Familia, 1982 (Anul 118, nr. 1-12)

1982-01-01 / nr. 1

A 1 LUMINOS CA ȚARA o țară, binecuvintată Țară cu buzele mele fierbinți vestesc toate hotărîrile gurii tale și inima mi se umple de bucurie , de parcă ar fi în ea toate comorile lumii fiecare gînd și literă urmează învățăturile tale le are sub ochi precum o cărare de aur o, țară, cum ne-ai deschis brațele, fruntea sudoare limpede a faptelor cum ne-ai topit sufletul nu dor iu ești desfătarea și sfătuitorul fiilor adevărați înviorîndu-ne sîngele și graiul dăinuindu-le în nume iubire de vecin, țară, binecuvintată Țară rostirea ta sinceră din tată în fiu ne face mai înțelepți și cu de dulci sunt cuvintele tale pentru cerul gurii mele cu care te laud . ■. SĂ FII CU PATRIA MEREU! ca iarba retopind lumina în dulce bob de curcubeu hrănind culoarea nopții, zilei să fii al patriei mereu și holdă ce prelinge aur pe obrazul gliei ca un crin și chipul patriei îl țese altar la care să te-nebim și naștere ce ne-mpreună litere calde’-ntr-un cuvînt patrie veșnică și mire purtînd-o steag peste pămînt ca visul retopind lumina în harnic bob de curcubeu hrănind iubirea de moșie SA FII CU PATRIA MEREU. PATRIA Ion MARGINEANU Nu are formă tot ce știu despre tine dar are formă de flacără Căci nu am alți ochi decit aceia care privesc colinele blînde, cîmpiile, munții, marea, și toată această mulțime de cetăți adunate în una singură Și nu am alt glas decit acela care să pronunțe numele tău Teodora ARDELEANU ZĂPEZILE PATRIEI cînd adevărul rostit are înfățișarea griului eu cint bucuria seminței cu rosturi adinei cînd zăpezile patriei sînt înalte ca marile întrebări eu cînt cărările neînfrînte de magnetice vînturi cînd trunchiul mi-e aprins de nepotolita și tainica sete eu cînt acum și în pururi balada veacului de aur Vasile VELNECIUC OMAGIU lingă toate victoriile srămoșilor arborele fulgerat al fraților mei capătul tăiat al tristeții. lingă toate victoriile strămoșilor rodul pămîntului ocrotit de ferestre în ghivecele înțelepciunii. lingă toate victoriile strămoșilor scutul sîngelui meu de sărbătoare îmbălsămînd veșnicia, lingă toate victoriile strămoșilor trofeele inimii mele așezate desăvîrșit. Viorel CHIRILA W iW. CONSTRUCTOR ACTIV AL RACII întreaga activitate desfășurată de tovarășul Nicolae Ceaușescu. de peste un deceniu și jumătate, pe tărîm internațional s-a constituit într-o adevărată operă de pace, de înțelegere și colaborare între toate națiunile lumii, dînd expresie elocventă năzuințelor de progres și libertate ale poporului român, ale celorlalte popoare ale lumii, dorinței lor fierbinți de a-și clădi viitorul în liniște și siguranță, fără nici un amestec din afară. Extraordinara capacitate de a intui din mersul năvalnic al istoriei caracteristicile prezentului și direcțiile lui de dezvoltare, promptitudinea cu care propune soluții juste pentru construcția viitorului pe temelii trainice și fermitatea cu care acționează pentru aplicarea lor încă de astăzi fac din președintele României socialiste o eminentă personalitate a vieții politice internaționale. De aceea, numele său este rostit astăzi, în lume, cu admirație și respect. Arhitect al întregii politici românești contemporane, dedicat trup și suflet idealurilor de mai bine ale încercatului nostru popor, tovarășul Nicolae Ceaușescu a asigurat totodată — așa cum declara recent ministrul de externe român — „prezența și acțiunea statului nostru pe toate șantierele păcii, securității, soluționării stărilor de război, reglementării problemelor cardinale ale contemporaneității". Ciocnirea de interese, tendințele imperialiste dominatoare, lupta pentru reîmpărțirea și consolidarea sferelor de influență ar putea să rezerve surprize ce pot degenera într-o catastrofă cu consecințe ușor de imaginat. Este incredibil cum lecția sîngeroasă a două războaie mondiale nu a fost suficientă pentru a se reține concluzia că forța dreptului nu poate fi înlocuită cu dreptul forței, într-o astfel de lume atît de tulbure, președintele român crede nețărmurit în forța popoarelor de a impune pacea și soluționarea echitabilă a tuturor problemelor internaționale oricît de complicate ar fi acestea, în conlucrarea internațională pe baza deplinei egalități, în dialogul loial care să ducă la descărcarea atmosferei mondiale, dialog a cărui cale nu trebuie închisă de furtunile vieții internaționale, pentru că el devine, în asemenea împrejurări, și mai necesar. Fidel unei asemenea cerințe prin acțiunea sa dinamică, președintele român a dat lumii un exemplu fără precedent, angajînd un amplu dialog internațional, reflectat în cele peste 365 de vizite și întîlniri la nivel înalt de cînd tovarășul Nicolae Ceaușescu se află în fruntea partidului și statului, precum și cele peste 100 de documente de excepțională valoare politică semnate cu aceste prilejuri. Recentele inițiative de pace ale președintelui României socialiste pornesc de la cunoașterea aprofundată a fenomenelor și tendințelor de pe arena internațională și a potențialului uman care slujește și poate sluji liniștea lumii. Tocmai de aceea ele dobîndesc o deosebită semnificație și importanță, răspunzînd în cel mai înalt grad cerinței de a se face totul pentru salvarea popoarelor Europei, a tuturor popoarelor, a civilizației și ființei umane de pericolul unui cataclism nuclear; ele demonstrează și faptul că problema păcii și apărarea ei — bunul cel mai de preț al omenirii — privește toate popoarele fie ele din Vest sau din Est, că oprirea cursei înarmărilor stă în puterea maselor populare de pretutindeni. Continuarea absurdă a cursei înarmărilor, îndeosebi a celei nucleare, competiția în sfera perfecționării armamentelor, a producției militare — singura dealtfel neatinsă de fenomenele de criză, ci dimpotrivă, favorizată de aceasta — creează pericole de o gravitate nebănuită la adresa păcii, a vieții pe pămînt, aruncă poveri insuportabile pe umerii popoarelor, deturnează știința de la rostul ei de a servi progresului, reprezintă o risipă enormă de resurse umane și materii prime, frînează dezvoltarea economică și agravează fenomenele subdezvoltării. In mesajul adresat participanților la simpozionul internațional „Oamenii de știință și pacea", desfășurat la București în septembrie 1981, tovarășul Nicolae Ceaușescu chema la utilizarea minunatelor cuceriri ale geniului uman, ale științei și tehnicii moderne în slujba exclusivă a păcii și progresului, a prosperității popoarelor și nu a distrugerii și războiului. Se cere arătat și faptul că prin contribuția de mare valoare pe care a adus-o ca eminent om de știință și savant de renume mondial, prin activitatea neobosită pusă în slujba partidului și poporului, alături de mult stimatul și iubitul nostru tovarăș Nicolae Ceaușescu, tovarășa Elena Ceaușescu se înscrie la loc de frunte în constelația luptătorilor pentru pace, înțelegere și colaborare a României Socialiste. Prin nenumărate idei de o inestimabilă valoare, cît și prin elanul revoluționar tovarășa Elena Ceaușescu a fost în permanență alături de cel mai iubit fiu al poporului în denunțarea climatului de tensiune care mai există din păcate în lume. Alegerea sa ca președinte al Consiliului național român „Oamenii de știință și pacea" constituie confirmarea acestor înalte merite. O legitimă îngrijorare provoacă hotărîrea de a se amplasa noi rachete nucleare pe continent și de dezvoltare a celor existente, de a se produce și amplasa tot aici arma cu neutroni, ceea ce amplifică în mod consider Dumitru ANINOIU (Continuare în pag. 4)