Familia, 1866 (Anul 2, nr. 1-44)

1866-12-04 / nr. 41

Faia enciclopedica si beletristica cu ilustratiuni. C’ancelari’a redactiunei Strat’a morarilor Nr. 10. unde sunt a se adresa manuscriptele si banii de prenumeratiune. Epistolele nefrancate nu se primescu si opurile anonime nu se publica. .A fi anuala. · i PEST’AĚ* idecemvre \ \ 1866. iEse in fiecare septemana odata, adeca dominee’a contienendu o cola si diumetate. Pretiulu pentru Austria pe Jul. - Dec................................4 fl. — pe Jan.—Dec...............................8 fl. — cr. Pentru Romania pe Jul.—Dec. unu galbenii si diumetate. Nr. 41. MERCEA GIUCA. „Stramosiloru nostri li placea sa auda cantece betranesci (balade) si la bancheturile (prandiuri) aducea cantareti, carii li canta faptele vitejiloru.“ Alesandri P I, p. 89. Portretulu acest’a infatisieza pe unu cantaretiu poporalu romani, pe Mercea (Martinu) Griuca din Trifanulu micu, aprópe de Oraviti’a. Credu ca e de lipsa si de interesu pentru istoria poesiei si literaturei poporale, ca se cautamu pe acei cantareti, carii canta faptele vitejiloru nostri, pe aceia, carii cu memori’a loru cea agera sustienura o multime de poesii istorice nationale si de vécuri multe. Unuu din aceia, carii in vér’a acést’a mai immultura colectiunile mele de poesii poporale cu balade inca necunoscute, e Pavelu Giuca invetiatoriu suplinte in Trifanulu micu, nepotulu cantaretiului Mercea Giuca, carele a dictatu acele poesii. — Eu avendu afaceri oficioase in părțile Oravitiei, am cautatu pe Mercea Giuc’a, si bucurandu-se am fostu poftitu la mes’a sa si in alta di (4/16 Sept. 1866) la més’a judelui, nepotului seu Juonu Popa, si cu ocasiunea aceaste a abea antaia-oara am au dîtu cantandu balade poporale. Aceste făcură o impresiune straordinaria asupra mea, si mi-deschisera esperintie 41 Mercea Ginea.