Făclia, iulie-septembrie 1977 (Anul 31, nr. 9517-9594)

1977-07-01 / 9517. (9518.) szám

Organ al Comitetului județean Cluj al P.C.R. și al Consiliului popular județean fot) ANUL XXXIII-NR. 9517 / VINERI 1 IULIE 1977 • 4 PAGINI 3» BANI LA STARTUL SECERIȘULUI BAZELE DE RECEPȚIE SINE PREGĂTITE PENTRU PRELUAREA PRODUSELOR? Zilele trecute, în unele unități agricole din lunca Arieșului și din zona de cîmpie a județului, a început secerișul orzului de toamnă. In curînd, această acțiune va fi declanșată și în celelalte unități agricole de stat și cooperatiste, iar concomitent cu recoltatul se va desfășura livrarea acestui produs la fondul de stat. Totodată, se apropie cu pași repezi vremea secerișului griului, în cadrul măsurilor stabilite de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R., în ședința din 27 iunie a.c., pentru strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei de cereale păioase, un loc important ocupă cele privind predarea și preluarea în cele mai bune condiții a produselor destinate fondului de stat. In acest scop, se impune ca la toate bazele de recepție să fie finalizate toate acțiunile și măsurile menite să asigure preluarea și păstrarea în cele mai bune condiții a cerealelor păioase, pe care unitățile agricole le vor livra la fondul de stat. — Cum sunt pregătite bazele de recepție din județul nostru pentru preluarea cerealelor păioase? Adresînd această întrebare tovarășului Aviațiu MAIER, directorul întreprinderii de valorificare a cerealelor, interlocutorul nostru ne-a prezentat o serie de detalii privind măsurile și acțiunile care au fost întreprinse pentru ca, cantitățile sporite de cereale păioase pe care le vor preda în acest an unitățile agricole de stat din județul nostru, cu 40—45 la sută mai mari față de anul trecut, să fie preluate la timp și depozitate în cele mai bune condițiuni. Avînd în vedere cantitățile sporite de cereale păioase pe care va trebui să le recepționăm în această campanie de vară și că preluarea lor a și început, cu circa 10 zile mai repede ca în anii anteriori, spunea interlocutorul nostru (primele unități care concomitent cu recoltarea au început livrarea orzului fiind cooperativele agricole din Luna, Cîmpia Turzii și Luncani), o preocupare majoră a conducerii întreprinderii și a fiecărei baze de recepție a constituit, în primul rînd, amenajarea și asigurarea spațiului de depozitare a produselor și asigurarea bazei tehnico-materiale pentru mecanizare și semimecanizarea operațiunilor în baze, organizarea mai multor puncte de descărcare a mijloacelor de transport, precum și asigurarea aparatului de cîntărire și de laborator. In acest sens, aș dori să menționez încheierea în cele mai bune condiții a pregătirilor pentru recepționarea A.MGUR (Continuate in pap. a II-a) La secerișul orzului, tractoristul Teodor Sima de la I.A.S. Dej ADUNĂRI FESTIVE CU PRILEJUL „ZILEI ÎNVĂȚĂTORULUI” In ziua de 30 iunie are loc tradiționala sărbătorire a „Zilei învățătorului“. In acest an, ea a fost sărbătorită într-un moment de mare importanță pentru invățămîntul din patria noastră. Așa cum a subliniat tovarășul Nicolae Ceaușescu în cuvîntarea ținută la Plenara C.C. al P.C.R.: „Se poate spune că, prin măsurile adoptate acum, încheiem, de fapt, activitatea de așezare pe o bază nouă, în conformitate cu prevederile Programului partidului, a întregului învățămînt. Acum, esențialul va consta în efortul de îmbunătățire a conținutului învățămîntului, de ridicare a nivelului său științific și legarea tot mai strînsă de producție și viață“. Acesta este mesajul pe care îl adresează partidul, întregul nostru popor, tuturor slujitorilor școlii României socialiste. Cu prilejul „Zilei învățătorului“, ieri, în toate municipiile, orașele și comunele județului Cluj au avut loc adunări festive, cu participarea reprezentanților organelor locale de partid și de stat și ai organizațiilor de masă și obștești; în fața cadrelor didactice a fost prezentat un bilanț al activității instructiv-educative, politico-culturale și obștești, desfășurate în anul școlar 1976/1977. De asemenea, au fost prezentate hotărîrile adoptate de recenta Plenară a C.C. al P.C.R., privind perfecționarea întregului învățămînt, care oferă o largă perspectivă asupra sarcinilor imediate și de viitor ale cadrelor didactice, ale tuturor slujitorilor școlii noastre. Tot cu această ocazie au fost înmînate diplome unor educatori, învățători și profesori, care au primit titlul de mare cinste de cadru didactic evidențiat. In municipiul Cluj-Napoca adunarea festivă a avut loc in sala Teatrului Național. Participanții, reafirmîndu-și adeziunea deplină față de politica internă și externă a partidului și statului nostru, au adresat o telegramă tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU. Autori in dubla postură. Noi propunem și noi participăm la realizarea măsurilor stabilite de adunarea generală a oamenilor muncii După cum se știe, adunarea generală a oamenilor muncii din unitățile economice dezbate și aprobă planul de măsuri tehnico-organizatorice pentru noul an, măsuri menite să asigure crearea condițiilor optime pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor ce revin colectivelor respective, în practica întreprinderii mecanice de material rulant „16 februarie“ Cluj- Napoca se folosesc modalități prin care multe din măsurile tehnico-organizatorice devin rodul gîndirii, sugestiilor și acțiunilor muncitorilor, maiștrilor, șefilor de sectoare productive, iar altele sînt elaborate de cadrele tehnice și de proiectare, afirma ing. Victor Fotescu, directorul I.M.M.R. ,,. I.M.M.R. este o unitate în care constructorii vor avea de lucru încă doi ani, pentru desăvîrșirea etapei a doua de dezvoltare în noul profil. De aceea, se depun eforturi susținute în continuare pentru integrarea forței de muncă tinere, pregătirea viitorilor, specialiști și recalificarea celor vechi de la sectorul de locomotive cu abur. De aici și multitudinea problemelor ridicate de această reînnoire și dezvoltare tehnică, tehnologică și profesională. Despre modul în care s-au centralizat și se materializează măsurile aprobate de adunarea generală și despre aspectele pe care aceasta le vizează l-am rugat pe ing. V. Fotescu să ne vorbească. — Programul M.T.O., definitivat pe baza propunerilor venite din secții și dezbaterilor din adunarea generală, • vizează următoarele mari direcții: continuarea dotării sectoarelor de producție cu mașini, utilaje și standuri de probă care să asigure realizarea sarcinilor de plan majorate cu 12 la sută față de anul 1976. Alte activități care au concentrat măsuri importante au fost: organizarea unor spații pentru noile fluxuri tehnologice, în vederea creșterii productivității muncii cu minimum 3 la sută și încadrării în volumul cheltuielilor de producție planificate, și asigurarea celor mai bune condiții de lucru în noile sectoare de lucru. — Dintre măsurile aprobate care au avut caracter prioritar și care din acestea au fost realizate? — Datorită tehnicității ridicate, la sectorul motortransmisie S.D.H. s-au înregistrat multe propuneri vizînd direct procesul de muncă: executarea unor standuri de probă pentru filtre de ulei, pentru cămăși de cilindru și termostate, a unei instalații de depresat (extras) rulmenți. Tot aici ne trebuia un mic treier pentru manipularea motoarelor Diesel de 450 și 1250 C.P., iar necesități urgente impuneau crearea unor compartimente pentru repararea pompelor de injecție și a aparatelor speciale. Propunerile le-au făcut muncitorii din formația condusă de Mircea Orga, împreună cu Costel ȘTEFANESCU (Continuare in pag. a lll-a) (Continuare in pag. a IV-a) LUCRĂRILE SEMI MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Joi dimineața au fost reluate în plen lucrările celei de-a V-a sesiuni a celei de-a VII-a legislaturi a Marii Adunări Naționale. Deputații și invitații au salutat cu îndelungi și puternice aplauze sosirea în sală, în lojile oficiale, a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a tovarășului Manea Mănescu, a tovarășei Elena Ceaușescu, a tovarășilor Emil Bobu, Cornel Burtică, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Ion Dincă, Emil Drăgănescu, János Fazekas, Ion Ioniță, Petre Lupu, Paul Niculescu, Gheorghe Oprea, Gheorghe Pană, Ion Pâțan, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Râutu, Virgil Trofin, Iosif Uglar, Hie Verdeț, Ștefan Voitec. în sală se aflau, de asemenea, membrii supleanți ai Comitetului Politic Executiv, secretarii C.C. al P.C.R. La lucrările sesiunii iau parte, în calitate de invitați, membri ai C.C. al P.C.R., miniștri, conducători de instituții centrale și organizații obștești, reprezentanți ai oamenilor muncii, personalități ale vieții noastre științifice, culturale și artistice, ziariști români și corespondenți ai presei străine. Erau de față șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Tovarășul Nicolae Giosan, președintele Marii Adunări Naționale, a deschis ședința înaltului for legislativ al Republicii Socialiste România. La propunerea Biroului Marii Adunări Naționale, deputații au adoptat în unainimitate următoarea ordine de zi: 1. Validarea alegerii tovarășei Elena Nae ca deputat în circumscripția electorala nr. 1 Giurgiu și depunerea jurămîntului de credință și devotament față de Republica Socialistă România. 2. Proiectul legii privind impozitul pe fondul total de retribuire al unităților socialiste de stat. 3. — Proiectul legii privind impozitul agricol. 4. — Proiectul legii privind pensiile de asigurări sociale de stat și asistență socială. 5. — Proiectul legii privind pensiile și alte drepturi de asigurări sociale ale membrilor cooperativelor agricole de producție. 6. — Proiectul legii privind pensiile și alte drepturi de asigurări sociale ale țăranilor cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate. 7. — Proiectul legii privind rolul și atribuțiile maistrului în producție. 8. — Proiectul legii calității produselor și serviciilor. 9. — Proiectul legii privind asigurarea durabilității, siguranței în exploatare, funcționalității și calității construcțiilor. 10. — Proiectele de legi pentru aprobarea decretelor cu putere de lege emise de Consiliul de Stat. 11. — Eliberarea și alegerea unor secretari ai Marii Adunări Naționale. 12. — Modificări în componența unor comisii permanente ale Marii Adunări Naționale. La primul punct de pe ordinea de zi, deputații au votat validarea alegerii ca deputat în circumscripția electorală gr. 1 Giurgiu, județul Ilfov, a tovarășei Elena Nae, care a depus apoi jurămîntul de credință și devotament față de Republica Socialistă România. In continuare, deputații au adoptat propunerea Biroului Marii Adunări Naționale ca Proiectul legii privind impozitul pe fondul total de retribuire al unităților socialiste de stat și Proiectul legii privind impozitul agricol să fie prezentate într-o singură expunere comună, urmată de un singur raport comun al comisiilor permanente și de discuția generală comună, procedîndu-se apoi, separat, pentru fiecare proiect în parte, la discuția pe articole și la votarea legii. Ca urmare, tovarășul Florea Dumitrescu, ministrul finanțelor, a prezentat expunerea la aceste proiecte de legi, iar deputatul Ilie Șalapa, președintele Comisiei pentru industrie și activitate economico-financiară, a prezentat Raportul comisiilor permanente care au avizat proiectele de legi supuse dezbaterii. A urmat dezbaterea generală asupra celor două proiecte de legi, la care au luat cuvîntul deputații Ștefan Boboș, Elena Galea, Miloș Jivanov, Gheorghe Blaj, Aurica Munteanu, Horia Tatu, Gheorghe Dinu, Constantin Herescu și Ioan Iancu, în continuare, după examinarea separată, pe articole, a celor două proiecte. Marea Adunare Națională a adoptat în unanimitate Legea privind impozitul pe fondul total de retribuire al unităților socialiste de stat și Legea privind impozitul agricol. Deputații au adoptat, apoi, propunerea Biroului Marii Adunări Naționale ca Proiectul legii privind pensiile de asigurări sociale de stat și asistența socială, Proiectul legii privind pensiile și alte drepturi de asigurări sociale ale membrilor cooperativelor agricole de producție și Proiectul legii privind pensiile și alte drepturi de asigurări sociale ale țăranilor cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate să fie prezentate într-o singură expunere comună, urmată de raportul comun al comisiilor permanente care le-au examinat și de discuția generală comună, procedîndu-se, separat, pentru fiecare proiect în parte, la discuția pe articole și la votarea legii. Pentru a expune aceste proiecte de legi au luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Pană, președintele Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România, ministrul muncii. Deputata Olimpia Solomonescu, vicepreședinte al Comisiei pentru sănătate, muncă, asigurări sociale și protecția mediului, a prezentat Raportul comisiilor permanente care au examinat și avizat proiectele de legi supuse dezbaterilor. Pe marginea celor trei proiecte de legi au luat cuvintul deputații Gheorghe Roșu, Antoniu Komives, Florica Toma, Gheorghe Petrescu, Valentin Anghel, Popescu, Nicolae Tănase, Margareta Kraus, Constantin Teodorescu, Alexandru Dincă, Traian Novolan și Adalbert Crișan. In încheierea dezbaterilor generale, s-au discutat pe articole fiecare din aceste proiecte de legi. La discuția pe articole a proiectului de lege privind pensiile de asigurări sociale de stat și asistență socială, deputatul Petre Lupu a propus ca alineatul c din art. 20 să aibă următorul conținut: ,,c) a desfășurat o activitate revoluționară antifascistă, recunoscută de către organele în drept ca vechime în muncă“. La același proiect de lege, deputatul Nicolae Constantin a propus ca la art. 66 să se adauge următorul nou alineat: „(2) Pentru persoanele care au contribuit la pensia c