritmul înalt cu care muncesc formațiile de lucru ale întreprinderii la majoritatea lucrărilor și șantierelor. Grație hărniciei și conștiinciozității lor, canalizarea coloniei de Camping din Făget a putut fi pusă în exploatare cu 35 zile înainte de data stabilită, iar creșa din microraionul II al cartierului Gheorgheni a fost ocupată de cei mici cu 8 zile înainte de termen. Mult timp au economisit constructorii și la reparații capitale. Lucrările la Școala generală nr. 13 au fost terminate cu 140 zile înainte de termen, iar cele executate la Facultatea de filologie cu U zile avans. Constructorii s-au dovedit a fi și buni gospodari. Reducînd consumul de lemn, metal și ciment, ei au economisit peste prevederi 6 lei la fiecare 4 000 lei-producție, întreprinderea locală industrială Cluj Deținătoare pe județ a fanionului de unitate fruntașă din grupa întreprinderilor de interes local, întreprinderea locală industrială Cluj, la data de 26 aprilie avea un avans la producția globală de 700 mii lei (față de 400 mii lei angajament), 1700 000 lei la producția marfă fabricată (față de 1000 000 lei angajament) și 600 000 lei beneficii peste plan. Hărnicia și dăruirea colectivului de la I.L.I.G. însă nu constă numai în rezultatele economice. Meritul său deosebit constă în modul cum satisface cerințele beneficiarilor săi. In cursul celor patru luni, pentru a satisface o mare cerință a constructorilor, specialiștii întreprinderii au proiectat și construit trei mașini de împletit plasă de sîrmă pentru pereți rabil. Aceste utilaje, de fapt trebuiau aduse din import. In acest an se va produce, cu utilajele amintite, plasă în valoare de aproximativ 3 milioane lei. Tot la cererea beneficiarilor, I.L.I.C. a început fabricarea caflandrelor de călcat rufe, tipuri de utilaje pentru curățătorii chimice, containere uzinale etc. Gama produselor noi ale întreprinderii s-a mai lărgit cu un tip de foarfece de tăiat crengi, balamale extensibile și colțare pentru mobilă etc. Anul XXVII- Mr. 7613 I • marți 4 mai 1971 ß 4 pagini 30 bani Recunoaștere indreptofita Se împlinesc 90 de ani de cînd, la Dej, a-a format și statornicit nucleul puternicului detașament al muncitorilor feroviari și, totuși, rareori le-a fost prilejuită acestora o bucurie ca aceea trăită în zilele trecute, cînd uneia din subunitățile Complexului C.F.R. de la conflența Someșurilor, anume secției E.C.T.-2 (Electrificare, Centralizare și Telecomandă) i s-a decernat Diploma de evidențiată pe ramură pe anul 1970. Este o recunoaștere îndreptățită a meritelor ce le-au cîștigat în ultimii ani feroviarii dejeni, în primele rînduri aflîndu-se cei care răspund de problemele de centralizare și telecomandă pe raza a 482 km de linii ferate ce se întîlnesc în triunghiul feroviar Dej. Pe lingă salariații secției evidențiate, la festivitate au participat delegați ai Departamentului de căi ferate din cadrul Ministerului Transporturilor și Telecomunicațiilor și al Uniunii sindicatelor pe ramură, care, prin tov. Iuliu Crișan, președintele sindicatului pe Complexul C.F.R. Dej, au transmis felicitările și diploma de evidențiere ceferiștilor dejeni. Rezumînd rezultatele obținute de către secția condusă de ing. Iosif Oláh, remarcăm mai întîi faptul că sarcinile de plan pe 1970 au fost depășite cu 3 la sută. Productivitatea muncii s-a realizat în proporție de 110 la sută, iar prețul de cost a fost redus cu 2 la sută. Printr-o mai judicioasă gospodărire a materialelor a fost obținută o economie de 159.692 lei. Pe lîngâ toate acestea, secția realizează lucrări neplanificate pentru alte unități în valoare de 1.149.945 lei. Pe raza de activitate a acestei secții în întreg anul 1970 nu s-a produs nici un eveniment de cale ferată datorat întreținerii necorespunzătoare a instalațiilor C. T. Și In acest an munca lucrătorilor secției continuă în acelașî ritm intens, astfel că după întîiul pătrar de activitate au reușit să-și depășească sarcinile de plan cu 2 la sută, să sporească productivitatea muncii cu 4,8 la sută și să reducă deranjamentele la instalațiile E.C.T. de categoria I de la 16, în primul trimestru al anului trecut, la două în perioada corespunzătoare a anului în curs. Toate acestea dovedesc încă o dată că titlul de unitate evidențiază pe ramură acordată Secției E.C.T.2 Dej, precum și cei 30.000 lei premii acordate sărbătoriților nu-i un fapt întîmplător. Emil LAZAR EXPOZIȚIA REALIZĂRILOR ECONOMICE Ș 1 SOCIAL-CULTURALE ALE JUDEȚULUI CLUJ Acum, în pragul înălțătorului jubileu -da la 8 mai -» *emicentenarul Partidului Comunist Român, — oamenii muncii din județul Cluj au posibilitatea să facă cunoștință cu eșantioanele muncii creatoare care se desfășoară în industrie, șantiere, institute de cultură și artă, agricultură, comerț, cooperație — adică în toate ramurile și compartimentele de activitate. Expoziția din parcul Aurel Vlaicu reprezintă — la dimensiunile și proporțiile adecvate, bineînțeles — tot ce s-a împlinit în acest colț de țară, reflectînd cu pregnanță înfăptuirea politicii partidului de construire a unei Românii multilateral dezvoltate. Incepînd cu harta care reprezintă obiectivele puse în funcțiune in cincinalul 1965—1970, continuînd cu impresionantele mașini construite la Tehnofrig, Unirea, Metalul roșu sau cu varietatea de sortimente și modele destinate consumului larg, confecționate la Fabricile de Sticlărie Turda, Tricotaje Someșul, Clujeana, Flacăra și terminînd cu piesele de mobilă și articolele de ornament fabricate în unitățile industriei locale și cooperației meșteșugărești, totul reflectă optimismul cu care populația județului Cluj își creează prezentul și viitorul, aducîndu-și din plin contribuția la ridicarea României în rîndul țărilor dezvoltate. Vizitind expoziția remarcăm în primul rînd harta și imaginile de la sistemul energetic de pe Someș. Azi doar intuim ce anume se înfăptuiește în această zonă a Apusenilor și urmărim cu admirație încleștarea titanică a oamenilor cu stîncile. Dar știm că peste cîțiva ani, pe urmele constructorilor vor rămîne baraje, lacuri de acumulare. ___________ A. VARGA Articole de artizanat ale cooperației meșteșugărești Uzina „Unirea". Mașină de filat bumbac (Continuare în pag. a ll-a) Tehnofrig, Agregata frigorifice de înalt randament Aici va fi viitorul lac de acumulare de la Fîntinela Profundă mulțumire, puternic imbold pentru țăranii cooperatori Recenta hotărîre a Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. cu privire la unele măsuri de îmbunătățire a condițiilor de viață ale membrilor cooperativelor agricole de producție precum și legile adopate de cea de-a VI-a sesiune a Marii Adunări Naționale, ale căror prevederi se înscriu în ansamblul măsurilor luate de conducerea partidului și statului pentru dezvoltarea continuă a agriculturii, au fost primite cu o largă și profundă satisfacție de către masele de țărani cooperatori din județul Cluj. Exprimîndu-și recunoștința fierbinte față de partid pentru grija permanenta pe care o acordă țărănimii cooperatiste, membrii cooperativelor agricole își manifestă hotărîrea de a munci neobosit pentru obținerea unor producții sporite și pentru dezvoltarea economico-organizatorică a acestor unități. VOM SUSȚINE PRIN FAPTE APLICAREA NOILOR MASURI Toți țăranii cooperatori din comuna Recea-Cristur au primit cu multă bucurie hotărîrea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., publicată în ziarele de săptămîna trecută, cît și legile adoptate de recenta sesiune a M.AN. Pe baza noii hotărîri, se vor putea rezolva o serie de importante probleme sociale ale membrilor cooperativelor agricole și ale familiilor lor, printre care asistența medicală gratuită, tratament în stațiunile balneo-climaterice, ajutoare pentru incapacitate temporară de muncă, ajutoare pentru copiii sub 16 ani și altele. Toate aceste măsuri oglindesc grija părintească a partidului pentru ocrotirea sănătății țăranilor cooperatori și creșterea nivelului de trai al oamenilor muncii de la sate. Cu multă satisfacție au primit membrii cooperativei noastre agricole și legile votate de recenta sesiune a M.A.N. care prevăd o serie de măsuri pentru stimularea gospodăriilor țărănești în scopul creșterii animalelor și sporirea producției agricole marfă, în vederea dezvoltării social-culturale a tuturor localităților rurale și urbane și ridicării nivelului de trai al populației de la orașe și sate. Exprimîndu-ne recunoștința față de ansamblul de măsuri stabilite, sîntem pătrunși de sentimentul răspunderii și datoriei de a ne uni eforturile pentru a asigura creșterea producției și veniturilor cooperativei noastre, astfel ca și unitatea noastră să poată contribui cu fondurile necesare în aplicarea măsurilor stabilite în recenta hotărîre. Alexandru POP, președintele C.A.P. din Recea-Cristur VIE RECUNOȘTINȚA Simțim zi de zi grija părintească a partidului pentru îmbunătățirea continuă a con(Continuare în pag. a ll-a) Industria sîrmei din Cîmpia Turzii. Se pregătesc colacii de sîrmă pentru beton precomprimat spre a lua drumul beneficiarilor VERNISAJUL EXPOZIȚIEI DE ARTĂ PLASTICA ȘI DECORATIVĂ ÎNCHINATĂ SĂRBĂTORIRII .SEMICENTENARULUI PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Ieri după-amiază a avut loc vernisajul Expoziției de artă plastică și decorativă clujeană, organizată în cinstea semicentenarului partidului în Galeria mare din str. 6 Martie și în sălile de expoziții temporare ale Muzeului de artă. La vernisaj au fost prezenți tovarășii Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Constantin Crișan, Roman Morar, Soos Manea Carol, secretari al Comitetului județean de partid, Remus Bucșa, prim-secretar al Comitetului municipal Cluj de partid, primarul Clujului, Trofin Simedrea, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, alți reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat, plasticieni și critici de artă, oameni de știință, artă și cultură, un numeros public, ziariști. Festivitatea a fost deschisă de tovarășul Márkos András, secretarul Filialei Cluj a Uniunii Artiștilor Plastici. Criticul de artă conf. univ. Daniel Popescu, rectorul Institutului de arte plastice „Ion Andreescu“, evocînd situația artelor plastice în Clujul de acum 50 de ani, a evidențiat marele salt în evoluția artistică clujeană și în creșterea numărului iubitorilor de artă, de o elevată cultură estetică, subliniind valoarea acestei expoziții, care reușește să reprezinte potențialul artistic clujean în aproape toate compartimentele. In cuvîntul său, tovarășul Dumitru Mircea, președintele Comitetului județean pentru cultură și artă, a stăruit asupra atașamentului artiștilor față de partid, asupra calității valorice a operelor prin care creatorii clujeni sărbătoresc semicentenarul partidului, expoziția de artă plastică fiind unul dintre cele mai călduroase omagii. După festivitate, cei prezenți au vizitat expoziția, care, deși nu cuprinde lucrările tuturor plasticienilor clujeni, oferă publicului posibilitatea de a cunoaște etapa actuală a creației plastice din Cluj. 115 plasticieni și decoratori expun peste 180 de lucrări de pictură, grafică, sculptură și artă decorativă — compoziții prezentînd momente din cei 50 de ani de luptă a partidului pentru construirea socialismului, portrete de comuniști și înaintași progresiști, peisaje și naturi statice, afișe consacrate evenimentului de la 8 Mai. Mircea BALAU »Victori#*