Făclia, aprilie-iunie 1971 (Anul 25, nr. 7585-7662)

1971-06-10 / 7645. szám

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ!r ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN III L Anul XXVII—NR. 7645 Joi 10 iunie 1971 4 pagini 30 bani Plecarea din Pekin a delegației de partid și guvernamentale române conduse de tovarășul Nicolae Ceaușescu PEKIN 9. Corespondentul Agerpres, Ion Gălățeanu, transmite: Delegația de partid și guvernamentală română, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, și-a încheiat miercuri vizita oficială de prietenie în Republica Populară Chineză, efectuată la invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez și a guvernului Republicii Populare Chineze. Delegația a părăsit Pekinul, plecînd spre Phenian. De la reședința oficială, delegația a fost însoțită de premierul Ciu En-lai, Huan Iușen și alte persoane oficiale chineze. Aeroportul din Pekin este pavoazat sărbătorește. Sînt arborate drapelele de stat român și chinez. Pe platoul central se află adunată o mulțime de locuitori ai capitalei, veniți să-și ia rămas bun de la înalții oaspeți români. Se află, de asemenea, prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în capitala R.P Chineze. Se intonează imnurile de stat ale Republicii Socialiste România și Republcii Populare Chineze. Tovarășul Nicolae Ceaușescu împreună cu premierul Ciu En-lai,trec în revistă unitățile reprezentative ale trupelor terestre, marinei și aviației, miliției populare și gărzilor roșii aliniate pe aeroport. Miile de locuitori prezenți izbucnesc în urale, scandează pentru prietenia dintre popoarele român și chinez. Pe mari pancarte se află scrise în limbile română și chineză cuvintele: „Călduroase urări de drum bun delegației de partid și guvernamentale române“. Grupuri de tineri și tinere îmbrăcați în costume pitorești interpretează dansuri populare chinezești. Tovarășul Nicolae Ceaușescu și soția sa, Elena Ceaușescu, tovarășul Ion Gheorghe Maurer și ceilalți membri ai delegației române își iau rămas bun cu căldură de la premierul Ciu En-lai. Tovarășii Nicolae Ceaușescu și Ciu En-lai își string cu căldură mîinile, se îmbrățișează. Apoi, secretarul general al Partidului Comunist Român și președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România și ceilalți membri ai delegației române își iau rămas bun de la Huan Iu-sen, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, șeful Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Cian Ciun-ciao, membru al Biroului Politic, prim-secretar al Comitetului de partid al orașului Șanhai, Zao Yen-Juan, membru al Biroului Politic, Li Sien-nien, membru al Biroului Politic, vicepremier al Consiliului de Stat, Ie Cien-in, membru al Biroului Politic, vicepreședinte al Comisiei militare din cadrul C.C. al P.C. Chinez, Ie Ciun, membru al Biroului Politic, soția vicepreședintelui Lin Biao, U Fa-sien, Li Tio-pen, Ciu Ui-tso, membri ai Biroului Politic, adjuncți ai șefului Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Ciu Den-kuei, Li Te-sîn, membri supleanți ai Biroului Politic, Go Mo-jo, membru al C.C. al P.C. Chinez, vicepreședinte al Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanților Populari din întreaga Chină, Ken Biao, membru al C.C., șeful secției relații externe a C.C. al P.C. Chinez, U De, membru al Comitetului Central, al doilea secretar al Comitetului municipal Pekin al P.C. Chinez, Ci Pîn-fei, ministru ad-interim al afacerilor externe, Lim Ciamei,soția vicepremierului Li Sien-men, și alte persoane oficiale. Au fost de față ambasadorul României la Pekin, Aurel Duma, și membrii ambasadei. Delegația română a fost salutată cu aceleași sentimente de caldă prietenie manifestate de poporul chinez în tot timpul vizitei făcute de delegația de partid și guvernamentală română în R.P. Chineză. — Vizita delegației de partid și guvernamentale române, conduse de tovarășul Nicolae Ceaușescu. in R. P. D. 9 Coreeană SOSIREA LA PHENIAN Capitala Republicii Populare Democrate Coreene a întimpinat sărbătorește, cu sentimente de caldă prietenie, delegația de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat. Vizita oficială de prietenie a delegației țării noastre este apreciată aici, la Phenian, ca un eveniment memorabil in evoluția ascendentă a relațiilor de prietenie și solidaritate militantă dintre cele două partide și state frățești, ca o înaltă expresie a legăturilor profunde care unesc popoarele român și coreean. Ca o reflectare a acestor sentimente, cuvintele „prietenie“, „coeziune“ sunt înscrise sub imaginea a două mîini strînse viguros pe fondul drapelelor îngemănate coreean și român. Asemenea panouri domină traseul pe care înalții oaspeți urmează să-l parcurgă și de-a lungul căruia s-au înșiruit sute de mii de oameni, încă din primele ore ale dimineții. Aceeași atmosferă festivă domnește la aeroportul Sun An, unde au fost arborate pretutindeni drapelele de stat ale Republicii Socialiste România și Republicii Populare Democrate Coreene. Numeroși oameni ai muncii au venit cu portrete ale tovarășilor Nicolae Ceaușescu și Kim Ir Sen, cu panouri pe care simt înscrise urări de bun venit, cuvinte de salut închinate prieteniei dintre popoarele român și coreean: „Trăiască Partidul Comunist Român* „Bun venit delegației de partid și guvernamentale a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu“. Baloane uriașe au ridicat deasupra aeroportului steaguri ale României și Coreei, precum și lungi eșarfe de mătase cu urările: „întimpinăm cu căldură solia de prietenie a României“, „Trăiască prietenia și coeziunea frățească statornicite între poporul coreean și poporul român“. Orele 11.30. Avionul oficial românesc își face apariția pe cerul Phenianului, însoțit de reactoare ale forțelor aeriene militare coreene, care au alcătuit o escortă de onoare de la frontiera țării. Salutați cu puternice aplauze, en ovații și uralele mulțimii, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția sa, Elena Ceaușescu, membrii delegației române coboară scara avionului. Ei sînt întîmpinați cordial de secretarul general al C. C. al Partidului Muncii din Coreea, președintele Cabinetului de Miniștri, tovarășul Kim Ir Sen, împreună cu soția sa, Kim Săng E. Conducătorii de partid și de stat ai celor două țări își string cu căldură mîinile. Tovarășul Kim Ir Sen salută, apoi, pe membrii delegației de partid și guvernamentale române — tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal de partid București, primarul general al Capitalei, Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului afacerilor externe. Un grup de pionieri, îmbrăcați în costume naționale cu(Continuare în pag. a IV-a) SEMNAREA COMUNICATULUI COMUN ROMÂNO-CHINEZ Miercuri dimineața, la reședința oficială a delegației de partid și guvernamentale române a avut loc ceremonia semnării comunicatului comun româno-chinez. Comunicatul a fost semnat, din partea română, de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republici Socialiste România, iar din partea chineză de tovarășul Ciu En-lai, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze.La semnare se aflau de față membrii delegației române — tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-secretar al Comitetului municipal București al Partidului Comunist Român, primarul general al Capitalei, Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, George Macovescu, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, Aurel Duma, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, ambasadorul Republicii Socialiste România în Republica Populară Chineză, consilieri și experți. Erau prezenți, din partea chineză, Huan Iun-sen, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, șef al Marelui Stat Major , al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Iao Yen Juan, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Li Sien-nen, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, vicepremier al Consiliului de Stat, Ciu Ui-tso, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, adjunct al șefului Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Ken Biao, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, șeful Secției relații externe a Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Ci Pîn-fei, ministru ad-interim al afacerilor externe, Cian Hai-fun, ambasadorul Republicii Populare Chineze în Republica Socialistă România. Au fost prezente, de asemenea, tovarășa Elena Ceaușescu, precum și tovarășa Lin Ciamei, soția vicepremierului Li Sien-men. După semnare, tovarășii Nicolae Ceaușescu și Ciu Enlai și-au strîns cu căldură mîinile. (Agerpres) COMUNICAT COMUN ROMÂNO-CHINEZ La invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez și a guvernului Republicii Populare Chineze, între 1 și 9 iunie 1971, o delegație de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a făcut o vizită oficială de prietenie în Republica Populară Chineză. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a fsst însoțit în această vizită de soția sa, tovarășa Elena Ceaușescu. Tovarășul Mao Tzedun, președintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, și tovarășul său de luptă apropiat, vicepreședintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, tovarășul Lin Biao, au avut o întrevedere cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, și soția sa, tovarășa Elena Ceaușescu, precum și cu toți tovarășii din delegația de partid și guvernamentală română. întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă de prietenie și cordialitate, in spiritul solidarității militante dintre cele două partide, țări și popoare ale României și Chinei; în continuare, președintele Mao Tzedun, vicepreședintele Lin Biao și tovărășii Ciu En-lai, Kan Sen și alți tovarăși au avut convorbiri prietenești cu tovarășul Nicolae Ceaușescu și soția sa, cu tovarășul Ion Gheorghe Maurer și ceilalți tovarăși din delegația de partid și guvernamentală a României, în timpul șederii în Republica Populară Chineză, delegația de partid și guvernamentală română a vizitat orașele Pekin, Nankin și Șanhai, uzine și fabrici, o comună populară și instituții de învățămînt, s-a întîlnit cu masele largi revoluționare. Oaspeții români s-au bucurat pretutindeni de o primire deosebit de caldă și o ospitalitate cordială — expresie a sentimentelor de prietenie frățească dintre poporul român și poporul chinez. Delegația română a exprimat mulțumiri sincere pentru ospitalitatea prietenească, pentru sentimentele cu care a fost întîmpinată peste tot în Republica Populară Chineză In timpul vizitei, părțile română și chineză au purtat convorbiri într-o atmosferă de prietenie cordială și înțelegere reciprocă, în legătură cu dezvoltarea relațiilor de prietenie și colaborare dintre cele două partide, țări și popoare, precum și asupra problemelor internaționale de interes comun. La convorbiri au participat, din partea română, tovarășii — Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat — conducătorul delegației de partid și guvernamentale, Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetelui Executiv, al Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-secretar al Comitetului municipal București al Partidului Comunist Român, primarul general al Capitalei, Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, George Macovescu, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, Aurel Duma, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, ambasadorul Republicii Socialiste România în Republica Populară Chineză, Ioan Florescu, membru supleant al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, șef de secție la Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Ștefan Andrei, membru supleant al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-adjunct de șef de secție la Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Constantin Mitea și Emilian Dobrescu, membri supleanți ai Comitetului Central al Partidului Comunist Român, consilieri la Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Din partea chineză, tovarășii Ciu En-lai, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, premierul Consiliului de Stat, Huan Iu-sen, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, șef al Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Jao Yen Juan, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Li Sienmien, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, vicepremier al Consiliului de Stat, Ciu Ui-Tso, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, adjunct al șefului Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Ken Biao, membru al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, șeful Secției relații externe a Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Ci Pîn-fei, ministru ad-interim al afacerilor externe, Fan I, membru supleant al Comite (Continuare în pag. a IV-a) Cuvîntarea de salut a tovarășului Kim Ir Sen Stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, Stimată tovarășă Elena Ceaușescu, Stimate tovarășe Ion Gheorghe Maurer, Stimați și distinși oaspeți români, Dragi tovarăși și prieteni. In numele Comitetului Central al Partidului Muncii din Coreea, al guvernului Republicii Populare Democrate Coreene și al întregului popor coreean, salut fierbinte vizita în țara noastră a delegației de partid și guvernamentale a Republicii Socialiste România condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Poporul nostru vă întîmpină astăzi cu nespusă bucurie pe dumneavoastră, solii prieteniei poporului frate român. Actuala vizită în țara noastră a delegației de partid și guvernamentale române este o expresie elocventă a prieteniei și coeziunii dintre popoarele țărilor noastre, care se dezvoltă pe zi ce trece în mod fericit. Poporul coreean și poporul român sunt unite prin legături puternice, de nezdruncinat, de prietenie încă din trecut. Poporul nostru dă întotdeauna o înaltă prețuire relațiilor de prietenie și colaborare cu poporul român, statornicite în lupta pentru realizarea țelurilor și idealurilor comune. (Continuare în pag. a IV-a) Cuvîntarea de răspuns a tovarășului Nicolae Ceaușescu Stimate tovarășe Kim Ir Sen, Stimată tovarășe Kim Săng E, Dragi tovarăși și prieteni. Sosit pe pămîntul Republicii Populare Democrate Coreene prietene, doresc să adresez Comitetului Central al Partidului Muncii din Coreea, prezidiului Adunării Populare Supreme și guvernului țării dumneavoastră, întregului popor coreean, un călduros salut tovărășesc din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România, a întregului popor român. Doresc să exprim vm mulțumiri Comitetului Central al Partidului Muncii și Cabinetului de Miniștri, personal tovarășului Kim Ir Sen, pentru invitația ca o delegație de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România să facă o vizită oficială de prietenie în Coreea frățească. Suntem bucuroși, dragi tovarăși, că avem astfel posibilitatea de a lua contact nemijlocit cu munca și preocupările entuziastului și dinamicului popor coreean, ale cărui strălucite realizări dobîndite sub conducerea gloriosului său partid, în frunte cu tovarășul Kim Ir Sen, sunt urmărite cu sinceră satisfacție și întrunesc o înaltă prețuire din partea întregului nostru popor. Vizita noastră este urmarea firească a bunelor relații de prietenie ce se dezvoltă continuu între partidele și țările noastre, pe baza principiilor de nezdruncinat ale marxismleninismului și internaționalismului socialist, pe stimă și încredere reciprocă, constituie o expresie a solidarității poporului român cu lupta poporului coreean pentru reali (Continuare în pag. a IV-a) Secvență de muncă la «Clujeana“ Răspunzînd Chemării Frontului Unității Socialiste oamenii muncii își iau angajamente suplimentare Spre cotele cele mai înalte ale producției și calității In ultima vreme, colectivul Fabricii de piele și încălțăminte „Clujeana" înregistrează succese spectaculoase. In primele cinci luni din acest an, bunăoară, planul producției globale a fost depășit cu peste 15 milioane lei, iar producția marfă cu 12,3 milioane lei, depășindu-se chiar angajamentele anuale. S-au fabricat suplimentar peste 50 000 perechi încălțăminte și importante cantități de piele și talpă. Au fost exportate peste un milion perechi încălțăminte, cu aproape 400 000 mai mult decât în aceiași perioadă a anului trecut. Importante succese s-au obținut pe linia înnoirii și diversificării producției. In prezent, în adunări ale salariaților, pe ateliere și secții, se dezbate însuflețită Chemarea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. Participanții la discuții au venit și de astădată cu un portofoliu bogat de propuneri și sugestii, menite să valorifice mai deplin rezervele interne, potențialul, insuficient explorat, al acestui mare colectiv muncitoresc clujean, Maria Luca, muncitoare la atelierul de croit, Gheorghe Marton, de la tăbăcăria vegetală, Emil Jucii, de la banda de încălțăminte C,2, muncitoarea Kepe Ilona, loan Balint și Ioan Crișan, de la atelierul de infectat, și mulți alții, în cuvîntul lor au subliniat necesitatea de a se crea noi condiții pentru mai buna folosire a forței de muncă, a capacității mașinilor și suprafețelor de producție. Este necesară o continuă înnoire și diversificare a La „Tehnofrig“, Chemarea Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste a fost dezbătută în mai bine de 30 locuri de muncă. Pe baza unor valoroase propuneri făcute de către muncitori, ingineri și tehniceni, printre care maiștrii Gheorghe Codreanu și Ghiber Oscar, turnătorul Ioan Broscoi și alții, s-a reținut de către conducerea uzinei necesitatea utilizării producției, utilizarea unui cu randament a materiei prime și a materialelor. Ei însuși și-au luat angajamentul de a depune eforturi suplimentare pentru obținerea unor succese și mai mari. Din multitudinea propunerilor și sugestiilor făcute, au fost reținute, pentru început, mai bine de 80, incluse apoi în planul M.T.O. Printre altele se prevede introducerea în procesul de fabricație a noi sortimente de piele și talpă, utilizarea deșeurilor de piele la fabricarea unor articole — cum sunt papucii de casă, serviete, ornamente etc. —, noi măsuri de organizare și urmărire a producției și altele. Pînă în prezent, Chemarea a fost discutată în peste 20 de secții și ateliere. Centralizîndu-se propunerile făcute, angajamentele suplimentare luate de fiecare colectiv, s-au conturat și angajamentele suplimentare pe întreaga întreprindere. Traduse în graiul cifrelor, ele arată astfel: Depășirea planului producției globale și marfă cu 16 milioane lei, față de numai 6,5 milioane cit era angajamentul inițial; livrarea suplimentară la fondul pieții a unor produse în valoare de 34 milioane lei, față de numai 2 milioane; se va realiza un spor de 15 lei producție la 1000 lei fonduri fixe peste nivelul planului pe 1971 etc. Aceste angajamente spectaculoase sunt încă o dovadă a maturizării continue a acestui mare și tînăr colectiv de muncitori, ingineri și tehnicieni. Le arăm succese în realizarea și depășirea obiectivelor propuse, mai cu randament a mașinilor și utilajelor, a suprafețelor de producție și forței de muncă. Angajamentele inițiale au fost îmbunătățite la toate nivelele. Pe întreprindere, valoarea producției globale suplimentare va fi de 1 milion lei. a producției Al. SOMEȘAN (Continuare în pag. a Ill-a) La „Tehnofrig” vor fi asimilate, suplimentar, noi utilaje TELEX»TELEX»TELEX»TELEX»TELEX*TELEX*TELEX»TELEX»TE TELTIMA ORALEX*TELEX»TELEX*TELEX*TELEX»TELEX*TELEX*TELEX*TELL J Din portul Constanța a ridicat ancora, miercuri dimineața, plecând în prima sa cursă de producție, mineralierul „Vulcan“, al patrulea mineralier de 12 500 tdw rearat de șantierele navale de ■ A intrat în vigoare noul orar NAVROM pentru cursele de pasageri, care va avea o valabilitate pînă la sfîrșitul lunii mai din anul 1972. A apărut Ghidul Muzeului de Artă al Republicii Socialiste România. Publicația oferă vizitatorului date prețioase despre expozițiile și galeriile muzeului — una din. ■ Pe agenda manifestărilor care au loc în aceste zile la Düsseldorf, reunite sub denumirea „România se prezintă“, s-a înscris box, care se vor desfășura pe ringul „Palatului sporturilor din Madrid“.tre cele mai importante instituții de acest fel din țara noastră, al cărui patrimoniu însumează 70 000 de piese de artă. ■ La Amman a fost dat publicității un decret prin care se instituie pedeapsa capitală pentru deținerea ilegală de arme de foc și muniții. ■ Incepînd de vineri, timp de 9 zile, atenția amatorilor de sport va fi române și polarizată de reuniunile celei de-a 19-a ediții a campionatelor europene de