Făclia, iulie-septembrie 1971 (Anul 25, nr. 7663-7741)

1971-09-15 / 7728. szám

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVII Nr. 7728 Miercuri 15 septembrie 1971 4 pagini 30 bani ȘEDINȚA COMITETULUI EXECUTIV AL C.C. aL P.C.R. In ziua de 14 septembrie 1971 a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Au participat miniștri, șefi de secții la C.C. al P.C.R., conducători ai unor instituții centrale. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a dezbătut și aprobat: proiectul legii cu privire la organizarea și conducerea unităților socialiste de stat — îmbunătățit în urma dezbaterii publice; proiectul legii cu privire la gospodărirea fondurilor fixe, resurselor materiale și aprovizionarea tehnico-materială; proiectul decretului privind siguranța în funcționare a mașinilor, utilajelor, instalațiilor,aparaturii de măsură, control și automatizare din unitățile socialiste de stat; proiectul decretului privind înființarea, organizarea și funcționarea Ministerului Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe; proiectul decretului privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Culturii și Educației Socialiste. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a datorit ca proiectele de legi să fie supuse spre dezbatere și adoptare Marii Adunări Naționale, iar proiectele de decret să fie înaintate spre adoptare Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In continuare au fost adoptate măsuri privind perfecționarea învățâmîntului de cultură generală, precum și îmbunătățirea structurii și conținutului învățâmîntului superior. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a mai adoptat hotârîri cu privire la principalii indicatori tehnico-economici ai unor lucrări de investiții prevăzute în planul cincinal și a soluționat alte probleme ale activității curente. Tovarășul NicOLAE CEAUȘESCU a primit pe ziaristul francez Emile Guikovaty ieri, după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a primit pe ziaristul Emile Guikovaty, responsabilul sectorului Țări socialiste al revistei „I’Express“, căruia i-a acordat un interviu. La primire, care s-a desfășurat într-o atmosferă de cordialitate, a participat tovarășul Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., secretar al Comitetului Central al partidului. A fost, de asemenea, de față Constantin Mitea, consilier la C.C. al P.C.R. Serviciile comerciale din nou in fata conștiinței publice Am avut, de atîtea ori, prilejul să consemnăm preocuparea organelor locale de partid și de stat pentru o aprovizionare corespunzătoare a populației, pentru o servire civilizată în unități și magazine, acțiunile special întreprinse în acest scop de către Direcția comercială județeană și Inspectoratul comercial de stat, de către toate conducerile întreprinderilor și organizațiilor comerciale, cărora li s-au alăturat, de fiecare dată și cu folos, echipele de control obștesc. Efectele pozitive ale acestor preocupări și acțiuni au fost remarcate și apreciate călduros de către cumpărători, ele dovedind că într-un sector atît de complex și important, cum este cel comercial, există posibilități permanente de a ameliora aprovizionarea și gama sortimentală în conformitate cu cererea populației, de a îmbunătăți modul de prezentare a produselor și calitatea servirii. Pe linia acestor preocupări se înscrie și acțiunea comună de control organizată, zilele trecute, de către Inspectoratul comercial de stat, Inspectoratul general de control al calității mărfurilor, Antrepozitul frigorifer și echipele de control obștesc în sectoarele alimentar, legume-fructe și alimentație publică. Concluziile acestei acțiuni evidențiază, așa cum arătam mai sus, succesele pe care le înregistrează sectorul comercial în asigurarea populației cu cele mai diverse produse — pe de o parte, dar și neajunsurile ce mai persistă, încă, în acest domeniu, lipsa de solicitudine, necinstea chiar, a unor lucrători — pe de altă parte. Considerînd succesele ca pe ceva foarte firesc — fără a le diminua însă și fără a neglija meritele celor care au concurat la obținerea lor — vom stărui în rîndurile de față asupra lipsurilor, din dorința expresă de a contribui, prin puterea și efectul cuvîntului scris, la înlăturarea lor. Spuneam, cu un alt prilej, că necinstea unor lucrători din comerț, abuzurile pe care le fac pentru cîștiguri ilicite nu pot fi trecute cu vederea, ci, dimpotrivă, sancționate aspru, pentru a tăia „poftele“ altor „amatori“. Se pare, însă, că aceste sancțiuni nu au fost suficient de drastice, din moment ce numărul lucrătorilor care încearcă să ia din buzunarul nostru pentru a pune într-al lor este destul de mare. Spre exemplificare, gestionarul Vasile Pop, de la unitatea nr. 317 din strada Mănăștur, a fost găsit, cu prilejul amintitului control, încasînd 4,50 lei la 1 kg de carne de porc, ca urmare a încadrării acesteia la prețul de 14,50 lei, în loc de 10 lei. Tot în această unitate a fost expusă spre vînzare, la prețul de 22 de lei kilogramul, carne de porc de calitatea a II-a, care costă 10 lei, iar la antricotul cu coaste (22 lei/kg) era afișat prețul de 24 lei, care este pentru cotlet și antricot fără coaste. Evident, gestionarului Vasile Pop i s-a întocmit dosar penal și a fost sancționat cu amendă pentru abateri contravenționale. încercări și vînzări cu suprapreț au fost depistate și la unitatea 312 (aici au mai fost dosite 25 kg de carne de către gestionarul Nagy Tiberiu), la unitatea 313 (vînzăto Alexandru Bangur, responsabil Simion Chiorean; ambii au fost sancționați cu amendă de către Inspectoratul comercial și de către Inspectoratul de control al calității produselor). Privitor la calitatea prinii aflate în desfacere, s-a constatat la mai multe unități (complexele din Gheorgheni) că nu există diferență sensibilă între pîinea albă și cea semialbă, în sensul că pîinea albă este prea închisă la culoare. De asemenea, s-a găsit pîine semialbă necorespunzătoare din punct de vedere calitativ (tare, aplatizată, deformată, crăpată) la unitățile nr. 203 din strada 30 Decembrie și 244 din strada Horea. In legătură cu pîinea, ziarul nostru a criticat de mai multe ori calitatea ei necorespunzătoare, greutatea ei flagrant aberantă (în minus) de la normele interne de fabricație și desfacere. N-am primit însă niciodată „explicații“ în legătură cu aceste fenomene negative din partea forurilor responsabile (în această direcție există, și credem că se știe, acte normative care obligă pe cei vizați să răspundă într-un anumit termen semnalelor critice ale presei). Invităm din nou Combinatul industrial de morărit și panificație Cluj și I.C.S. Alimentara Cluj să-și precizeze poziția. In sectorul legume-fructe, aprovizionarea este în general bună. S-a constatat, totuși, o scădere a cantităților de roșii de pe piețele Clinului și o aprovizionare cu îrziere a unităților. La unitatea de la complexul „Mercur“, de exemplu, în ziua de 10 septembrie a.c. marfa a sosit abia la ora 12,20, deși magazinul figurează printre cele din tranșa I de transport, iar la unitatea nr. 4 din strada Napoca s-a constatat nepunerea în vînzare a unor produse (pastă de bulion). Ca un revers al monedei, parcă, în alte unități (nr. 15 din strada Pata, de exemplu), s-au pus în vînzare sortimente care nu corespundeau calitativ, degradate în parte (roșii, struguri, ardei grași, pere). Aceleași observații sunt valabile și pentru sectorul alimentației publice. Aprovizionarea este în general corespunzătoare cu carne, băuturi, răcoritoare. La I.A.P. Vitadulci s-a îmbunătățit aprovizionarea cu băuturi (lichioruri, și cu diverse produse zaharoase. In urma unor constatări ale controlului obștesc, Inspectoratul comercial a aplicat amenzi la Cafe-barul „Izvorul” din strada Napoca pentru dezordine, nefolosirea măsurii calibrate la dozarea cafeleifiltru, servirea unor clienți în stare de ebrietate; la ospătăria din Piața Mihai Viteazul bucătara șefă Ileana Zai a fost amendată pentru tacîmuri murdare utilizate la servirea clienților. Desigur, n-am făcut o „inventariere“ a tuturor cazurilor în neregulă depistate de controlul la care ne-am referit. Credem însă că efectele lui și ale altora ce se vor întreprinde vor marca o evidentă îmbunătățire în aprovizionarea populației, în felul de a munci al unor lucrători din comerț. Traian BARA (Continuare în pag. a llle) DASCĂLUL - ANIMATORUL VIEȚII SOCIAL-CULTURALE mmmorar, secretar al Comitetului județean Cluj al PC.R. O caracteristică definitorie a operei constructive de mare anvergură pe care o cere și o determină socialismul constă în faptul că oricare dintre domeniile vieții sociale, ale activității umane, cuprinde în sine, ca o necesitate intrinsecă și cu o pondere din ce în ce mai mare, un moment cultural sub diversele forme de închegare și de manifestare: o cultură tehnică, o cultură științifică, una artistică, fără ca una să fie ruptă de celelalte. In concepția partidului nostru, știința, cultura sunt socotite drept componente organice ale societății socialiste și, in același timp, factori însemnați ai progresului social. Procesul de culturalizare in cadrul societății socialiste nu se desfășoară de la sine, spontan. El se realizează, sub conducerea partidului, în cadrul unor sisteme, prin organisme politice, culturale, la niveluri diverse și în forme foarte variate. Activitatea dirijată a unor astfel de organisme sau forme de răspîndire a culturii are, în general, funcții multiple și urmărește în esență asimilarea de către oamenii muncii a unor cunoștințe politice, economice, filosofice, științifice, artistice, care să-i ajute să înțeleagă conținutul real al vieții contemporane, evoluția evenimentelor sociale, complexul proces de trecere al omenirii la socialism. In plus, sau mai precis, ca scop ultim, cu caracter de permanență, totul se structurează spre educarea și formarea omului societății socialiste. Tehnica modernă, prin care se realizează în prezent comunicarea în masă a cunoștințelor politice, sociale, culturale (telegrafia, cinematograful, presa, banda magnetofonică, radio-ul, televiziunea, cartea de mare tiraj) a produs transformări în informarea cultural-politică a omului modern, în întregul său timp liber. Efectele comunicării informațiilor sunt în corelație cu gradul de receptivitate a opiniei publice, ridicat la un nivel mult superior în ultimul deceniu, a conținutului acestor informații, a mesajului, precum și a formei prin care sunt comunicate. Comunicarea în masă se înfăptuiește printr-un sistem alcătuit din factori politici și culturali de înaltă responsabilitate socială care, în condițiile actuale ale țării noastre, trebuie în așa fel corelați încît să contribuie la ridicarea necontenită a păturilor largi ale populației și, in același timp, să asigure cuprinderea tuturor oamenilor muncii, români, maghiari, germani și de alte naționalități în procesul unei educații permanente, în funcție de exigențele edificării noii orinduiri, de noile cuceriri ale științei, tehnicii, artei, literaturii. Parte integrantă a țării, satul nostru socialist urmează astăzi calea unei ascensiuni firești. Pe lângă prefacerile profunde de ordin material, de organizare nouă a producției materiale, a dezvoltării noilor relații de producție, socialiste, și dispariția treptată a formelor vechi, pătrunderea culturii în masele largi din mediul rural în condiții tot mai evoluate se face foarte viu simțită, prin aceasta înlesnindu-se participarea crescîndă a maselor la viața socială, politică și culturală a țării. In cadrul sistemelor organizațional, în organismele politice și culturale, mijloacele de culturalizare sunt folosite la sate de către cele mai capabile cadre didactice, acestora revenindu-le sarcina de a fi principalul factor culturalizator al satului nostru socialist. Este locul să amintim că tradiția școlii românești merită din plin considerația noastră, fiind plină de învățăminte, constituind o admirabilă sursă de inspirație pentru activitatea dascălului actual, o zestre inestimabilă de exemple. în condițiile societății noastre socialiste, tradiția de muncă și creație dobîndește valențe spirituale incomensurabil sporite. Noul a pătruns în viața satelor pe toate coordonatele, influențează în toate direcțiile dezvoltarea acestora, iar receptarea lui reprezintă un fenomen pozitiv. Școala este constantă de marea răspundere pe care partidul i-a încredințat-o: formarea spirituală a omului civilizației socialiste, un om cu o conștiință revoluționară, marxist-leninistă, apt să preia rezultatele muncii înaintașilor și să le ducă mai departe. Școala românească își propune să formeze un om cu caracter ferm, devotat patriei și operei de făurire a unei lumi noi, un om care să iubească munca și s-o cinstească. Pentru realizarea acestui deziderat școala are la îndemînă toate mijloacele și condițiile necesare. Rolul hotărîtor revine însă dascălului, învățător sau profesor, aceluia care dezvoltă și satis Azi, din nou la școală Fotografia: R. NEGREA An școlar nou In școală nouă, la Tarnița Pentru școala generală I.C.H. TARNIȚA, data de 15 septembrie reprezintă pe lingă emoția atît de specifică începutului de an școlar — satisfacția și mîndria pe deplin justificată a harnicilor constructori de pe șantier care au ridicat un impunător local de școală cu etaj. Astfel peste 150 de tinere vlăstare — copii ai muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor vor beneficia de roadele științei pentru a deveni demni urmași ai tradițiilor de muncă a părinților lor. Astăzi cînd aspirațiile devin realitate, cadrele didactice, cu ocazia inaugurării acestui edificiu de cultură și a deschiderii anului școlar, își vor spori eforturile în vederea modelării și formării omului nou al societății socialiste prin ridicarea continuă și permanentă a calității muncii profesionale îmbinată cu perfecționarea activității politico-ideologice și cultural-educative. Cu ocazia zilei de 15 septembrie — început de an școlar, început de viață — elevii și cadrele didactice ale școlii I.C.H. TARNIȚA adresează din toată inima un „mulțumim Partid iubit, pentru școală nouă, pentru grija care ne-o porți“. Prof. Doina ZEGREANU, director la școala generală Tarnița LUCRURILE AGRICOLE DE TOAMNĂ [A TIMPUL OPTIM ȘI IN ALT NIVEL CALITATIV Respectarea riguroasă a tehnologiei - premiză a recoltelor superioare de griu Din experiența noastră proprie și a altor cooperative agricole de producție care obțin recolte ridicate ne-am convins de importanța deosebită ce trebuie să o acordăm respectării riguroase a tehnologiei și cerințelor agrotehnice specifice culturii griului de toamnă. Prin aplicarea acestora noi am obținut în anul 1971 o producție de 4481 kg griul la hectar — cooperativa noastră situîndu-se printre primele patru unități cooperatiste din țară cu asemenea recolte mari. Prin măsurile luate de conducerea partidului și statului de întărire și dezvoltare a bazei tehnico-materiale a agriculturii, de modernizare a ei, s-au creat toate premizele pentru ca recoltele să crească an de an. Acest lucru se reflectă și în cadrul cooperativei noastre: dotarea cu tractoare și mașini agricole a crescut de la un an la altul, folosim astăzi cantități sporite de îngrășăminte chimice și substanțe pentru combaterea bolilor și dăunătorilor plantelor pe care le cultivăm. Organizația noastră de partid a îndrumat permanent consiliul de conducere, specialiștii, pe toți cooperatorii să fructifice aceste posibilități în scopul obținerii unor rezultate superioare, să îmbunătățească organizarea muncii pentru a se putea executa la timp și de bună calitate lucrările de însămînțat, între Ioan LUPU, inginer șef la C.A.P. Poiana, Turda (Continuare în pag. a II-a) Recoltarea și transportul sfeclei de zahăr Recoltarea și transportul sfeclei de zahăr este una din lucrările agricole de sezon care în această perioadă se situează pe primul plan al urgențelor. începută din primele zile ale lunii septembrie într-o serie de cooperative agricole din județ, această acțiune continuă să se desfășoare într-un ritm tot mai intens în numeroase unități cultivatoare. Potrivit graficelor de recoltări și de transport întocmite, cooperativele agricole din județ și-au prevăzut ca în cursul lunii septembrie să reeoileze L368 hectare cu sfeclă de zahăr din cele 4.720 hectare cultivate. Conform programării, s-a trecut la strîngerea recoltei de sfeclă de zahăr, în primul rînd în unitățile cu lanurile mai avansate în vegetație, iar pînă la 14 septembrie, cooperativele agricole din județ au recoltat peste 500 hectare. Datorită intensei munci politice desfășurată de organizațiile de partid pentru mobilizarea maselor de cooperatori la executarea exemplară a lucrărilor agricole de toamnă, și în urma măsurilor întreprinse de consiliile de conducere pentru buna organizare a muncilor de recoltare a sfeclei de zahăr, unele unități agricole cooperatiste au reușit să în Alexandru VLAD (Continuare în pag. a ll-a) Solemnitatea orei Clopoțelul vestește azi solemn începutul unui nou an școlar. La chemarea lui patru milioane și jumătate de tineri de pe cuprinsul patriei noastre se îndreaptă spre porțile școlilor. Se dă startul pentru marea competiție a minților și mîinilor deopotrivă. Un adevărat asalt al sălilor de clasă, laboratoarelor, atelierelor, bibliotecilor. Una dintre cele mai pașnice bătălii în care armele cele mai puternice sunt inteligența și hotărîrea, iscusința și perseverența. Festivitățile ce preced acest început au ceva cu totul aparte. Ele sunt ca niște mari sfaturi care reunesc sub corola aceleiași bolți de lumină elevi, profesori și părinți, adică pe toți cei răspunzători și interesați în cel mai înalt grad de bunul mers al școlii. Se întrunesc la această primă ora a zilei de 15 septembrie să pecetluiască parcă un act. Actul angajării ferme de a ridica la maximum, în anul școlar ce începe, cota îndatoririlor ce revin fiecărei părți pentru a asigura bunul mers al școlii, pentru a realiza în condițiile cele mai bune instruirea și educarea tineretului. Fiindcă pe lângă amprenta sărbătorească, plină de bucuriii și emoții, prima zi de școală marchează și de data aceasta un moment de angajare viguroasă, hotărîtă, din partea tuturor, spre a îndeplini întrutotul, fără greș, sarcinile de însemnătate fundamentală ce revin școlii în lumina recentelor documente de partid și de stat privitoare la intensificarea muncii educative. Prima zi a anului școlar pe care-l deschidem azi constituie pentru toate cadrele didactice din cuprinsul județului nostru, precum și pentru elevi, o zi de decizie spre o cotitură radicală în muncă. Sîntem conștienți că nu ne vom putea onora pe deplin mandatul încredințat decit dacă vom face tot ce ne stă în putință pentru ca școala să-și îndeplinească în chip exemplar menirea-i socială de căpetenie: pregătirea tineretului pentru a participa activ la opera de făurire a societății noastre noi, socialiste. De aceea solemnitatea orei de început a școlii este totodată și ora solemnă a legămîntului nostru al tuturor educatorilor de a făuri un tineret pe măsura epocii în care trăim. Cu gîndul la munca viitoare, la rezultatele tot mai bune pe care le așteptăm, urăm educatoarelor, învățătorilor, profesorilor, precum și tuturor elevilor succes deplin în noul an școlar. Prof. Ion BINDEA, inspector general al Inspectoratului școlar județean Pionierii și elevii raportează încheierea cu succes a săptămînii muncii patriotice Cu ocazia încheierii săptămînii muncii patriotice, ieri dimineață, tovarășul Remus Bucșa, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul Clujului, a primit delegația Consiliului municipal al organizației pionierilor. La primire au participat și alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Cu acest prilej, tovarășa Maria Lazăr, președinta Consiliului municipal al organizației pionierilor, a relevat entuziasmul și dăruirea cu care cei peste 4300 de pionieri și elevi clujeni au muncit pentru înfrumusețarea școlilor, la amenajarea și întreținerea parcurilor, cele peste 13.500 ore de muncă patriotică prestate reprezentînd o valoare de 27.127 lei. Felicitînd călduros pionierii pentru rezultatele obținute în această săptămînă a muncii patriotice, tovarășul Remus Bucșa a subliniat importanța organizării acestei ample acțiuni pionierești, acțiune menită să împlinească un deziderat major al școlii, educația prin muncă, urîndu-le totodată noi succese în anul școlar ce debutează astăzi. In timpul întrlnirii cu primarul Clujului I»