Familia, 1880 (Anul 16, nr. 1-100)

1880-05-04 / nr. 34

ORADEA-MARE (NAGYVÁRAD) 1 ■ 4 Maia st. v. dumineca 16Maiustni Közép-utcza nr. 395. Va esi joi’a si duminec’a. Redactiunea în Nr.34. Pretiul pe unu anu 10 fl. Peb de anu 5 fl.; pe 14 de anu 2 fl. 70 cr. Pentru Români’a 2 galbeni. ANUL XVI. 1880. P. S. Aurelianu. meza cursul agricultura cu mu zelu şi activitate, încât în mai multe rânduri avii fericirea se fia celu d’ântâiu Marirea poporelor se judeca totu-de-una, nu numai între colegii sei. Napoleon al III-lea, tramite pentru şcola după faptele eroice, ci şi după starea şi desvoltarea lor 12 medalii, una de argintui şi alta de bronzu, pentru tieconomica. 1 nerii aceia, cari vor lucra mai bine, câte unu proiectil Pentru ca cineva se pota scrie unu adeverii despre asupra agricultura, dintre toti celu d’ântâiu fu P. S. desvoltarea unui poporu, trebue se cunosca atât desvol- 1 Aurelianu, înse fiindu că eră străinii, a fost decorata cu tarea și marirea sa pe calea eroica, cât și pe calea economica , cunoscându acești doi factori indispensabili la civilisarea popoarelor, va putea se vorbeasca despre starea actuala și trecuta a unui poporu. Toti acei scriitori, cari neglijaza starea economica si se marginescu singurii la marirea unui poporu prin sabia, cadu întru erore forte mare. Cicerone ne spune, ca istoria se fia martorul adeveratu al timpurilor, lumin’a adeverului, scufa vieții , trebue ca pe lângă vorbirea resboielor, se cuprindă descrierea vieții economice a popoarelor. Ca se putemu descrie viéti’a economica a unui poporu, trebue se cunoascemu totudeuna scrierile bărbaților, aceia, cari întreaga viéti’a lor si-au sacrificat’o pentru prosperarea agriculturei; unul din aceștia e și bărbatul al cărui portreta se afla pe pagin’a acést’a. Domnul P. S. Aurelianu s’a născutu la 12 decembre 1838 în Români’a, judetîul Oltu, comuna Slatina, din părinţi liberi; părintele seu G. G. Ardeleanu a fost din ţer’a Fogaraşului, possedâ diploma de nobilu, si venindu în Români’a se asedă în Slatina, unde fu numita profesorii la scula primara. Junele P. S. Aurelianu cursurile primare le face în scola din Slatina și cursurile gimnasiale în Bucuresci la liceul Sf. Sava; el în facerea studiilor, avea de a se luptă în contra multor neajunsuri, de orece remâne micii orfani în cea mai frageda etate. După terminarea liceului Sf. Sava se înscrise la dreptu și urmă 2 ani, dar acesta cale nu era destinata pentru agronomul nostru, el avea cu totul una alta viitorii si acesta i se deschise pe calea agriculturei. Se casatoresce si la 1856 pleca în Francia la Grignon spre a se adapă din fântâna nesecata a sciintiei agricole, zidita de nemuritorul August Bella. La Grignon, ur P. S. Aurelianu.