Făclia, ianuarie-martie 1977 (Anul 31, nr. 9365-9439)

1977-01-04 / 9365. szám

ANUL NOU, TUTUROR,II BUCURIE ȘI BELȘUG! ASPIRAȚII TINEREȘTI, GlNDURI ÎNARIPATE Ei se cunosc de mai mulți ani. Ambii, lucrează la întreprinderea de tricotaje „Someșul“; ambii sînt secretari de organizație U.T.C. Au fost și pînă acum în întrecere, dar în 77 s-au provocat în mod direct. O întrecere pentru produse de calitate și depășirea planului. Ana Colceriu și Marius Moholea, tineri muncitori la „Someșul“. I-am întîlnit la revelionul tineretului organizat în Complexul studențesc „Observator“. „Ce-ți dorești, Ana, în anul acesta?“ „Vreau să fie un an bun, de pace, bogat în împliniri și mai vreau ca uteciștii din organizația pe care o conduc să iasă fruntași, înaintea celora din organizația lui Marius“. „Și Marius ce are de spus?“ „Ana este ambițioasă, dar nici noi nu ne lăsăm“. Un prieten de al lor îmi șoptește: vezi că anul acesta și-au propus căsătorie. N-am mai cutezat întrebări indiscrete, i-am lăsat în ritmul de dans în care s-au prins. Da, revelionul 77 organizat de Comitetul municipal Cluj-Napoca al U.T.C. pentru tinerii fruntași în producție a dat întîlnire la peste 750 de uteciști. Bun prilej de cunoaștere, de împrietenire, de schimb de idei și experiență. Din toate întreprinderile clujene, tinerii au toastat pentru ce a fost mai frumos în 1976 și pentru dorințele lor din anul în care am intrat. I-am întîlnit aici pe Vasile Mureșan și Dorina, ambii de la „Clujana“, nu de mult căsătoriți. Sunt pe a XV-a la seral. Vasile se vrea după liceu student la „Politehnică", iar Dorina vrea un bebeluș. Tehnicianul agronom Sorin Matei venise cu prietena sa M.B. Și ei își doresc mariaj în anul acesta. Nicolae Moldovan, secretarul unei organizații U.T.C. de la „Terapia“ era mîndru că fabrica în care lucrează a încheiat anul cu realizări frumoase: 40 000 000 lei peste plan la producția globală și că peste 50 la sută din angajații acestei prestigioase întreprinderi sînt tineri. „Ce-ți dorești, Nicolae, în anul acesta?“. „Am intenția să mă înscriu la un curs de programator pentru calculatoarele electronice. De curînd am terminat Facultatea de studii economice. Nu-mi place să stau. A învăța continuu, acesta-i crezul meu, dorința ce mă stăpînește, învățătura înnobilează, dă tărie omului și spor muncii sale“. Fekete Ana-Maria, distribuitoare, la „Someșul“ este membră în Comitetul municipal al U.T.C. Anul acesta termină liceul la seral și-și propune, „fără frecvența“ la Facultatea de studii economice, iar Hertzeg Livia, de la aceeași fabrică, ține să fie și anul acesta fruntașă în întrecerea socialistă. Subinginerul Daniel Botiș, de la întreprinderea de produse din ceramică fină pentru construcții, vrea să aducă anul acesta îmbunătățiri porfiritului de gresie. De mai multă vreme îl stăpînește gîndul unei inovații în acest domeniu. „Anul 77 a sosit. Dar a sosit și timpul inovației“. Alexandru Tămaș, muncitor la I.M.M.R. „16 Februarie“, ne spune cu mîndrie că organizația din care face parte a cîștigat 3 ani la rind locul I pe municipiu în întrecerea „Tineretul — factor activ în îndeplinirea cincinalului înainte de termen“. Anul trecut tinerii de la „16 Februarie“ au adus un aport deosebit la îndeplinirea și depășirea planului, inovațiile lor depășind suma de 200 000 lei „Pentru 77 îmi doresc un copil și să urmez la seral Politehnica. Iată doar cîteva gînduri și preocupări ale tinerilor noștri.. Din toate scurtele lor declarații luate în noaptea de Revelion reiese seriozitatea cu care privesc munca, viața, pregătirea lor profesională. Un tineret robust, iubitor de patrie. Nicolae ROȘCA jr. La Clubul „Armonia“ s-au întîlnit muncitorii de la I.M.M.R. „16 Februarie“ REVELIONUL TURDENILOR Ajun de An Nou. Pe străzile Turzii, glasurile cristaline ale celor mai tineri cetățeni ai municipiului, purtătorii cravatei roșii cu tricolor, au adus cu ei urarea' străbună. La mulți ani cu sănătate! Ceva mai tîrziu, aceasta a fost amplificată de plugușorul țăranilor cooperatori de la C.A.P. „Unirea“ care, potrivit datinei, le-a urat gospodarilor Turzii mult belșug, sănătate și fericire! Spre seară, grupuri-grupuri de oameni ai muncii, întovărășiți de cei dragi, se îndreptau spre locurile dinainte stabilite pentru a-și petrece revelionul. Și acestea n-au fost puține. Restaurantele „Someșul“ și „Potaisa", clubul Fabricii de ciment, cantina-restaurant a întreprinderii de sticlă, Liceul de chimie nr. 1, cabanele de la Buru și Cheile Turzii. La unele din acestea am participat și noi. Cîteva relatări, pe scurt. In cantina-restaurant, 150 de familii de sticlari și-au petrecut într-o ambianță plăcută seara de revelion. Decorul, la care s-au adăugat pomul de iarnă, o orchestră excelentă, un plugușor inedit, răvașe și tombolă, toate acestea au contribuit la crearea unui antren deosebit pentru harnicii sticlari. Bota Costică, cu soția, Alexandru Mihășan, Ștefan Leașu, Domnica Rentean, sînt numai cîțiva din sticlarii care si-au petrecut, au cîntat și au dansat, iar la cumpăna dintre ani, atunci cînd s-a transmis mesajul conducătorului partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, au ascultat cu atenție cuvîntarea rostită și apoi, potrivit datinei, în clinchet de pahare s-au raliat urării străbune: „La mulți ani cu sănătate, fericire, belșug și muncă spornică“. Plăcut și vesel a fost și revelionul cimentiștilor. 200 de familii și-au dat întîlnire în sala clubului, unde alături de cei dragi, de tovarăși și prieteni, și-au petrecut o noapte de neuitat. Pe mese — belșug, vinul bun, muzica antrenantă, așa încît nimic nu a lipsit ca Gheorghe Hara, Eugen Luparu, Ion Chirică, Nicolae Vaida și mulți alți cimentiști să se simtă „ca acasă“. In centrul civic al municipiului, la restaurantele „Someșul“ și respectiv „Potaisa“ s-au desfășurat alte două revelioane: la primul — revelionul tineretului, iar la al doilea — revelionul lucrătorilor din comerț și din alte întreprinderi și instituții. Tineretul, așa cum il știm din muncă — harnic, entuziast, optimist — a știut cum să se comporte și în seara de revelion. In jurul pomului de iarnă, Moș Gerilă a înmînat daruri celor merituoși, răvașe și alte surcu toată nostalgia trecerii unui nou an, fiecare dintre noi a căutat ca în clipa de cumpănă din noaptea Revelionului să fie alături de cei dragi, cu gîndurile și simțămintele cele mai alese. Gazdă nu mai puțin de 4 000 de cetățeni din municipiul nostru, întreprinderea de alimentație publică și-a făcut din noaptea de Revelion un fericit prilej de a-și demonstra respectul față de consumatori, strădaniile și priceperea în a se organiza o petrecere plăcută, într-un cadru plăcut și cît mai intim. Și a reușit, spre cinstea ei și a celor aproape 400 de ospătari care i-au servit cu multă solicitudine. Fără intenția de a face un „inventar“ al bunătăților pregătite și servite în noaptea de Revelion de cele 25 de unități de alimentație publică, vom recurge la cîteva cifre care pot să ne sugereze petrecerea și buna dispoziție a celor care au hotărît să-și petreacă Revelionul în acest cadru: s-au servit aproape 12 000 de sarmale, s-au băut aproape 7 000 de sticle cu vin și X1000 de bere, s-au desfăcut mii de lozuri în plic — una din surprizele oferite. Și, ca peste tot, s-a cîntat și dansat prize. Au urmat apoi concursurile de dansuri, de cîntece. Așa încît Mircea Bocor, Haller Ferdinand și Carol Finta (Sticla), Dumitru Pușcaș (I.M.C.), Valer Cristurean (I.G.C.L.), Nicoară Marian (P.T.T.R.) ca și ceilalți 200 de tineri prezenți la acest revelion, s-au distrat, au cîntat, hotărîți fiind să încheie noul an 1977 cu și mai mari izbînzi în muncă și în viață. La toate revelioanele pe care le-am vizitat, caracteristica dominantă a constituit-o optimismul oamenilor, belșugul meselor, dorința unanimă generată de cuvîntarea secretarului general al partidului de a munci în noul an în așa fel încît realizările să fie mai mari, iar viața și traiul pe măsura vredniciei brațelor și a minții. X. CORDOȘ ÍN UNITĂȚILE DE ALIMENTAȚIE PUBLICA Oameni la datorie la cumpăna anilor: ing. Gh. Mic, la dispeceratul I.RE.C; operatoarele Ana Maria Kovács și Vasilica Grigorașu la dispeceratul I.T.U.C.; șoferul Gh. Ștefan pe taximetru; bucătarul șef Zaharia Baciu la restaurantul „Transilvania" UN SINOPTIC AL ANULUI CARE A ÎNCEPUT Anul 1977 a apărut într-o atmosferă de bună dispoziție. Orașul Gherla și-a chemat harnicii concetățeni, la ceasul întîlnirii, precum datina, să ureze și să fie urați. Neobosiți precum îi știm, muncitorii de la „Someșul", „Sticla“, C.P.L., Fabrica de mobilă, E.G.C.L. etc. și-au dat întîlnire la reușitele revelioane organizate la Băile „Băița“, Restaurantul „Transilvania“, Braseria Clujului, Grădina din Parc, cantina C.P.L., cabana Brădet și clubul tineretului. Dialogurile scurte cu cîțiva din participanții și realizatorii frumoaselor împliniri ale lui 76 sunt edificatoare: Ioan Florian, secretar adjunct al Comitetului orășenesc P.C.R. ne spune: „Preludiul înfăptuirilor noului an stă în cele peste 30 milioane lei depășiri obținute pe anul 1976 la producția globală a orașului și în cele 44 milioane produse e suplimentar la indicatorul producție marfă .. .“. Tiberiu Miklósi, tehnician constructor: „In patru ani de cînd lucrez aici am construit mai mult decît „Vechiul oraș“. In acest an 77 vom mai ridica un nou microraion cu 400 apartamente, calitatea și confortul va prima, reducînd la maximum risipa de materiale“. Dincolo de lăcașurile pline de cetină, flori și elemente de decor, găsim sectoare unde se muncește normal. La Fabrica de sticlă, cele trei vetre au aceeași incandescență. Fochiștii intervin oportun la orice oscilație de temperatură. *Din personalul de serviciu nu lipsește comunistul Adolf Schorn, sticlar de aproape 20 de ani și tînărul subinginer Valeriu Vlasa. Ei și-au strîns mina, la ceas de răscruce, la gura cuptorului, dorindu-și multă putere de muncă și rezultate pe măsura cerințelor. Termocentrala C.P.L. a pulsat tot timpul „putere“ în arterele sistemului energetic național, la care este conectată. Șeful de tură Gheorghe Țăranu își încheie primul proces verbal din noul an fără evenimente deosebite. La maternitatea orașului, cea mai tînără asistentă, Olga Papp, ne spune că s-a născut în prag de un nou cel de-al 783-lea copil al anului trecut, dar care ... putea fi și primul al noului an. Este al patrulea copil al tinerei Maria Chira, în vîrstă de 26 de ani, din Tiocul de Sus, și raidul s-a oprit aici pentru a lăsa atmosfera cuvenită unui asemenea eveniment. Dumitru VATAU m. 10.00 — Film lușeii rilor ! Telex, vacant film . Episod limba lex. 17 17,25 - dv. Secolul Teatrul da percerea treprin L« lucrătorâ. și râst lecroni 19.2a " - V € fleetoi teatru de Et La ordinie. 2. țiune. Progra Mari O oră Actuali mina Blaga" * Cluj — Corbasul — Filetele ! Eroi ai tîrnare; operete muzica Miercur — Bun<gram Știrile Antolog ce put c Copiii, muzica. Teamapoca (1 bonome Op.1< (19,30): ISIMU ALINEȘTER 13,30; 1 publica; rele 9, 19; 21 LUPTAT C ORLEAN rele 9; 21 AR IANTZI, 13,30; 1 August; MATE, « ■ OS PA COF 17, 19; B MAR rele 9; 20,30 - PIAF, of 20 - St* 1. • Mu ța tibe deschis •nori, sir 11-18, orele 11 închise ca, strac este des rele 9-1 între serele • Mur Transilve cembrienie orechis * Emil Isa deschis, 11-18. I zeul de vamer, < 2, descrise 9-13, te orei ca între închis, / tru Cul farmacie nr. 23 , strada deschis 9-13, ja la ora GARD & Fani 6 Martie 2-30-18 ■ cartierul Ion 1-41-* 32, cartie