Făclia, ianuarie-martie 1974 (Anul 28, nr. 8440-8514)

1974-03-29 / 8512. szám

*■ » j oi ■ - r Profetari din toate țările, uniț va! Organ al Comitetului județean Cluj al P.C.R. și al Consiliului popular județean • Vineri 29 martie 1974 e 4 pag. 30 bani PRIN VOTUL UNANIM AL MARII ADUNARI NAȚIONALE, CU MAI IUBIT FU AL POPORULUI NOSTRU, SECRETARUL GENERAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU A FOST ALES ÎNTilUL PREȘEDINTE AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA ANul XXX NR. 8513 Ziua de 28 martie 1974 va rămîne adine întipărită în istoria patriei, în conștiința poporului nostru. In această zi memorabilă, înfăptuind voința întregii națiuni, Marea Adunare Națională — forul suprem al țării în care sînt reprezentați muncitorii, țăranii, intelectualii, români, maghiari, germani, toți oamenii muncii din țara noastră —, convocată în a XII-a sesiune a celei de-a VI-a legislaturi, a proclamat președinte al Republicii Socialiste România pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român. Această înaltă învestitură — întru totul sprijinită prin dragostea și încrederea nemărginită a tuturor cetățenilor patriei — constituie o nouă și strălucită recunoaștere a meritelor nepieritoare pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu le-a cîștigat în fața partidului, a întregului popor, ca eminent militant revoluționar, care conduce cu abnegație destinele țării spre înfăptuirea țelurilor socialismului și comunismului în România, slujește fără preget cauza păcii și progresului în lume. Așteptat cu îndreptățită emoție și bucurie de toți cei ce trăiesc și muncesc pe pămîntul nostru străbun, momentul acesta, cu rezonanță unică în istoria patriei, și-a pus amprenta solemnă, de mare sărbătoare națională, asupra întregii desfășurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea în clădirea Palatului, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU este întîmpinat de președintele Marii Adunări Naționale, de membrii Biroului M.A.N. O entuziastă manifestație de dragoste și simpatie îi este rezervată secretarului general al partidului în sala de ședințe. In lojile oficiale iau loc tovarășii NICOLAE CEAUȘESCU, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Maxim Berghianu, Elena Ceaușescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekaș, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Uie Verdeț, Vasile Vîlcu. Sunt de față membrii supleanți ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și secretari ai C.C. al P.C.R. La lucrările sesiunii participă numeroși invitați — membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești, oameni ai muncii, academicieni, alți oameni de știință și cultură, ziariști români și corespondenți ai presei străine. De asemenea, sînt prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Deputații Marii Adunări Naționale, în picioare, prin îndelungi și puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebită căldură pe conducătorul partidului și statului nostru. In această atmosferă înălțătoare, tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, declară deschise lucrările sesiunii. In ședința istorică a Marii Adunări Naționale din dimineața zilei de 28 martie 1974, în conformitate cu noile prevederi ale Constituției Republicii Socialiste România, adoptate, în cadrul acelorași lucrări, cu puțin timp înainte, de deputații M.A.N., a avut loc ceremonia alegerii președintelui Republicii Socialiste România. In fața Marii Adunări Naționale a luat cuvîntul tovarășul Emil Bodnaraș, vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a spus: Tovarășe deputate, Tovarăși deputați. Pentru alegerea președintelui Republicii, a primului Președinte al Republicii Socialiste România, propun Marii Adunări Naționale, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român și al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, candidatura omului care a dat atît de mult patriei și poporului său, cauzei mari a socialismului, colaborării pașnice între popoare, progresului, civilizației umane și păcii — secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Deputații Marii Adunări Naționale, întreaga asistență salută cu entuziasm propunerea ca tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, să fie ales președintele Republicii Socialiste România. Răsună nesfîrșite ovații, puternice orale. 11,35. Sînt clipe de profundă semnificație pentru viața partidului și statului nostru. In unanimitate, deputații Marii Adunări Naționale aleg pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU în înalta funcție de Președinte al Republicii Socialiste România. Cel mai strălucit fiu al națiunii române, omul între oamenii zilelor noastre, conducătorul care încununează șirul marilor bărbați de stat ai neamului nostru este primul președinte al Republicii Socialiste România. Ora 11,37. Prin votul unanim al Marii Adunări Naționale, care exprimă voința întregului popor român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU este proclamat Președinte al Republicii Socialiste România, în sală domnește o atmosferă de mare însuflețire. Participanții la sesiune ovaționează îndelung, exprimindu-și profunda bucurie și mîndrie patriotică față de acest act istoric, care dă expresie în fapt voinței unei națiuni întregi, hotărîrii tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, a poporului român, de a urma și înfăptui neabătut politica Partidului Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. (Continuare in pag. all a) Jurămintul depus de președintele Republicii Socialiste România în fata Marii Adunări Nationale și a întregii națiuni române „Jur să slujesc cu credință patria, să acționez cu fermitate pentru apărarea independenței, suveranității și integrității țârii, pentru bunăstarea și fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului și comunismului în Republica Socialistă România! Jur să respect și să apăr Constituția și legile țării, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democrației socialiste, pentru afirmarea în viața societății a normelor eticii și echității socialiste! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie și alianță cu toate țările socialiste, de colaborare cu toate națiunile lumii, fără deosebire de orînduire socială, pe baza deplinei egalități în drepturi, de solidaritate cu forțele revoluționare, progresiste de pretutindeni, de pace și prietenie intre popoare ! Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste și devotament pentru strălucirea și măreția națiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România !“ Cuvîntarea președintelui NICOLAE CEAUȘESCU Stimate tovarășe și stimați tovarăși deputați. Doresc să încep prin a vă mulțumi dumneavoastră, aleșilor națiunii, pentru încrederea ce mi-ați acordat-o alegîndu-mă în cea mai înaltă și de răspundere funcție în stat — aceea de președinte al Republicii Socialiste România. Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins în acest moment. Știu că încrederea pe care mi-ați acordat-o dumneavoastră, ca și încrederea și dragostea pe care mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că din momentul în care am intrat în mișcarea revoluționară și am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale și naționale a poporului, cauza socialismului și comunismului. De mai mulți ani partidul și poporul mi-au încredințat cele mai înalte răspunderi în partid și in stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire în cele mai bune condițiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă a parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economico-sociale, a ridicării bunăstării și fericirii poporului In toți acești ani, am acționat cu hotărire neabătută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor în vederea înfăptuirii programului de dezvoltare multilaterală a țării. Acum, în aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate mărețele înfăptuiri din acești ani — ca de altfel tot ceea ce am realizat în epoca construcției socialiste — reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care își îndeplinește cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societății, a hărniciei și minunatei țărănimi muncitoare, care in strînsă alianță cu clasa muncitoare constituie temelia de granit a orinduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualități, care în colaborare cu muncitorimea și țărănimea aduce o contribuție de preț la înfăptuirea programului de dezvoltare a țării noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulțumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegația și devotamentul cu care a înfăptuit și înfăptuiește politica Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite). Doresc, de asemenea, să subliniez și cu acest prilej că toate marile realizări dobîndite de poporul nostru demonstrează convingător justețea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a știut și știe să aplice, în mod creator, legitățile generale ale socialismului la condițiile concrete din țara noastră, identificînd cele mai potrivite căi de dezvoltare a forțelor de producție, de organizare a societății, de edificare a noii orinduiri sociale. Succesele poporului român pe calea zidirii societății socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit și se călăuzește neabătut, în întreaga sa activitate, de concepția revoluționară despre lumea proletariatului — materialismul dialectic și istoric. Am acționat întotdeauna pentru întărirea partidului, a unității sale politice, organizatorice și ideologice, pentru creșterea rolului politic conducător al partidului in toate domeniile de activitate, considerînd că aceasta este garanția realizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că in țara noastră locuiesc, de veacuri, și cetățeni de altă naționalitate, am militat neabătut pentru realizarea în cadrul societății a deplinei egalități în drepturi și a frăției in muncă și luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Am avut permanent în minte învățămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai în strînsă unitate, în condiții de deplină egalitate în drepturi, oamenii muncii pot infringe exploatarea și pot cuceri libertatea și independența patriei, pot infringe orice greutăți, pot asigura progresul societății, pot da viață idealului de libertate și dreptate socială, pot înălța edificiul socialismului în patria noastră. (Aplauze puternice). Am acționat neabătut pentru întărirea conducerii și muncii colective în toate sectoarele de activitate, înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii și muncii colective a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid și de stat, a maselor largi populare, la elaborarea și înfăptuirea politicii interne și externe a partidului. Tocmai faptul că organele de partid și de stat au acționat în strînsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării țării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societății noastre. Iată de ce sînt pe deplin conștient că marile sarcini care stau în fața partidului și poporului nostru nu pot fi înfăptuite decit aplicînd neabătut principiile conducerii și muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificînd înțelepciunea poporului nostru. Aceasta asigură victoria în făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului în România (Aplauze puternice). Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi statului, a creșterii rolului său de organizator în toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontenit la întărirea forțelor noastre armate, la ridicarea capacității de apărare a patriei, de a acorda atenție întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne și Justiției, pentru a-și putea îndeplini îndatoririle față de patrie și popor în conformitate cu Constituția și legile țării. Am considerat că are o importanță de prim ordin apărarea hotărîtă a intereselor poporului muncitor, respectarea cu sfințenie a legalității socialiste, a Constituției și legilor țării. Vă asigur că și în viitor, atîta timp cit voi avea încrederea partidului și poporului, voi face totul pentru respectarea Constituției și legilor țării, pentru ca societatea noastră să fie o societate demnă, liberă, a unor oameni stăpîni pe destinele lor, care își făuresc, așa cum doresc ei, viitorul. (Aplauze puternice). Pornind de la principiile comuniste, am promovat criticarea deschisă și intransigentă a abuzurilor și greșelilor săvârșite în trecut, împreună cu organele de partid și de stat au fost luate măsuri ferme pentru a le pune cîytăt și a face imposibilă repetarea lor, apreciind că asemenea manifestări și practici sunt străine atît orinduirii socialiste, cit și firii poporului nostru, moralității și simțului său de omenie și dreptate. (Aplauze puternice). întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă și efectivă a maselor populare la conducerea diferitelor sectoare de activitate, la luarea hotărîrilor privind dezvoltarea societății noastre socialiste. Perfecționarea continuă a democrației socialiste, făurirea de către poporul însuși, în mod conștient, (Continuare în pag. a ll-a) Tovarășului Nicolae Ceaușescu îi este înmînat însemnul prezidențial al puterii de stat și de comandant suprem al forțelor armate. Tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU SECRETAR GENERAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, PREȘEDINTELE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA MULT IUBITE TOVARĂȘE NICOLAE CEAUȘESCU. Comuniștii, toți oamenii muncii din județul Cluj au luat cunoștință cu nețărmurită bucurie și satisfacție despre alegerea Dumneavoastră — fiu iubit și stimat al poporului român, eminent conducător de partid și de stat, care și-a închinat întreaga sa viață cauzei socialismului și comunismului in patria noastră — în înalta funcție de președinte al Republicii Socialiste România. Prin votul forumului suprem al puterii de stat — Marea Adunare Națională — voința unanimă a națiunii noastre socialiste, de a desemna in funcția de președinte al țării pe cel mai destoinic conducător al destinelor sale, se împlinește in anul jubiliar al celei de-a XXX-a aniversări a Eliberării patriei de sub jugul fascist și al celui de-al XI-lea Congres al Partidului Comunist Român. Marele entuziasm creat de alegerea Dumneavoastră ca întîiul președinte al Republicii Socialiste România izvorăște din ființa întregii noastre națiuni. Vibrantul jurămînt rostit cu greutatea cumpătării, înțelepciunii și răspunderii marilor conducători de popoare, legămîntul făcut cu țara, întruchipind hotărîrea neabătută, devotamentul nețărmurit de a sluji cele mai sfinte idealuri ale poporului român, de înfăptuire neclintită a comandamentelor majore ale vremii, aduc noi raze de lumină în conștiința tuturor celor ce muncesc cu brațele și cu mintea și trăiesc în patria noastră socialistă. Aportul Dumneavoastră decisiv pe plan teoretic și organizatoric la elaborarea și înfăptuirea politicii partidului și statului nostru, la generalizarea experienței istorice de edificare a noii societăți, la cercetarea și înțelegerea dialectică a problemelor cardinale ale mișcării comuniste și muncitorești, ale evoluției istoriei contemporane, marea capacitate de pătrundere și interpretare creatoare a adevărurilor fundamentale ale marxism-leninismului, neobosita Dumneavoastră activitate desfășurată pe plan mondial în numele poporului, statului și al partidului, pentru așezarea relațiilor dintre națiuni pe principiile dreptului internațional, pentru statornicirea și consolidarea unui climat de pace, cooperare, respect și bună înțelegere între națiuni, ne-au umplut inima și mintea cu sentimente de mîndrie patriotică, demnitate umană și fierbinte recunoștință. Sub conducerea clarvăzătoare a partidului, poporul nostru a obținut succese istorice în opera de construire a socialismului, în făurirea unei vieți noi, tot mai îmbelșugate, mai luminate, mai fericite, întregul nostru popor și partid dă o înaltă apreciere contribuției Dumneavoastră la statornicirea unui climat novator, creator în toate domeniile de activitate. Faptele dovedesc că cea mai rodnică și înfloritoare perioadă din întreaga istorie a țării este legată de prezența Dumneavoastră, mult stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, în fruntea partidului și statului nostru. De numele și activitatea Dumneavoastră sînt indestructibil legate mărețele construcții ale socialismului multilateral dezvoltat și cea mai prestigioasă afirmare internațională a aspirațiilor atît de scumpe poporului nostru de libertate, egalitate, dreptate și progres social. Strins uniți în jurul Partidului Comunist Român, atașați timp„ și suflet cauzei socialismului, oamenii muncii de pe aceste meleaguri — români, maghiari, germani și de alte naționalități — dau glas hotărîrii lor ferme de a vă urma neabătut în tot ceea ce gîndiți și întreprindeți spre binele și fericirea patriei noastre. Rămîn permanent vii în mințile noastre prețioasele indicații pe care ni le-ați dat cu prilejul vizitei de lucru aici, la Cluj. Ele ne însuflețesc în munca noastră de a realiza in mod exemplar obiectivele planului de dezvoltare economico-socială a județului pe anul 1974, de a înfăptui actualul cincinal înainte de termen, în activitatea de ridicare a nivelului de pregătire profesională și politico-ideologică a oamenilor, de lărgire a orizontului lor general de cunoaștere, de dezvoltare a conștiinței lor socialiste și de așezare a relațiilor dintre oameni pe baza normelor de viață și muncă comuniste. Cu aceste gînduri Vă rugăm, mult stimate tovarășe președinte, să primiți alese felicitări și urarea noastră caldă, pornită din inimă, de sănătate și multă putere de muncă, pentru ca în fruntea partidului, a țării să conduceți cu înțelepciunea, clarviziunea, principialitatea și fermitatea ce Vă caracterizează poporul român pe calea socialismului și comunismului. COMITETUL JUDEȚEAN CLUJ AL P.C.R.: CONSILIUL POPULAR AL JUDEȚULUI CLUJ