Făclia, aprilie-iunie 1971 (Anul 25, nr. 7585-7662)

1971-05-16 / 7624. szám

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚIVA ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVII —NR. 7624 j^^^Duminică 16j^ 6 Pafini 30 bani VIZITA DE LUCRU A TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU LA COMPLEXUL AVICOL DIN TITU Secretarul general al partidului este întîmpinat cu deosebită căldură de un mare număr de țărani cooperatori din comunele Lungulețu, Răcari, Poiana, Corbii Mari, Brăneștea, Costești-Vale, Potlogi, Odobești, Titu și din alte sate din împrejurimi. Cei prezenți ovaționează îndelung pentru partid, pentru conducătorul partidului și statului. Tovarășul Nicolae Ceaușescu este salutat la sosirea sa la Complexul avicol din Titu de tovarășii Iosif Banc, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, ministrul agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor, Matei Ghigiu, ministrul construcțiilor industriale, de membri ai conducerii Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor. Sunt de față tovarășul Nicolae Tăbîrcă, prim-secretar al Comitetului județean Dîmbovița al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, și alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Oaspeții sînt invitați să viziteze mai întîi moderna stație de incubație a complexului, unde se află expoziții de prezentare a celor mai importante realizări din sectorul avicol obținute la nivelul întregii țări. Apoi, directorul general al Complexului avicol — Titu, Viorel Chiriță, prezintă tovarășului Nicolae Ceaușescu și celorlalți oaspeți parametrii noii unități dată parțial în folosință, cu un an și jumătate mai devreme, obiectiv de seamă în realizarea sarcinilor ce stau în fața zootehniei, precum și preocupările specialiștilor de aici de a înfăptui în mod exemplar sarcinile trasate de partid și de stat. Organizat pe principiul producției industriale, complexul de la Titu are nouă ferme specializate în producerea de ouă, pentru creșterea păsărilor de producție, incubatoare, fabrică de nutrețuri combinate și abator propriu. El cuprinde 1,47 hale spațioase, în care procesele sunt mecanizate și automatizate. Recent au intrat în funcțiune patru ferme de producție și au fost livrate primeler tone de carne de pasăre pentru aprovizionarea populației bucureștene. Secretarul general al partidului se interesează îndeaproape de măsurile întreprinse în vederea creșterii eficienței economice și a asigurării dezvoltării, concomitent cu producția de carne, și a celei de ouă. Răspunzînd, conducerea ministerului subliniază, totodată, că în faza finală complexul va produce 20 000 tone carne de pasăre — a zecea parte din producția marfă prevăzută la sfîrșitul actualului cincinal. Oaspeților li se prezintă în continuare aproximativ 50 de utilaje, realizate de uzinele mecanice ale agriculturii, care au contribuit la mecanizarea proceselor de producție în toate fermele avicole din țară. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți sunt salutați de președinții mai multor cooperative agricole de producție din apropiere, care, în numele țăranilor cooperatori din comunele lor, exprimă adînca mulțumire de a avea ca oaspete pe secretarul general al partidului. Ei înmînează tovarășului Nicolae Ceaușescu, celorlalți oaspeți, cadouri simbolice, angajindu-se să-și aducă întreaga contribuție la dezvoltarea cooperativelor lor, la creșterea producției și îmbunătățirea activității economice, ca semn al recunoștinței pentru noile măsuri întreprinse de partid și de stat în vederea creșterii bunăstării țărănimii cooperatiste. Adresîndu-se cooperatorilor de față, tovarășul Nicolae Ceaușescu le mulțumește pentru primirea călduroasă făcută, le urează sănătate și fericire, noi succese în munca pentru obținerea unor recolte bogate. Oaspeții vizitează apoi halele de creșterea puilor pentru carne. Discuțiile ample , purtate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, de ceilalți conducători de partid și de stat, cu specialiști, cu cadre de răspundere din Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor, indicațiile secretarului general al partidului date și cu acest prilej pentru dezvoltarea mai rapidă a sectorului avicol, au constituit un nou imbold în activitatea oamenilor muncii de pe ogoare în înfăptuirea mărețelor sarcini trasate de Congresul al X-lea al partidului pentru dezvoltarea creșterii păsărilor în țara noastră. (Agerpres) In cursul dimineții de sîmbătă, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, împreună cu tovarășul Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului Economic, a făcut o vizită de lucru la Complexul avicolă Titu din județul Dîmbovița. Simpozionul național „Probleme actuale in fizica atomului și a moleculei“ Ieri au început la Cluj, lucrările unei ample manifestări științifice — simpozionul național cu tema „Probleme actuale în fizica atomului și a moleculei“, organizat de Filiala Cluj a Societății de științe fizice și chimice din România, în colaborare cu Universitatea „Babeș-Bolyai“ și Institutul de izotopi stabili din Cluj. La festivitatea de deschidere au participat tovarășii Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului județean Cluj al P. C. R., președintele Consiliului popular județean, Roman Morar, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., Remus Bucșa, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul Clujului, prof. univ. dr. Ștefan Pascu, rectorul Universității „Babeș-Bolyai“, Nicolae Calinicenco, vicepreședinte al Societății de științe fizice și chimice din România, fizicieni de la universitățile din Cluj, București, Iași, Craiova și Timișoara, de la institutele politehnice din Iași, Cluj, Brașov, Timișoara, de la Institutul de Fizică Atomică din București, profesori de fizică din diferite licee din țară. Deschizînd lucrările ședinței, prof. univ. dr. Victor Mercea, directorul Institutului de izotopi stabili din Cluj, a subliniat faptul că acest simpozion, a IV-a manifestare de acest gen organizată la Cluj, este în primul rînd un util schimb de experiență între toți fizicienii din țară pe problemele actuale din domeniul fizicii atomului și a moleculei. Aducînd un călduros salut din partea Comitetului județean de partid și al Consiliului popular județean, tovarășul Aurel Duca a arătat că acest simpozion al fizicienilor din întreagă țară și pe care-l găzduiește timp de două zile Clujul, se înscrie în șirul prestigioaselor manifestări dedicate semicentenarului Partidului Comunist Român. Această importantă manifestare constituie un minunat prilej de confruntare a rezultatelor activității desfășurate de specialiști de la catedre, din laboratoare și institute, în fizica atomului și moleculei, constituind în același timp un util schimb de experiență dintre fizicienii clujeni și cei din alte centre ale țării. In ultimii ani, a spus vorbitorul, acest important domeniu al fizicii, a cunoscut o mare dezvoltare, rezultatele obținute apropiindu-se de cele mai remarcabile performanțe realizate pe plan mondial. Venind în întîmpinarea cerințelor impuse de dezvoltarea economiei noastre naționale, cercetările din acest capitol al fizicii au cunoscut un larg cîmp de aplicare și investigare, realitate dovedită din plin de utilizarea laserului, a spectrometriei și cromatografiei. Ne bucură faptul — a spus în încheiere tovarășul Aurel Duca — că orașul nostru este inițiatorul și organizatorul celui de al IV-lea simpozion pe această temă și sîntem convinși că perpetuarea acestei inițiative va duce la instaurarea unei bune și valoroase tradiții. Au mai rostit cuvinte de salut din partea Universității clujene prof. univ. Ștefan Pascu și din partea Societății de Științe Fizice și Chimice, tovarășul Nicolae Calinicenco. In cadrul ședințelor de lucru, participanții la lucrările simpozionului național „Probleme actuale în fizica atomului și a moleculei“ vor dezbate peste 50 de referate ce constituie sinteza celor mai recente rezultate obținute în acest domeniu. Uzina chimică Turda. Vedere a noii instalații de freoni Fotografia: E. WAGNER în actualitate Organizarea pășunatului După o lungă perioadă de stabulație în care animalele cazate în adăposturi consumau furaje fibroase și suculente la iesle, iată că o dată cu explozia vegetală a lunii mai, începe o nouă etapă în viața animalelor: viața la pășune, în taberele de vară, pe covorul verde mîngîiat de razele calde ale soarelui și îmbibat din abundență de ploile căzute. La cooperativa agricolă de producție din Suatu, pregătirile pentru ieșirea la pășune s-au făcut încă din luna trecută. Au fost curățate toate suprafețele de pășune, s-au executat lucrări de defrișare și șanțuri de scurgere pentru eliminarea apelor purtătoare de biotopi. S-a procedat la curățirea fîntînilor și amenajarea trocilor de adăpare, s-a efectuat tarlalizarea pășunilor, delimitîndu-se suprafețele de pășune pe specii și vîrste. Cea mai bună pășune a fost destinată vacilor de lapte, restanțele de lapte marfă ale primului trimestru urmînd să fie recuperate la pășune. Tineretul de prăsilă a fost repartizat, de asemenea, pe o pășune bogată în masă vegetală pentru a se obține funincile planificate. Pentru a preveni îmbolnăvirile la pășune medicul veterinar de circumscripție dr. Nils Edmund a executat toate acțiunile sanitar-veterinare prevăzute în plan indicînd și suprafețele de pășune prohibite pentru pășunat datorită "gradulurilor ridicat" de infestarecu biotopi. O atenție deosebită s-a acordat obișnuirii animalelor cu nutrețul verde, pentru aceasta administrîndu-se secară — masă verde la iesle In amestec, cu paie. La pășune se are în vedere respectarea strictă a zonelor de pășunat, tarsalizarea judicioasă care să permită regenerarea covorului vegetal de pe suprafața de pășune consumată de animale și evitarea distrugerilor terenului prin aglomerarea animalelor pe solul umed. O mare atenție se acordă construirii adăposturilor pentru taberele de vară. Din păcate, asemenea adăposturi nu pot fi realizate decît numai pentru vițeii fugari, dar, credem că cu sprijinul Direcției generale județene a agriculturii vom reuși să procurăm material pentru celelalte construcții. Zilele trecute împreună cu președintele unității Pavel Tușa, inginerul șef Nicolae Dumitrescu, medicul veterinar Nils Edmund și economistul fermei zootehnice Toth Ștefan, am vizitat toate pășunile. Iarba era deja în plină creștere, terenul încă puțin umed. S-a hotărît să se mai amine o săptămînă cu ieșirea la pășune. Iarba va mai crește pînă atunci. „Secară avem suficientă, așa că nu apar probleme“ — spunea inginerul șef. Peste cîteva zile așadar, pe pășunile Suatului vor apare turmele și vor rămîne aici în acest peisaj dătător de viață pînă toamna tîrziu, cînd va începe o nouă perioadă de stabulație. Dar, pînă atunci să conducem animalele la pășune, să mulgem cît mai mult lapte și să obținem cit mai multe juninci. Mihai MITEA, medic veterinar Cluj. Imagine din cartierul Gheorgheni INAUGURAREA BAZEI HIPICE DIN CLUJ Ieri după-amiază, în cartierul Gheorgheni a avut loc inaugurarea bazei sportive hipice amenajată de Asociația sportivă Armata. La festivitate au luat parte tovarășul Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., președintele Consiliului popuar județean, reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat, militari. Festivitatea inaugurală a fost deschisă de general-maior Virgil Manta, vicepreședinte al A.S.A. Cluj. In încheiere, a avut loc o demonstrație de călărie. Cercetarea științifică și problemele tineretului înființat în urmă cu doi ani și jumătate, Centrul de cercetări pentru problemele tineretului — București și-a creat o personalitate, înțelegînd prin aceasta, o conturare a profilului și a problemelor pe care le studiază, mai corect, spusă a caracterului acestor probleme; și încercările, de multe ori izbutite, de a mări operativitatea cercetărilor în scopul utilizării rezultatelor lor cu maximum de randament. La sfîrșitul lunii aprilie, filiala din Cluj a Centrului organiza o foarte interesantă sesiune de comunicări științifice, ramificată pe două grupe de probleme: I Metodologia cercetării I și II — Din rezultatele cercetării, la care au participat cercetători din București și alții aparținînd filialei clujene. Considerînd utilă o împrospătare sau completare a informațiilor cititorilor, am solicitat unor participanți la sesiune păreri în legătură cu problemele tineretului și felul cum sunt ele cercetate prin intermediul acestei instituții de profil. X. CE ESTE CENTRUL DE CERCETĂRI PENTRU PROBLEMELE TINERETULUI? Ovidiu BADINA, director: Rațiunea înființării acestui centru reiese din hotărîrea plenarei C.C. al P.C.R. din noiembrie-decembrie 1967, care a făcut o amplă analiză a muncii de educație desfășurată în rîndurile tineretului, a stabilit sarcinile care stau în fața ei. Concluzia subliniată atunci cu tărie a fost că problemele tineretului sunt ale întregii societăți, că societatea are obligația să facă totul pentru formarea tineretului. Centrul de cercetări pentru problemele tineretului este o instituție formată din cadre de specialitate, care studiază problemele referitoare la munca și viața tineretului, și pe această bază, recomandă forme și metode de muncă noi, care generalizează experiența pozitivă. Fred MAHLER, director adjunct. Prin crearea Centrului s-a răspuns și la o tendință de extindere mondială: instituționalizarea cercetării științifice în problemele tineretului. In spiritul hotărîrii luată de plenara C.C. al P.C.R., s-a organizat un centru de cercetare interdisciplinară, care tinde să grupeze într-un fel model contribuția mai multor științe. Roman MORAR, secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., membru al biroului filialei din Cluj a Centrului de cercetări pentru problemele tineretului. O cercetare științifică a problemelor specifice tineretului se include armonios in tendința generală de fundamentare pe baza unor criterii riguroase a activității în toate sectoarele. Complexul I de factori care determină în ansamblu procesul de propagare a cunoștințelor de multiple feluri înregistrează în zilele noastre o serie de mutații importante, printre care amintim: a crescut enorm cantitatea generală de informație — trăim în epoca iiformației și comunicației deoarece tehnica modernă creează instantaneu și constant I unu' cîmp global de evenimente în interacțiune, la care participă toți oamenii; 'mutații dintre cele mai importante ■ s-au produs la nivelul mase ■lor receptoare, deci și a tineretului, prin accesul tot mai sporit, chiar dacă diferențiază calitativ, la cultură, la sursele de informare. * loan ALUAȘ președintele ■ filialei din Cluj: Aș adăuga, I referitor la necesitatea infim [UNK] Anchetă realizată de I Vaier CHIOREANU (Continuare in pag. a 3-a SUPLIMENT) ANCHETA NOASTRĂ Primire la Consiliul popular județean Ieri la prînz, la Consiliul popular Județean, a avut loc o întîlnire a conducerii județene și municipale de partid și de stat cu oameni de știință, artă și cultură, elevi și studenți, prilejuită de succesele acestora la concursuri republicane în cinstea semicentenarului partidului și la concursuri internaționale de mare prestigiu. La primire au fost prezenți tovarășii Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Dumitru Ghișe, adjunct de șef de secție la C.C. al P.C.R., Roman Morar, secretar al Comitetului județean de partid, Trofin Simedrea, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, Remus Bucșa, prim-secretar al Comitetului municipal Cluj al P.C.R., primarul Clujului, Ioan Beu, vicepreședinte al Consiliului popular județean, Leontin Stoica, secretar al Comitetului municipal de partid, alți reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat. Succesele obținute la concursurile naționale și județene ale elevilor, ale cercurilor științifice studențești, premiile acordate de către uniunile de creație și la Festivalul național de creație și interpretare teatrală, la Salonul internațional de invenții de la Bruxelles — a arătat tovarășul Roman Morar — confirmă încă o dată că în Cluj există toate condițiile pentru realizarea unor creații de mare valoare artistică și științifică. Felicitînd elevii, studenții, scriitorii, plasticienii, oamenii de teatru, inventatori!, Editura DACIA, întreg colectivul Teatrului Național, care a creat spectacolul de mare valoare „Pisica în noaptea Anului Nou” de D. R. Popescu, tovarășul Aurel Duca a subliniat că aceste premii onorează deopotrivă pe creatori, colectivele în care muncesc, școala superioară și de cultură generală clujeană, orașul nostru, atestînd existența la Cluj a unei ambianțe favorabile împlinirii unor idei îndrăznețe și novatoare, contribuind la afirmarea și sporirea prestigiului internațional al României socialiste; în încheiere, tovarășul Aurel Duca a urat premiaților și laureaților prezenți noi succese în muncă, în activitatea de creație. TELEX ULTIMA ORA ■ Vineri și sîmbătă a avut loc la București, Plenara lărgită a Consiliului Uniunii Centrale a Cooperativelor Meșteșugărești, care a dezbătut prevederile actualului plan cincinal ce revin acestui sector economic. ■ Adunarea Națională a Republicii Arabe Unite l-a ales, vineri seara, pe Hafez Badawi în funcția de președinte al acestui organism, anunță agenția M.E.N. . La invitația ministrului afacerilor externe, Corneliu Mănescu, ministrul relațiilor externe al Republicii Chile, Clodomiro Almeyda, va face o vizită oficială în Republica Socialistă România în perioada 20—23 mai 1971. ■ Potrivit datelor oficiale publicate la Helsinki, populația Finlandei se ridica, la începutul anului 1971, la 4 596 958 locuitori. ■ In Cuba a fost obținut cel de-al 6-lea milion de tone de zahăr al Zarrei din acest an. ■ Trei astronauți americani vor petrece 50 de zile, la începutul anului viitor. Izolați într-un simulator de altitudine la centrul spațial de la Houston. N.A.S.A. a precizat că această experiență urmărește, in primul rînd, să pregătească viitoarele misiuni din cadrul programului stației orbitale americane Skylab. Discuții pe marginea acordului global La uzina Unirea s-a dobindit o experiență valoroasă înainte de a trata cum acordul global și-a găsit cîmp de aplicare în uzina noastră, aș ține să evidențiez cîteva avantaje ale acestei forme de muncă atît pentru uzină cît și pentru cei care o aplică. Am să încep cu cele care afectează pozitiv pe executanți printre care: aplicarea rețelei tarifare de acord care este mai substanțială ca în regie; cunoașterea sarcinilor din timp și suma stabilită pentru executarea lucrărilor care devine fermă și pentru realizarea căreia se mobilizează executanții, posibilitatea pentru cei care își pun în valoare integrală capacitățile profesionale și contribuie la îmbunătățirea formației de lucru de a primi o sumă — pînă la 20 la sută — în plus, neplafonare în realizarea normelor dacă cîștigurile se justifică prin depășiri corespunzătoare a productivității, primirea în continuare a sporurilor pentru conducerea formațiilor de lucru, spor de noapte și alte sporuri. Pentru întreprindere avantajele se concretizează în productivitate sporită, garanție în respectarea termenelor de execuție încheiate in contracte; îmbunătățirea disciplinei tehnologice și de producție în colectivele de muncă, mobilizind în același timp conducerile tehnico-administrative la asigurarea condițiilor tehnice-materiale, acordarea unei asistențe tehnice susținute și alte obligații față de realizarea cărora executanții nu rămân indiferenți. Forma de acord global se preferă ca fiind mai rațională și sub aspectul general de pregătire a fabricației și al simplificării unor formularități față de acordul simplu. In baza indicațiilor conducerii de partid privind generalizarea acestei forme de muncă și salarizare cit și în urma unor ordine ale M.I.C.M. și circulare de la forurile administrative tutelare, s-a studiat posibilitatea aplicării acordului global în uzina noastră. Proiectînd în colaborare cu compartimentele în cauză o metodologie (regulament intern) aprobată de conducerea uzinei și sindicat, am trecut la aplicarea acordului global in secția sculărie, autoutilări (mici mecanizări), secția de întreținere și reparații, atelierul de confecționat ambalaje și la ambalarea produselor. Astfel, indicile de extindere a acordului în uzină a crescut de la 54 la sută în 1970, la 64 la sută în primele luni ale anului 1971. Desigur, introducerea acestei forme de salarizare a fost posibilă datorită creării unor condiții preliminare, printre care: proiectarea metodologiei cu toate anexele și instrucțiunile de aplicare, existența unor normative corespunzătoare pentru evaluarea lucrărilor, prelucrarea în compartimentele în care am preconizat introducerea acordului global, a formei și conținutului acestora cu toate implicațiile lui, în sfîrșit organizarea formațiilor de lucru complexe. Cu tot scepticismul și rezerva în aplicare după convingere s-a început acțiunea pentru mobilizarea tuturor factorilor ce concură la realizarea și aplicarea corectă a acestei forme de muncă. In metodologia reproiectată, după 6 luni de experimentare, s-a prevăzut o prioritate pentru sculărie din partea colaboratorilor Interni. Secția de reparații cît și atelierul de confecționat ambalaje au cerut in colectiv să li se aprobe forma de muncă și salarizare în acord global, convinși de avantajele reciproce pentru întreprindere și pentru salariați, și în special legarea salarizării cît mai strîns de realizarea concretă a sarcinilor pe locul de muncă. In urma aplicării acordului global în SCULĂRIE s-a obținut o CREȘTERE a cîștigurilor (salariilor) în medie cu 15 la sută, iar PRODUCTIVITATEA exprimată în S.D.V.uri convenționale cu 23 la sută față de o perioadă cores- Ing. George MIRON, Uzina Unirea Cluj (Continuare în pag. all-a)