Familia, 1986 (Anul 122, nr. 1-12)

1986-12-01 / nr. 12

LECTURI LITERARE SUPLIMENTARE pentru clasele V —VIII . Lecturile literare suplimentare incluse în manualele claselor V—VIII se completează cu lecturile literare suplimentare prevăzute în Programa de limba română pentru clasele V— VIII, aprobată cu nr. 41.039/1983, reeditată în 1986: CLASA A V-A Literatura română Agârbiceanu, Ion — Nepoata lui moș Mitruț Alecsandri, Vasile — Ostașii noștri Bolintineanu, Dimitrie — Legende istorice Brătescu-Voinești, Ioan Al. — întuneric și lumină Caragiale, Ion Luca — Momente și schițe (selectiv) Creangă, Ion — Povești și povestiri Delavrancea, Barbu Ștefănescu — Neghiniță Dulfu, Petre — Poveștile lui Păcală Eftimiu, Victor Păunașul codrilor Eminescu, Mihai — Făt-Frumos-din-Lacrimă Gafița, Viniciu — Ghiocei pentru mama Gane, Nicolae — Stejarul din Borzești Gârleanu, Emil — Din lumea celor care nu cuvintă Gruia, Călin — Măriuca Ispirescu, Petre — Basmele românilor Mitru, Alexandru — Legendele Olimpului; Cintecul Columnei Pancu-Iași, Octav — „Tovarășa" Petrescu, Cezar — Fram, ursul polar; Năluca Sadoveanu, Mihail — Dumbrava minunată; In pădurea Petrișorului Sântimbreanu, Mircea — Recreația mare Șovu, George — Jarul din palmă Tulbure, Victor — In lume nu-s mai multe Românii Utan, Tiberiu — Trei legende române Literatura universală Amicis, Edmondo de — Cuore Andersen, Ch. H. — Crăiasa zăpezii Collodi, Carlo — Pinocchio Daudet, Alphonse — Piciul Defoe, Daniel — Robinson Crusoe Frații Grimm — Hansel și Gretel Lagerlöf, Selma — Minunata călătorie a lui Nils Holgersson prin Suedia Perrault Charles — Povești cu mine Stevenson, R. L. — Comoara din insulă Swift, Jonathan — Călătoriile lui Gulliver Twain, Mark — Prinț și cerșetor Verne, Jules — Copiii căpitanului Grant Wilde, Oscar — Prințul fericit CLASA A VI-A Literatura română Alecsandri, Vasile — Poezii (Pasteluri) Alexandrescu, Grigore — Fabule Arghezi, Tudor — Prisaca Bălan, Ion Dodu — Copilăria unui Icar Blandiana, Ana — Intimplări din grădina mea Brătescu-Voinești, Ioan Al. — In lumea dreptății Camilar, Eusebiu — Povestiri eroice Caragiale, Ion Luca — Momente și schițe (selectiv) Colin, Vladimir — Undeva un om Coșbuc, George — Poezii (Balade și idile) Eminescu, Mihai — Poezii Gologan, Ionel — Fabule Gruia, Călin — Prietena mea Cateluța Hobana, Ion — Ploaia de seară Mihale, Aurel — Nopți înfrigurata Mitru, Alexandru — Legendă valahă Odobescu, Alexandru — Mihnea Vodă cel Rău Munteanu, Francisc — Pistruiatul Sadoveanu, Mihail — Povestiri (indicate de profesor) Sântimbreanu, Mircea — Scrisoare din Hunedoara Slavici, Ioan — Povești Teodoreanu, Ionel — In casa bunicilor, Ulița copilăriei Topîrceanu, George — Poezii (selectiv) Vlahuță, Alexandru — România pitorească Literatura universalăi Beecher Stowe, H. — Coliba unchiului Tom Daudet, Alphonse — Minunatele isprăvi ale lui Tartarin din Tarascon Gorki, Maxim — Copilăria mea La Fontaine, Jean — Fabule London, J. — Colț-Alb Malot, Hector — Singur pe lume Petőfi, Sándor — Janos Viteazul Twain, Mark — Aventurile lui Huckleberry Finn Verne, Jules — Căpitan la 15 ani CLASA A VII-A Literatura română Alecsandri, Vasile — Poezii (selectiv); Poezii populare ale românilor (selectiv) Agârbiceanu, Ion — File din cartea naturii Arghezi, Tudor — Poezii (selectiv) Bart, Jean — Jurnal de bord Bogdan, Elvira — Talismanul de safir Bogza, Geo — Țara de piatră Botez, Demostene — Patriei Coșbuc, George — Poezii (selectiv) Chiriță, Constantin — Cireșarii Drumeș, Mihail — Povestea neamului românesc Eminescu, Mihai — Poezii Grigorescu, Ioan — O nouă Românie pitorească Goga, Octavian — Poezii (selectiv) Hogaș, Calistrat — In Munții Neamțului Iosif, Ștefan Octavian — Poezii Mihale, Aurel — Poartă și drum (nuvele) — selectiv Neagu, Fănuș — Nuvele (selectiv) Pann, Anton — Năzdrăvăniile lui Nastratin Hogea Sadoveanu, Mihail — Amintiri, Baltagul Simionescu, Ion — Prin munții noștri Tomoztei, Gheorghe — Miradoniz — copilăria și adolescența lui Eminescu Literatura universală Cooper, F. — Ultimul mohican Coster, Charles de — Till Ulenspiegel Dickens, Ch. — David Cooperfield Dumas, Al. — Cei trei mușchetari Gilbert, H. — Robin Hood Gogol, N. V. — Taras Bulba May, Karl — Winnetou Twain, Mark — Aventurile lui Tom Sawyer Verne, Jules — Insula cu elice CLASA A VIII-A Literatura română Alecsandri, Vasile — Teatru (selectiv) Alexandru, Ioan — din „Imne...“ (selectiv) Arghezi, Tudor — Poezii (selectiv) Bogdan, Elvira — Domnița Ruxandra Bogza, Geo — Priveliști și sentimente: Far de noapte (selectiv) Caragiale, Ioan Luca — Teatru (selectiv) Coșbuc, George — Fire de tort (selectiv) Creangă, Ion — Amintiri din copilărie Davila, Alexandru — Vlaicu-Vodă Delavrancea, Barbu Ștefănescu — Apus de soare Eftimiu, Victor — Inșir’te mărgărite Eminescu, Mihai — Poezii Goga, Octavian — Poezii (selectiv) Hogaș, Calistrat — Pe drumuri de munte Jebeleanu, Eugen — Cintece împotriva morții (selectiv) Labiș, Nicolae — Poezii (selectiv) Mitru, Alexandru — Din marile legende ale lumii Odobescu, Alexandru — Doamna Chiajna Pann, Anton — Povestea vorbii Păunescu, Adrian — Poezii (selectiv) Popa, Victor Ion — Sfidează cu fofează Popovici, Titus — Setea Russo, Alecu — Cintarea României Sadoveanu, Mihail — Hanu-Ancuței; Istorisiri din Ardeal; împărăția apelor; Neamul Șoimăreștilor Slavici, loan — Nuvele (selectiv) Teodoreanu, Ionel — La Medeleni Tudoran, Radu — Toate pînzele sus Literatura universală Cehov, A. P. — Schițe și nuvele Daudet, Alphonse — Jack Dumas, Al. — După 20 de ani Giovagnoli, R. — Spartacus Hayek, J. — Peripețiile bravului soldat Svejk Hemingway, Ernest — Bătrînul și marea London, Jack — Dragostea de viață Melville, H. — Moby Dick Saint-Exupéry, A. de — Micul prinț Scott, Walter — Ivanhoe Șolohov, Mihail — Soarta unui om Wells, N. G. — Omul invizibil LECTURI LITERARE OBLIGATORII ȘI SUPLIMENTARE pentru clasele IX —XII CLASA A IX-A Literatură română: Ion Neculce, O samă de cuvinte; Ion Budai-Deleanu, Țiganiada; Ion Heliade Rădulescu, Prefață la Gramatica Românească și Zburătorul; Costache Negruzzi, Alexandru Lăpușneanul; Grigore Alexandrescu, Poezii. Proză; Vasile Alecsandri, Deșteptarea României, Pasteluri, Dumbrava roșie; N. Filimon, Ciocoii vechi și noi; Alexandru Odobescu, Pseudo-Kynegetikos, Bogdan Petriceicu Hașdeu, Răzvan și Vidra, Mihai Eminescu, Poezii. Ion Luca Caragiale, O scrisoare pierdută. Momente și schițe; Alexandru Macedonski, Rondelul rozelor de august; Duiliu Zamfirescu, Viața la țară; Bobu Delavrancea, Apus de soare. Literatură universală: Sofocle, Antigona; Homer, Iliada; Horațiu, Satire; William Shakespeare, Sonete; William Shakespeare, Romeo și Julieta, Regele Lear; Moliére, Avarul; La Fontaine, Fabule; John Keats, Odă la o urnă grecească; Lev Tolstoi, Război și pace; Henrik Ibsen, Stîlpii societății. Lucrări auxiliare de referință; Scriitori români, Mic Dicționar, 1978; Dicționar cronologic — Literatura română, 1979; Călinescu, G., Istoria literaturii române de la origini pînă in prezent, 1982; Cartojan N., Istoria literaturii române vechi, 1980; Coteanu, I., Structura și evoluția limbii române de la origini pînă la 1860, 1984; Vianu T., Arta prozatorilor români, 1981; Dicționar de termeni literari, 1976. CLASA A X-A Literatură română: Mihai Eminescu — Poezii (ed. 1977); Ion Creangă — Amintiri din copilărie, Povestea lui Harap-Alb, (ed. 1977); Ion Luca Caragiale — O scrisoare pierdută. Momente și schițe; Ioan Slavici — Moara cu noroc; Barbu Delavrancea, Apus de soare; Hagi-Tudose; George Coșbuc — Poezii; Octavian Goga — Poezii; Tudor Arghezi — Poezii; Lucian Blaga — Poezii; Mihail Sadoveanu — Baltagul; Liviu Rebreanu — Ion; Eugen Jebeleanu — Surîsul Hiroshimei; Nicolae Labiș — Poezii; Nichita Stănescu — Sensul iubirii și O viziune a sentimentelor; Marin Sorescu — Drumul; Marin Preda — Moromeții. Vol. I. Literatură universală: Victor Hugo — Mizerabilii; Honoré de Balzac — Moș Goriot; N. V. Gogol — Revizorul; M. Lermontov — Demonul; Eschil — Prometeu încătușat; Publius Vergilius Maro — Eneida; William Shakespeare — Hamlet, prințul Danemarcei; Walter Scott — Ivanhoe; Alexandre Dumas — Cei trei mușchetari; Emile Zola — Germinal. Bibliografie facultativă: Volume de poezii de: Alexandru Macedonski, Ion Minulescu, George Bacovia, Alexandru Vlahuță, Șt. O. Iosif, Dimitrie Anghel, Ion Barbu, Emil Botta, Mihai Beniuc. Proză și dramaturgii: Mihai Eminescu, Geniu pustiu; I. L. Caragiale, O noapte furtunoasă; Ioan Slavici, Mara; Calistrat Hogaș, Pe drumuri de munte; Barbu Delavrancea, Viforul, Luceafărul, Sultănica, Trubadurul, Liniște, Domnul Vucea; Mihail Sadoveanu, Hanu Ancuței, Țara de dincolo de negură; Liviu Rebreanu, Pădurea spânzuraților, Nuvele; Zaharia Stancu, Desculț, Ce mult te-am iubit. CLASA A XI-A Bibliografie obligatorie: Lucian Blaga, Meșterul Manule; Alexandru Philippide, Izgonirea lui Prometeu (Poezii); Miron Costin, De neamul moldovenilor; Ion Budai Deleanu, Țiganiada (fragmente); Grigore Alexandrescu, Satiră Duhului meu, Memorial de călătorie; Vasile Alecsandri, Despot Vodă; Mihai Eminescu, împărat și proletar, Scrisoarea I, Floare albastră, Luceafărul; Mihail Sadoveanu, Frații Jderi, vol. I, Ucenicia lui Ionuț; I. L. Caragiale, In vreme de război (Nuvele); Liviu Rebreanu, Răscoala, Camil Petrescu, Ultima noapte de dragoste, întina noapte de război; G. Călinescu, Enigma Otiliei; Marin Preda, Marele singuratic (ed. a II-a); Al. Macedonski, Noaptea de decembrie; Ion Minculescu, Romanța celor trei corăbii; G. Bacovia, Lacustră, Plumb. Bibliografie facultativă: Lucian Blaga, Zamolxe (Teatru); Al. Philippide, Poezii; Dimitrie Cantemir, Descriptio Moldaviae; Grigore Alexandrescu, Poezii: V. Alecsandri, Fîntîna Blanduziei (dramă); Mihai Eminescu, Sărmanul Dionis, Cezara, Geniu pustiu (proză); Mihail Sadoveanu, Zodia Cancerului sau Vremea Ducăi-Vodă, Nicoară Potcoavă; I. L. Caragiale, Păcat, O făclie de Paște (Nuvele); Camil Petrescu, Suflete tari, Act Venetian, Bălcescu (Teatru); Cezar Petrescu, Întunecare; Mateiu Caragiale, Craii de Curtea-Veche; Mihail Sebastian, Jocul de-a vacanța, Steaua fără nume; G. Călinescu, Bietul Ioanide; Marin Preda, Delirul. CLASA A XII-A Bibliografie obligatorie: Lucian Blaga, Eu nu strivesc corola de minuni a lumii, Gorunul; Tudor Arghezi, Testament; Ion Barbu, Riga Crypto și Lapona Enigel; Hortensia Papadat-Bengescu, Concert din muzică de Bach; Șt. Aug. Doinaș, Mistrețul cu colți de argint; Geo Dumitrescu, Inscripție pe o piatră de hotar; loan Alexandru, Cosmosul meu (imne); Adrian Păunescu, Nicolae Bălcescu la gurile Dunării (Poezii de pînă azi); Ana Blandiana, Țară (Somnul din somn); Geo Bogza, Cartea Oltului; Fănuș Neagu, Dincolo de nisipuri (în Invăpaia lunii): Horia Lovinescu, Moartea unui artist; Marin Preda, Moromeții; D. R. Popescu, Duios Anastasia trecea. Bibliografie facultativă: volume de poezii de: Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Mihai Beniuc, Miron Radu Paraschivescu, Cezar Baltag, Ion Brad, Radu Boureanu, Mircea Dinescu, Ovidiu Genaru, Ion Horea, Virgil Teodorescu, Ion Gheorghe, Anghel Dumbrăveanu; proză: Hortensia Papadat-Bengescu, Fecioarele despletite, Drumul ascuns; Geo Bogza, Țara de piatră; Alexandru Ivasiuc, Apa; D. R. Popescu, Vinătoarea regală; Titus Popovici, Străinul; Constantin Țoiu, Galeria cu viță sălbatică; Eugen Barbu, Princepele; Dinu Sararu, Niște țărani; Paul Anghel, Fluviile, Petre Sălcudeanu, Biblioteca din Alexandria; Laurențiu Fulga, Salvați sufletele noastre, Ion Lăncrănjan, Fiul secetei, Sorin Titel, Pasărea și umbra, Augustin Buzura, Vocile nopții, Nicolae Velea, Intilnire tîrzie; Constantin Chiriță, Pasiuni; George Bălăiță, Lumea în două zile; teatru: Horia Lovinescu, Petru Rareș, Ion Băieșu, In căutarea sensului pierdut; Mircea Radu Iacoban, Sâmbătă la Veritas; Teodor Mazilu, Frumos e în septembrie la Veneția; critică literară: Eugen Lovinescu, Istoria literaturii române contemporane (în Scrieri, vol. V.); G. Călinescu, Clasicism, romantism, baroc (în volumul Impresii asupra literaturii spaniole); Laurențiu Ulici, Biblioteca Babei; Cornel Ungureanu, Proză și reflexivitate; Ov. S. Crohmălniceanu, Literaura română între cele două războaie mondiale (vol. I—III); Eugen Simion, Scriitori români de azi (vol. I—III); Nicolae Manolescu, Arca lui Noe, Eseu despre romanul românesc (vol. I—III); Ion Vlad, Romanul românesc contemporan. 1944—1974 (Antologie); Al. Paleologu, Spiritul și litera; Ion Pop, Poezia unei generații: Mircea Iorgulescu, Rondul de noapte, Al doilea rond.