Făclia, octombrie-decembrie 1971 (Anul 25, nr. 7742-7820)

1971-10-01 / 7742. szám

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VA? ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL F.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN 1 octombrie 1971 Anul XXVII Nr. 7742 1* Vineri 1 4 pagini 30 bani CU HOTĂRIRE, EXIGENȚĂ ȘI DĂRUIRE COMUNISTĂ VOM înfăptui mărețul program de educație socialistă PLENARA COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P. C. R. Tema Casa universitarilor din Cluj s-au desfășurat lucrările Plenarei Comitetului județean de partid, cu activul, consacrată dezbaterii sarcinilor ce revin organelor și organizațiilor de partid în lumina programului de perfecționare a activității politico-ideologice, de educare comunistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, adoptat de conducerea partidului pe baza propunerilor făcute de tovarășul Nicolae Ceaușescu. In sală au fost prezenți membrii și membrii supleanți ai Comitetului județean de partid și ai Comisiei de revizie, aparatul Comitetului județean de partid, membrii birourilor comitetelor municipale și orășenești de partid, conducerile organizațiilor de masă și obștești, rectori, prorectori, decani, secretari de partid și alte cadre din învățămîntul superior, secretarii comitetelor de partid și locțiitorii acestora, conducători de întreprinderi industriale și agricole, primarii comunelor, comandanți și secretari de partid din comandamentul și garnizoana Cluj, membrii colegiilor de redacție ale ziarelor „Făclia“ și „Igazság“, ale revistelor clujene și Studioului de radio, corespondenți ai presei centrale, alți numeroși invitați. La lucrările plenarei a luat parte tovarășul Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al F.C.R. Subliniind însemnătatea excepțională a documentelor puse în dezbatere, tovarășul Constantin Crișan, secretar al Comitetului județean de partid a deschis lucrările plenarei. Tovarășul Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului județean de partid a prezentat o amplă informare asupra activității politico-ideologice și cultural-educative desfășurată de organele și organizațiile de partid din cuprinsul județului, asupra rezultatelor obținute și a neajunsurilor ce mai persistă in acest domeniu. La dezbateri au participat tovarășii: Remus Bucșa, primsecretar al Comitetului municipal Cluj al P.C.R., Ștefan Pascu, rectorul Universității „Babeș-Bolyai“, Gheorghe Mărinceanu, directorul general al Centralei industriale de pielărie și încălțăminte, Letay Lajos, redactor-șef al revistei „Utunk“, Roman Morar, secretar al Comitetului județean (Continuare in pag. alla) Stimați tovarăși. Permiteți-mi, ca , înainte de toate să mă achit, de, o îndatorire foarte plăcută ce-mi revine de a vă transmite dumneavoastră, Comitetului județean de partid și activului său, salutul călduros comunist al Comitetului Executiv al partidului, al secretarului general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Așa cum s-a remarcat, pe bună dreptate în informarea prezentată și în dezbateri, această plenară are o însemnătate deosebită în viața organizației de partid a județului Cluj, pentru că ea a pus în dezbatere unul din capitolele esențiale ale activității întregului nostru partid, ale politicii sale de construire a socialismului în România. A fost elaborat acest program nu pentru că partidul nostru, societatea noastră nu ar fi acționat și pînă acum în această direcție, nu pentru că în anii care au trecut de la eliberarea țării nu s-ar fi obținut foarte mari rezultate, dar pentru că și aici este necesar să trecem la o etapă nouă, pentru că viața ridică probleme noi, pentru că și aici trebuie aplicat același spirit creator care guvernează întreaga politică de construcție socialistă a partidului nostru. Cunoaștem cu toții desfășurarea amplă a succeselor obținute în construcția economiei naționale, în construcția materială în România, realizări care umplu de mîndrie nu numai inimile noastre, dar care, după cum foarte bine cunoașteți, suscită admirația opiniei publice internaționale, însă comuniștii și-au propus în idealul lor de luptă, în programul de lungă perspectivă și un alt deziderat, și anume înfăptuirea demnității umane, ultragiată de-a lungul mileniilor de nedreptățile în care umanitatea a fost nevoită să trăiască. Premiza fundamentală a salvării omului și anume lichidarea exploatării burghezo-moșierești a fost realizată. Dar lichidarea exploatării, făcînd un salt revoluționar în destinul omului în societatea noastră, nu a putut lichida automat toate efectele deformării umane care s-au produs de-a lungul secolelor și mileniilor, toate amputările spirituale pe care le-au operat nedreptățile vechi și anomaliile organizării vieții societății, greșelile grave existente în modul de (Continuare în pag. a III-a) Cuvintarea tovarășului Prezidiul lucrărilor plenarei TELEGRAMĂ COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Plenara Comitetului județean Cluj al Partidului Comunist Român, consacrată dezbaterii activității politicoideologice și cultural-educative exprimă adeziunea deplina, înflăcărată, a comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii — români, maghiari și germani — la măsurile magistral concretizate de Dumneavoastră în grandiosul program aprobat de Comitetul Executiv al C.C. al F.C.R. cu privire la perfecționarea vieții economice, politice și sociale, de modelare și ridicare a conștiinței maselor. Purtînd în inima și conștiința noastră convingerea fermă că întreaga activitate a partidului, tot ceea ce întreprindeți Dumneavoastră, stimate tovarășe secretar general, își are izvorul într-o gîndire matură și înțeleaptă, în realitățile României și poartă pecetea înaltei responsabilități față de interesele majore ale poporului și socialismului, ne exprimăm hotărîrea de a înfăptui neabătut, cu exigență și dăruire comunistă, în spiritul combativității revoluționare multilateralul program de elevare spirituală a națiunii noastre socialiste. In numele comuniștilor, al tuturor oamenilor muncii din județ, plenara noastră a dat o înaltă apreciere valorii principiale și practice a documentelor elaborate de Dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, expresie a aplicării consecvente în practică a hotărîrilor Congresului al X-lea, programul dezbătut astăzi de întregul popor constituie o strălucită manifestare a spiritului revoluționar, înnoitor, de profundă originalitate marxist—leninistă, a răspunderii și clarviziunii cu care conducerea partidului veghează la viitorul națiunii noastre socialiste. Spiritul militant al adunărilor generale, abordarea concretă a problemelor în conformitate cu imperativele majore formulate în documentele partidului au sintetizat o bogată experiență acumulată de organizațiile noastre, de activul județean de partid și au determinat o totală angajare a fiecărui comunist, a tuturor oamenilor muncii, la îndeplinirea exemplară a obiectivelor pe care conducerea partidului le pune în fața întregului popor, îndeplinirea planului industrial pe 9 luni la data de 22 septembrie, producțiile peste plan obținute la principalele culturi agricole, realizările în domeniul științei, artei și culturii reprezintă contribuția entuziastă a forțelor creatoare din județul nostru la sporirea patrimoniului material și spiritual al patriei, dovezi ale profundului atașament al oamenilor muncii de pe aceste meleaguri la politica înțeleaptă a partidului. Dezbaterile care au avut loc au oglindit hotărîrea comuniștilor de a-și spori eforturile pentru ca întreaga activitate politico-educativă să contribuie, în și mai mare măsură, la întărirea rolului conducător al organizațiilor de bază din unitățile economice, instituțiile de artă, cultură și învățămînt din județul Cluj, încadrîndu-ne în primele rînduri ale uriașei bătălii inițiate și conduse de partid, vom milita prin toate formele muncii politice — învățămîntul de partid, presă, muncă politică de masă — pentru educarea omului noii orînduiri în spiritul ideologiei marxist—leniniste, devotat cu trup și suflet societății noastre socialiste, înscrierea României socialiste în conștiința universală este rodul străduinței poporului român călăuzit de partid pe drumul progresului și civilizației. Dimensiunile prezenței sale în lume exprimă capacitatea partidului de a conduce, cu strălucită competență și fierbinte patriotism, destinele națiunii noastre în perioada cea mai fecundă a istoriei sale milenare. Prin înfăptuirile cu rezonanță unică în cronica existenței noastre, Partidul Comunist Român a adus o contribuție de prim rang la dezvoltarea teoriei revoluționare marxist-leniniste. La rezolvarea practică a problemelor complexe ale lumii contemporane. Asigurîndu-vă de înflăcăratul nostru devotament față de partid, de idealurile și cauza nobilă cărora le dăruiți energia și pasiunea Dumneavoastră de revoluționar și comunist, activul de partid al județului Cluj își exprimă hotărîrea neclintită de a-și consacra toate forțele dezvoltării multilaterale a societății noastre socialiste, progresului necontenit al patriei, ridicării României pe culmile înalte ale progresului și civilizației. ACTIVUL COMITETULUI JUDEȚEAN DE PARTID CLUJ ÎN PAGINA A II-A, INFORMARE PRIVIND ACTIVITATEA POLITICO-IDEOLOGICĂ SI CULTURAL-EDUCATIVA, DESFĂȘURATĂ DE ORGANELE ȘI ORGANIZAȚIILE DE PARTID DIN JUDEȚUL CLUJ PREZENTATĂ DE TOVARĂȘUL AUREL DUCA, PRIMSECRETAR AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. Pentru ca învățămâul să fie strict, legat de viață, de producție, ca tineretul studios să fie educat în spiritul muncii, al idealurilor socialismului - acesta este înaltul sens al vizitei de lucru făcute de tovarășul NICOLAE CEAIÎȘESCU în școli de toate gradele din Capitală In cursul dimineții de Joi, 30 septembrie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășii Dumitru Popa, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, a vizitat școli elementare, profesionale, licee de cultură generală, de specialitate și tehnice din Capitală. . . . In această vizită de lucru, conducătorii de partid și de stat au fost însoțiți de Mircea Malița, ministrul învățămîntului, Dan Marțian, prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, de cadre de conducere și specialiști din rețeaua învățămîntului de toate gradele, de activiști de partid și de stat. Prezența secretarului general în școli de diferite profiluri, acum, la începutul noului an de studiu, reprezintă încă o mărturie a prețuirii acordate școlii și slujitorilor ei de partidul și statul nostru, a grijii permanente pentru dezvoltarea și perfecționarea învățămîntului, căruia i s-a încredințat înalta misiune de a educa tinera generație, de a o forma pentru muncă și viață, în spiritul nobilelor idealuri ale socialismului. S-a integrat organic în viața fiecărui cetățean, ca o manifestare a bine grăitoare a democratismului orânduirii socialiste, a legăturilor ce unesc atît de trainic poporul și partidul, prezența aproape cotidiană a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat în mijlocul unor colective de muncă din toate domeniile de activitate. Ceea ce ne-am obișnuit să definim stilul de lucru al secretarului general, semnifică în esență preocuparea sa statornică de a analiza la fața locului modul în care se transpun în viață hotărârile Congresului al X-lea, de a se sfătui permanent cu făuritori de bunuri materiale și spirituale •intr-un dialog fructuos, menit să deschidă noi orizonturi, noi perspective mersului nostru înainte, pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. In această lumină se înscrie și vizita de lucru de ieri, prilej de a constata realizările dobîndite în îndeplinirea indicației privind legarea învățămîntului de viață, de producție, i.mm..activitatea atelierelor-școală, prin transformarea întregii rețele de școli în adevărate amfiteatre ale muncii și de a adopta măsurile care să dezvolte, pe planuri superioare, aceste realități. Cu atît mai mult, cu cit în acest an de învățămînt s-a hotărît, de către Secretariatul C.C. al P.C.R., ca școlile, de pe întreaga filieră, să beneficieze de sprijinul concret și direct al unităților productive — din industrie, agricultură, cooperația de consum și meșteșugărească, care au sarcina să înzestreze atelierele din școli cu mașini, utilaje, pipărate, scule și să asigure în același timp și asistenta tehnică de specialitate. Iată, așadar, ce vast și generos cf timp de activitate se deschide în fața învățămîntului nostru, pentru ca școlile și liceele să educe tineretul în spiritul muncii, să-l deprindă să lucreze în orice domeniu, să-l facă să înțeleagă că orice activitate folositoare societății este o muncă de onoare. Vizita conducătorilor de partid și de stat începe la Liceul industrial energetic din șoseaua Giurgiului. După cum se știe, aceste școli de specialitate au un rol bine definit în sistemul nostru de învățământ post-general, ca principală sursă de cadre cu pregătire medie pentru toate ramurile economiei naționale. Specificul lor — obținerea de către tineri a unei calificări profesionale concrete, concomitent cu diploma de bacalaureat — se bucură de o largă apreciere și adeziune din partea acestora, fapt dovedit și de participarea lor în număr din ce în ce mai mare la concursul de admitere. Activitatea primei promoții de absolvenți ai liceelor de specialitate, care din vara aceasta lucrează în producție, dovedește din plin eficacitatea acestei forme de învățămînt. La intrarea în clădirea liceului, tovarășul Nicolae Ceaușescu este întâmpinat de ministrul energiei electrice, Octavian Groza, de cadrele didactice și de un mare număr de elevi, care oferă fiori, a~clamă cu entuziasm. Pe o mare pancartă desfășurată pe frontispiciul clădirii, se află urarea: „Bine ați venit în mijlocul nostru, iubite tovarășe Ceaușescu!“. Directorul liceului, prof. Alexandru Moșu, înfățișează oaspeților unele aspecte din activitatea instituției pe care o conduce. El arată că în presa școlile generale și liceele de cultură generală, noul an de învățămînt a debutat sub noi și promițătoare auspicii. Pregătirea tehnico-productivă, în paralel cu formarea unui orizont cultural larg la elevii din această categorie de școli, este o necesitate ce decurge din realitățile și cerințele vieții, din dezvoltarea impetuoasă a bazei materiale de producție a societății noastre, a științei și tehnicii. Nu se mai poate concepe un învățămînt desprins de ceea ce se cheamă muncă concretă, mijloc de verificare a cunoștințelor teoretice, de lărgire atent în liceu învață, la cursurile de zi și serale, 768 de elevi, pregătindu-se să devină muncitori și tehnicieni cu înaltă calificare în sectoarele termo și electroenergetic. Prima promoție care a absolvit anul trecut se află în producție, în unități de specialitate, printre care întreprinderea „Energoreparații“, diverse centrale electrice, dovedind pricepere și competență în muncă. Se arată, de asemenea, că 16 absolvenți au intrat în instituții de învățământ superior pentru a deveni ingineri și subingineri. Sunt vizitate apoi ateliereleșcoală, laboratoarele și cabinetele tehnice ale liceului, înzestrate cu utilaje realizate de întreprinderea „Energomontaj“, care patronează această școală, precum și prin autodotare, prin confecționarea în școală a unor instalații necesare practicii elevilor, economisindu-se peste 300 000 lei. Elevii își desfășoară activitatea sub îndrumarea calificată a cadrelor didactice, a unor ingineri și tehnicieni care lucrează nemijlocit în producție. Cei din ultimele clase își desăvîrșesc meseria aleasă în întreprinderile unde vor lucra după absolvire, în felul acesta putînd să cunoască mai bine procesul tehnologic. Vorbind despre perspectiva dezvoltării bazei tehnice pentru practica elevilor, directorul școlii informează pe oaspeți că se află în construcție un poligon termo și electroenergetic de cea mai mare necesitate pentru instruirea de specialitate a elevilor. Conducătorii de partid și de stat se interesează în vizita prin atelierele-școală la ce lucrează elevii. Se arată că există un plan de activitate bine întocmit pe baza căruia se execută o serie de piese solicitate de unitățile productive: se bobinează rotoare de motor, se face revizia unor agregate și armături de specialitate, se execută plăci pentru turbine. Apreciind realizările obținute, secretarul general al partidului recomandă ca dotarea atelierelor să se facă numai cu mașini și utilaje care funcționează și în întreprinderile de specialitate, pentru ca elevii să dobîndească întradevăr o calificare superioară, în pas cu cerințele vieții, orizontului de înțelegere a lucrurilor și fenomenelor, de dobândire de noi deprinderi. Prima unitate de învățămînt din această categorie a fost Liceul „Gheorghe Șincai“. Intîlnirea conducătorilor de partid și de stat cu cadrele didactice de aici prilejuiește o scurtă discuție asupra istoricului acestui cunoscut liceu bucureștean, care în anul ce vine va sărbători 80 de ani de existență. Actualele cadre didactice ale liceului, în majoritate tineri pregătiți în anii construcției socialiste în (Continuare în pag. a IV-a) îmbinarea organică a cunoștințelor de cultură generală cu practica productivă - criteriu fundamental în școlile generale și licee SUCCES IN noul an UNIVERSITAR De azi, în toate centrele universitare ale țării, zeci de mii de studenți, înconjurați de grija și dragostea întregii noastre societăți, își ocupă locurile in amfiteatre. Începe un nou an universitar. El debutează în condiții deosebite, într-o atmosferă solemnă și însuflețită sub auspiciile înaltelor cerințe pe care partidul nostru le pune în fața școlii superioare, întregul nostru popor, angajat în marea bătălie pentru perfecționarea activității politico-ideologice și cultural-educative, pentru formarea și întărirea conștiinței socialiste, acordă o înaltă prețuire școlii superioare și slujitorilor ei atribuindu-le un rol hotărîtor în misiunea istorică de plămădire a omului nou, a cetățeanului României comuniste de mîine. Vorbind despre fizionomia contemporană a școlii, în genere, și a celei superioare, în special, putem afirma că sub ochii noștri aceasta primește atribute noi, numele ei avînd reprezentări mai puțin familiare pentru generațiile trecute. Nu e vorba numai de modificările lente ce iau decenii, ci de adaptările rapide, dictate de ritmul transformării societății noastre. Aportul școlii superioare este direcționat în primul rînd spre cooptarea și consolidarea dinamicii culturii, în vederea unei depline afirmări a personalității umane, a resurselor ei creatoare, in această privință, programul de înaltă responsabilitate comunistă inițiat prin propunerile din 6 iulie 1971, de către tovarășul Nicolae Ceaușescu constituie un trainic fundament al unei asemenea acțiuni de edificare a conștiințelor, într-o lume caracterizată în cel mai înalt grad prin dinamism revoluționar. Și desigur, în această acțiune, școala superioară avînd avantajul tinereții, căci cei chemați să participe în primele rînduri la împlinirea și desăvîrșirea acestui proces sînt spiritele tinere, receptive, capabile de-o necontenită înnoire și dezvoltare, energii gata să se afirme, printr-o sănătoasă orientare, în cele mai diverse domenii ale creației materiale și spirituale, poate și trebuie să aibă un rol determinant. „Astăzi, cînd în România se construiește o nouă orînduire socială, tinerii trebuie să fie în primele rînduri, pentru înfăptuirea politicii marxist—leniniste a partidului nostru, pentru înfăptuirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru victoria comunismului“. Acestei vibrante chemări a secretarului general al partidului nostru i se adaugă, în același sens, apelul nu mai puțin pătruns de adinei rezonanțe, al educării prin muncă și pentru muncă a tineretului universitar, prin apropierea de producție a întregii școli superioare, prin educarea și pregătirea pentru viață a acestui tineret. Pentru că intr-adevăr, este de neconceput un real progres al societății noastre fără o participare activă în sfera producției materiale și spirituale, pentru fructificarea cunoștințelor obținute în școală. Numai printr-o asemenea acțiune își poate realiza școala superioară sensul ei major, exigențele unei educații complexe în procesul de formare al unei personalități multilaterale. Legătura cu producția, amfiteatrul și laboratorul se completează cu atelierul universitar, educarea minții mergînd paralel cu educarea mîinilor. Noua generație de specialiști se pregătește pentru o activitate industrială de înalt nivel. Anul universitar 1971— 1972 începe prin construirea de ateliere universitare, prin existența deja a unei largi game de modalități de interferare a procesului instructiveducativ în viața și activitatea unităților economice, stagiile în producție s-au înmulțit, munca devenind disciplină de învățămînt. Școala se asociază cu știința. Multe descoperiri au ieșit din laboratoarele universităților, nu puține fiind unitățile de cercetare care își unesc forțele cu cele de la catedre. Acolo unde intervin bariere departamentale, se aruncă o punte, cercetători din industrie sau din academii, pot deveni conferențiari sau profesori asociați în invățămînt, iar laboratoarele lor pot constitui sedii de lucru pentru studenții care își dau examenul de diplomă sau își fac FACLIA (Continuare în pag. a IV-a)