Familia, 1879 (Anul 15, nr. 1-99)

1879-04-22 / nr. 30

BU 1) APESTA\ a esi joi’a si duminec’a. Redacţiunea: Straiba arborelui verde nr. Iii. Nr. 30. .ANUL XV. 1ST 9-Pretîul pe unu anu 10 fl. Pe l/2 de anu 5 fl.; pe l/2 de anu 2 fl. 70 cr. Pentru Români’a 2 galbeni. Biseric’a votiva în Viena. Una din festivităţile arangîate la Viena cu ocasiunea serbării nuntii de argintii a parechei domnitoare, a fost si conseerarea bisericei votive. Ilustrațiunea de pe pagina acest’a înfatjisieza acesta biserica, si dreptu cadra vom mai adauge urmatoarele sclutie. La 18 febr. 1853 junele împeratu Francisc losif se preumbla la poartea carinthiana a cetății Vienei. Deodata se apropiă unu individu, croitoriul magiaru Libényi, si redica cuțitul spre a-l înfige în domnitoriul. Inse o femeia zări intențiunea atentatorului, scose unu ţipetu, împeratul se rentorse, si astfel cutîtul se împedecă în osul grumazului, si împeratul scapă. In memori’a acestei fericite scăpări se propuse apoi clădirea unei biserici votive în locul acela unde se facil atentatul. Indata se făcu unu apelu. Sum’a se adună, si clădirea se 'ncepu după planul architectului Ferstel. Stilul clădirii e gothicu, atâta prin aparinti’a esterna, câtu si prin arangiamentul internu, biseric’a acést’a atrage în tóata privintia atenţiunea nu numai a publicului mare, dar si pe a cunoscătorilor de arte. Clădirea ei a duratu 22 de ani. La serbarea nuntii de argintu, în ea s’a adunatu tóata curtea si aristocrația, spre a asista la Te-Deumul celebrații într’ens’a. Cea mai presiosa decorațiune interna a bisericei o formeaza cele 78 de feresti, adeverate modeluri ale picturei pe sticla. Numai aceste au costatu la vr’o 600,000 de maree. Fia care fereasta e făcuta pe spesele cutarei persoane seu corporatiuni. Un’a e a monarcului, pe celelalte s’au împartîtu archiepiscopii, episcopii si membrii aristocratiei. Spesele întregului edificiu s’au urcatu la multe milioane. Unu proprietarii din comitatul Arad Czárán, a datu singuru o jumetate de milionii.