Făclia, ianuarie-martie 1972 (Anul 26, nr. 7821-7896)

1972-01-04 / 7821. szám

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNÎȚI-Vlsj ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R. $1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVIII -IV nr. 7821 Marți 4 ianuarie 1972 4 pagini 30 bani Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostita la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Stimați tovarăși și prieteni, Cetățeni ai României socialiste. A devenit o tradiție ca de Anul Nou să trecem in revistă munca pe care am desfășurat-o, cu roadele și bucuriile ei, împlinirile și neajunsurile din anul încheiat și, totodată, să scrutăm viitorul cu hotărîrea de a trăi și munci și mai bine, de a da viață altor și altor năzuințe de progres și prosperitate. Anul pe care îl vom încheia peste cîteva minute va rămîne în istoria patriei ca anul în care am intrat într-o nouă etapă a revoluției noastre economico-sociale — etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Prevederile primului an al cincinalului 1971—1975 au fost îndeplinite și depășite. Producția industrială a continuat să se dezvolte în ritm inalt, cunoscînd o puternică diversificare și modelizare. Agricultura noastră socialistă a dat anul acesta cea mai înaltă recoltă de cereale din istoria țării. Au fost luate noi măsuri pentru dezvoltarea învățămintului, științei și culturii - factori de seamă ai făuririi noii civilizații socialiste în România. Dezvoltarea ascendentă a economiei noastre se reflectă sintetic în creșterea venitului național care în acest an este cu circa 12 la sută mai mare decit în 1970 - ceea ce a permis trecerea la realizarea hotărîrilor Congresului al X-lea privind ridicarea nivelului de trai material și cultural al întregului popor. Anul care a trecut s-a caracterizat printr-o intensă și multilaterală activitate de perfecționare a relațiilor socialiste de producție, a organizării societății. S-a amplificat și s-a îmbunătățit cadrul instituțional care permite participarea tot mai activă a maselor de muncitori, țărani și intelectuali la conducerea întreprinderilor și instituțiilor, a întregii țări. A fost adoptat un șir de noi legi menite să reglementeze mai bine normele de bază ale activității economice și sociale, drepturile și îndatoririle oamenilor muncii în calitatea lor de producători și proprietari ai mijloacelor de producție, de membri ai societății socialiste, să întărească ordinea și legalitatea în întreaga noastră viață publică. Programul adoptat de plenara din 3-5 noiembrie a.c. a trasat jaloanele ridicării nivelului muncii ideologice, dezvoltării cunoașterii și îmbunătățirii educației socialiste a maselor, formării omului nou, afirmării eticii și echității socialiste în întreaga viață socială, deschizînd o perspectivă largă de participare tot mai activă, conștientă, a întregului popor la făurirea propriei sale istorii, a destinului său luminos. Marile succese obținute în realizarea grandiosului program elaborat de Congresul al X-lea constituie o nouă confirmare a justeței politicii creatoare marxist-leniniste a Partidului Comunist Român - al cărui semicentenar glorios a fost sărbătorit anul acesta de întregul nostru popor , a consecvenței și capacității cu care el își îndeplinește rolul de forță politică conducătoare a societății, a tuturor domeniilor activității economice și sociale. Aceste realizări sunt rodul muncii pline de eroism și abnegație a clasei muncitoare, a țărănimii și intelectualității, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, care traduc în viață cu fermitate politica partidului nostru corespunzătoare intereselor vitale ale întregii națiuni. Acum, la sfîrșitul unui nou an de avîntată construcție economică și socială care a ridicat patria noastră pe noi trepte de progres, adresez, în numele conducerii partidului și statului, al meu personal, cele mai calde felicitări cetățenilor Republicii Socialiste România. Intrăm în noul an cu un program precis conturat, care deschide orizonturi largi de muncă, de creație, de noi și mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale și culturale a României, pe calea îmbunătățirii condițiilor de viață materiale și spirituale ale tuturor celor ce muncesc. Planul pe 1972 prevede continuarea în ritm înalt a industrializării, diversificarea și modernizarea și mai accentuată a producției, creșterea eficienței economice, ridicarea calității produselor și sporirea productivității muncii. Se prevede, de asemenea, întărirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, îmbunătățirea organizării muncii în vederea dezvoltării intensive a producției, în special a zootehniei. Va trebui să se intensifice participarea activă a oamenilor muncii la gospodărirea avutului socialist, la conducerea unităților economice și a instituțiilor, la efortul pentru întărirea ordinii și disciplinei în producție. Va continua dezvoltarea ascendentă, pe toate planurile, a orînduirii noastre, se vor perfecționa planificarea și conducerea vieții sociale, se vor afirma tot mai puternic principiile socialismului în întreaga societate, se vor lua noi măsuri pentru satisfacerea cerințelor materiale și spirituale ale maselor. Realizarea planului în anul care vine va avea un rol hotărîtor pentru înfăptuirea cu succes a întregului cincinal. îndeplinirea prevederilor sale cere din partea noastră, a tuturor, eforturi sporite, o înaltă conștiință revoluționară, patriotică, un profund spirit de răspundere in realizarea sarcinilor ce ne revin fiecăruia, în postul, în locul de muncă pe care ni l-a încredințat partidul, societatea. Dispunem de toate condițiile necesare pentru a obține în anul ce vine noi și importante progrese în toate domeniile de activitate. Sunt pe deplin convins că bravul nostru popor, sub conducerea încercată a partidului comunist, va merge neabătut înainte, va face ca anul 1972 să înscrie în cronica contemporană a României, noi și mari victorii pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Dragi tovarăși. In anul 1971 s-au produs noi și profunde schimbări în viața internațională, în raportul de forțe mondial. Politica imperialistă de forță și dictat, de amestec în treburile interne ale altor popoare, a suferit noi eșecuri. S-a afirmat cu tot mai multă putere voința popoarelor de a deveni stăpîne pe propriile lor bogății naționale, pe rodul muncii lor, de a-și asigura dezvoltarea de sine stătătoare pe calea progresului material și social. Anul care a trecut a adus noi confirmări justeței politicii marxist-leniniste promovate de partidul și statul nostru pe arena internațională, a înregistrat o nouă și puternică afirmare a României în lupta pentru progres și pace, a adus noi prieteni poporului român pe toate meridianele globului. S-au dezvoltat și adîncit colaborarea multilaterală și prietenia noastră frățească cu toate țările socialiste. S-a întărit solidaritatea internațională a partidului nostru cu celelalte detașamente ale mișcării comuniste și muncitorești internaționale. S-au intensificat contactele, schimburile și convorbirile cu reprezentanții mișcărilor de eliberare națională, ai forțelor politice democratice și progresiste de pretutindeni. Anul 1971 a marcat extinderea colaborării României cu toate țările lumii, fără deosebire de orînduire socială, a conlucrării sale cu toate statele și popoarele iubitoare de pace în efortul general pentru destindere, pentru însănătoșirea vieții internaționale. Am pornit și pornim neabătut în politica noastră externă de la premisa că, cerința actuală vitală, fundamentală, a tuturor popoarelor, condiția esențială de care depinde salvgardarea păcii pe pămînt, este respectarea neștirbită a independenței și suveranității naționale a tuturor popoarelor, a dreptului lor de a trăi liber, de a-și organiza viața așa cum o doresc, respectarea egalității depline între națiuni și neamestecul în treburile interne, eliminarea totală din relațiile interstatale a folosirii forței și a amenințării cu forța. Fie ca anul 1972 să ducă la afirmarea și mai fermă în viața internațională a acestor principii, care constituie singura cale pentru instaurarea unor relații de colaborare și pace în întreaga lume. Concluzia de bază care se desprinde și la acest început de an este necesitatea intensificării eforturilor tuturor statelor — fie ele mari sau mici - pentru a apăra și impune principiile dreptului și legalității internaționale, creșterea răspunderii maselor largi populare, a tuturor forțelor politice progresiste, a Organizației Națiunilor Unite și a celorlalte organisme internaționale in promovarea unei politici de colaborare și pace între popoare. Unul din imperativele cele mai urgente care trebuie să prevaleze în politica tuturor statelor este stingerea focarelor de război, lichidarea conflictelor, a factorilor de încordare și animozitate. Să se oprească războiul dus de Statele Unite împotriva popoarelor din Indochina, popoarele vietnamez, cambodgian și laoțian sâ fie lăsate să-și hotărască singure destinul! Să se lichideze conflictul din Orientul Apropiat pe baza rezoluției Consiliului de Securitate din 1967! Mai mult ca oricind este necesar să se facă totul pentru ca diferendele dintre state să se soluționeze la o cale politică, pașnică, pentru a nu se ajunge la ciocniri militare armate, pentru a se evita războiul! Un obiectiv de seamă căruia ii vom consacra și în viitor efortul nostru este înfăptuirea dezarmării, eliberarea omenirii de coșmarul unui război termonuclear, reducerea uriașelor cheltuieli militare. Trăind în Europa și avind încă proaspătă în memorie experiența tristă a celor două războaie mondiale ale acestui secol, poporul nostru acordă un loc central in politica sa internațională înfăptuirii securității europene, organizării unei conferințe general-europene, stabilirii unor relații de bună vecinătate și conviețuire pașnică intre toate popoarele acestui continent. In acest cadru, acordăm o atenție permanentă dezvoltării colaborării fructuoase între toate țările din Balcani, transformării acestei regiuni într-o zonă a păcii și cooperări pașnice. Fie ca anul 1972 să ducă la consolidarea colaborării și păcii în Europa, punîndu-se bazele instaurării trainice a securității pe continentul nostru! Desigur, destinderea internațională, dezvoltarea nestingherită a colaborării între popoare necesită încă multe eforturi, multe strădanii, dar suntem convinși că forțele sociale și politice antiimperialiste, de o amploare fără precedent în istorie, pot împiedica politica imperialista de agresiune și dictat, pot asigura înfăptuirea aspirațiilor de pace și progres ale umanității. România, partidul și guvernul nostru sunt ferm hotărîte să desfășoare și în anul ce vine o intensă activitate pentru întărirea unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, a forțelor antiimperialiste, să-și aducă contribuția la cauza colaborării, progresului și păcii in lume. Stimați tovarăși și concetățeni. Peste citeva clipe va răsuna prima bătaie de orologiu a noului an, începem anul nou cu deplină încredere în forțele creatoare ale poporului nostru, în capacitatea lui de a ridica, sub conducerea partidului, patria socialistă pe noi culmi de civilizație și progres. Totodată, inaugurăm noul an cu convingerea că luptînd unite, popoarele vor ști să-și apere existența, să salvgardeze pacea și securitatea internațională, să creeze condițiile pentru făurirea unei lumi mai bune, mai drepte. Cu aceste ginduri, ridic paharul in sănătatea și fericirea poporului român! Pentru pace și colaborare internațională! Toastez pentru Împlinirea celor mai nobile năzuințe ale fiecăruia dintre dumneavoastră! Vă urez tuturor un an nou, rodnic plin de satisfacții in activitatea socială și in viața personală! Multa sănătate și fericire! la mulți ani, dragi prieteni și tovarăși! MC-bSI [£| Intilnirea tovarășului Nicolae Ceaușescu cu președintele Partidului Comunist din Belgia, Marc Drumaux în cursul Zilei de luni, S ianuarie 1972, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit, la Predeal, cu tovarășul Marc Drumaux, președintele Partidului Comunist din Belgia, care se află la odihnă în țara noastră, în invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Român, în cadrul întrevederii, desfășurată într-un spirit de caldă prietenie tovărășească, s-a realizat o informare reciprocă privind activitatea celor două partide, precum și un schimb de păreri în probleme ale mișcării comuniste și muncitorești, ale situației internaționale, Îndeosebi ale securității europene. Cu acest prilej, s-a reafirmat dorința comună de a dezvolta în continuare relațiile de colaborare frățească ,între Partidul Comunist Român și Partidul Comunist din Belgia, în interesul întăririi prieteniei dintre cele două partide și popoare, al unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor ant «imperialist«. TOAST in pragul anului XXV al Republicii, vîrstă de biruință și lumină pentru pămintul descătușat al României socialiste, ne-am întilnit in noaptea de Revelion și ne-am urat cu paharul plin LA MULȚI ANI! A fost un toast vibrant, emoționant, cu putere de simbol. La cumpăna dintre ani, uitind o clipă cu lucidă și omenească înțelepciune că tinerețea noastră numără o toamnă mai mult, am închinat cu adincă mulțumire pentru truda noastră entuziastă, concretizată tulburător tn împlinirile acestor din urmă ani de pace și prosperitate, pentru bucuriile și visele noastre, pentru speranțele și izbinzile noastre. Am închinat pentru fericirea copiilor de azi și pentru pacea și pâinea lor viitoare. Am închinat cu emoție și fierbinte încredere pentru Anul Nou, 1972, pe care dorim din inimă să-l trăim plenar, mîndri de ceea ce am durat pină acum și mai mîndri de ceea ce vom zidi de acum înainte. Am închinat pentru destinul de liniște, pace și progres al acestui popor harnic și înțelept, născut și plămădit în leagănul Dunării și Carpaților, aici unide azi soiireii:*demnității umane nu apune niciodată. Am toastat pentru noi cei ce ne unim truda de fiecare clipă într-un nobil efort colectiv de voință, menit să impună România Socialistă pe treptele de aur ale civilizației umane. Am toastat cu aceeași mândrie pe care nu o pot cuprinde cuvintele pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului nostru, făuritorul destinului de pace și lumină al României Socialiste. Am sărbătorit un revelion în cîntec și veselie, în fața meselor îmbelșugate, întîmpinînd, după datini străbune, așa cum se cuvine, Noul An. Să ne spunem tuturor în această zi, cină ne aflăm fiecare în fața uneltelor de trudă și bucurie, LA MULȚI ANI. LA MULȚI ANI, CITITORULE! REVELION 1972 M DI IM $1 DUPĂ DE Vineri la amiază, tn ultima zi a anului 1971, tovarășul Aurel Duca, prim-secretar al Comitetului județean Cluj al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, ceilalți conducători ai organelor locale de partid și de stat, a primit, la sediul Consiliului popular județean pe reprezentanții unităților economice din județ, ai organizațiilor de masă, obștești și armatei, conducătorii institutelor artistice de spectacole, presei literare și cotidiene, directorii direcțiilor de specialitate din cadrul Consiliului popular județean. Luind cuvîntul cu acest prilej, tovarășul Aurel Duca, a adresat, în numele conducerii superioare de partid și de stat, personal al tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, președintele Consiliului de Stat, cit și in numele Biroului Comitetului județean de partid și a Comitetului executiv al Consiliului popular județean, calde felicitări oamenilor muncii din județ — români maghiari, germani — pentru activitatea desfășurată în anul 1971 și rezultatele obținute în îndeplinirea obiectivelor primului an al cincinalului. Tovarășul Aurel Duca a transmis cele mai bune urări oamenilor muncii din județ, spor la muncă și noi succese în noul an 1972, bucurie și sănătate deplină. La Consiliul popular județean PRIMELE ȘARJE ALE ANULUI 1972 Cetatea oțelului din Cîmpia Turzii a întîmpinat noul an cu tot fastul. Peste 670 salariați ai uzinei au petrecut în sala sporturilor un revelion plăcut. S-a ciocnit pentru succesele obținute, pentru fericire și sănătate, în timp ce aici petrecerea era în toi, in uzină activitatea își urma cursul normal. La orele 0,30, la cuptoarele unde lucrează maiștrii Pavel Jucan și Vasile Măglaș a fost elaborată prima șarjă a anului 1972. Evenimentul a însemnat un moment important, în mijlocul oțelarilor sunt prezenți tovarășii Ion Oniga, secretarul Comitetului orășenesc de partid, Vasile Curlov, președintele Comitetului sindicatului din uzină, Ion Stanatiev, directorul uzinei și alții. La cumpăna dintre noul și vechiul an oțelarii aflați la datorie își string mâinile, se îmbrățișează, se felicită pentru succesele lor. Rîul de oțel început să curgă în noul an a continuat la cote superioare. Numai în zilele de 1 și 2 harnicii oțelari au dat peste prevederile planului 36 tone oțel de rulmenți și oțel aliat. în frunte cu cel mai harnic șef de echipă, Gheorghe Chiorean, ei au deschis drumul succeselor anului 1972, succese ce vor menține uzina și un viitor la loc de frunte în întrecerea socialistă. j In noaptea anului nou DECLARAȚI! FARĂ TIMP DE GÎNDIRE In prima oră a noului an, am solicitat scurte declarații — fără timp de gîndire — unor cadre didactice și cercetători științifici, care au sărbătorit revelionul la Casa universitarilor. ■ Conf. dr. CONSTANTIN OLAH, decanul Facultății de științe economice. — Ce dorințe aveți pentru noul an? — Un program economic de dezvoltare multilateral, pace în lume, unitate și... bucurii. — Pentru dv. personal? — Sănătate și să-mi elaborez cursurile de economie politică a socialismului și de economie a industriei. ■ MIRCEA SCHIFOS, chimist la Institutul de cercetări chimico-farmaceutice. — Ce-ți dorești pentru 1972? — Foarte multe, în primul rînd să țin pasul cu ritmul foarte accelerat al vieții, printr-o ordonare cît mai exactă a timpului. Și, deoarece lucrez în domeniul științelor exacte, îmi împart celelalte dorințe în două categorii: în prima le includ pe cele de ordin profesional, întrucît chimia a fost, este și va rămîne marea mea pasiune; doresc să mă înscriu la doctorat — nu pentru a avea un titlu, ci pentru că această muncă te pune in fața a numeroase probleme care-ți îmbogățesc mult cunoștințele de specialitate; doresc, de asemenea, să-mi aduc un aport mai mare la munca colectivului de la institut pentru rezolvarea problemelor de plan, iar ca să fiu mai precis, să obțin substanțele sub formă de cristale și nu ca uleiuri; pe plan secund situez dorințele mele, extraprofesionale, celor care țin de așa-zisul timp liber. Vreau să văd, să ascult și să citesc numai lucruri demne de timpul în care trăim — în artă, literatură, știință și sport. Și o ultimă dorință: sănătate și bună dispoziție, fără care n-aș putea realiza nimic. Deci acestea ar fi — fără timp de gîndire — planurile și speranțele mele la ora 01 a primei zile din 1972. ■ Lector univ. SIMION IANCU, Facultatea de științe economice. — Care a fost cel mai bun student al dv. în 1971? — Nu unul, ci mai mulți. Lucrez cu ultimii ani de la Industrie și Contabilitate — secția serală. La cei de la Contabilitate am remarcat străduința de a depăși dificultățile. Și cei de la Industrie citesc, discută, caută soluțiile logice ale problemelor. — Cea mai mare bucurie In 1971? — Au fost multe. Cea mai mare mi-a produs-o particiiile CALIAN (Continuare In pag. a II-a)